سلامتی

خواص خیار برای سلامتی در طب سنتی و کاهش وزن سریع

همان‌طور که می‌دانید همه میوه‌ها و سبزیجات از نظر تأمین مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها برای بدن ما ضروری هستند و باید به‌صورت روزانه مصرف شوند. یکی از این موارد بسیار عالی نیز خیار می‌باشد. خواص خیار برای سلامتی زیاد است و به دلیل کالری و چربی پایین بدون محدودیت می‌توانید از آن استفاده کنید. حتی می‌توانید با رژیم خیار وزن قابل‌توجهی را کاهش دهید.

در این مقاله می‌خواهیم مهم‌ترین خواص خیار برای سلامتی که در طب سنتی نیز استفاده می‌شود را برای شما عزیزان توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

خواص خیار برای سلامتی

خیار میوه‌ای است که سرشار از مواد مغذی مفید و همچنین برخی ترکیبات گیاهی و آنتی‌اکسیدانی می‌باشد که به درمان و حتی پیشگیری از برخی از بیماری‌ها کمک می‌کند. همچنین، خیار کالری کمی دارد و حاوی مقدار کافی آب و فیبر محلول است که بدن را تقویت کرده و به‌طور خاص تا حد زیادی به کاهش وزن کمک می‌کند. در اینجا مهم‌ترین خواص خیار برای سلامتی را توضیح می‌دهیم.

سرشار از مواد غذایی مفید برای بدن

بااینکه کالری خیار بسیار پایین است اما دارای برخی مواد معدنی و ویتامین‌های مهم و ضروری برای بدن می‌باشد. از جمله این ویتامین‌ها ویتامین C از جمله مواد معدنی موجود در آن می‌توان به منیزیم، پتاسیم و منگنز اشاره کرد. به‌علاوه مقدار فراوانی آب دارد که بدن را هیدراته نگه می‌دارد.

جوان سازی پوست از خواص خیار برای سلامتی

خیار آنتی‌اکسیدان زیادی دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که اکسیداسیون را مسدود می‌کنند و باعث ایجاد موکول‌های مخربی به نام رادیکال‌های آزاد می‌شوند که مهم‌ترین عامل در ایجاد چین‌وچروک و پیری زودرس می‌باشد. همچنین در داخل بدن، استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد باعث انواع سرطان و بیماری‌های قلبی، ریوی و خود ایمنی می‌شود. خیار می‌تواند به کاهش رادیکال‌های آزاد کمک کند.

خواص خیار برای سلامتی و کاهش وزن سریع

خیار یک آب‌رسان قوی برای پوست و بدن می‌باشد.

درصد زیادی از حجم هر خیار شامل آب می‌باشد و به همین دلیل هم کالری آن پایین است. کمبود آب در بدن می‌تواند خطرناک باشد و باعث ایجاد پوست خشک و چین و چروک خواهد شد؛ اما شما می‌توانید به‌راحتی با مصرف برخی مواد غذایی پر آب مثل خیار و کاهو بدنتان را به مدت طولانی هیدراته نگه درید. این کار دمای بدن شما را نیز تنظیم خواهد کرد و متابولیسم را افزایش می‌دهد.

کاهش وزن سریع از خواص خیار برای سلامتی

خیار یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در رژیم‌های لاغری سریع می‌باشد و حتی برخی افراد خود رژیم خیار را برای دو هفته رعایت می‌کنند؛ زیرا خیار کربوهیدرات، چربی و کالری بسیار پایینی دارد که بدون محدودیت در هر رژیم لاغری می‌توان از آن استفاده کرد. به‌علاوه به دلیل داشتن فیبر محلول به‌راحتی شما را سیر نگه می‌دارد و از خوردن مواد چاق‌کننده باز خواهد داشت.

کنترل قند خون از خواص خیار برای سلامتی

همان‌طور که گفتیم خیار کربوهیدرات و چربی پایینی دارد؛ بنابراین افراد دیابتی باید حتماً از آن در وعده‌های غذایی خود استفاده کنند. به‌علاوه خود ترکیبات خیار می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند و از برخی عوارض دیابت جلوگیری می‌نماید.

خیار از یبوست در هنگام پریودی جلوگیری می‌کند.

خیار به دلیل آب فراوانی که دارد می‌تواند حرکات روده را تنظیم کرده و از یبوست بخصوص در قاعدگی جلوگیری می‌کند. به‌علاوه فیبری که دارد حرکات روده را راحت‌تر می‌نماید.

سخن پایانی …

همان‌طور که گفتیم خیار می‌تواند مزایای مختلفی برای بدن و بخصوص پوست شما و کاهش وزن داشته باشد؛ بنابراین می‌توانید به روش‌های مختلف مثل خوردن آن به‌صورت میوه، انواع سالادهای فصل، ترشی، اسموتی، شربت سکنجبین و خیار و … این میوه خوشمزه را در رژیم غذایی خود بگنجانید و به‌راحتی از مزایای آن بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا