پوست

به راحتی پوست مختلط را بشناسید و آن را درمان کنید!

یکی از انواع پوست‌هایی که بیشتر افراد آن را تجربه می‌کنند پوست مختلط می‌باشد. پوست مختلط ترکیبی از دو نوع پوست چرب و خشک است. صورت ما شامل دو قسمت T-zone (پیشانی، بینی و چانه) و V-zone (گونه‌ها، شقیقه‌ها و اطراف چشم‌ها) است. معمولا افرادی که این نوع پوست را دارند در قسمت T-zone احساس چربی و در قسمت V-zone احساس خشکی بیشتری دارند. به همین دلیل مراقبت از پوست مختلط کمی سخت‌تر از انواع دیگر تایپ‌های پوستی است. تشخیص این پوست نیز دشوار است و افراد دارای پوست مختلط را در انتخاب محصولات مراقبتی مناسب سردرگم می‌کند.

در این مطلب شما را با نحوه شناخت پوست مختلط و برخی نکات مراقبتی مهم درباره آن آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

پوست مختلط چه نوع پوستی است؟

همان طور که در مقدمه هم توضیحاتی را در مورد این نوع پوست دادیم باید بدانید که پوست مختلط از دو نوع پوست چرب و خشک تشکیل شده است. در برخی افراد تفاوت بین چربی و خشکی پوستشان زیاد نیست و می‌توانند بر اساس آنچه بیشتر حس می‌کنند یعنی چربی یا خشکی محصولات خود را انتخاب کنند. اما در بعضی افراد تفاوت بین چربی و خشکی دو ناحیه صورت کاملا محسوس و زیاد است. بنابراین این افراد تا زمان نرمال شدن پوستشان باید از دو نوع محصول مربوط به پوست خشک و چرب بصورت جداگانه برای هر ناحیه استفاده نمایند.

علل تبدیل پوست نرمال به پوست مختلط چیست؟

باید بدانید که معمولا اکثر افراد از بدو تولد دچار این نوع پوست آن هم با اختلاف شدید نیستند. زمانی که شما به دنیا می آیید پوستی نرمال و لطیف دارید و حتی اگر به دلیل ژنتیک پوست مختلط داشته باشید تفاوت دو ناحیه خیلی بارز نیست و به راحتی می توانید آن را حل کنید. مهمترین عواملی که باعث ایجاد پوست مختلط می شوند شرایط محیطی، آلودگی، رژیم غذایی، محصولات مراقبتی و آرایشی نامناسب و از همه مهم تر عدم شناخت پوست مختلط است. مثلا وقتی فرد نمی داند که پوست مختلط دارد و در ناحیه ای از صورت جوش دارد اگر برای همه صورت از محصولات ضد آکنه استفاده کند مناطق خشک را خشک‌تر خواهد کرد. همین عامل باعث تفاوت شدید بین دو ناحیه می شود.

T-Zone در پوست های چرب چیست؟

به قسمت‌های پیشانی، بینی و چانه که شکلی مانند T انگلیسی دارند T-Zone گفته می‌شود. در این نواحی معمولا سبوم بیشتری تولید می‌گردد زیرا غدد چربی بیشتری وجود دارد. خوشبختانه با تغییر عادت‌های غلط مثل استفاده از محصولات مراقبتی و آرایشی بی کیفیت و نامناسب به راحتی می‌توانید چربی این نواحی را کاهش دهید. توجه داشته باشید اگر از محصولات مربوط به پوست خشک در مناطق خیلی چرب استفاده کنید تولید سبوم و چربی افزایش پیدا می‌کند.

علل تبدیل پوست نرمال به پوست مختلط چیست؟

نحوه تشخیص پوست مختلط

همان طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم تشخیص پوست مختلط کمی سخت بوده و نیاز به دقت بیشتری دارد. تشخیص پوست مختلط برای انتخاب صحیح محصولات مراقبتی و جلوگیری از خشکی و چربی بیشتر بسیار حائز اهمیت است. برخی از روش‌هایی که می‌توانید به کمک آن‌ها پوست مختلط را تشخیص دهید عبارتند از:

1. بررسی پوست 20 دقیقه پس از شست و شو

بعد از اینکه پوستتان را شست و شو دادید آن را با یک حوله نرم و تمیز خشک کنید و 20 دقیقه منتظر بمانید. سپس با انگشت روی قسمت‌های مختلف صورت بکشید. اگر در بعضی از نواحی احساس چربی و در سایر نواحی احساس خشکی کردید، پوست شما مختلط است.

2. استفاده از مرطوب‌کننده

مرطوب کننده باعث آبرسانی به پوست می‌شود و برای هر نوع پوستی ضروری است. با این حال پوست‌هایی که خشک هستند بعد از استفاده از مرطوب کننده حس آرامش و تازگی زیادی دارند زیرا به شدت کم آب می‌باشند. اگر شما بعد از زدن مرطوب کننده فقط در برخی نواحی بخصوص گونه‌ها این حس را به صورت شدید تر تجربه کنید پوستتان مختلط است.

3. خشکی و آکنه به‌طور هم‌زمان

پوست‌های چرب معمولا مستعد آکنه هستند و در پوست‌های خشک کمتر شاهد آکنه هستیم و  حتی اگر جوش هم ایجاد شود جوش‌های زیرپوستی و سرسفید هستند. بنابراین اگر در قسمتی از صورت جوش‌های التهابی دارید اما در نواحی دیگر احساس خشکی می‌کنید، پوستتان مختلط است.

4. پوسته ریزی در ناحیه T-zone

گاهی فرد در ناحیه T-zone احساس چربی می‌کند و شاهد پوسته‌های زرد رنگی می‌شود که زیر آن‌ها ملتهب و صورتی‌رنگ است. در این حالت فرد به درماتیت سبورئیک مبتلا شده است. در این صورت بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای درمان این بیماری انجام شود. همچنین از محصولات مراقبتی مناسب و با کیفیت استفاده کنید.

استفاده از محصولات مناسب، از خشکی بیش از حد پوست پیشگیری می‌کند. همچنین چربی و منافذ باز را در نواحی چرب کنترل خواهد کرد.

نکته مهم در مورد مراقبت از پوست مختلط

مراقبت روزانه از پوست مختلط

کسانی که پوست مختلط دارند ممکن است برای یافتن محصولات مناسب برای مراقبت از پوست مختلط و محصولات آرایشی کمی اذیت شوند. نکته اصلی  ایجاد توازن در نواحی خشک و چرب صورت است. اگر نمی‌توانید بصورت جداگانه محصولاتی را مخصوص پوست چرب و محصولاتی را مخصوص پوست خشک تهیه کنید بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که بر پایه آب هستند. همچنین به دلیل حساسیت پوست خشک از محصولات مراقبتی دارای اسانس اجتناب کنید.

چه نوع محصولاتی برای پوست مختلط مناسب هستند؟

استفاده از لایه‌بردار برای پوست مختلط

برخلاف تصور بسیاری از افراد که فکر می‌کنند لایه برداری فقط برای پوست‌های چرب و کراتینه مفید است این روش مراقبتی برای همه انواع پوست لازم است. اما قدرت لایه برداری برای پوست‌های مختلف متفاوت می‌باشد. بنابراین به طور کلی بهتر است برای پوست مختلط از لایه بردارهای ملایم استفاده کنید. این کار منافذ مسدود شده را باز می کند. در نتیجه نواحی خشک راحت تر رطوبت را جذب می کنند و در نواحی چرب آکنه کمتری ایجاد می‌شود. برای لایه برداری پوست‌های حساس باید بیشتر احتیاط کنید.

استفاده از لایه بردار برای پوست مختلط

درمان پوست مختلط

در افرادی که اختلاف بین ناحیه چرب و خشک خیلی زیاد است باید مراقبت بیشتری انجام شود و بهتر است از دو نوع محصولات مربوط به پوست چرب و پوست خشک به طور جداگانه استفاده کنند.

در مورد پاک‌کننده‌ها‌، می‌توانید فرمول‌های ملایمی با برچسب مناسب پوست مختلط انتخاب کنید و برای مرطوب کردن پوستتان همراه با ضد آفتاب، به سراغ سبک‌ترین فرمول ممکن بروید. اما ابتدا مرطوب‌کننده یا روغن مخصوص صورت را در مناطق خشک بمالید.

سبک زندگی مناسب برای پوست مختلط

  • ورزش کردن: ورزش منظم می‌تواند استرس را کاهش داده و سلامت روحی و جسمی را نیز بهبود بخشد. این کار، تولید اندورفین‌ها را افزایش داده و به آرامش بدن و خواب بهتر کمک می‌کند. ورزش همچنین با افزایش جریان خون که مواد مغذی و اکسیژن را مستقیماً به سلول‌های پوست منتقل می‌کند، گردش خون را بهبود می‌بخشد. در نتیجه تولید سبوم پوست متعادل خواهد شد.
  • استفاده از ضد آفتاب برای پوست مختلط: هر بار که به بیرون از خانه می‌روید، خواه وسط تابستان باشد یا فصل زمستان، ضد آفتاب استفاده کنید. مطمئن شوید که از ضد آفتاب 30 SPF یا بالاتر استفاده کرده و 15 الی 30 دقیقه قبل از ترک خانه آن را بزنید. هیچ ضد آفتابی در برابر اشعه UVB 100٪ محافظت کننده نیست، اما می‌توانید با پوشیدن لباس های مناسب، ماندن در سایه، عینک آفتابی و کلاه و تمدید هر 2 تا 4 ساعت یک بار ضد آفتاب بیشتر مراقب پوستتان باشید.
  • استرس خود را مدیریت کنید: استرس می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر سلامتی شما و بخصوص پوستتان داشته باشد. درحالی‌که استرس به خودی خود باعث ایجاد آکنه نمی‌شود، می‌تواند برخی از شرایط پوستی از قبل موجود را تشدید کند و باعث چربی بیشتر و جوش های اذیت کننده شود. می توانید از یوگا، مدیتیشن، استراحت کافی و … برای کاهش استرس استفاده کنید.

سبک زندگی مناسب برای پوست مختلط

سخن پایانی…

پوست مختلط خود را با مراقبت‌های ویژه گفته شده در این مقاله به پوستی زیباتر و جذاب تر تبدیل کنید. از محصولات مناسب برای مراقبت از پوست خشک و چرب و همچنین یک رژیم غذایی مناسب برای داشتن پوستی عالی و ورزش استفاده نمایید. یادتان باشد به دنبال کارهایی باشید که حس شما را خوب می کند و استرس را کاهش می دهد. استرس یکی از مهم ترین عوامل ایجاد آسیب های پوستی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا