سلامتی

روغن های حامل و نحوه استفاده از آن‌ها

روغن های حامل و روغن های اساسی همگی از گیاهان تهیه می شوند. روغن های حامل برای رقیق کردن روغن های اساسی و قابل استفاده کردن آنها برای پوست شما استفاده می شود. این امر به این دلیل است که روغن های اساسی به تنهایی بسیار قوی هستند و نمی توان بصورت مستقیم آن ها را روی پوست استفاده کرد زیرا باعث ایجاد آلرژی های شدید می شود. بیشتر روغن های حامل بدون دارای عطر و بوی خوبی هستند و با خواص درمانی یک روغن اساسی تداخلی ندارند. ممکن است از آنها به تنهایی یا همراه با روغن های دیگر برای تغذیه پوست نیز استفاده شود. در این مقاله می خواهیم  در مورد انتخاب روغن حامل مناسب، برخی از روغن های حامل مختلف موجود و موارد مختلف دیگر در این باره اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

نحوه انتخاب روغن حامل مورد نیاز شما

روغن های حامل زیادی در دسترس هستند. بیشتر آنها برای استفاده با هر روغن ضروری مناسب هستند ، اما ممکن است هر روغنی برای پوست شما مناسب نباشد. به همین دلیل قبل از انتخاب باید به ویژگی های زیر در هر روغن توجه کنید:

  • بو: هر روغن حامل بوی مشخصی دارد. هنگامی که به یک روغن ضروری اضافه شود، ممکن است عطر آن را تغییر دهد.
  • جذب: پوست شما برخی از روغن های حامل را بهتر از بقیه جذب می کند.
  • نوع پوست: بسته به نوع پوست شما، ممکن است برخی روغن ها باعث تحریک پوست و یا بدتر شدن وضعیت پوستی مانند ایجاد آکنه شوند.
  • ماندگاری: برخی روغن های حامل را می توان برای مدت طولانی تر از بقیه نگهداری کرد بدون اینکه خراب شود.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده روغن های حامل را که برای استفاده به عنوان مواد آرایشی برچسب زده شده اند  تنظیم نمی کند. با این حال ، آنها بر روغن های پخت و پز خوراکی که ممکن است به عنوان روغن حامل هر دو وظیفه را انجام دهند نظارت دارند.

به همین دلیل شما فقط باید از تولید کننده ای که به آن اعتماد دارید روغن های حامل با درجه درمانی مناسب را خریداری کنید. اگر می خواهید از روغن پخت و پز به عنوان روغن حامل استفاده کنید ، انواع ارگانیک با فشار سرد را انتخاب کنید. در ادامه روغن های حامل محبوب که برای رقیق کردن روغن های اساسی برای آروماتراپی ، ماساژ و مراقبت از پوست استفاده می شود را به شما معرفی می کنیم.

نحوه انتخاب روغن های حامل مناسب شما

انواع روغن های حامل

1. روغن نارگیل

روغن نارگیل یک روغن خوراکی است که از گوشت نارگیل های رسیده به دست می آید. این روغن در انواع تصفیه شده یا تصفیه نشده موجود است. روغن نارگیل تصفیه نشده از گوشت نارگیل تازه تهیه می شود. با مواد شیمیایی فرآوری نشده و عطر و طعم نارگیل  را حفظ می کند. روغن نارگیل تصفیه شده از گوشت نارگیل خشک شده که به آن كپرا نیز می گویند، به دست می آید. برای از بین بردن آلاینده ها و همچنین رایحه و عطر و طعم نارگیل مجزا ، سفید شده و از بین می رود. نارگیل تصفیه شده طبیعی نیست و برای استفاده به عنوان روغن حامل توصیه نمی شود.

موارد استفاده: روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب مفید برای پوست و پلی فنول ها است که آن را به یک روغن حامل عالی بعنوان روغن های ماساژ و آماده سازی های مراقبت از پوست تبدیل می کند.

2. روغن جوجوبا

روغن جوجوبا از دانه های گیاه جوجوبا به دست می آید. دارای رایحه ای لطیف و بسیار مغذی است. از نظر فنی، جوجوبا روغن نیست، بلکه مومی با خاصیت مرطوب کنندگی قدرتمند است. استفاده از روغن جوجوبا افراد دارای پوست چرب و مستعد آکنه بسیار مناسب و موثر است.

موارد استفاده: روغن جوجوبا به راحتی در پوست جذب می شود و منافذ آن را مسدود نمی کند. این باعث می شود روغن حامل خوبی بعنوان روغن های ماساژ ، مرطوب کننده های صورت و روغن های حمام باشد.

3. روغن هسته زردآلو

روغن هسته زردآلو از دانه های زردآلو تهیه می شود. این روغن نرم کننده حاوی اسیدهای چرب و ویتامین E است که به راحتی جذب پوست می شود و رایحه ای کمی شیرین و مغذی دارد. شما می توانید روغن زردآلو خوراکی یا روغن هسته زردآلو را فقط برای مصارف آرایشی خریداری کنید. این روغن خاصیت کلاژن سازی قوی دارد و پیری پوست جلوگیری می کند.

موارد استفاده: تصور می شود روغن هسته زردآلو به نرم شدن و آرام کردن پوست تحریک شده و خارش دار کمک می کند. بنابراین برای درمان برخی از بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما می تواند مفید باشد. در نتیجه از آن به عنوان روغن حامل برای تهیه روغن های ماساژ ، روغن حمام و داروهای آماده سازی مو برای رشد بهتر استفاده می شود.

4. روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین دارای رایحه ای قوی و مغذی است. این روغن خوراکی است که از مغز بادام شیرین تهیه شده است. این روغن سبک است و به راحتی جذب می شود و برای مرطوب کردن پوست مرطوب کننده خوبی است. همچنین در رایحه درمانی عمومی مورد استفاده قرار می گیرد، اما عطر و بوی قوی آن ممکن است عطر و بوی روغن ضروری را از بین ببرد.

موارد استفاده: روغن بادام شیرین یکی از محبوب ترین روغن های حامل برای مراقبت از پوست است. در روغن های ماساژ ، روغن های حمام و صابون ها بسیار عالی است و باعث نرمی و لطافت پوست می شود.

5. روغن زیتون

روغن زیتون از زیتون های فشرده تهیه می شود. این گیاه به عنوان روغن سالم و خوراکی با رایحه ای میوه ای شناخته می شود، اما به عنوان روغن حامل از آن در آروماتراپی نیز استفاده می شود.

روغن زیتون فوق العاده برای آروماتراپی و آماده سازی مراقبت از پوست مناسب است. اما رایحه روغن زیتون می تواند در رایحه برخی از روغنهای اساسی اختلال ایجاد کند.

موارد مصرف: این روغن به دلیل داشتن اسیدهای چرب و استرول های گیاهی که باعث تمیز شدن و مرطوب کنندگی پوست های خشک می شود معروف است. از روغن زیتون به عنوان روغن حامل برای ماساژ، پاک کننده های صورت، مراقبت از مو و صابون های خانگی استفاده می شود.

6. روغن آرگان

روغن آرگان از هسته هایی که در میوه درختان آرگان یافت می شود، تهیه شده است که بومی مراکش است. این روغن خوراکی است و به طور سنتی برای تغذیه بدن در داخل و خارج آن استفاده می شود. این گیاه دارای رایحه ای مغذی است و سرشار از ویتامین های A و E و اسیدهای چرب اشباع نشده مناسب برای پوست است.

موارد استفاده: روغن آرگان می تواند به درمان خشکی پوست و مو ، چروک و التهاب پوست کمک کند. این باعث می شود روغن حامل فوق العاده ای برای مراقبت از پوست و روغن های ماساژ عمومی باشد.

7. روغن گلاب

گل سرخ بذر بوته Rosa rubiginosa یا بوته Rosa moschata است. گل هر دو بوته با گل های سنتی متفاوت است. وقتی این گل ها از بین بروند و گلبرگهایشان را رها کنند ، گل سرخ باقی مانده است. در واقع قسمت داخلی کاسبرگ این گل ها خواص درمانی دارد و از آن روغن به دست می آید. روغن گل سرخ مانند گل سرخ بو ندارد. دارای رایحه ای مغذی و خاکی مانند است.

موارد استفاده: روغن گل سرخ سرشار از ویتامین های A و C است. ویتامین A یک رتینوئید طبیعی است که به مبارزه با پیری کمک می کند و هر دو ویتامین می توانند به معکوس کردن تأثیرات خورشید بر روی پوست شما و کاهش آفتاب سوختگی به خصوص در شهرهای گرمی مانند اصفهان، کرمان، یزد، اهواز و … کمک کنند. از این روغن به عنوان روغن حامل برای درمان های خشکی پوست ، روغن های ماساژ و مرطوب کننده استفاده می شود.

روغن گل سرخ یکی از روغن های حامل است

8. روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه از گیاه Nigella sativa تهیه می شود. اگرچه از سایر روغن های حامل کمتر شناخته شده است، اما بعنوان یک منبع عالی از اسیدهای چرب مورد نیاز پوست است. همچنین تصور می شود که توانایی ضد التهابی نیز برای درمان بیماری هایی مانند اگزما را دارد.

موارد استفاده: روغن سیاه دانه اغلب به عنوان داروی مردمی برای تسکین شرایط پوستی از جمله اگزما، آکنه و پسوریازیس استفاده می شود. با توجه به این نکته ، انتخاب خوبی برای مراقبت از صورت، استفاده بعنوان روغن های ماساژ و مراقبت های عمومی از پوست است.

9. روغن هسته انگور

روغن هسته انگور از هسته های انگور به دست می آید. این محصول جانبی در فرایند شراب سازی نیز استفاده می شود. این روغن سرشار از ویتامین E است که یک ماده مغذی برای بهبود پوست و کاهش چین و چروک می باشد.

موارد استفاده: روغن دانه انگور بسیار سبک است و به راحتی توسط پوست جذب می شود و رایحه ای خنثی دارد. استفاده از روغن های دانه انگور بعنوان حامل برای تهیه روغن های بدن و روغن ماساژ بسیار موثر است.

10. روغن آووکادو

روغن آووکادو یک روغن سنگین، غلیظ و خوراکی است که از میوه آووکادو گرفته می شود و دارای رایحه ای مطبوع است. روغن آووکادو سرشار از اسید اولئیک که برای متعادل کردن پوست خشک و آسیب دیده بسیار مناسب است.

موارد استفاده: این روغن می تواند یکی از روغن های حامل مناسب برای درمان های پوستی خشک و کرم های بدن باشد. روغن آووکادو می تواند تولید سبوم ( چربی های تولید شده توسط پوست) را افزایش دهد، بنابراین برای پوست های مستعد آکنه مناسب نیست.

11. روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان یک روغن خوراکی است که از دانه های آفتابگردان استخراج می شود و بوی خنثی دارد. گفته می شود این روغن به عنوان سدی در برابر سموم و میکروب هایی که باعث عفونت می شوند عمل می کند و این یک انتخاب عالی برای پوست های تحریک شده است.

موارد استفاده: این روغن به نرم شدن پوست، مرطوب کردن پوست و کاهش سوزش پوست کمک می کند، بنابراین می توانید این روغن حامل را به روغن های ماساژ خود اضافه کنید یا برای مراقبت های عمومی از پوست استفاده کنید.

نحوه ترکیب روغن حامل با روغن های اساسی

روغن های حامل فشرده و سرد را از تولید کننده مورد اعتماد خریداری کنید. اگرچه بیشتر روغن های حامل باعث ایجاد حساسیت نمی شوند، اما همیشه باید قبل از استفاد ، آزمایش پچ را انجام دهید.

برای انجام تست پچ:

  1. مقدار کمی روغن حامل را به قسمت داخلی مچ دست یا درست زیر گوش خود بمالید.
  2. روغن را با بانداژ بپوشانید.
  3. بعد از 24 ساعت منطقه را دوباره بررسی کنید.
  4. در صورت بروز تحریک، کاملاً بشویید و از استفاده های بعدی روی پوست خودداری کنید. اما اگر حساسیتی مشاهده نشد می توانید از آن برای پوست کل بدن استفاده کنید.

اگر به آجیل درخت حساسیت دارید، نباید از روغن های حاصل از آجیل درخت استفاده کنید. این روغن ها شامل روغن بادام شیرین، روغن آرگان و روغن هسته زردآلو است.

هنگام رقیق کردن روغن های اساسی با روغن های حامل، به نکات زیر توجه داشته باشید:

برای بزرگسالان:

  • 5/5 درصد رقیق شدن: 15 قطره روغن ضروری به ازای هر 6 قاشق چای خوری روغن های حامل
  • 3 درصد رقیق شدن: 20 قطره روغن ضروری به ازای هر 6 قاشق چای خوری روغن های حامل
  • 5 درصد رقیق شدن: 30 قطره روغن ضروری به ازای هر 6 قاشق چای خوری روغن های حامل
  • 10 درصد رقیق شدن: 60 قطره روغن ضروری به ازای هر 6 قاشق چای خوری روغن های حامل

برای کودکان:

  • 5 تا 1 درصد رقیق شدن: 3 تا 6 قطره روغن ضروری به ازای هر 6 قاشق چای خوری روغن حامل

همیشه روغن های حامل را در مکانی خنک و تاریک و ترجیحاً در یخچال نگهداری کنید. همچنین باید آنها را در یک بطری شیشه ای تیره نگه دارید تا نور به آن ها نخورد.

نحوه ترکیب روغن های اساسی با روغن های حامل

سخن پایانی…

روغن های حامل استفاده از روغن های ضروری را با خیال راحت امکان پذیر می سازد. آنها همچنین به تغذیه و مرطوب کردن پوست شما کمک زیادی می کنند و پوستی سلامت و شفاف به شما هدیه می دهند. همه روغن های حامل برای پوست شما نیستند. شما باید از استفاده از مواردی مانند کره ، ژله نفتی و روغن معدنی خودداری کنید. هر روغن دیگری را نیز که انتخاب کردید، پس از مخلوط کردن آن با یک روغن ضروری از مصرف آن بر روی لب، چشم و سایر مناطق حساس خودداری کنید. با این حال، شما می توانید با خیال راحت روغن های حامل را به تنهایی بدون مخلوط کردن با روغن های اساسی در این مناطق بمالید.

[منبع]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا