تناسب اندام

رژیم لاغری شیر و خرما چگونه است و چقدر وزن کم می کند؟

رژیم لاغری شیر و خرما یکی از رژیم‌های کوتاه مدت است که اگر بدنتان با ترکیبات آن سازگار باشد، معمولاً نتایج بسیار خوبی را دریافت می‌کنید. اما یادتان باشد این رژیم به هیچ وجه نمی‌تواند به‌عنوان برنامه زندگی به‌صورت طولانی مدت یا به شکل متناوب تکرار شود. زیرا می‌تواند منجر به کمبود برخی مواد غذایی و مشکلات عملکردی در بدن شود.

در این مقاله از سفیر زیبایی قصد داریم به شما بگوییم رژیم لاغری شیر و خرما چطور می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند و برنامه آن چیست یا چگونه اجرا می‌شود؟ پس اگر دوست دارید بیشتر با این رژیم آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

رژیم لاغری شیر و خرما چیست و چقدر مفید است؟

گاهی اوقات شما آن‌قدر مشغول کار و زندگی خود هستید که نمی‌توانید برنامه کاهش وزن خاصی مانند رژیم کانادایی را برای وعده‌های غذایی خود دنبال کنید. در آن زمان است که می‌توانید برنامه کاهش وزن ساده‌تری مانند رژیم شیر و خرما را با تنها دو ماده اصلی قابل دسترس که نسبت به سایر رژیم‌ها مانند رژیم کتوژنیک ارزان‌تر است، انتخاب کنید.

برنامه‌های کاهش وزن مختلفی وجود دارد که می‌توانید دنبال کنید که به کاهش وزن و داشتن زندگی سالم‌تری کمک می‌کند. بااین‌حال، پیروی از یک برنامه کاهش وزن برای همه آسان نیست. ممکن است تعجب کنید که چگونه این دو ماده یعنی شیر و خرما می‌توانند شما را لاغر کنند و تمام انرژی لازم را در طول روز به شما بدهند. اما این امر شدنی است و تنها توصیه این است که برای مدت طولانی و به‌عنوان سبک زندگی پیروی نشود.

رژیم لاغری شیر و خرما همان‌طور که از نامش پیداست فقط از دو ماده تشکیل شده است که در طول روز به سه وعده اصلی تقسیم می‌شود. این رژیم یک راه سریع برای کاهش وزن در یک مدت زمان کوتاه است و برای افرادی که می‌خواهند در یک مدت کوتاه برای یک برنامه خاص مثلاً یک سخنرانی، جشن عروسی و… وزن کم کنند، مناسب است. بااین‌حال، پیروی از این رژیم برای بیش از یک هفته توصیه نمی‌شود.

بهتر است یک هفته این رژیم را دنبال کنید و هفته بعد از رژیم متعادل دیگری استفاده کنید. سپس هفته بعد دوباره این رژیم را دنبال کنید. یعنی یک هفته در میان و تقریباً دو الی سه مرتبه رژیم لاغری شیر و خرما را دنبال کنید تا کاهش وزن نسبتاً خوبی را تجربه کنید. این امر کمک می‌کند ضمن کاهش وزن، ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگری را که بدنتان از غذاهای دیگر جذب می‌کند، از دست ندهید و دچار عوارضی مانند سردرد، سرگیجه، ریزش مو … نشوید.

با رژیم شیر و خرما چقدر می‌توان وزن کم کرد؟

مهم‌ترین مزایای رژیم لاغری شیر و خرما

برای اینکه ببینید چگونه این ترکیب می‌تواند به کاهش وزن و سالم ماندن بدن شما کمک کند، اجازه دهید در مورد فواید سلامتی هر یک از مواد تشکیل‌دهنده این رژیم صحبت کنیم که به شرح زیر است:

فواید خرما برای سلامتی و کاهش وزن

خرما به‌عنوان یک غذای فوق‌العاده در نظر گرفته می‌شود، زیرا دارای مشخصات غذایی عالی است. کالری موجود در خرما از اکثر میوه‌های تازه بیشتر است؛ اما به اندازه مصرف کالری روزهای بدون رژیم نمی‌رسد و همچنین از کربوهیدرات و پروتئین تشکیل شده است. ازآنجایی‌که در این رژیم هیچ‌چیز دیگری نمی‌خورید، می‌توانید از خوردن خرما انرژی بگیرید. هر 100 گرم خرما 277 کالری دارد.

خرما همچنین با داشتن فیبر بالا می‌تواند حرکات روده را تنظیم کرده و از یبوست جلوگیری کند. در نتیجه خوردن خرما برای سلامت دستگاه گوارش نیز مفید است و التهابات بدن که می‌تواند منجر به پرتر دیده شدن بدن منجر شود را کاهش می‌دهد.

مطالعات در این زمینه نیز نشان داده است که خوردن خرما تأثیر مستقیمی بر سلامت مغز دارد. بنابراین، داشتن یک رژیم غذایی حاوی خرما می‌تواند به شما کمک کند تا عملکرد مغز خود را تقویت کنید و مانند برخی از رژیم‌های کوتاه‌مدت دیگر دچار ضعف نشوید و تمرکز خود را در طول روز از دست ندهید.

خرما یکی از بهترین شیرین‌کننده‌های طبیعی است و می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای شکر و قند باشد. از طرفی مواد معدنی موجود در خرما مانند فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم برای سلامت استخوان‌های شما بسیار مفید هستند. به همین دلیل، خوردن روزانه خرما بخصوص به خانم‌ها بیشتر توصیه می‌شود.

فواید رژیم لاغری شیر و خرما برای کاهش وزن و سلامتی

فواید شیر برای سلامتی و کاهش وزن

شیر منبعی غنی از پروتئین است که ضروری‌ترین پروتئین برای بدن را تأمین می‌کند. ازآنجایی‌که حاوی 9 اسید آمینه ضروری است که می‌تواند عملکرد بدن را بهبود بخشد، به عنوان یک پروتئین کامل در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل هم یک غذای کامل برای نوزادان محسوب می‌شود. بنابراین، نوشیدن شیر در طول روز می‌تواند به بدن شما کمک کند تا تمام پروتئین‌های مورد نیاز خود را بدست آورد.

از طرفی برای ساختن استخوان‌های قوی و سالم، بدن شما به کلسیم، فسفر، پتاسیم، پروتئین و ویتامین K2 نیاز دارد که همه آنها در شیر موجود هستند. به همین دلیل شیر کامل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. زیرا به خاطر پروتئین بالایی که دارد شما را با کالری کمتر، سیر نگه میدارد و از پرخوری جلوگیری می‌شود.

متأسفانه، برخی افراد نسبت به قند موجود در شیر یعنی لاکتوز، حساسیت دارند و بدنشان نمی‌تواند آن را تحمل کند. این افراد می‌توانند به جای شیر تهیه شده از دام، از شیرهای گیاهی مانند شیر نارگیل، شیر سویا یا شیر بادام استفاده نمایند.

با توجه به توضیحاتی که در بالا ارائه دادیم، علت تأثیر رژیم لاغری شیر و خرما بر کاهش وزن مشخص شد. این رژیم می‌تواند به شما در لاغر شدن بدون ازدست‌دادن ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد ضروری برای بدن یا احساس خستگی کمک کند. شیر پروتئین دارد و خرما فیبر دارد. از طرفی هر دو مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که باید برای بدن تأمین شوند؛ بنابراین، خوردن تنها این دو ماده می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر بدن شما داشته باشد.

آیا رژیم لاغری شیر و خرما عوارض هم دارد؟

در کل، هرچقدر هم که این دو ماده از نظر ارزش غذایی در حد بالایی باشند، خوردن تنها دو غذا برای مدت طولانی مناسب نیست و اگر به‌عنوان یک سبک زندگی برای طولانی‌مدت انتخاب شود، می‌تواند با عوارضی نیز همراه باشد.

به‌عنوان‌مثال، همان‌طور که گفتیم شیر برای همه افراد مناسب نیست. برخی از افراد ممکن است قادر به تحمل شیر یا هضم آن نباشند. برخی ممکن است پس از نوشیدن بیش از حد شیر احساس بدی داشته باشند؛ بنابراین پیروی طولانی‌مدت از این رژیم به هیچ‌کس توصیه نمی‌شود، حتی کسانی که به شیر حساسیت ندارند.

اگرچه خرما و شیر حاوی اکثر مواد ضروری مورد نیاز بدن هستند، اما این رژیم غذایی هنوز فاقد برخی از مواد ضروری برای بدن است. به همین دلیل، همیشه خوردن انواع مختلف غذا برای تأمین نیازهای اصلی بدن، ضروری است؛ بنابراین پیروی طولانی‌مدت از این رژیم توصیه نمی‌شود.

نکته دیگر این است که اگرچه در تمامی رژیم‌های لاغری از خرما به‌عنوان یک ماده مغذی، با کالری مناسب و انرژی‌زا یاد می‌شود و حتی پزشکان مصرف متعادل آن را به همه افراد توصیه می‌کنند، خوردن بیش از حد خرما ممکن است عوارض جانبی مختلفی داشته باشد.

ازآنجایی‌که خرما منبع عالی قند است، مصرف بیش از حد آن ممکن است بر سطح قند بدن تأثیر بگذارد؛ بنابراین، برای شما مهم است که بدانید مجاز به خوردن چه تعداد خرما در روز هستید. علاوه بر این، اگر دیابتی هستید، مهم است که قبل از پیروی از این رژیم لاغری شیر و خرما حتماً با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا این رژیم، حاوی قند زیادی است.

عوارض احتمالی رژیم شیر و خرما

برنامه رژیم لاغری شیر و خرما چیست؟

همان‌طور که در قسمت‌های پیشین به آن اشاره کردیم، بهتر است این رژیم یک هفته در میان انجام شود و نهایتاً به مدت سه هفته از آن پیروی کنید که برنامه آن به شکل زیر خواهد بود:

هفته اول

  • صبحانه: ۷ عدد خرما، یک لیوان شیر کم‌چرب
  • ناهار: ۷ عدد خرما، یک لیوان شیر کم‌چرب
  • شام: ۷ عدد خرما، یک لیوان شیر کم‌چرب
  • توجه: باید روزانه ۲ تا ۳ لیتر آب بنوشید. چای، قهوه و گیاهان بدون شکر مجاز است.

هفته دوم

پس از 5 یا 7 روز باید رژیم خرما و شیر را متوقف کنید. در هفته بعد می‌توانید پروتئین حیوانی، کربوهیدرات، سبزیجات و میوه‌ها را مصرف کنید ولی باید حواستان به کالری مصرفی روزانه باشد و بیش از حد نیاز کالری مصرف نکنید. در هفته‌های استراحت بین رژیم لاغری شیر و خرما باز هم خوردن هیچ قندی (قند مصنوعی مانند شکر) توصیه نمی‌شود. همچنین به یاد داشته باشید که مصرف کربوهیدرات‌ها را در حد متوسط نگه دارید.

سپس می‌توانید همین روند را تکرار کنید؛ اما به‌طورکلی انجام این رژیم تنها برای یک هفته و کاهش وزن 3 الی 4 کیلوگرمی توصیه می‌شود.

پس از پایان رژیم لاغری شیر و خرما چه کنم؟

پس از پایان رژیم لاغری شیر و خرما، فرد معمولاً با چالش حفظ وزن ایده‌آل و بازگشت به سبک زندگی سالم روبرو می‌شود. در این زمان باید حتماً به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • مهم است که به خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل ادامه دهید.
  • باید فعالیت بدنی منظم داشته باشید.
  • باید مراقب نوشیدن آب کافی بود.
  • می‌توانید چای سبز سرد یا گیاهی را به‌عنوان جایگزینی سالم برای نوشابه‌ها و آبمیوه‌های شیرین شده بنوشید.
  • توصیه می‌شود برای مشاوره بیشتر در مورد تنظیم رژیم غذایی و تعیین نیازهای غذایی فردی با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.
نکات مهم بعد از انجام رژیم شیر و خرما

نتایج رژیم لاغری شیر و خرما چه زمانی ظاهر می‌شود؟

رژیم لاغری شیر و خرما توسط بسیاری از افراد به‌عنوان راهی برای کاهش وزن فوری و بهبود سلامت عمومی استفاده می‌شود. بااین‌حال، مدت زمان مشاهده نتایج این رژیم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

به‌طورکلی، شما باید بعد از یک یا دو هفته که از انجام این رژیم گذشت، متوجه تغییراتی در وزن و احساس انرژی و سلامتی خود شوید. همچنین افرادی که در کنار این رژیم، فعالیت ورزشی منظم دارند، قطعاً نتایج سریع‌تر و بهتری را دریافت خواهند کرد.

سخن پایانی…

رژیم لاغری شیر و خرما به شما کمک می‌کند هفته‌ای 3 تا 4 کیلو وزن کم کنید. خرما و شیر هر دو بسیار مغذی هستند و می‌توانند بدون از دست دادن انرژی به کاهش وزن کمک کنند. این رژیم همچنین دارای بیشتر مواد مغذی مورد نیاز بدن شما است. بااین‌حال، این بدان معنا نیست که اجازه دارید به مدت طولانی از آن پیروی کنید و بدن شما به غذای دیگری نیاز ندارد. همچنین در صورت وجود یک بیماری زمینه‌ای مانند کم خونی، دیابت و … حتما قبل از شروع هرگونه رژیمی با پزشک خود مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا