مو

مهمترین خواص شگفت‌انگیز آب برنج برای مو + نحوه استفاده

آب برنج برای مو یکی از ماسک‌های طبیعی عالی است که در اکثر خانه‌های ایرانی به‌راحتی قابل‌دسترس است. شما می‌توانید به‌راحتی از آب برنجی که برای پخت استفاده می‌کنید، جهت تقویت موها نیز استفاده نمایید. زنان در چین و ژاپن از سالیان بسیار دور از این ماسک برای داشتن موهایی بلندتر و جلوگیری از سفید شدن مو استفاده می‌کرده‌اند. تجربه نشان می‌دهد که این ماسک همچنین در جلوگیری از گره خوردن موها بسیار مؤثر است.

در این مقاله از سفیر زیبایی قصد داریم شما را با مهم‌ترین خواص آب برنج برای مو و نحوه استفاده از آن آشنا کنیم. پس تا پایان ما را همراهی بفرمایید.

ماسک آب برنج برای مو چیست؟

منظور از آب برنج برای مو همان آب نشاسته‌ای مانند است که بعد از جوشاندن برنج یا پس از خیساندن برنج باقی می‌ماند. افرادی که از این ماسک طبیعی برای موهای خود استفاده می‌کنند، معتقدند که می‌تواند موها را صاف و براق کند و به‌علاوه منجر به رشد سریع‌تر موها خواهد شد. از طرفی موها را قوی‌تر کرده و گره موها را باز می‌کند.

درواقع دانه‌های برنج حاوی 75 تا 80 درصد نشاسته است. آب برنج برای مو نیز همان آب نشاسته‌ای است که پس از خیساندن یا پختن برنج باقی می‌ماند. آب برنج حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای مو است که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آمینو اسید
  • ویتامین‌های گروه B
  • ویتامین E
  • مواد معدنی
  • آنتی‌اکسیدان‌ها

به گفته محققان، زنانی که در دوره هیان (794 تا 1185 پس از میلاد) در ژاپن، زندگی می‌کردند، موهایی تا کف زمین داشتند، زیرا با حمام کردن آنها در آب برنج، از موهای بسیار سالمی برخوردار بودند. در حال حاضر نیز زنان یائو که در روستایی به نام Huangluo در چین زندگی می‌کنند، به داشتن موهایی با طول متوسط 6 فوت (82/1 متر) مشهور هستند.

گفته می‌شود که موهای زنان یائو علاوه بر طول باورنکردنی‌اش، رنگ خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند تا جایی که از حدود 80 سالگی تازه موهایشان شروع به سفید شدن می‌کند. وقتی از این زنان در مورد راز زیبایی و سلامت موهایشان پرسیده شد، گفتند که یکی از مهم‌ترین دلایل بلندی و ثبات رنگ موهایشان این است که از آب برنج برای مو استفاده می‌کنند.

ماسک آب برنج برای مو چیست؟

مهم‌ترین فواید آب برنج برای مو

آب برنج مملو از مواد معدنی، ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه است که فواید موضعی برای مو و پوست سر شما ارائه می‌کند. اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به فواید این ماسک طبیعی داشته باشیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

رشد سریع‌تر مو

اسیدهای آمینه موجود در آب برنج، ریشه‌های مو را تقویت کرده و به بازسازی مو کمک می‌کند. درنتیجه منجر به رشد سریع‌تر موها می‌شود. علاوه بر این، حاوی ویتامین‌های B، C و E است که همگی به رشد مو کمک می‌کنند.

مزیت دیگر ترکیبات موجود در آب برنج برای مو کربوهیدراتی به نام اینوزیتول است که موهای آسیب‌دیده را ترمیم کرده و از شکستگی بیشتر و نازک شدن موها جلوگیری می‌کند.

موهای ضخیم‌تر و براق‌تر

مسلماً رسیدن به نتایج رشد مو به کمک خواص آب برنج برای مو کمی طول می‌کشد، اما فواید دیگری نیز وجود دارد که بعد از چند بار استفاده از این ماسک فوراً متوجه آن خواهید شد. آب برنج حاوی نشاسته و پروتئین است که موها را می‌پوشاند و آنها را ضخیم‌تر و براق‌تر نشان می‌دهد که بلافاصله بعد از چند بار استفاده از این ماسک، متوجه این تغییر خواهید شد.

داشتن موهای نرم‌تر

آب برنج برای مو بخصوص برای افراد دارای موی خشک و مجعد که دچار وزی و بی‌حالتی مو می‌شوند، بسیار مفید است. زیرا استفاده مداوم از این ماسک برای مو به‌مرورزمان، می‌تواند کوتیکول‌ها را تقویت کند، تارهای مو را نرم کند و حتی ظاهر دوشاخه شده یا موخوره را به حداقل برساند.

تارهای نرم‌تر به این معنی است که موهای شما راحت‌تر باز می‌شوند، بهتر حالت می‌گیرند و بلندتر نشان داده می‌شوند. از طرفی نیاز به استفاده از ابزار مخرب مو به‌صورت منظم مانند سشوار، اتوی مو و… را کاهش می‌دهد که خود تأثیر زیادی در جلوگیری از آسیب‌های مو دارد.

مهم‌ترین فواید آب برنج برای مو

چه کسانی باید از آب برنج برای مو استفاده کنند؟

خبر خوب این است که بیشتر انواع مو از جمله موهای رنگ شده و طبیعی که نیاز به تقویت با پروتئین دارند، می‎توانند از خواص این ماسک طبیعی سود ب‌برند. از طرفی آب برنج موهای نازک یا کدر را قوی‌تر و درخشان‌تر می‌کند و موهای مجعد از تمام خواص این ماسک بهره می‌برند. البته، کسانی که موهای آسیب‌دیده و نازک دارند بیشتر به اینوزیتول موجود در آب برنج برای مو نیاز خواهند داشت که باعث رشد مو و ضخیم شدن تارها می‌شود.

فقط توجه داشته باشید کسانی که موهایی با تخلخل کم دارند باید از آب برنج در حد اعتدال استفاده کنند؛ زیرا پروتئین‌ها می‌توانند به جای جذب به موهای شما بچسبند. تخلخل مو به معنی توانایی موها در جذب و حفظ رطوبت است و اگر این توانایی کم باشد، نمی‌تواند به‌خوبی ترکیبات موجود در آب برنج را جذب نماید.

نتایج تحقیقات در مورد خواص آب برنج برای مو

با افزایش محبوبیت استفاده از آب برنج برای مو، شواهد تجربی در مورد فواید آن در حال افزایش است. اما آیا این ادعاها براساس تحقیقات علمی نیز ثابت شده است؟

در نگاه اول، یک منبع معتبر در سال 2010 نشان می‌دهد که خواص آب برنج برای مو از نظر علمی نیز می‌توانند درست باشند. نویسندگان این تحقیق خاطرنشان می‌کنند که آب برنج ممکن است اصطکاک سطحی را کاهش و خاصیت ارتجاعی مو را نیز افزایش دهد. بااین‌حال، این مطالعه هنوز کامل نیست و نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

اما آنچه مشخص است این است که تجربه نشان می‌دهد خواص آب برنج برای مو واقعاً مؤثر و بسیار شگفت‌انگیز است.

چه کسانی باید از آب برنج برای مو استفاده کنند؟

طرز تهیه ماسک آب برنج برای مو

تهیه کردن ماسک آب برنج برای مو بسیار راحت است و شما می‌توانید به آسانی در خانه خود این ماسک را تهیه کنید. از روش‌های مختلفی برای این کار می‌توانید استفاده کنید، از جمله:

خیساندن برنج در آب

خیساندن، یکی را راحت‌ترین روش‌ها برای تهیه آب برنج برای مو است که به روش زیر انجام می‌شود:

  • ½ فنجان برنج نپخته را بشویید و کاملاً آبکشی کنید.
  • آب برنج را بیش از حد عوض نکنید، فقط سعی کنید در همان یکی دو بار اول خوب شسته شود.
  • برنج را با 2 الی 3 فنجان متوسط آب در یک کاسه بریزید.
  • اجازه دهید 30 دقیقه خیس بخورد. اگر وقت دارید می‌توانید کمی مدت زمان بیشتری برنج را در آب نگه دارید.
  • آب برنج را داخل یک کاسه دیگر صاف کنید.
  • سپس از این آب در حمام برای آبکشی موهای خود استفاده نمایید. ( به این آب نباید نمک اضافه شده باشد.)

تخمیر کردن برنج

برخی از طرف‌داران ماسک آب برنج برای مو ادعا می‌کنند که آب برنج تخمیری دارای فواید بیشتری نسبت به آب برنج ساده برای مو است. طبق نتایج یک مطالعه در سال 2012، مواد تخمیر شده در برنج می‌توانند آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری را به کف سر و تارهای مو انتقال دهند.

آنتی‌اکسیدان‌ها بسیار مهم هستند و می‌توانند با آسیب سلولی مو و پوست مقابله کنند و در اکثر محصولات مراقبتی و زیبایی جزء مواد اولیه محسوب می‌شوند.

برای تخمیر آب برنج، مراحل 1 تا 4 روش خیساندن را دنبال کنید. اما باید قبل از صاف کردن، آب برنج را تا 2 روز در دمای اتاق بگذارید و اجازه دهید تا کاملاً تخمیر شود. سپس آب برنج را قبل از استفاده در یک کاسه تمیز صاف کنید و به همان روش قبلی استفاده نمایید.

جوشاندن برنج

روش دیگر تهیه آب برنج برای مو جوشاندن برنج است. برای این کار کافی است ½ فنجان برنج را با دو برابر آبی که معمولاً برای پخت‌وپز استفاده می‌شود، بجوشانید و آب برنج را قبل از استفاده و قبل از اینکه آب برنج تمام شود، در یک کاسه تمیز صاف کنید. این روش سریع‌ترین روش برای به دست آوردن آب برنج برای مو است.

طرز تهیه ماسک آب برنج برای مو

بهترین نحوه استفاده از آب برنج برای مو

آب برنج می‌تواند جایگزینی عالی برای یک نرم‌کننده تجاری شود. برای انجام این کار باید به روش زیر عمل کنید:

  • موها را با شامپوی خود بشویید.
  • سپس موها را به طور کامل با آب شیر معمولی بشویید.
  • بعد آب برنج را روی موهایتان بریزید و روی موها و پوست سر ماساژ دهید.
  • بگذارید تا 20 دقیقه بماند.
  • بعد هم موها را با آب گرم (نه داغ) شیر آب به طور کامل آبکشی کنید.

فواید آب برنج برای پوست

آب برنج علاوه بر فواید زیبایی که برای موهای شما دارد، می‌تواند برای پوست نیز مؤثر باشد. نتایج یک مطالعه در سال 2002 نشان داد که نشاسته موجود در آب برنج برای پوست می‌تواند به التیام پوست آسیب‌دیده افراد مبتلا به درماتیت نیز کمک ‌کند.

عوارض جانبی ماسک آب برنج برای مو

اگرچه آب برنج برای مو در اکثر افراد مفید است و عارضه خاصی ایجاد نمی‌کند؛ ولی درصورتی‌که بیش از حد استفاده شود یا برای مدت طولانی‌تر از آنچه در قسمت‌های قبل گفتیم، روی موها و کف سر باقی بماند، می‌تواند منجر به تجمع پروتئین و نشاسته در پوست سر شود.

این تجمع در نهایت به پوست سر آسیب می‌رساند و رشد مجدد مو را کاهش می‌دهد؛ بنابراین استفاده بیشتر و طولانی‌تر از این ماسک، اثر آن را افزایش نمی‌دهد و توصیه می‌شود هفته‌ای یک الی دو مرتبه بیشتر استفاده نشود. همچنین بیشتر از 20 دقیقه نباید روی موها بماند. از طرف دیگر استفاده بیش از حد می‌تواند منجر به خشکی مو شود.

سخن پایانی…

شستن مو با آب برنج برای مو یک درمان زیبایی سنتی است که در بسیاری از مناطق آسیا نیز مانند چین و ژاپن رایج است. اما باید توجه کنید که استفاده بیش از حد از این ماسک می‌تواند مخرب باشد و به مو آسیب برساند؛ بنابراین شما می‌توانید با استفاده متعادل از این ماسکِ در دسترس، به نتایج بسیار خوبی برسید. خوشحال می‌شویم تجربه خودتان بعد از استفاده از این ماسک خانگی مو را با دوستانتان در سفیر زیبایی به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا