سلامتی

معجزه خواص سیاه دانه و عسل برای درمان زخم معده!

قرن‌هاست که از خواص سیاه دانه و عسل برای درمان بسیاری از بیماری‌های جسمی، پوستی و عارضه‌های مربوط به مو استفاده می‌کنند. مثلاً خواص سیاه دانه برای ابرو یکی از ویژگی‌های قدرتمند این گیاه است. عسل نیز یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است که کاربرد فراوانی در درمان دارد و اگر بتوانید این دو را با هم استفاده کنید فواید شگفت‌انگیزی عایدتان می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم خواص سیاه دانه و عسل که برای سلامتی و رفع مشکلات گوارشی عالی است را برایتان توضیح دهیم.

خواص سیاه دانه و عسل

ترکیب سیاه دانه و عسل یک ترکیب درمانی قدرتمند برای رفع مشکلات گوارشی، ترمیم زخم‌ها و حتی برطرف کردن عفونت‌های شدید است. از خواص سیاه دانه و عسل برای درمان بیماری‌ها حتی در کتاب‌های دینی نیز گفته شده و پیامبر اکرم (ص) مصرف آن توصیه نموده است.

افرادی که دچار سندرم متابولیک و اختلالات خود ایمنی یا التهابی هستند نیز می‌توانند با مصرف روزانه سیاه دانه و عسل خود را درمان کنند.

خواص سیاه دانه

سیاه دانه ارزش غذایی بالایی دارد. برخی از ترکیبات موجود در آن شامل پروتئین گیاهی، فیبر، انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌باشد. همچنین سرشار از انواع اسیدهای آمینه ضروری مانند گلوتامات، آرژنین و آسپارتات است. ازجمله مواد معدنی موجود در سیاه دانه می‌توان به مس، آهن، روی، فسفر، تیامین، نیاسین، کلسیم، اسید فولیک و پیرودوکسین اشاره کرد که همگی برای رشد موهای جدید، تقویت بدن، داشتن پوستی عالی و حتی کاهش وزن ضروری هستند.

سیاه دانه حتی برخی از چربی‌ها مانند اسید لینولئیک و اسید پالمیتیک  را نیز در خود دارد که از چربی‌های مفید محسوب می‌شوند.

برخی از بیماری‌های که سیاه دانه می‌تواند به درمان آن‌ها کمک کند عبارت‌اند از:

  • اختلالات قلبی عروقی
  • سرطان
  • دیابت
  • شرایط التهابی
  • ناباروری
  • بیماری عصبی و روانی
  • اگزما
  • تب و آنفولانزا

خواص عسل

در مقاله‌ای که در سپتامبر 2018 در Molecules منتشر شد، در مورد مزایای عسل برای سلامتی نکاتی نوشته شده بود. مثلا عسل دارای فلاونوئید و اسید فنلیک بالایی است که آن را به یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی تبدیل می‌کند و درنتیجه از آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو که باعث بیماری‌های مزمن می‌شود جلوگیری خواهد کرد. از طرفی به کاهش چین و چروک در پوست کمک می‌کند.

همچنین از خواص عسل برای مو برای درخشان و نرم کردن آن استفاده می‌کنند. از طرفی عسل دارای خواص ضدالتهابی و ضد سرطانی است. با اینکه قند دارد اما برای بیماری دیابت مفید است و می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد.

تأثیر خواص سیاه دانه و عسل برای درمان زخم معده

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم ترکیب سیاه دانه با عسل اثرات درمانی فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کنند و به همین دلیل قرن‌هاست که در طب سنتی از آن برای رفع علائم گوارشی بخصوص مشکلات مربوط به معده و هضم غذا مثل یبوست و یا نفخ استفاده می‌شود. از طرفی می‌توان از خواص سیاه دانه و عسل برای رفع سوءهاضمه نیز استفاده کرد.

در مقاله دیگری که در 1397 در مجله پزشکی هلال‌احمر ایران منتشر شد به این نکته اشاره شده بود که ترکیب سیاه دانه و عسل می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی علائم عفونت Hپیلوری که مربوط به عفونت معده است را بهبود دهد. هلیکوباکتر پیلوری در واقع یک نوع باکتری است که اگر وارد دستگاه گوارش شما شود می‌تواند باعث زخم معده و بیماری‌های مزمن در این زمینه گردد.

برای درمان عفونت یا زخم معده می‌توانید از خواص سیاه دانه و عسل بهره ببرید. برای این کار باید 6 گرم پودر سیاه دانه را با 12 گرم عسل مخلوط کنید و سه بار در روز و هر بار یک قاشق چای‌خوری از این ترکیب را میل کنید. بعد از دو هفته نشانه‌های بهبودی را خواهید دید.

خواص سیاه دانه و عسل برای سلامتی
سیاه دانه و عسل چگونه زخم معده را درمان می کند؟

خواص سیاه دانه و عسل برای پوست

همان‌طور که گفتیم این داروی عالی خاصیت ضدالتهابی هم دارد که می‌تواند برای بهبود عارضه‌های موضعی در پوست مثل انواع زخم‌ها مفید باشد. همچنین سیاه دانه و عسل دارای اثر باکتریو استاتیک هستند. یعنی به‌راحتی از رشد باکتری‌های استافیلو کوکوس اورئوس جلوگیری می‌کنند. برخی از محققان معتقدند تأثیر این دارو در حدی است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای آنتی‌بیوتیک‌ها بخصوص در درمان زخم‌ها شود.

سخن پایانی …

می‌توان گفت از مهم‌ترین خواص سیاه دانه و عسل رفع مشکلات مربوط به دستگاه گوارش مثل معده و روده است. درواقع به‌راحتی می‌توانید از ترکیب سیاه دانه و عسل برای هضم مناسب غذا و رفع بیماری‌هایی مانند یبوست و نفخ استفاده کنید و از مزایای دیگر این ترکیب نیز بهره مند شوید.

‫14 دیدگاه ها

  1. سلام.دکتر.من شب قبل سیاه دانه باعسل مصرف کردم..ببخشید کمی لکه خونی در مدفوع دیدم.شاید هم اشتباه کنم..

  2. سلام من عفونت زخم معده هلیکوباکتر پیلوری دارم وگلبولهای سفید خونمم زیادن دارو استفاده نمیکنم بخاطر عوارض های بعدش چی پیشنهاد میکنید؟

    1. سلام راحله عزیز. روش های سنتی و پزشکی زیادی برای رفع بوی بد دهان وجود دارد که بهترین درمان با توجه به علت ایجاد بوی بد دهان توسط پزشک مشخص میشود. همچنین میتوانید از راهکارهای طب سنتی مانند استفاده از سیاه دانه و عسل، دارچین، سبزیجاتی مانند نعناع و ریحان و … استفاده کنید.

    2. سلام راحله جان اول باید ریشه این مسئله رو پیدا کرد که دقیقا از کجا این مشکل بوجود اومده،به طور کلی شاید ریفلاکس معده داشته باشید و دلیلش اسید معده باشه،شاید میکروب معده داشته باشی،شاید سنگ لوزه داشته باشی،شاید دندان خراب داشته باشی،بهتره که نخ دندان بکشی،مسواک بزنی،از دستور سایت برای میکروب معده استفاده کنی برای رفع مشکل اسید معده هم قره محک ناشتا استفاده کنی(البته اگر مشکل اسید معده داری)امیدورام که کمکت کنه.

  3. سلام
    من چند سالی هست که از درد معده( بالا آمدن اسید معده در مری، بوی بد زیاد دهان، دل‌درد بعد غذا،حالت تحو اول صبح،نفخ،) مبتلا هستم راهنمایی کنید که عسل با چی وچه موقعه مصرف کنم.

    1. سلام دوست عزیز. طریقه مصرف عسل با سیاه‌ دانه برای تقویت عملکرد معده در مقاله توضیح داده شده است. همچنین می توانید از دمنوش بابونه به همراه عسل برای تقویت معده و کاهش التهاب استفاده کنید. با این حال پیشنهاد می شود در اولین فرصت به یک متخصص طب سنتی مراجعه نمایید.

  4. سلام من در روز 28 خرداد بازرس یکی از شعبه های انتخاباتی بودم که کرونا گرفتم بعد از بستری و رفع انسدادم روده در همان بیمارستان در گیر شدید معده شده بطوریکه الان تمام قرص های من فقط مهده است در این از این قرصهای تو بروشور توضیح داده بود که از عسل محلی و سیاه دانه به مقدا هفت دانه تا 21دانه نشتا استفاده شود و تا یکی دو ماه ادامه دهید خواستم نظر جناب دکتر در این مورد جویا باشم واقع معده ام عزیمت می کند

    1. سلام حسین عزیز. اسم قرصی که برای شما تجویز شده چی هست؟ دکتری که برای شما این قرص رو تجویز کرده برای چه نوع نارحتی معده این قرص رو به شما داده؟ و هر چند ساعت یک بار این قرص رو مصرف می کنید؟ به طور کلی استفاده روزانه 5 الی 7 دانه سیاه دانه که کمی کوبیده شده است را با یک قاشق عسل مخلوط کرده و میل نمایید تا عملکرد معده بهبود یابد. درصورت داشتن سوالات جزعی تر و بیان توضیحات لطفا فرم مشاوره را تکمیل کنید.

      1. سلام‌من زخم معده هیلکوباکتر پیلوری دارم.رفتم دکتر ۴۰ روز دارو خوردم اما عوارض داروها همه سیستم بدنمو بهم ریخته.چطوری استفاده کنم چند وعده و چ مقدار.من یک قاشق غذا خوری عسل و نصف قاشق غذا خوری سیاه دانه میریزم و روزی ۲ بار مصرف میکنم درسته این ترکیب؟؟

        1. دوست عزیز سلام. بله طرز استفاده مشکلی ندارد، مگر اینکه بلافاصله بعد از استفاده اذیت شوید. در این صورت مقدار سیاه دانه را کمتر کنید. همچنین برای ایجاد نتایج مطلوب تر بهتر است در زمان استفاده ابتدا کمی سیاه دانه ها را بکوبید و بعد با عسل مخلوط کنید تا اثر بیشتری داشته باشد. میزان مصرف هم همان یک الی دو قاشق عسل و 1/4 الی 1/2 قاشق سیاه دانه در هر 24 ساعت کافیست. برای مشاهده نتایج باید کمی صبور باشید و نباید در مصرف این ترکیب زیاده روی کنید. هرچند مشکلی پیش نمی آید، اما به دلیل حساسیت معده شما بهتر است جوانب احتیاط را از نظر میزان مصرف طبق دستوری که خدمتتان گفتیم، رعایت کنید. پیروز و سلامت باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا