پوست

نکات کلیدی در مورد خال کوبی یا تاتو

تاتو یا خال‌کوبی یکی از هنرهای آرایشگری دائم است که امروزه افراد زیادی را به خود جذب کرده است. اکثر طرح‌های تتو دارای داستانی الهام‌بخش هستند و یا می‌توانند به‌صورت منحصربه‌فرد فقط شما را به یاد یک خاطره یا معیار مهم در زندگی بیندازند. آنچه در مورد این هنر بی‌نظیر باید به خاطر داشته باشید، ماندگار بودن آن است. اگرچه ممکن است به‌مرورزمان تا حدی رنگ‌ها تغییر کرده و نیاز به ترمیم مجدد داشته باشد ولی پاک شدن کامل آن، تنها با لیزر یا کرم پودر دائمی قابل انجام است که لیزر هم نمی‌تواند تمام هاله‌های آن را از بین ببرد. پس باید برای انجام تاتو به‌خوبی فکر کنید و یک تصمیم قطعی بگیرید.

در این مقاله از سفیر زیبایی با ما همراه شوید تا اطلاعات مفیدی در مورد تمامی جوانب تاتو، این هنر زیبا و محبوب، در اختیار شما قرار دهیم.

نکات مهم قبل از انجام تاتو یا خال‌کوبی بر روی پوست

آنچه از همه مهم‌تر است گرفتن یک تصمیم قطعی است؛ زیرا تاتو یک آرایش دائم محسوب می‌شود و اگر نسبت به آن دل‌زده شوید، پاک کردن یا تغییر آن، با لیزر یا کرم پودر دائم سخت و هزینه‌بر است. پس باید برای انجام این کار زمان بگذارید و خوب فکر کنید تا مطمئن شوید که واقعاً می‌خواهید این کار را انجام دهید.

در مرحله بعد باید طرح انتخابی خود را بین میلیون‌ها طرحی که در اینترنت وجود دارد، انتخاب کنید. البته بسیاری از تتو کارهای ماهر آرشیوی دارند که بعد از صحبت کردن با شما و فهمیدن اهدافتان از انجام تاتو، به شما کمک خواهند کرد تا طرح مناسبی را انتخاب کنید.

مهم است که ایده اصلی خود را قبل از ورود به یک جلسه مشاوره مشخص کنید، مگر اینکه حروف را تاتو کنید که اغلب با شما فقط در مورد فونت آن صحبت می‌شود. در طول مشاوره، تتوکار شما می‌تواند جزئیات ریزتری را بررسی کند. می‌توانید هر تصویری را که خودتان دوست دارید به آنها نشان دهید و محل قرارگیری و قیمت‌ تاتو را مشخص کنید.

نکات مهم قبل از انجام تاتو یا خال‌کوبی بر روی پوست

نتایج نهایی انجام هر تاتو بر روی پوست به عوامل مختلفی بستگی دارد، ازجمله:

  • چه سطحی از پوست را می‌خواهید تتو کنید.
  • تا چه حد خال‌کوبی مورد نظر شما بر روی قسمت مشخص شده از پوست امکان‌پذیر است.
  • رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید تا چه اندازه در رنگ پوست شما ظاهر می‌شوند.
  • تا چه اندازه برای انجام یک تتوی خوب زمان دارید و حوصله به خرج می‌دهید.

همچنین نکات مهمی که باید برای انجام خال‌کوبی در نظر داشته باشید، عبارت‌اند از:

سبک تتوی مورد استفاده

هنگامی‌که تصمیم گرفتید چه طرحی را می‌خواهید خال‌کوبی کنید، باید بفهمید که می‌خواهید حالت آن، چگونه به نظر برسد. انبوهی از سبک‌های مختلف خال‌کوبی وجود دارد و مهم است که شما فردی را برای انجام این کار انتخاب کنید که مهارت کافی در سبک‌های مختلف یا حداقل چند سبک را داشته باشد. برخی از محبوب‌ترین سبک‌ها عبارت‌اند از:

سنتی آمریکایی

این سبک که با خطوط تمیز و مشکی و پالت رنگ اصلی مشخص می‌شود، معمولاً دارای جمجمه و گل رز است.

ژاپنی سنتی

این سبک با الهام از آثار هنری سنتی ژاپنی، خطوط تمیز و حداقل سایه انجام می‌شود که از این سبک اغلب برای ایجاد ببر، ماهی، کوه و گل استفاده می‌شود.

سبک واقع‌گرایی

هدف این سبک بازسازی سوژه‌ها با استفاده از سایه و کنتراست رنگ است، همان‌طورکه در زندگی واقعی ظاهر می‌شوند.

سبک گویا

با ترکیب جنبه‌های خال‌کوبی سنتی و رئالیسم، این سبک از خطوط برجسته و رنگ‌های اشباع شدید استفاده می‌کند.

سبک نئو سنتی

این سبک که برداشتی مدرن از تصاویر سنتی است، برای ایجاد پرتره‌های واقع‌گرایانه، به‌شدت بر سایه و رنگ تکیه دارد.

سبک مینیمالیسم یا هندسی

با تمرکز بر خطوط مشکی واضح و فضای منفی، این سبک دقت بسیار بالایی نیاز دارد و نتایج اغلب، ساده و نمادین هستند.
برای آشنایی با این طرح‌ها و سبک‌ها کافیست سری به پیج‌های اینستاگرامی بزنید؛ زیرا اکثر هنرمندان در این زمینه تجربه‌های خود را در صفحات مجازی خود به اشتراک می‌گذارند.

انواع سبک تاتو در جهان

طرح تاتوی مورد استفاده

بعد از انتخاب سبک و جست‌وجوی کافی می‌توانید طرح تاتو مورد نظر را پیدا کنید. بهتر است از طرح مورد نظر خود چند عکس یا کپی تهیه کرده و به تاتوکار بدهید؛ زیرا آنها ممکن است فونت دقیق شما را در رایانه خود نداشته باشند، بنابراین می‌توانند از این صفحات به‌عنوان مرجع استفاده کنند.

رنگ تاتو

اگرچه سبک خال‌کوبی اغلب پالت رنگی مورد استفاده در تاتو را مشخص می‌کند ولی هنرمند می‌تواند با شما همکاری کند تا طرح و سبک را به کمک رنگ برای مطابقت بهتر با آنچه می‌خواهید، تغییر دهد.

با این اوصاف، رنگ پوست شما نقش مهمی در ماندگاری رنگ‌های مورد استفاده دارد. به‌عنوان‌مثال، پوست روشن تمایل دارد جوهر سفید را بهتر از سایر رنگ‌ها نگه دارد. رنگ‌دانه‌های قرمز و بنفش نیز در رنگ پوست روشن‌تر زنده‌تر هستند.

رنگ‌ پوست‌های تیره‌تر معمولاً رنگ‌های تیره‌تری را مثل قرمز زرشکی و آبی سلطنتی در خود جای می‌دهند. داشتن پوست تیره به این معنی نیست که نمی‌توانید رنگ‌های پاستیلی یا سایر رنگ‌های روشن را داشته باشید، فقط این گزینه‌ها معمولاً به اندازه رنگ‌های تیره در پوست تیره ظاهر نمی‌شوند.

مقیاس خاکستری نیز یک گزینه است. با استفاده از این سبک، تاتوکار شما از ترکیبی از سیاه خالص، سیاه کم آب و جوهر سفید برای ایجاد سایه‌ها و رنگ‌های مناسب استفاده می‌کند.

اندازه و مکان

در مورد محو شدن، خطوط و اشکال کشیده شده باید این موضوع را بدانید که ممکن است در ابتدا تیز و نرم به نظر برسند، اما با گذشت زمان، ممکن است کمرنگ یا حتی محو شوند. این موضوع تا حد زیادی به اندازه و محل خال‌کوبی شما بستگی دارد.

نکات مهم برای انتخاب یک تاتو کار خوب جهت خال‌کوبی

در مورد آرایش دائم تاتو، علاوه بر زیبایی بحث سلامتی مطرح است، زیرا رنگ‌ها از طریق سوزن‌های مخصوص به زیر پوست در ناحیه مورد نظر به نوعی تزریق می‌شوند؛ بنابراین به‌هیچ‌وجه پوست و سلامتی خود را به هرکسی نسپارید و برای انتخاب یک تاتوکار خوب، وسواس به خرج دهید. نکاتی که برای انتخاب یک تاتوکار خوب باید در نظر داشته باشید، عبارت‌اند از:

1. مطمئن شوید که آن فرد دارای مجوز مناسب باشد

یک جستجوی سریع در گوگل به شما نشان می‌دهد که قوانین و مقررات برای مجوز خال‌کوبی چیست. هنگامی‌که فهمیدید به دنبال چه هستید، مطمئن شوید که سالن و هنرمندی که به آن علاقه دارید، دارای گواهینامه هستند. مجوز سالن باید به‌طور برجسته در وب‌سایت آنها و یا روی دیوار سالن نمایش داده شود.

2. مراقب بهداشت فردی و عمومی در سالن مورد نظر باشید

در اکثر سالن‌های معتبر، بوی مواد ضدعفونی‌کننده استشمام می‌شود و ایستگاه‌های کاری و طبقات بسیار تمیزی دارند. اگر بوی خوبی استشمام نکردید و آثاری از آلودگی در یک مکان برای انجام تاتو دیدید، بلافاصله آن را رد کرده و به مکان دیگری بروید؛ زیرا امکان خطراتی مانند وارد شدن میکروب به داخل خون و مشکلاتی مانند عفونت پوستی در این مکان‌ها بسیار شدید است.

3. تاتوکاری را انتخاب کنید که به شما مشاوره بدهد

انجام یک مشاوره صحیح قبل از خال‌کوبی تأثیر بسزایی در نتیجه کار دارد. هرچه فرد مورد نظر حرفه‌ای‌تر باشد، مشاوره تخصصی‌تر و بهتری به شما ارائه می‌دهد و به شما کمک می‌کند تصمیم درست‌تری در مورد طرح انتخابی، مکان انجام تتو، رنگ‌های مورد استفاده و … بگیرید و درنهایت بیشتر از نتایج انجام این آرایش، لذت ببرید.

4. مهارت تاتو کار را فراموش نکنید

در کنار تمام موارد و نکاتی که ذکر کردیم، شاید بتوان گفت مهم‌ترین نکته‌ای که باید برای انجام یک تاتوی خوب به آن دقت کنید، مهارت و تجربه تاتوکار است. هرچه تجربه او بیشتر باشد، بهتر می‌تواند طرح مورد نظر را با دقت بالا و ظرافت بیشتر تاتو کند. از طرفی تاتو کارهای حرفه‌ای به فکر حفظ سلامت مشتریان خود هستند و تمامی نکات مورد نیاز را به‌طور کامل رعایت می‌کنند.

نکات مهم برای انتخاب یک تاتو کار خوب جهت خال‌کوبی

اقدامات لازم جهت آمادگی برای انجام تاتو

معمولاً فردی که می‌خواهد این کار را برایتان انجام دهد، در جلسه مشاوره به شما لیستی می‌دهد تا در روز انجام تاتو آنها را انجام دهید و آمادگی لازم برای انجام این کار را داشته باشید. بسته به شرایط هر شخص ممکن است یک سری توصیه‌های فردی ارائه شود ولی توصیه‌های عمومی عبارت‌اند از:

  • در 24 ساعت منتهی به قرار ملاقات، شما مجاز نیستند آسپرین (Bayer) و ایبوپروفن (Advil) بخورید، زیرا می‌توانند خون شما را رقیق کرده و احتمال افزایش خونریزی در طول تاتو وجود دارد. این حالت، در مورد مصرف الکل نیز صدق می‌کند. ممکن است بتوانید استامینوفن (تیلنول) مصرف کنید، اما قبل از آن این موضوع را با تاتوکار خود در میان بگذارید و از او اجازه بگیرید.
  • برنامه‌ریزی کنید که در روز موعد، چیزی بپوشید که ناحیه مورد نظر برای خال‌کوبی را در معرض دید قرار دهد. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید، چیزی بپوشید که بتوانید به‌راحتی آن را درآورید و بپوشید.
  • هرگونه مدارک مورد نیاز را پر کنید و در صورت نیاز، جزئیات طرح خود را نهایی کنید.

اقداماتی که در طول انجام تاتو صورت می‌گیرد!

وقتی با انجام اقدامات قبلی در روز مشخص شده در سالن مورد نظر حاضر شدید، تاتو کار موارد زیر را برایتان انجام می‌دهد:

  • تاتوکار شما ابتدا محل تتو را ضدعفونی می‌کند و از تیغ یک‌بارمصرف برای از بین بردن موهای زائد استفاده خواهد کرد یا از قبل از خودتان می‌خواهد که این کار را انجام دهید.
  • سپس شابلون خال‌کوبی را روی پوست شما قرار می‌دهد. اگر از جای شابلون احساس ناراحتی می‌کنید به تاتوکار خود بگویید تا آن را درست کند اما این کار را در همان ابتدای کار که هنوز تاتو شروع نشده است باید انجام دهید. چون در وسط کار اگر جای شابلون تغییر کند، کل طرح خراب می‌شود.
  • هنگامی‌که قرارگیری کامل شد، تاتوکار شما طرح کلی را قبل از پر کردن هر رنگ یا زدن سایه، خال‌کوبی کرده و خطوط دور آن را مشخص می‌کند.
  • پس از اتمام کار، ناحیه خال‌کوبی شده را تمیز می‌کنند، آن را باندپیچی می‌کنند و به شما می‌گویند که چگونه از آن مراقبت کنید.

انجام خال‌کوبی یا تاتو چه حسی دارد؟

تاتو درد دارد ولی میزان درد بستگی به میزان تحمل درد، اندازه و محل خال‌کوبی شما دارد. خال‌کوبی در اطراف نواحی حساسی که دارای اعصاب بیشتر و گوشت کمتری هستند، درد بیشتری ایجاد می‌کند. معمولاً در مکان‌های گوشتی‌تر مانند عضله دوسر یا ران، درد کمتری حس می‌شود.

مناطق دردناک‌تر شامل موارد زیر است:

  • پیشانی
  • گردن
  • ستون فقرات
  • دنده
  • دست یا انگشتان
  • مچ پا
  • بالای پای شما یا ساق پا
انجام خال‌کوبی یا تاتو چه حسی دارد؟

مراقبت‌های لازم بعد از انجام تاتو

برای چند روز اول پس از خال‌کوبی، باید مراقب ناحیه تتوی خود باشید. زیرا پوست خراشیده شده و احتمال ورود میکروب و عفونت وجود دارد. تاتوی شما در باند پیچیده می‌شود. ممکن است نیاز باشد که باند برای چند روز روی پوست بماند، اما به‌عنوان یک قانون کلی، می‌توانید باند را در روز دوم یا سوم بردارید.

در مطالعات آمده است به افراد معمولاً توصیه می‌شود که بهتر است بانداژی را که تاتوکار اعمال کرده است تا روز بعد بگذارند. پس از آن، باید روزی یک بار آن را با مقداری آب گرم و یک پاک‌کننده ملایم تمیز کنید. سایر توصیه‌های لازم توسط تاتوکار به شما ارائه می‌شود که باید دقیق انجام شوند.

سخن پایانی …

تاتو یک هنر زیبا است ولی جزء آرایش‌های دائم محسوب می‌شود و باید برای انجام آن کاملاً فکر کنید و تصمیم بگیرید؛ زیرا بعد از آن معمولاً پاک کردنش غیرممکن یا بسیار سخت است. همچنین به سراغ تاتوکارهای باتجربه و ماهر بروید تا بهترین نتیجه را هم از نظر زیبایی و هم از نظر سلامت بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا