زیبایی

تمام نکات مربوط به لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد یک روش پزشکی است که با استفاده از یک پرتو نور متمرکز (لیزر) موهای زائد را از بین می‌برد. این روش بخصوص برای خانم‌هایی که مشغله زیاد دارند و نمی‌توانند دائما به تمیزکردن موهای زائد با روش های دیگر بپردازند، بسیار مفید است.

در این مقاله از سفیر زیبایی قصد داریم تمام نکات مهم مربوط به لیزر موهای زائد که قبل از انجام این روش زیبایی باید بدانید را برایتان توضیح دهیم. پس تا پایان این مقاله ما را همراهی بفرمایید.

لیزر موهای زائد چگونه انجام می شود؟

در هنگام لیزر موهای زائد، لیزر نوری منتشر می‌کند که توسط رنگدانه (ملانین) موجود در فولیکول مو جذب می‌شود. انرژی نور به گرما تبدیل شده و موها را از بین می‌برد و یا حداقل تا مدت زیادی رشد مجدد آنها را به تاخیر می‌اندازد. گفته می‌شود این روش، یک روش دائمی برای همیشه نیست اما می‌تواند 6 ماه الی یک سال رویش مجدد موها را به تاخیر بیندازد.

کلینیک لیزر موهای زائد بدن

چه مناطقی از بدن را می توان لیزر کرد؟

از لیزر موهای زائد معمولا برای کاهش موهای زائد در همه نواحی بدن استفاده می‌شود. مکان‌های درمانی معمول شامل پاها، زیر بغل، لب بالا، چانه و خط بیکینی است. بااین‌حال، درمان موهای ناخواسته تقریباً در هر منطقه، به جز پلک یا مناطق اطراف آن، امکان‌پذیر است. پوست‌های دارای خالکوبی یا تاتو نیز نباید لیزر شوند.

چه عواملی در ایجاد نتیجه بهتر از لیزر موهای زائد تاثیر دارد؟

رنگ مو و نوع پوست در موفقیت لیزر موهای اضافی بدن تأثیر دارد. اصل اساسی این است که رنگدانه‌های مو، باید نور را جذب کنند. لیزر باید ضمن جلوگیری از آسیب به پوست، فقط به فولیکول مو آسیب برساند. بنابراین، تضاد بین رنگ مو و پوست یعنی داشتن موهای تیره و پوست روشن  بهترین نتیجه را به دنبال دارد.

خطر ایجاد آسیب به پوست زمانی بیشتر است که بین رنگ مو و رنگ پوست تضاد کمی وجود داشته باشد، اما پیشرفت در فناوری لیزر، لیزر موهای زائد را به گزینه‌ای برای افرادی که پوست تیره تری دارند نیز تبدیل کرده است.

سایر عواملی که می‌توانند بر نتایج لیزر موهای ناخواسته بدن تاثیر بگذارند، عبارت‌اند از:

  • میزان تجربه و مهارت فرد انجام دهنده لیزر موهای زائد
  • نوع دستگاهی که برای انجام این کار استفاده می‌شود.
  • متعهد بودن شما برای شرکت منظم در جلسات تعیین شده
  • انجام صحیح اقدامات مراقبتی لازم، قبل و بعد از انجام لیزر، طبق توصیه متخصص پوست

خطرات لیزر موهای زائد

عوارض جانبی این عمل زیبایی با توجه به نوع پوست، رنگ مو، برنامه درمانی و رعایت مراقبت‌های قبل از درمان و پس از درمان متفاوت است. شایع‌ترین عوارض ناشی از لیزر برای موهای زائد عبارتند از:

  • سوزش پوست
  •  ناراحتی موقتی
  •  قرمزی و تورم پوست

پس از لیزر موهای اضافی در بدن، علائم و نشانه‌ها معمولاً طی چند ساعت از بین می‌روند. اما در برخی موارد، لیزر موهای زائد ممکن است پوست آسیب دیده را تیره یا روشن کند. این تغییرات می‌توانند موقتی یا دائمی باشند.

به ندرت، لیزر موهای زائد می‌تواند باعث ایجاد تاول، ایجاد پوسته، زخم یا سایر تغییرات در بافت پوست شود. سایر عوارض جانبی نادر شامل سفیدی موهای زائد یا رشد بیش از حد مو در اطراف مناطق تحت درمان، به ویژه در پوست تیره‌تر است.

لیزرموهای زائد چطور به پوست آسیب می زند

اهمیت انتخاب یک کلینیک خوب برای انجام لیزر موهای زائد

انتخاب یک کلینیک مناسب برای انجام لیزر موهای ناخواسته در بدن، بسیار مهم است. کلینیک مورد نظر باید دارای کادری مجرب و تجهیزات مناسب باشد. همچنین موارد بهداشت فردی باید کاملاً در آن رعایت شود تا خطری برای شما ایجاد نکند. اگر یک کلینیک دارای تیمی متخصص و باتجربه در این زمینه باشد، ابتدا یک جلسه مشاوره برای شما ترتیب می‌دهد.

در این جلسه، متخصص با شما در مورد اهدافتان برای انجام لیزر صحبت می‌کند تا اولاً مطمئن شود که این روش برای شما مناسب است و در ثانی یک دید واقع‌گرایانه از نتایج لیزر و نحوه انجام آن به شما بدهد. این کار باعث می‌شود شما آمادگی لازم برای انجام لیزر را داشته باشید و در نهایت لذت بیشتری از نتایج آن نصیبتان می‌شود.

همچنین توجه داشته باشید در حال حاضر دستگاه‌های متعددی برای انجام لیزر وجود دارند و شما باید کلینیکی را انتخاب کنید که مطمئن هستید از بهترین و بروزترین دستگاه‌ها برای انجام این کار استفاده می‌کنند.

در مورد سالن دارهایی که بدون تخصص این کار را انجام می‌دهند نیز بسیار احتیاط کنید. همچنین قبل از لیزر موهای زائد، با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا مشخص شود این گزینه، درمانی مناسب برای شما است یا خیر؟

قبل از انجام لیزر نیز باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • قبل و بعد از انجام لیزر نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرید و اگر پنجره‌های نورگیری دارید، حتما از ضد آفتاب مناسب با SPF حداقل 30 استفاده کنید.
  • از استفاده کردن کرم‌های برنزه کننده قبل و بعد از لیزر خودداری کنید.
  • سایر روش های حذف موهای زائد را از حداقل چهار هفته قبل از لیزر کنار بگذارید.
  • از خوردن داروهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین قبل از لیزر پرهیز کنید.
  • یک روز قبل از انجام لیزر باید موهای ناحیه مورد نظر را با تیغ یا ژیلت شیو کنید.

نحوه انتخاب بهترین کلینیک برای انجام لیزر موهای زائد

همانطور که در قسمت قبل گفتیم، انتخاب یک کلینیک مناسب برای انجام لیزر بسیار مهم است. برای انتخاب بهترین کلینیک لیزر موهای زائد ، شما می‌توانید از روش‌های زیر استفاده نمایید:

  • پرس و جو از اطرافیان قابل اعتماد که قبلاً این کار را انجام داده‌اند.
  • مشورت با پزشک خانواده برای معرفی یک کلینیک مناسب
  • بررسی کلینیک‌های مختلف و در دسترس و مراجعه حضوری به آنها جهت بررسی تجهیزات، محیط، نحوه برخورد پرسنل و …
  • گرفتن استعلام قیمت انجام خدمات از کلینیک مورد نظر 
  • مطالعه و بررسی نظرات مشتریان قبلی آن کلینیک از طریق صفحات مجازی و یا سایت کلینیک

چقدر بعد از انجام لیزر موهای زائد نتیجه آن مشخص می شود؟

طبق گزارشات ارائه شده، لیزر موهای زائد معمولاً به دو تا شش روش درمانی نیاز دارد. فاصله بین درمان‌ها بسته به مکان مورد درمان متفاوت خواهد بود. در مناطقی که مو به سرعت رشد می کند، مانند لب بالا، درمان ممکن است طی چهار تا هشت هفته تکرار شود. در مناطقی که رشد موهای آهسته دارند، مانند پشت، درمان ممکن است هر 12 تا 16 هفته یک بار تکرار شود. ممکن است پزشک برای کاهش هرگونه ناراحتی در طول درمان، از بی‌حس‌کننده موضعی روی پوست شما استفاده کند.

عوارض لیزر موهای زائد بدن

بعد از عمل لیزر موهای زائد چه اتفاقی می افتد؟

در چند ساعت اول پس از انجام لیزر ممکن است متوجه قرمزی و تورم یا التهاب شوید. به مرور زمان، پوست بهبود پیدا می‌کند و نهایتاً بعد از چند روز، این عوارض برطرف خواهند شد. برای کاهش هرگونه ناراحتی، یخ را روی ناحیه تحت درمان قرار دهید. اگر بلافاصله پس از لیزر موهای زائد واکنش پوستی داشته باشید، پزشک ممکن است کرم‌های استروئیدی را بر روی ناحیه آسیب دیده بزند.

سخن پایانی …

همان‌طورکه ملاحظه کردید، روش لیزر موهای زائد می‌تواند تا مدت زیادی شما را از شر موهای زائد خلاص کند اما یک روش دائمی نیست. همچنین نباید انتظار معجزه از آن را داشته باشید و بر حسب شرایط پوستی و نوع موهای خود، ممکن است به چندین جلسه برای لیزر یک ناحیه نیاز داشته باشید. روش‌های لیزر خانگی نیز وجود دارند که تا حدی رشد موها را کاهش می‌دهند اما نمی‌توانند نتایجی مانند آنچه در کلینیک‌ها انجام می‌شود را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا