پوست

موثرترین راه های مراقبت از پوست مختلط

همان طور که می‌دانید یکی از انواع تایپ‌های پوستی، پوست مختلط می‌باشد. به پوستی مختلط گفته می‌شود که در بخشی از پوست احساس چربی و در بخشی احساس خشکی وجود داشته باشد. به همین دلیل شناخت پوست مختلط کمی دشوار است و اگر تفوات چربی و خشکی دو ناحیه بیش از حد باشد مراقبت از پوست مختلط نیز نیاز به توجه بیشتر و استفاده از محصولات مناسب دارد.

در این مقاله می‌خواهیم موثرترین راه های مراقبت از پوست مختلط که می‎تواند به شما در رسیدن به یک پوست بهتر و نرمال‌تر کمک کند را برایتان توضیح دهیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

ویژگی‌های پوست مختلط

پوست مختلط ویژگی‌های خاصی دارد که به شکل زیر می‌باشد:

1.این پوست دارای دو قسمت T-zone و V-zone می باشد.

2.معمولا T-zone چرب و V-zone خشک است.

برای مراقبت از پوست مختلط دو حالت وجود دارد:

1.تفاوت میان قسمت چرب و خشک اندک است:

در این صورت فرد برای راحتی مراقبت از پوست مختلط می تواند حالتی را انتخاب کند که بیشتر احساس می شود. مثلاٌ بیشتر حس خشکی در قسمت V-zone دارد و در قسمت T-zone نیز چربی خیلی زیاد نیست. در این صورت می‌تواند مانند پوست خشک که قبلاٌ گفته شد از آن مراقبت کند. این اتفاق ممکن است برعکس باشد و فرد مانند پوست چرب از پوست خود مراقبت نماید.

2-تفاوت میان قسمت چرب و خشک زیاد است:

در این حالت نمی توان برای تمام پوست صورت از محصولات پوست چرب یا تماماٌ از محصولات پوست خشک استفاده کرد. زیرا مثلاٌ اگر از محصولات پوست خشک استفاده شود قسمتی که چرب است بیش از اندازه چرب خواهد شد. در این حالت فرد مجبور است برای قسمت چرب از محصولات پوست چرب و برای قسمت خشک از محصولات پوست خشک استفاده نماید.

چگونه از پوست مختلط مراقبت کنیم؟

برای مراقبت از پوست مختلط باید سه روند کلی زیر را دنبال نماییم:

  1. مراقبت روزانه
  2. مراقبت هفتگی
  3. مراقبت ماهیانه

مراقبت روزانه

  1. مراقبت صبح
  2. مراقبت شب

مراقبت صبح

  1. استفاده از پاک کننده
  2. استفاده از تونر، شیرپاک کن، یا آرایش پاک کن
  3. استفاده از آبرسان
  4. استفاده از سرم
  5. استفاده از ضدآفتاب
  6. مراقبت دور چشم

استفاده از پاک کننده

استفاده از یک پاک کننده مناسب باعث ازبین رفتن آلودگی های ناشی از فعالیت شبانه‌ی پوست، سلول‌های مرده، چربی و عرق باقی مانده روی پوست می‌شود. برای مراقبت از این نوع پوست باید از پاک کننده ای ملایم و موثر استفاده نمایید. طوری که بیش از حد پوست را خشک یا چرب نکند.

استفاده از تونر، شیرپاک کن، یا آرایش پاک کن

این محصولات باعث متعادل سازی پوست از نظر خشکی و چربی می‌شوند. بنابراین در مراقبت از پوست مختلط نوع مناسب این محصولات مخصوص پوست مختلط می‌ند بسیار مفید واقع شود.

همان طور که در بخش مراقبت از پوست خشک و مراقبت از پوست چرب گفته شد، هردو پوست نیاز به آبرسانی دارند. به همین دلیل با خیال راحت فرد دارای پوست مختلط می تواند از یک آبرسان قوی و مناسب برای کل پوستش استفاده نماید.

استفاده از سرم

قبلاٌ هم در مراقبت پوست چرب و خشک گفته شد سرم ها با آبرسانی بیشتر و مواد فعالی که دارند پوست را ترمیم نموده و از پیری پوست نیز جلو گیری می کنند. در مورد مراقبت از پوست‌های مختلط نیز بخصوص در بخش های خشک که بیشتر مستعد چین و چروک هستند، استفاده از سرم در جوان نگه داشتن و کاهش چین و چروک پوست اثرگذار است.

از آن جایی که پوست مختلط شامل دو قسمت خشک و چرب می باشد استفاده از ضدآفتاب در مراقبت از پوست مختلط بسیار بسیار ضروری می باشد. در استفاده از ضدآفتاب به چند نکته باید توجه شود:

  • اینکه فقط در برابر آفتاب مستقیم و شدید باید ضدآفتاب استفاده شود یک باور غلط است.
  • در تمامی فصول 20 دقیقه قبل از خارج شدن از خانه باید از ضدآفتاب مناسب که هم محافظ UVA و هم محافظ UVB باشد استفاده شود.
  • همچنین در مقدار استفاده از ضدآفتاب باید افراط نمایید تا پوست کاملاٌ محافظت شود. از ضدآفتاب بر روی گردن هم استفاده کنید.
  • برای مراقبت از پوست های مختلط از ضدآفتاب هایی که کمتر چربی دارند و سبک تر هستند استفاده نمایید.
  • فاکتور محافظ اشعه (SPF) برای این نوع پوست باید حداقل 30 باشد.

همان طور که قبلاٌ نیز به تکرار گفته شده، به دلیل نازک و حساس بودن پوست دور چشم استفاده از کرم دور چشم الزامی است. در مراقبت از پوست های مختلط به دلیل قرار گرفتن دور چشم در منطقه V-zoneمعمولاٌ این قسمت خشک است و باید مانند پوست خشک با دقت از آن مراقبت نمود.

نحوه مراقبت از پوست مختلط
روتین مراقبت از پوست مختلط

مراقبت شب

  1. استفاده از پاک کننده
  2. استفاده از تونر
  3. استفاده از آبرسان
  4. مراقبت دور چشم

تمامی مراحل مراقبت از پوست مختلط به همان ترتیبی که برای صبح انجام می‌شود در شب و قبل از خواب نیز باید انجام شود. تنها تفاوت در استفاده از ضدآفتاب و سرم می باشد که استفاده از آن ها در شب ضرورتی ندارد. البته اگر پوستتان به دلیل آلودگی یا کار زیاد حالت خستگی و کدر پیدا کرده است، استفاده از سرم در شب نیز توصیه می شود.

مراقبت هفتگی

  1. استفاده از اسکراب
  2. استفاده از ماسک

استفاده از اسکراب

در مراقبت از پوست مختلط به دلیل وجود دو حالت خشک و چرب باید از اسکراب های لایه بردار ملایم استفاده نمود. تنها قسمت های خشک برای خون رسانی بیشتر و تحریک غدد سباسه برای تولید چربی باید ماساژ داده شود.

این لایه برداری باعث ازبین رفتن سلول های مرده و در نتیجه جلوگیری کننده از ایجاد منافذ باز در پوست می شود. در قسمت های خشک نیز پوسته های ریز را برداشته و پوست را نرم و لطیف می کند. برای مراقبت از پوست مختلط می توانید 1 الی 2 مرتبه در هفته از اسکراب برای پاک سازی مناسب پوست  استفاده نمایید.

استفاده از ماسک

از آن جایی که ماسک های مربوط به پوست خشک و چرب با هم متفاوت هستند در استفاده از آن ها برای پوست مختلط باید جوانب احتیاط رعایت شود. برای مراقبت از پوست مختلط باید از این ماسک ها بصورت موضعی استفاده کرد. به این صورت که برای قسمت خشک از ماسک مخصوص پوست خشک و برای قسمت چرب از ماسک مخصوص پوست چرب باید استفاده نمود.

طول مدت ماسک گذاری نیز در پوست خشک و چرب بسته به نوع محصول و دستور کارخانه ساخت محصول می باشد. برای مراقبت از پوست مختلط می توان 1 الی 2 مرتبه در هفته از ماسک مناسب استفاده نمود.

مراقبت ماهیانه

هر پوستی  با هر جنسی که باشد ماهیانه حداقل یک مرتبه نیاز به پاک سازی عمقی دارد. فواید پاک سازی عمقی بسیار زیاد است. بعضی از فواید آن از این قرار می باشد:

  • از بین بردن کامل قسمت های کراتینه شده و مرده پوست
  • پاک کردن آلودگی ها از لایه های زیرین یعنی لایه درم
  • جذب بهتر محصولات مراقبتی روزانه به دلیل پاک شدن لایه های زیرین و در نتیجه اثرگذاری بیشتر
  • جوان سازی و ترمیم سلول های پوستی
  • کاهش جای جوش
  • کاهش جوش های سرسیاه

نکته مهمی که در فرایند پاک سازی عمقی وجود دارد شناخت نوع پوست است. بنابراین این کار را تنها به متخصصان و یا افرادی که واقعاٌ در کار خود خبره هستند بسپارید. چون نمیتوان برای همه پوست ها یک نوع پاک سازی انجام داد و این به ضرر پوست است.

علت تذکر این نکته در این مقاله آن است که دیده شده بعضی افراد تنها به فکر صرفه تجاری خود بوده و نوع پوست برایشان مهم نیست. به همین دلیل پوست فرد پس از پاک سازی نامناسب دچار عارضه های شدیدی از جمله آکنه یا خشکی بیش از حد شده است.

سخن پایانی …

همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم شناخت و مراقبت از پوست مختلط نسبت به سایر پوست‌کم کمی سخت است. اما در صورتی که بتوانید آن را تشخیص دهید و از روش‌های روتین مراقبت از پوست مختلط که در این مقاله کاملا آن‌ها را توضیح دادیم استفاده کنید به مرور بهبود کیفیت پوستتان و کاهش عوارض را مشاهده خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا