پوست

بیوتین یا ویتامین B7 چیست؟

بیوتین یک نوع ویتامین بصورت محلول در آب است که در بدن مواد غذایی را به انرژی تبدیل می کند. این امر به ویژه در دوران بارداری و شیردهی بسیار مهم است.به علاوه این نوع ویتامین برای سلامتی پوست، مو و ناخن های شما نیز مهم است.در این مقاله به توضیح همه مواردی که باید در مورد این ویتامین بدانید، بخصوص هفت فایده اصلی این ویتامین برای سلامتی می پردازیم. در این مقاله قصد داریم به تعریف بیوتین و نحوه تأثیر آن بر پوست و همچنین فواید آن بپردازیم لطفاً با ما همراه باشید.

بیوتین چیست؟

بیوتین زیرگروه ویتامین های Bمی باشد که به ویتامین B7 نیز معروف است. این نوع ویتامین بصورت محلول در آب است. به این معنی که بدن آن را ذخیره نمی کند. با این حال نقش مهمی در سلامتی ایفا می کند. این ویتامین برای عملکرد بهتر بعضی آنزیم ها معروف به کربوکسیلاز مورد نیاز است. این آنزیم های حاوی بیوتین در مسیرهای مهم متابولیکی مانند تولید گلوکز و اسیدهای چرب لازم برای بدن شرکت می کنند.

مقدار معمول مورد نیاز این نوع ویتامین دربدن بین 5 میکرو گرم برای خردسالان تا 30 میکروگرم برای بزرگ سالان می باشد. این مقدار تا 35 میکروگرم در روز در زنان شیرده افزایش می یابد.کمبود ویتامین B7 بسیار نادر است. با این حال برخی از افراد مانند زنان باردار ممکن است آن را به شکل خفیف تجربه کنند.

بیوتین یا ویتامین B7 چیست؟

فواید بیوتین

  1. متابولیسم ریزمغذی
  2. ناخن های شکننده
  3. سلامت مو
  4. بارداری و شیردهی
  5. کاهش قند خون در مبتلایان به دیابت
  6. سلامت پوست
  7. بیماری اسکلروزمتعدد

1.متابولیسم ریزمغذی

ویتامین B7 برای تولید انرژی مهم است. بعنوان مثال چندین آنزیم در بدن برای عملکرد صحیح خود به آن نیاز دارند. این آنزیم ها خود در متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین نقش دارند. این نوع ویتامین در موارد زیر نقش مهمی را ایفا می کند:

بیوتین یا ویتامین B7 چیست؟
  • گلوکونوژنز: این مسیر متابولیکی تولید گلوکز را از منابعی غیر از کربوهیدرات ها، مانند اسیدهای آمینه، امکان پذیر می کند. آنزیم های حاوی ویتامین B7  به شروع این فرایند کمک می کنند.
  • سنتز اسیدهای چرب: این نوع ویتامین به آنزیمی کمک می کند که واکنش های مهم برای تولید اسیدهای چرب را فعال می کند.
  • تجزیه اسیدهای آمینه: آنزیم های حاوی ویتامین B7 در متابولیسم چندین اسید آمینه مهم از جمله لوسین نقش دارند.

2.ناخن های شکننده

ناخن های شکننده ضعیف هستند و به راحتی خرد می شوند، یا شکافته و شکسته می شوند. در واقع این مورد یک بیماری رایج است که طبق تحقیقات صورت گرفته تخمین زده می شود که حدود 20% جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار دهد.در یک مطالعه به 8 نفر مبتلا به ناخن های شکننده 2/5 میلی گرم ویتامین B7 در روز به مدت 6 تا 15 ماه داده شد. پس از پایان آزمایش ضخامت ناخن در هر 8 شرکت کننده 25% بهبود یافته است. تکه تکه شدن یا همان پوست پوست شدن ناخن نیز کاهش یافته است.

3.سلامت مو

این نوع ویتامین اغلب با سلامتی و افزایش رشد مو و مقاومت آن همراه است. با این حال شواهد بسیار کمی برای تایید این امر وجود دارد. با این وجود کمبود ویتامین B7 ممکن است به ریزش مو منجر شود. این موضوع نشان می دهد وجود این ویتامین برای مو مهم است.در حالی که اغلب به عنوان یک درمان جایگزین برای ریزش مو به بازار عرضه می شود، فقط افرادی که بصورت واقعی کمبود ویتامین بیوتین را دارند از این مکمل تاثیر واقعی می گیرند.

توصیه می شود افراد مبتلا به کمبود ویتامین B7 روزانه 30 الی 100 میکروگرم( میلی گرم) بیوتین مصرف نمایند. در نوزادان نیاز کمتری حدود 10 تا 30 میلی گرم وجود دارد.

4.بارداری و شیردهی

بیوتین در بارداری و شیردهی از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مراحل از زندگی نیاز به ویتامین B7افزایش می یابد. در حقیقت تخمین زده شده است که تا 50% از زنان باردار ممکن است دچار کمبود بیوتین خفیف شوند. این به این معنی است که ممکن است کمی حالت خستگی به آن ها دست دهد اما در حدی نیست که باعث ایجاد علائم قابل توجه شود.

اما یکی از دلایل عمده نگرانی این است که مطالعات و آزمایشات مربوط به حیوانات نشان داده اند که کمبود بیش از حد بیوتین در دوران بارداری ممکن است باعث نقص هنگام تولد شود.با این وجود، به یاد داشته باشید که همیشه قبل از مصرف مکمل ها در دوران بارداری و هنگام شیردهی با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت نمایید.

5.کاهش قند خون در مبتلایان به دیابت

دیابت نوع 2 یک بیماری متابولیک است. این نوع دیابت با میزان قند خون بالا و اختلال در عملکرد انسولین مشخص می شود. طبق تحقیقات انجام شده  بر روی ویتامین B7 نشان می‌دهد میزان قند خون در بیماران دیابتی نوع 2 تاثیر می گذارد.برخی شواهد نشان می دهند که غلظت این نوع ویتامین در خون افراد مبتلا به دیابت ممکن است در مقایسه با افراد سالم کمتر باشد.

6.سلامت پوست

نقش ویتامین B7 در سلامت پوست به خوبی درک نشده است. اما مشخص است که کمبود آن باعث قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست می شود. نتایج برخی مطالعات نیز حاکی از آن است که گاهاٌ کمبود این نوع ویتامین باعث ایجاد عارضه پوستی درماتیت سبورئیک که به نام کلاه گهواره نیز معروف می باشد، شده است. نقش این نوع ویتامین در سلامت پوست ممکن است به تاثیر آن بر سوخت و ساز چربی مهم برای پوست مربوط باشد. البته هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد بیوتین برای پوست در افرادی که کمبود بیوتین ندارند نیز اثرگذار باشد.

7.بیماری اسکلروزمتعدد

MSیک بیماری خود ایمنی است. در این بیماری مولتیپل اسکلروزیس یعنی پوشش محافظتی از الیاف عصبی در مغز، نخاع و چشم آسیب دیده یا از بین می رود. به این غلاف محافظ میلین گفته می شود و تصور می شود بیوتین عامل مهمی در تولید آن است.

منابع دارای بیوتین

بیوتین در غذاهای متنوعی یافت می شود. بنابراین کمبود واقعی آن نادر است. غذاهایی که منابع خوبی برای بیوتین هستند عبارتند از:

  • گوشت قرمز بخصوص دل و جگر
  • مخمرها مانند دلستر
  • زرده تخم مرغ
  • پنیر
  • آجیل مانند سویا و بادام زمینی
  • سبزیجات
  • گل کلم
  • قارچ
  • حبوبات
بیوتین یا ویتامین B7 چیست؟

سخن پایانی…

ویتامین B7 بسیار بی خطر تلقی می شود. حتی دوزهای 300 میلی گرم در روز برای درمان مولتیپل اسکلروزیس منجر به عوارض جانبی منفی نشده است. از آن جا که بیوتین یک ویتامین محلول در آب است، مقادیر اضافی آن در ادرار دفع می شود. البته گاهاٌ وجود ویتامین B7 بیش از حد اختلالاتی در تیروئید ایجاد کرده است که در صورت مشاهده باید به پزشک مراجعه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا