تناسب اندام

موثر ترین روش های خانگی لاغری سریع بلغمی ها

اگر شما نیز از دوستداران طب سنتی باشید، حتما نام مزاج به گوشتان خورده است و می‌دانید اکثر افراد دارای یک مزاج خاص هستند. طبق مزاج شناسی در طب سنتی 4 مزاج دموی، صفراوی، بلغمی و سودایی وجود دارد. همه افراد این چهار مزاج را در حالت تعادل دارند، اما ممکن است برحسب شرایط زندگی و یا نوع رژیم غذایی یکی از آن‌ها بر سه تای دیگر غلبه کند. یکی از این مزاج‌ها بلغمی است که باعث می‌شود فرد به‌سختی لاغر شود. این افراد طبع سرد و مرطوبی دارند. برای شما در این مقاله خواهیم گفت که بلغمی‌ها چگونه لاغر شوند. درواقع می‌خواهیم روش‌های موثر لاغری سریع بلغمی ها را برایتان توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

مشخصات بلغمی‌ها چیست؟

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، افراد در حالت تعادل هر چهار مزاج بلغمی، صفراوی، دموی و سودایی را دارند. اما ممکن است به دلایل مختلف مانند فشارها و استرس‌های کاری و زندگی، تغذیه نامناسب و شرایط محیطی یکی از این مزاج‌ها بر بدنشان غلبه کند.

هر کدام از این مزاج‌ها نیز ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. بنابراین افراد بلغمی مزاج نیز مشخصات خاصی خواهند داشت. ازنظر طب سنتی افراد دارای مزاج بلغمی، طبع سرد و مرطوبی دارند.

همچنین زبانشان سفیدرنگ است و بیشتر مواقع احساس سرما می‌کنند. یعنی زمانی که دما برای افراد دیگر متعادل است، بلغمی‌ها سردشان می‌شود. از طرفی بعد از خوردن مواد غذایی با طبع سرد مثل سویا یا ماست و شیر دچار نفخ یا یبوست می‌شوند یا بدنشان دچار ضعف و کرختی می‌شود و احساس خواب‌آلودگی شدید بعد از خوردن غذاهای خیلی سرد مانند انواع ماهی‌ها یا خورش کرفس به آن‌ها دست می‌دهد.

سایر ویژگی افراد بلغمی مزاج عبارت‌اند از:

  • ترشی دهان
  • سفیدی بدن
  • پوست شل و آبکی
  • سفید شدن سریع موها
  • اختلال در هضم غذا
  • احساس خستگی و خواب‌آلودگی دائمی
  • خارج شدن بزاق دهان هنگام خواب
  • رقیق بودن آب بینی
  • فراموشی و کم حواسی
  • زیادی دفع ادرار
  • ریزش مو
  • گرفتگی ماهیچه‌های پشت و گردن
  • پادرد و زانو درد
  • لکه‌های قهوه‌ای در چشم
  • تنگی نفس
  • تپش قلب هنگام بیدار شدن

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که الزاماً همه این موارد در یک فرد بلغمی‌ مزاج وجود ندارد و حتی چند نشانه نیز کافی است تا مشخص شود بدن شما دچار غلبه بلغم شده است و باید با روش‌هایی که در ادامه می‌گوییم بدن را به حالت تعادل برگردانید.

همچنین به یاد داشته باشید که میزان غلبه بلغم از خفیف تا شدید متغیر است و نمی‌توان اندازه مشخص و یکسانی برای همه افراد در نظر گرفت. این موضوع بیشتر به عادات زندگی و تغذیه‌ای شما بستگی دارد.

کاهش وزن سریع بلغمی ها

بلغمی ها چه بخورند و چه نخورند؟

همان‌طور که گفتیم این افراد طبع سرد و مرطوبی دارند. بنابراین نباید زیاد از غذاهای سرد مانند میوه‌های ترش و کال، نارنگی، کیوی، خیار پوست کنده، لیموشیرین، لبنیات، سرکه، ترشی، سیب زمینی، چای، قهوه، نسکافه، کره حیوانی، نوشابه، برنج، سوسیس و مواد این‌چنینی مصرف کنند. همه این موارد دارای طبع سرد بوده و می‌توانند هم علائم فرد را افزایش دهند و هم مانع از لاغری سریع بلغمی ها شوند.

اما اگر واقعاً به این مواد غذایی علاقه دارید و نمی‌توانید آن‌ها را از رژیم غذایی خودتان حذف کنید، حداقل آن‌ها را با مصلحاتش مصرف کنید تا تأثیرش بر افزایش سردی بدن کمتر شود.

مصلحات موادی هستند که طبع مواد غذایی را متعادل می‌کنند. مثلاً می‌گویند برنج را با زیره مصرف کنید. زیرا برنج سرد است و زیره گرم و این دو در کنار هم طبع مناسب‌تری را برای بدن ایجاد می‌کنند تا سیستم متابولیسم بدن به هم نریزد.

درواقع طبق تحقیقاتی که در علم طب سنتی انجام شده است، هرکدام از مواد غذایی مصلح خاص خود را دارند. این مصلحات به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که طبع آن ماده خاص را متعادل کنند. مثلا در اغلب مواقع مصلحات مواد غذایی سرد، دارای طبعی گرم هستند و مصلحات مواد غذایی گرم دارای طبعی سرد خواهند بود.

به طور کلی نیز به جای غذاهای گفته شده برای لاغری سریع بلغمی ها این افراد باید از غذاهای گرم مانند موارد زیر استفاده کنند:

  1. گوشت شتر، گوسفند، کبوتر، سار و گنجشک
  2. ادویه‌جات شامل هل، دارچین، زنجبیل، زیره، زعفران، زنیان، سیر، موسیر، خردل
  3. سبزیجات مانند کرفس، نعناع، ریحان، جعفری، ترخون و مرزه
  4. کلم، مارچوبه، نخود، بادام هندی، قدومه، کدو تنبل، لیمو ترش و گندم
لاغری سریع بلغمی ها با طب سنتی

روش ‌های خانگی لاغری سریع بلغمی ها

معمولاً افراد دارای مزاج بلغمی از لحاظ فیزیکی چاق و درشت هستند. زیرا به وفور دچار مواردی مانند احتباس مایعات در بدن و مشکلات گوارشی مثل نفخ و یبوست می‌شوند. همه این موارد باعث ایجاد وزن کاذب می‌شود و مهمترین دلیلی است که این افراد سخت‌تر از افراد با مزاج‌های متعادل یا سایر مزاج‌ها لاغر می‌شوند.

از نظر طب سنتی رطوبت در بدن این افراد زیاد است. بنابراین اگر شما نیز بلغمی هستید برای لاغری سریع‌ بلغمی ها باید نکات مهم زیرا را در نظر گرفته و به آن‌ها عمل کنید.

1. استفاده از چربی‌های سالم به همراه ورزش روزانه برای افراد بلغمی

این افراد باید از چربی‌های سالم بیشتر استفاده کنند. درواقع طبع سرد بدن این افراد چربی بیشتری می‌طلبد. اما نباید از چربی حیوانی استفاده کنید. بنابراین این باور غلط که هر نوع چربی باعث چاقی شما می‌شود را دور بریزید. این نکته را هم بدانید که چه مواد کربوهیدراتی و چه مواد چربی اگر بصورت متعادل و ترجیحا طبیعی استفاده نشوند، باعث بروز عوارضی مانند چاقی و بسیاری از بیماری‌ها خواهند شد.

همچنین باید به‌صورت روزانه حداقل 20 دقیقه تا نیم ساعت ورزش‌های هوازی مثل ایروبیک یا پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را انجام دهید. یکی از بهترین ورزش‌ها برای مزاج بلغمی حرکات مربوط به لاغری شکم و پهلو می‌باشد.

علت مفید بودن حرکات لاغری شکم و پهلو برای بلغمی مزاج ها این است که این حرکات به شدت به شما کمک می‌کنند تا از شر احتباس مایعات، نفخ و یبوست خلاص شوید و همین امر متابولیسم بدن شما را بهبود می‌بخشد. در نتیجه در کنار سایر مزایای حرکات ورزشی مانند فرم دهی به بدن، گرفتن انرژی زیاد و روحیه شاد، راحت‌تر هم لاغر می‌شوید.

2. آب مورد نیاز در بدن بلغمی‌ها جور دیگر باید تأمین شود.

همان‌طور که گفتیم رطوبت بدن این افراد زیاد است. بنابراین نباید مانند سایرین آب زیادی مصرف کنند و تنها باید در زمان تشنگی آب بخورند. همچنین این افراد باید برای رفع تشنگی از نوشیدن مواردی مثل نوشابه یا آبمیوه‌های مصنوعی جداً خودداری کنند.

درواقع مصرف این نوشیدنی‌ها علاوه بر اینکه آب بدن را تأمین نمی‌کند، به‌شدت باعث چاقی می‌شود. نوشیدنی‌های گازدار مانند انواع نوشابه‌ها، دلستر و یا دوغ گازدار به دلیل گازی که دارند، باعث افزایش تجمع گاز در معده و روده خواهند شد که همین امر می‌تواند نفخ شما را بیشتر کند و شما را چاق‌ نشان دهد.

 یک توصیه بسیار مهم دیگر برای لاغری سریع بلغمی ‌ها خودداری از مصرف سبزی‌های پرآب مانند کاهو هست. اگر شما بلغمی مزاج باشید شاید تاکنون این تجربه را داشته‌اید که برای چند روز با عزمی راسخ و هدف لاغر شدن، دائم به سراغ انواع سالادها رفته اید و بعد با دیدن اینکه نتیجه چندانی هم حاصل نشده، دوباره انگیزه خود برای کاهش وزن را از دست داده‌اید.

این به این دلیل است که بیشتر مواد موجود در انواع سالادها مانند گوجه، خیار، انواع کلم و غیره دارای طبع سردی هستند و اگر آن‌ها را با مصلحاتشان استفاده نکنید، نه تنها شما را زیاد لاغر نمی‌کند، بلکه احتباس مایعات و یبوست را نیز افزایش خواهد داد.

توجه داشته باشید منظور از اینکه آب کمتری مصرف کنید، این نیست که دیگر هیچ نوع نوشیدنی را مصرف نکنید یا به‌طور کل نوشیدن آب را قطع کنید. بلکه مثلاً باید از نوشیدنی‌های متعادل استفاده کنید.

یکی از این نوشیدنی‌ها که توسط پزشکان طب سنتی به افراد بلغمی‌ مزاج توصیه می‌شود، استفاده از شربت سکنجبین به‌جای آب یا شربت آب لیمو و عسل است. اگر در شربت سکنجبین خود از سرکه سیب استفاده کنید، نتیجه بهتری برای لاغری می‌گیرید. زیرا خود سرکه سیب برای لاغری بسیار مناسب است. این نوشیدنی‌ها نه‌تنها آب مورد نیاز بدنتان را تأمین می‌کنند، بلکه ترکیبات چربی سوزی بسیار عالی دارند که در لاغری سریع بلغمی ‌ها نیز تأثیر مثبتی دارد.

3. دم‌نوش مناسب بلغمی ‌ها

یکی از روش‌های کمک‌کننده برای لاغری سریع بلغمی‌ها استفاده از برخی دم‌نوش‌های توصیه‌شده برای این مزاج در طب سنتی می‌باشد. دم‌نوش‌های ترش مانند چای ترش برای این افراد تا حدودی مناسب است و متابولیسم بدن را بهبود می‌بخشد.

به‌علاوه آنتی‌اکسیدان فراوانی که در این نوع دم‌نوش‌ها وجود دارد، هم به چربی سوزی کمک می‌کند و هم پوست شما را از هر لحاظ مانند جلوگیری از پیری زودرس بهبود می‌بخشد. از دم‌نوش‌های دیگری که برای لاغری سریع بلغمی ‌ها کارساز است عبارت‌اند از:

بهترین روش کاهش وزن برای بلغمی ها

چند توصیه مهم برای لاغری سریع بلغمی ‌ها در طب سنتی

نکته مهمی که بلغمی مزاج‌ها برای لاغری سریع‌تر باید در نظر بگیرند این است که به‌هیچ‌وجه هیچ‌کدام از وعده‌های غذایی خود مانند شام را حذف نکنند. مهم این است که به‌اندازه و بر اساس یک رژیم متعادل غذا بخورید. اما غذاهایی که انتخاب می‌کنید حتماً باید مزاج گرم و خشک داشته باشند یا با مصلحاتشان معتدل شوند.

استفاده از طب سوزنی نیز می‌تواند مزاج این افراد را به حالت متعادل برساند. بنابراین انتخاب مواد غذایی مناسب و شیوه درست زندگی تأثیر زیادی در لاغری سریع بلغمی ‌ها دارد.

طب سوزنی علاوه بر اینکه مزاج شما را متعادل می‌کند، مانند یوگا و مدیتیشن تا حد زیادی می‌تواند استرس‌های شما را کاهش دهد و اگر دچار ناهماهنگی هورمون‌ها باشید، آن را نیز برطرف خواهد کرد.

اما باید توجه داشته باشید که این کار را حتما نزد پزشک متخصص طب سنتی انجام دهید که کاملا به آناتومی بدن شما آشنا باشند و موارد بهداشتی را برای جلوگیری از عوارضی مانند عفونت رعایت کند.

قرص لاغری برای بلغمی‌ ها

اخیراً بسیاری از پزشکان عزیز در حوزه طب سنتی قرص‌هایی را به‌عنوان قرص لاغری سریع بلغمی‌ها تجویز می‌کنند. این قرص از ترکیبات گیاهی مانند آویشن، زنیان، سیاه ‌دانه و مواردی که معده را تقویت کرده و طبع شما را به حالت متعادل برمی‌گرداند، ساخته شده است.

بنابراین می‌تواند تا حد زیادی سیستم گوارش و طبع شما را بهبود دهد. اما به‌هیچ‌وجه نباید از این نوع قرص‌ها به‌صورت سرخود یا با مشورت افراد غیرمتخصص دیگر، تنها برحسب تجربه آن‌ها استفاده کنید. زیرا بدن هر فرد کاملاً متفاوت است و این نوع قرص‌ها نیز مانند قرص‌های شیمیایی حتماً باید توسط پزشک مجرب و قابل‌اعتماد تجویز شوند.

همچنین مصرف این قرص‌ها در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود. سؤالی که برای بسیاری افراد پیش می‌آید این است که آیا واقعاً قرص‌های بلغمی ما را لاغر می‌کند؟ این قرص‌ها کمک‌کننده هستند و به‌تنهایی نمی‌توانند شما را لاغر کنند.

اما اگر از آن‌ها در کنار رژیم مناسب افراد بلغمی، ورزش روزانه و موارد گفته‌شده استفاده کنید، در لاغری سریع بلغمی ها تاثیر زیادی دارد. زیرا وقتی معده شما تقویت شود، غذا بهتر هضم شده و استعداد چاقی شما به دلیل نگه داشت رطوبت، کاهش پیدا خواهد کرد.

مزیت خوردن اسپند برای بلغمی ها

اگر برای ایجاد تعادل طبع بدنی خود نزد پزشک طب سنتی بروید و پزشک تشخیص دهد که شما بلغمی‌ مزاج هستید، به احتمال زیاد یکی از داروهایی که برایتان تجویز می‌کند، اسپند است. طبع اسپند بسیار گرم است و می‌تواند به‌خوبی مزاج شما را متعادل کند.

اما نکته مهمی که در مورد اسپند وجود دارد این است که هر فردی نمی‌تواند به‌صورت سرخود حتی درصورتی‌که مطمئن باشد مزاج بلغمی دارد، اسپند مصرف کند.

زیرا همان‌طور که گفتیم اندازه غلبه بلغم در هر فرد مشخص نیست. درنتیجه مقدار مصرف اسپند و زمان آن برای افراد مختلف یکسان نخواهد بود و باید حتماً پزشک طب سنتی دستورالعمل استفاده از آن را برای شما تجویز نماید.

ورزش برای افراد بلغمی

درمان غلبه بر بلغم با ورزش بلغمی ها

در قسمت‌های قبلی هم در مورد ورزش روزانه افراد بلغمی‌ مزاج برای لاغری سریع بلغمی ها صحبت کردیم. اما چند نکته تخصصی دیگر باقی‌مانده است که در این قسمت برایتان می‌گوییم.

قبل از آن به این نکته نیز توجه داشته باشید که چربی‌های سالم بیشتر شامل چربی‌های گیاهی هستند و نباید زیاد از چربی‌های حیوانی استفاده کنید. به‌طورکلی ورزش‌های هوازی و سخت برای لاغری سریع بلغمی ‌ها به دلیل طبع سرد و مرطوب بهتر هستند و باید بیشتر از افراد معمولی نیز ورزش کنند.

اما بنیه ورزش‌های استقامتی را ندارند. بنابراین تا زمانی که با روش‌های گفته‌شده طبع خود را به حالت متعادل برسانند، باید از ورزش‌های استقامتی  خودداری کنند.

بهترین ساعت ورزش برای لاغری سریع بلغمی ‌ها

دقت داشته باشید که بااینکه ورزش روزانه برای لاغری سریع بلغمی‌ ها بسیار اهمیت دارد، اما ساعت ورزش نیز بسیار مهم است. یعنی ممکن است اگر در ساعت اشتباهی ورزش کنید، نه‌تنها لاغر نشوید بلکه عوارض دیگری را نیز برای بدن خود ایجاد نمایید.

مثلاً اگر مزاج شما گرم و تر باشد، در هنگام بهار بهتر است نزدیک ظهر که هوا خنک‌تر می‌شود ورزش کنید. اما در تابستان که در نیمروز هوا بسیار گرم است باید ساعت ورزش خود را به اول صبح تغییر دهید. در پاییز و زمستان نیز که در هنگام ظهر هوا سرد و مرطوب است، بهتر است بعدازظهر ورزش کنید.

همین قوانین باید برای بلغمی‌ها نیز اجرا شود. یعنی اگر شما مزاج بلغمی یعنی سرد و مرطوب دارید، باید در فصل‌های مختلف ساعاتی از روز را انتخاب کنید که هوا گرم و خشک باشد. معمولاً در تمامی فصل‌ها ساعات گرم و خشک قبل از ظهر و یا نزدیک به ظهر می‌باشد.

همچنین توجه داشته باشید که ورزش کردن در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم توازن بین محیط و بدن را از بین می‌برد. درنتیجه فرد دچار مشکلات متابولیسمی می‌شود که یکی از عوارض آن چاقی است.

بنابراین بازهم تأکید می‌کنیم افراد بلغمی مزاج در عصر و شب که هوا خنک است، ورزش نکنند. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که برخی ورزش‌ها مانند دویدن برای هر نوع مزاج و هر نوع شرایطی در صورت سلامت بدن مفید است و تمامی اعضای بدن را درگیر می‌کند.

از طرفی گردش خون را افزایش داده و سموم را از بدن دفع می‌کند. به‌علاوه نیاز به تجهیزات خاصی ندارد و همیشه قابل انجام است. اما برخی از ورزش‌ها مانند وزنه‌برداری به‌هیچ‌وجه برای افراد معمولی توصیه نمی‌شود.

تأثیر ورزش ذهنی بر لاغری سریع بلغمی ‌ها

در حال حاضر علم ثابت کرده است که یکی از شروط اصلی داشتن بدنی سالم، داشتن ذهنی سلامت است. برای این کار شما باید مغز خودتان را ورزش دهید. درواقع مغز به‌عنوان یکی از اندام‌های مستقل در بدن انسان به‌طور جداگانه نیازمند فعالیت‌های روزانه ورزشی است و باید آن را به تحرک واداشت.

طبق تحقیقات انجام‌شده برخی از دانشمندان معتقدند ورزش ذهنی می‌تواند تا 40 درصد ورزش فیزیکی در لاغری سریع بلغمی ها و سایر مزاج‌ها مؤثر باشد. یعنی اگر مثلاً شما با یک ساعت ورزش ایروبیک 500 کالری انرژی می‌سوزانید با یک ساعت تمرکز و فکر کردن به حرکات ورزشی طوری که در ذهنتان تصور کنید در حال انجام آن حرکات هستید حدود 200 کالری می‌سوزانید.

توصیه‌های عالی و پایانی برای لاغری سریع بلغمی ها

اگر مزاج شما نیز بلغمی است و دوست دارید در مدت‌زمان کوتاه‌تری لاغر شوید حتماً توصیه‌های زیر را در نظر داشته باشید:

  1. افراد بلغمی‌مزاج به دلیل رطوبت بالا در بدنشان نباید زیاد شنا کنند و بهتر است تنها از سونای خشک استفاده نمایند.
  2. خوابیدن هنگام سحر در این افراد باعث افزایش وزن می‌شود. بهتر است این افراد شب‌ها زود بخوابند و قبل از طلوع آفتاب بیدار شوند.
  3. افراد بلغمی باید در وعده ناهار غذای کمتری بخورند. زیرا هضم ناهار برای معده این افراد سخت است. به‌جای آن بهتر است عصرانه میل کنید.
  4. بلغمی‌ها باید صبحانه را به‌طور کامل بخورند تا کاهش وزن بهتری را تجربه کنند. شام نیز مانند همه رژیم‌های لاغری بهتر است در ساعات اولیه شب یا غروب میل شود.

سخن پایانی …

همان‌طور که مشاهده کردید با انتخاب غذاهای مناسب برای مزاج بلغمی و ترک غذاهای مضر برای این نوع طبع، لاغری سریع بلغمی‌ ها اتفاق می‌افتد. البته باید برخی عادت‌های روزانه مانند ورزش‌های مناسب و ترک نوشیدنی‌های مضر و چکاپ شدن نزد یک پزشک طب سنتی را نیز به انتخاب غذا برای لاغری سریع بلغمی‌ ها اضافه کنید.

شما نیز اگر دارای مزاج بلغمی هستید، حتماً این نکات را در نظر بگیرید تا از نتایج آن شگفت زده شوید. متعادل کردن مزاج نه تنها به لاغر شدن شما کمک می‌کند، بلکه حالتان را بسیار خوب خواهد کرد.

‫11 دیدگاه ها

  1. بسیار عالی. یه عمر اشتباهی میرفتم والان متوجه اشتباهم شدم

  2. واقعا مطالب عالی بود من به عنوان یک بلغمی مزاج خیلی استفاده کردم
    همیشه سلامت باشین

  3. بادرودفراوان خدمت شما:
    مطالبتون بسیار عالی بود.ازراهنماییهاتون سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا