مو

علت ریزش مو و روش‎ های جدید درمان

علت ریزش مو بسته به نوع مو و جنس پوست سر در افراد متفاوت است. به طور معمول موهای جدید جایگزین موهای از دست رفته می‌‌شوند، اما این همیشه اتفاق نمی‌افتد. ریزش مو می‌تواند به تدریج با گذشت سالها ایجاد شود یا ناگهان اتفاق بیفتد. ریزش مو می‌تواند دائمی یا موقتی باشد. اگر متوجه شدید که بیش از حد معمول موهای خود را از دست می‌دهید، باید مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید. آنها می‌توانند علت اصلی ریزش مو شما را تعیین کنند و برنامه های درمانی مناسبی را پیشنهاد دهند. دراین مقاله قصد داریم به علت ریزش مو و روش های درمان آن بپردازیم.

چه عواملی باعث ریزش مو می شود؟

ابتدا پزشک یا متخصص پوست شما(پزشک متخصص در مشکلات پوستی)سعی خواهد کرد علت  ریزش مو شما را تعیین کند. شایع ترین علت ریزش مو طاسی مرد ارثی است. اگر سابقه خانوادگی طاسی دارید، ممکن است این نوع ریزش مو داشته باشید. برخی از هورمون‌های جنسی می‌توانند ریزش موی ارثی ایجاد کنند و ممکن است در اوایل بلوغ شروع شود. در برخی موارد، ریزش مو با یک توقف ساده در چرخه رشد مو ممکن است رخ دهد. بیماری های عمده، جراحی‌ها یا حوادث آسیب‌زا می‌تواند باعث ریزش مو شوند. با این حال، موهای شما معمولاً بدون درمان شروع به رشد مجدد می‌کنند.

تغییرات هورمونی می‌تواند علت ریزش موی موقت باشند. برای مثال:

  • بارداری
  • زایمان
  • قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری
  • یائسگی

شرایط پزشکی که می تواند باعث ریزش مو شود عبارتند از:

  • بیماری تیرویید
  • آلوپسی آرئاتا (بیماری خود ایمنی که به فولیکولهای مو حمله می‌کند)
  • عفونت‌های پوست سر مانند کرم حلقه‌ای

بیماری‌هایی که باعث ایجاد جای زخم می‌شوند مانند گلسنگ و برخی از انواع لوپوس به دلیل جای زخم می‌توانند منجر به ریزش موی دائمی شوند.

ریزش مو همچنین می‌تواند به دلیل داروهای مورد استفاده در درمان باشد:

شوک جسمی یا عاطفی ممکن است ریزش قابل توجه مو را ایجاد کند. نمونه‌هایی از این نوع شوک عبارتند از:

  • مرگ در خانواده
  • کاهش شدید وزن
  • تب بالا

مبتلایان به تریکوتیلومانیا (اختلال در کشیدن مو) نیاز به بیرون کشیدن موهای خود، معمولاً از ناحیه سر، ابرو یا مژها دارند. کشیدن مو می‌تواند به دلیل مدل موهایی باشد که با کشیدن موها خیلی محکم به فولیکول‌ها فشارمی‌آورد. رژیم غذایی فاقد پروتئین، آهن و سایر مواد مغذی نیز می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

چه عواملی باعث ریزش مو می شود؟

علت ریزش مو چگونه تشخیص داده می شود؟

ریزش موی مداوم اغلب حاکی از یک مسئله اساسی در زمینه سلامت است. پزشک یا متخصص پوست شما می‌تواند بر اساس معاینه جسمی و سابقه سلامتی شما علت ریزش مو را تعیین کند. در برخی موارد، تغییرات ساده در رژیم غذایی می‌تواندبه کم شدن علت ریزش مو کمک کند. پزشک ممکن است داروهای تجویز شده شما را نیز تغییر دهد.

اگر متخصص پوست شما به بیماری خود ایمنی یا بیماری پوستی مشکوک است، ممکن است آزمایش بیوپسی از پوست سر شما بگیرد. این کار با از بین بردن دقیق بخش کوچکی از پوست برای آزمایش‌های آزمایشگاهی انجام می‌شود. این نکته را باید در نظر داشته باشید که رشد مو یک روند پیچیده است. ممکن است برای تعیین علت ریزش مو شما زمان ببرد.

علت ریزش مو چگونه تشخیص داده می شود؟

گزینه‌های درمانی ریزش مو چیست؟

دارو

به احتمال زیاد داروها اولین روش درمانی ریزش مو خواهند بود. داروهای بدون نسخه (OTC) به طور کلی شامل کرمهای موضعی و ژل‌هایی هستند که شما مستقیماً روی پوست سر استفاده می‌کنید. و همچنین محصولاتی که حاوی ماده‌ای به نام مینوکسیدیل ( Rogaine ) هستند.

پزشك شما ممكن است مینوكسیدیل را در كنار سایر درمان‌های ریزش مو توصیه كند. عوارض جانبی مینوکسیدیل شامل تحریک پوست سر و رشد مو در نواحی مجاور مانند پیشانی یا صورت شماست. داروهای تجویزی نیز ممکن است ریزش مو را درمان کنند. پزشکان داروی خوراکی مانند فیناستراید را برای طاسی الگوی مردانه تجویز می‌کنند. برخی از مردان هنگام مصرف فیناستراید رشد موهای جدیدی را تجربه می کنند.

پزشک همچنین می‌تواند از خانواده کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون تجویز کند. افراد مبتلا به آلوپسی آرئاتا می‌توانند از این روش برای کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن استفاده کنند. کورتیکواستروئیدها هورمونهای ساخته شده از غدد فوق کلیوی را تقلید می‌کنند. مقدار زیاد کورتیکواستروئید در بدن باعث کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌شود. شما باید عوارض جانبی این داروها را با دقت کنترل کنید. عوارض جانبی احتمالی شامل موارد زیر است:

  • گلوکوم، مجموعه ای از بیماری های چشمی است که می‌تواند منجر به آسیب عصب بینایی و کاهش بینایی شود
  • احتباس مایعات و تورم در پاهای پایینی
  • فشار خون بالاتر
  • آب مروارید
  • قند خون بالا

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از کورتیکواستروئید در شرایط زیر ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد:

  • عفونت
  • از بین رفتن کلسیم از استخوان‌ها، که می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود
  • پوست نازک و کبودی آسان
  • گلو درد
  • کوفتگی
گزینه‌های درمانی ریزش مو چیست؟

روشهای پزشکی

بعضی اوقات، داروها برای جلوگیری از  ریزش مو کافی نیستند. روشهای جراحی برای درمان طاسی وجود دارد.

جراحی کاشت مو

عمل جراحی کاشت مو شامل جابجایی شاخه‌های کوچک پوست، هر کدام با چند مو، برای طاس قسمت‌هایی از پوست سر شما است. این برای افراد دارای طاسی ارثی خوب عمل می‌کند زیرا به طور معمول موهای سر خود را از دست می‌دهند.

کاهش پوست سر

در کاهش پوست سر، یک جراح بخشی از پوست سر شما که فاقد مو است، برمی دارد. جراح سپس منطقه را با تکه‌ای از پوست سر شما که مو دارد، می بندد. گسترش بافت همچنین می تواند نقاط طاس را بپوشاند.

روشهای پزشکی ریزش مو

چگونه می توان از ریزش مو جلوگیری کرد؟

کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از ریزش بیشتر موها انجام دهید. از موهای تنگ مانند نوارهای تخته‌ای، دم اسبی که فشار زیادی به موهای شما وارد می‌کنند، خودداری کنید. با گذشت زمان، این سبک‌ها به طور دائمی به فولیکول‌های مو آسیب می‌رسانند. سعی کنید موهای خود را بکشید، موهای خود را نپیچید و یا مالش ندهید. اطمینان حاصل کنید که یک رژیم متعادل غذایی را مصرف می‌کنید که شامل مقدار کافی آهن و پروتئین است .

اگر در حال از دست دادن مو هستید، از شامپوی ملایم کودک برای شستن موهای خود استفاده کنید. مگر اینکه موهای خیلی روغنی داشته باشید، فقط هر روز موهای خود را بشویید. همیشه موهای خود را خشک کنید و از مالیدن موهای خود خودداری کنید. محصولات و ابزارهای که برای زیبایی مو طراحی شده‌اند نیز مقصر رایج ریزش مو هستند. نمونه‌هایی از محصولات یا ابزارهایی که می‌توانند روی ریزش مو تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • خشک کن
  • شانه های گرم
  • اتو مو
  • محصولات رنگ آمیزی
  • مواد سفید کننده
  • آرامش بخش

اگر تصمیم دارید موهای خود را با این ابزار زیبا کنید، فقط وقتی موهایتان خشک است این کار را انجام دهید. همچنین از کمترین تنظیمات ممکن استفاده کنید.

چگونه می توان از ریزش مو جلوگیری کرد؟

سخن پایانی…

علت‌های زیادی برای ریزش مو وجود دارد که خیلی ازا ین علت‎‌ها با مراقبت و نگهداری صحیح از مو قابل پیشگیری است. یک نوع از ریزش مو که باعث می‌شود فرد زیر طیغ جراحی قرار گیرد ریزش موی ارثی است که برای درمان آن پزشک کاشت موی مجدد را پیشنهاد می‌کند. یکی از چیز هایی که باعث ریزش مو می‌شود استفاده از ابزارهای طرحی مو هست که استفاده زیاد از این نوع ابزار باعث ریزش موی زیاد می‌شود.

[منبع]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا