پوست

چروک دور چشم را به راحتی با این روش های آسان از بین ببرید!

 پوست دور چشم نسبت به پوست مناطق دیگر بدن نازک‌تر و ظریف‌تر است. به همین دلیل با افزایش سن اولین خطوط و چین‌وچروک‌ها دور چشم ایجاد می‌شوند و تأثیر به سزایی بر زیبایی پوست خواهند داشت؛ اما درصورتی‌که از سن 30 سالگی مراقبت‌های لازم را انجام دهید دیرتر این خطوط ناخوشایند را مشاهده خواهید کرد و چروک دور چشم به طور طبیعی کمتر خواهد شد.

در این مطلب می‌خواهیم هر آنچه باید در مورد چروک دور چشم بدانید را با معرفی برخی از روش‌های درمانی چروک دور چشم برایتان توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

چروک دور چشم چگونه به وجود می‌آید؟

با افزایش سن، میزان کلاژن که نوعی پروتئین است و باعث ایجاد خاصیت ارتجاعی می‌شود کاهش یافته و پوست شما مقداری از خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض آفتاب و همچنین ژنتیک در چگونگی شروع چین‌وچروک دور چشم و خطوط ریزنقش مهمی دارند.

پوست اطراف چشم شما به دلیل نازک بودن اولین ناحیه ای  است که علائم چروک و پیری را نشان می‌دهد؛ اما از طریق روش‌های مختلفی می‌توانید میزان این خطوط را کاهش دهید.

دلایل ایجاد چین ‌و چروک دور چشم

شایع‌ترین علت ایجاد خطوط و چین‌وچروک‌های اطراف چشم، پیری یعنی طی کردن روند طبیعی سن است. اما سایر عوامل مؤثر متداول نیز که می‌توانند روند پیری را سرعت دهند عبارت‌اند از

اشعه ماوراءبنفش

پرتوهای مضر ماوراءبنفش (UV) کلاژن موجود در پوست شما را تجزیه می‌کنند. کلاژن پروتئین اصلی در بافت پوست شما است و اصلی‌ترین دلیل چروک شدن پوست کاهش کلاژن است. اشعه ماوراءبنفش می‌تواند در معرض نور خورشید محافظت نشده و همچنین تخت‌های برنزه کننده بدون آفتاب باشد. بر اساس گفته سازمان غذا و دارو قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش محافظت نشده یعنی بدون ضد آ، تاب، کلاه و عینک منجر به بروز زودرس چروک دور چشم می‌شود.

سیگار کشیدن

 گذشته از سن، سیگار کشیدن قوی‌ترین علت ایجاد چین‌وچروک در پوست زنان و مردان است. سیگار کشیدن پوست شما را در معرض استرس اکسیداتیو اضافی قرار داده و باعث آسیب به کلاژن و الاستین آن می‌شود. سیگار کشیدن همچنین رگ‌های خونی صورت شما را محدود می‌کند، مانع گردش خون در رگ‌های خونی و محروم شدن پوست از ویتامین A می‌شود.

حرکات صورت که برایتان عادت شده است!

حالت‌های صورت مانند لبخند زدن، اخم کردن و نزدیک کردن ابروها در صورت شما می‌تواند باعث ایجاد خطوط ریز روی پوست شما شود. حتی اگر هر شب تا صبح به یک طرف می‌خوابید فشار روی عضلات آن ناحیه به‌صورت مداوم به‌مرور باعث ایجاد خطوط و چین‌وچروک می‌شود. نتایج تحقیقیات نشان می‌دهد هرچه بالشت سفت‌تر باشد بهتر است و هرچه هنگام خواب صورت شما بیشتر در بالشت فرو رود میزان چین‌وچروک‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

روش‌های کاربردی خلاص شدن از شر چروک دور چشم

مهم‌ترین کار برای کاهش و از بین بردن خطوط دور چشم مراقبت روزانه و مناسب از آن می‌باشد. برخی از داروهای خانگی و محصولات مراقبت از پوست به‌خوبی می‌توانند این کار را انجام دهند. همچنین می‌توانید برای کاهش این چروک‌ها به توصیه‌های زیر عمل کنید:

برای کاهش چروک دور چشم، تمرینات صورت را امتحان کنید!

می‌توانید از یوگای صورت برای تمرین دادن صورت و افزایش تحریک ساخت کلاژن و در نتیجه کاهش خطوط و چین‌وچروک استفاده کنید.

آلرژی خود را درمان کنید!

آلرژی‌ها اغلب باعث ایجاد التهاب در اطراف چشم شما می‌شوند. آن‌ها همچنین می‌توانند چشمان شما را کوچک کنند. مالیدن یا خراشیدن چشمان به دلیل علائم آلرژی می‌تواند به قرمز شدن چشم کمک کرده و پوست شما را خشک کند و خطوط اطراف چشم را افزایش دهند. درمان علائم آلرژی می‌تواند به چهره شما آرامش بیشتری بخشد و همچنین می‌تواند در طولانی مدت از پوست زیر چشم شما محافظت کند.

به‌آرامی لایه‌برداری کنید!

شما می‌توانید به‌آرامی پوست خشک را که در زیر چشمان شما تشکیل می‌شود، لایه‌برداری کنید تا رشد سلولی جدید تقویت شود. فقط از محصولاتی استفاده کنید که به‌طور خاص برای لایه‌برداری و ماساژ در ناحیه زیر چشم شما ساخته‌شده است؛ زیرا معمولاً محصولات مراقبت از پوست صورت را نمی‌توان در ناحیه اطراف چشم استفاده کرد و تنها برخی از محصولات هوشمند این برتری را دارند که هم برای پوست صورت و هم برای دور چشم مفید می‌باشند.

نکته مهم:

چشم‌ها نسبت به مواد شیمیایی بسیار حساس هستند؛ بنابراین اگر از محصولاتی که برای دور چشم تهیه نشده‌اند به‌صورت خودسرانه استفاده کنید باعث آسیب زدن به چشم‌ها و تاری دید می‌شوید.

با یک کرم دور چشم آن را مرطوب کنید!

کمبود رطوبت می‌تواند ظاهر خطوط ریز اطراف چشم شما را افزایش دهد. به دنبال مرطوب‌کننده های سرشار از ترکیباتی باشید که برای ترویج گردش خون و رشد سلول جدید است. رتینول (مشتقات ویتامین A)، پپتیدها و اسید هیالورونیک همگی از نظر محققان و زیبایی شناسان در این زمینه تائید شده‌اند. محصولات دور چشم به‌صورت ژل‌های خنک‌کننده و سرم برای مبارزه با خطوط ریز دور چشم بهتر کار می‌کنند.

رفع چروک دور چشم

از قرار گرفتن در معرض آفتاب جدا خودداری کنید!

با محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراءبنفش می‌توانید از ایجاد خطوط ریز جلوگیری کنید. همیشه هنگام خارج شدن از خانه، از یک ضد آفتاب مناسب با حداقل SPF 30 استفاده نکنید. حتی اگر هوا آفتابی نبود باز هم این کار را انجام دهید چون اشعه ماوراءبنفش از ابرها عبور کرده و باز آسیب ایجاد می‌کند.

هنگامی که به‌طور هم‌زمان چندین ساعت در معرض آفتاب هستید، محافظت از چشمان خود را با کلاه و همچنین پوشیدن عینک آفتابی علاوه بر ضد آفتاب انجام دهید. کلاه‌های پوشیده شده و سایبان‌ها باعث جلوگیری از ایجاد لک و چین‌وچروک می‌شوند.

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

ویتامین C، ویتامین A و ویتامین E اغلب در محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. با ترکیب غذاهای سرشار از این ویتامین‌ها در رژیم غذایی خود، به پوست صورت خود و بقیه بدن کمک می‌کنید تا سلول‌های جدید سالم بسازید. بین رژیم غذایی مناسب و پوست سالم یک ارتباط مستقیم و بسیار قوی وجود دارد. مصرف مرکبات، هویج و کدو تنبل رنگی سرشار از ویتامین‌های مورد نیاز برای شادابی و جوان‌سازی پوست است.

چگونه چروک دور چشم را کاهش دهیم؟

علاوه بر موارد گفته‌شده روش‌هایی برای درمان خطوط ریز دور چشم با استفاده از روش‌های آرایشی و درمان‌های صورت وجود دارد. این موارد باید توسط متخصص پوست یا متخصص زیبایی انجام شود؛ اما برای آگاهی شما آن‌ها را در اینجا معرفی می‌کنیم:

لایه‌برداری شیمیایی

برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و ترویج رشد سلول‌های جدید می‌توان از لایه‌برداری شیمیایی روی صورت استفاده کرد. لایه‌برداری‌های شیمیایی نمی‌توانند چین‌وچروک‌های عمیق را درمان کرده یا پوست را خیلی محکم کنند، اما می‌توانند باعث کاهش خطوط ریز در اطراف چشم شما شوند.

استفاده از پرکننده‌ها

پرکننده‌های پوستی به پوست زیر یا اطراف چشم تزریق می‌شوند تا خطوط ایجاد شده را پرکرده و از بین ببرند. پرکننده‌ها موقتی هستند و بیشتر محصولات نتیجه‌ای به دست می‌آورند که شش ماه تا دو سال ماندگاری دارند دو روش درمانی شناخته‌شده در این گروه عبارت‌اند از Restylane و Juvdderm .

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک روش محبوب و حداقل تهاجمی است که برای لایه‌برداری از پوست شما استفاده می‌شود. یک دسته با نوک الماس ریز ابزاری است که اغلب در مناطق حساس از پوست مانند چشم شما برای این روش درمانی استفاده می‌شود. میکرودرم ابریژن سلول‌های خسته و مرده پوست را از بین برده و گردش خون را به ناحیه‌ای از پوست که تحت‌فشار اعمال می‌شود، تقویت می‌کند. درنتیجه میزان خطوط و چین‌وچروک‌ها کاهش می‌یابد.

لیزر

لیزر به‌عنوان درمان خطوط ریز چروک دور چشم طرفداران زیادی دارد. چندین نوع درمان با لیزر برای این منظور در دسترس است. لیزرهای فراکشنال گزینه‌ای است که با فشار دادن سوراخ‌های میکروسکوپی به پوست برای تحریک کلاژن و تولید الاستین کار می‌کند.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ درمانی است که به‌طور عالی ظاهر خطوط و چین‌وچروک‌ها را کاهش می‌دهد. در طی این روش از سوزن‌های ریز برای ایجاد خراش و لایه‌برداری پوست استفاده می‌شود که می‌توان با استفاده از کرم یا سرم پوست از آن استفاده کرد. با بهبودی پوست، کلاژن تحریک می‌شود و باعث بهبود خطوط ریز و بافت پوست می‌شود.

بوتاکس

در این روش مقدار کمی از ماده بوتاکس به عضلات هدفمند زیر چشم تزریق می‌شود و با ایجاد آرامش در ناحیه باعث کاهش ظاهر چین‌وچروک می‌شود. طبق گفته آکادمی پوست و موی آمریکایی ، اکثر افراد فقط سه تا هفت روز نتایج را می‌بینند و کاهش قابل توجهی در ظاهر چین‌وچروک را برای سه تا چهار ماه تجربه می‌کنند؛ اما بعدازاین مدت چروک‌ها ممکن است حتی شدیدتر از قبل برگردند.

سخن پایانی …

همان‌طور که ملاحظه کردید مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از چروک دور چشم استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و مراقبت روزانه صحیح از آن می‌باشد. بخصوص استفاده از مرطوب‌کننده و ضد آفتاب برای دور چشم از موارد ضروری برای جلوگیری از عمیق شدن خطوط و از بین بردن آن‌ها می‌باشد. هرچه مراقبت بهتری داشته باشید روند پیری پوست کندتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا