مو

تاثیر بی نظیر خواص سیاه دانه برای مو

خواص سیاه دانه برای مو شامل موارد مختلف است. روغن بذر سیاه دانه  از فشرده شدن دانه‌های سیاه دانه گرفته می‌شود. این گیاه بیشتر در آسیای غربی، آفریقای شمالی و اروپای شرقی یافت می‌شود. عنصر اصلی روغن سیاه دانه ماده‌ای به نام تیموکینون است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و باعث تسکین التهابات پوست کف سر و یا پوست بدن  مانند التهابات ناشی از اگزما و پسوریازیس می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم خواص سیاه دانه برای مو را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

خواص سیاه دانه برای مو

طبق مطالعات انجام شده در سال 2016، سیاه دانه یک ماده ایده آل برای مراقبت پوست و مو و استفاده در مواد آرایشی بوده است. مهم ترین خواص سیاه دانه برای مو شامل موارد زیر است:

طرفداران روغن سیاه دانه برای مو پیشنهاد می کنند که این ویژگی ها با پرداختن به مواردی مانند شوره سر هنگام مرطوب نگه داشتن پوست سر ، به حفظ سلامت پوست سر کمک می کنند. این افراد همچنین نشان می دهند كه روغن سیاه دانه می تواند به رطوبت موجود در شفت های موی فرد کمک کند زیرا این روغن سرشار از اسیدهای آمینه چرب مورد نیاز فولیکول های مو است. همچنین طبق مطالعات انجام شده در سال 2014 استفاده از ترکیب روغن نارگیل و روغن سیاه دانه در تقویت رشد مو موثر است. در بعضی مواررد نشان داده شده است 76% ریزش مو کاهش پیدا می کند.

فاضلاب تلوژن

فاضلاب تلوژن یا Telogen effluvium   یک بیماری مربوط به مو است که با ریختن موقت یا نازک شدن مو مشخص می شود. یک یک مطالعه در سال 2013 بر روی 20 زن مبتلا به فاضلاب تلوژن نشان داد، هنگامی که آن ها با لوسیون حاوی 5/5 درصد روغن سیاه دانه موهای خود را ماساژ دادند، بهبود قابل توجهی را تجربه کردند. با این حال، با توجه به حجم نمونه کوچک این مطالعه، تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که روغن سیاه دانه تا چه اندازه برای درمان افلوژیوم تلوژن مؤثر است .

روغن سیاه دانه برای پوست

در کنار مراقبت از مو، روغن سیاه دانه فواید بسیاری برای پوست نیز دارد. طبق یک مطالعه در سال 2015 مهم‌ترین مزایای روغن سیاه دانه برای پوست به شرح زیر است:

  • کاهش پلاک‌های پسوریازیس
  • کاهش علائم آکنه
  • بهبود رطوبت و هیدراتاسیون پوست
  • کاهش التهاب و باکتری ها در بهبود زخم ها

روغن سیاه دانه برای سلامتی بدن شما

در کنار استفاده از این روغن برای مو و پوست، تحقیقات نشان می دهد که روغن سیاه دانه برای معالجه برخی شرایط بدنی نیز مفید است، مانند:

حرف پایانی…

در برخی از مطالعات بسیار کم نشان داده شده است که روغن سیاه دانه علاوه بر مزایایی که گفته شد می تواند در جلوگیری و درمان نازک شدن مو نیز تاثیر داشته باشد. اما برای استفاده از این روغن برای موهایی که دارای عارضه‌ های ریزش، خارش و… مو هستند باید ابتدا با پزشک مشورت شود.

[منبع]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا