پوست

10 خواص روغن ویتامین E و نحوه استفاده از آن

روغن ویتامین E فواید مختلفی برای سلامتی و بخصوص برای پوست ما دارد. به‌ویژه افرادی که دارای پوست خشک یا خارش‌دار هستند و با بیماری‌هایی مانند اگزما یا پسوریازیس درگیر شده‌اند، می‌توانند در صورت صلاحدید پزشک از این روغن به‌عنوان یک درمان کمکی عالی استفاده کنند. این روغن همچنین می‌تواند در جلوگیری از چین و چروک، التیام زخم‌ها و کمتر دیده شدن جای زخم مؤثر باشد.

در این مقاله از سفیر زیبایی قصد داریم مهم‌ترین خواص روغن ویتامین E را با شما عزیزان در میان بگذاریم. پس تا پایان با ما همراه شوید.

آشنایی اولیه با روغن ویتامین E

ویتامین E به گروهی از ویتامین‌های محلول در چربی گفته می‌شود که با اثرات آنتی‌اکسیدانی خود می‌توانند فواید بسیار زیادی برای سلامتی پوست داشته باشند. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیبات مهمی در بدن هستند که رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند. رادیکال‌های آزاد سلول‌های مخربی هستند که به دلایل مختلفی مانند آلودگی محیط در بدن فعال می‌شوند و می‌توانند زمینه‌ساز استرس اکسیداتیو و بیماری‌های متعدد، بخصوص بیماری‌های قلبی، سرطان و حتی پیری زودرس شوند.

روغن ویتامین E خالص یکی از فراورده‌های ارگانیک است که از ویتامین E مشتق شده است و به دلیل سبک بودن می‌توان آن را مستقیماً روی پوست استفاده نمود یا آن را به لوسیون‌ها، کرم‌ها و ژل‌های مورد استفاده روزانه اضافه کرد.

آنچه باید به آن توجه داشته باشید این است که برای خرید روغن ویتامین E حتماً به فروشگاه‌های آنلاین یا حضوری معتبر مراجعه نمایید تا روغن اصل و خالص را دریافت کنید. همچنین اگر تاکنون از این روغن برای پوست خود استفاده نکرده‌اید، ابتدا آزمایش پچ را انجام دهید. به این معنی که مقداری از آن را روی بخشی از پوست آزمایش کنید و بعد از 24 الی 48 ساعت، اگر نسبت به آن واکنش نداشتید، روی قسمت‌های دیگر بزنید.

مهم‌ترین فواید روغن ویتامین E برای پوست

مهم‌ترین فواید روغن ویتامین E برای پوست

روغن ویتامین E فواید بالقوه بسیار زیادی برای پوست دارد که این فواید بیشتر از خواص آنتی‌اکسیدانی قوی این ویتامین ناشی می‌شود و می‌تواند با التهابات پوستی و اثرات پیری ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد مبارزه کند. همچنین دارای خاصیت آبرسانی بسیار خوبی است که به پوست در حفظ رطوبت نیز کمک می‌کند.

اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر خواص روغن ویتامین E را بررسی کنیم، عبارت‌اند از:

1. آبرسانی عالی برای پوست

همه تایپ‌های پوستی چه خشک و چه چرب، حالت میانه و یا حساس، به آبرسانی روتین نیاز دارند. یکی از ترکیبات اصلی که در بسیاری از مرطوب‌کننده‌های پوستی وجود دارد، روغن ویتامین E است که به درمان خشکی پوست کمک می‌کند و همچنین از پوسته‌پوسته‌شدن آن جلوگیری خواهد کرد.

2. التیام دهنده بسیار خوب برای زخم

نتایج برخی مطالعات در این زمینه مشخص کرده است که ویتامین E می‌تواند زخم را بهبود دهد. بااین‌حال، این اثر توسط روغن ویتامین E، هنوز پشتوانه علمی کافی ندارد ولی به نظر می‌رسد این روغن نیز بتواند خواص مشابه داشته باشد.

3. جلوگیری از سرطان پوست

با توجه به اینکه نتایج برخی از مطالعات در سال 2013 نشان داده است که ویتامین E می‌تواند تا حدی از پوست در برابر نور فرابنفش محافظت کند، این احتمال می‌رود که از سرطان پوست مانند ملانوما نیز جلوگیری نماید.

4. کاهش خارش پوست به کمک روغن ویتامین E

با توجه به خاصیت ضدالتهابی و رطوبت رسانی روغن ویتامین E، این روغن می‌تواند برای کاهش خارش پوست، مفید باشد. البته جایگزین داروهای درمانی نیست و حتماً باید با مشورت پزشک استفاده شود. از طرفی روغن ویتامین E نمی‌تواند واکنش‌های آلرژیک، عفونت‌ها و مسائل دیگری که باعث خارش پوست می‌شوند را درمان کند و این موارد باید تحت نظر متخصص پوست معاینه و درمان شوند.

5. درمان‌کننده اگزما

روغن ویتامین E می‌تواند خشکی، خارش و پوسته‌پوسته‌شدن ناشی از بیماری پوستی اگزما یا درماتیت آتوپیک را کم کند و در صورت صلاحدید متخصص، به‌عنوان یک درمان کمکی استفاده شود. در نتایج یک مطالعه در این زمینه مشخص شد که مکمل‌های خوراکی ویتامین E می‌توانند بهبود قابل‌توجهی در علائم اگزما به وجود آورند.

6. درمان پسوریازیس به کمک روغن ویتامین E

روغن ویتامین E یک درمان قطعی برای پسوریازیس نیست و تنها به‌عنوان یک درمان خانگی کمکی محسوب می‌شود. این روغن ممکن است گزینه خوبی برای افرادی باشد که می‌خواهند از داروهای تجویزی اجتناب کنند و پسوریازیس خفیف دارند ولی باز هم توصیه می‌شود با مشورت پزشک استفاده شود تا مشکلی برایتان ایجاد نکند.

7. پیشگیری از اسکار یا به حداقل رساندن ظاهر آن

با توجه به خاصیت التیام دهندگی زخم‌ها که در روغن ویتامین E وجود دارد، این روغن می‌تواند اسکار یا جای جوش را درمان کند یا حداقل ظاهر آن را به کمترین مقدار ممکن، برساند. البته این نتایج تجربی هستند و هنوز تحقیقات این ادعا را تائید نکرده‌اند و هیچ ارتباطی بین مصرف ویتامین E و پیشگیری از اسکار مشخص نشده است. بااین‌حال، امتحان کردن آن نمی‌تواند ضرر داشته باشد، مگر اینکه قبل از شروع مصرف آزمایش پچ را انجام نداده باشید.

زیرا در برخی از تحقیقات انجام شده مشخص شده است که بعضی از افراد نسبت به استفاده از روغن ویتامین E به‌صورت موضعی، آلرژی دارند. درنتیجه اگر نسبت به آن حساسیت داشته باشید نه‌تنها زخم یا اسکار شما بهبود پیدا نمی‌کند، بلکه ممکن است بدتر هم بشود.

نکته قابل ذکر دیگر این است که نتایج برخی از تحقیقات در زمینه اسکار و جای زخم نشان می‌دهد که پوستی که به‌خوبی و به‌صورت منظم آبرسانی شده باشد کمتر دچار جای زخم یا اسکار می‌شود؛ بنابراین برای افرادی که واکنش آلرژیک به ویتامین E ندارند، استفاده از آن به‌عنوان یک مرطوب‌کننده روتین در حین بهبود زخم می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد.

پیشگیری یا بهبود خطوط ریز و چین و چروک

8. پیشگیری یا بهبود خطوط ریز و چین و چروک

به‌طورکلی باید این نکته را بدانید که هرچه پوست خشک‌تر باشد، زودتر چروک می‌شود و اگر افرادی را ببینید که اغلب پوست خشکی دارند، زودتر دچاری پیری پوست می‌شوند. روغن ویتامین E با خاصیت رطوبت رسان بسیار خوبی که دارد می‌تواند به شادابی، جوان شدن پوست و کاهش چین‌وچروک‌های ریز کمک کند.

بااین‌حال، ادعاهایی مبنی بر اینکه ویتامین E از چین و چروک جلوگیری می‌کند یا آن را درمان می‌کند، توسط شواهد علمی تائید نشده است و اغلبِ این اطلاعات، به‌صورت تجربی به دست آمده است.

این بدان معنی است که ممکن است برای برخی افراد مؤثر باشد ولی برای برخی دیگر کارساز نباشد. در کنار استفاده از روغن ویتامین E، بهترین استراتژی برای جلوگیری از چین و چروک، دور ماندن از نور مستقیم خورشید و استفاده منظم از کرم ضدآفتابِ با کیفیت و بدون رنگ است.

9. کمک به پیشگیری از آفتاب‌سوختگی

روغن ویتامین E می‌تواند به کاهش خطر آفتاب‌سوختگی کمک کند. حتی نتایج برخی از تحقیقات محدود، این موضوع را اثبات کرده‌اند. البته به شرط اینکه شما نسبت به خود این روغن، حساسیت پوستی نداشته باشید.

ازآنجایی‌که روغن ویتامین E می‌تواند پوست‌های خشک را آبرسانی کرده و تسکین دهد، احتمالاً برای تسکین سوزش و خارش ناشی از آفتاب‌سوختگی نیز مناسب است. بااین‌حال، نمی‌تواند جای ضدآفتاب را در هنگام رفتن به ساحل یا قرار گرفتن در برابر نور خورشید بگیرد.

10. افزایش سلامت ناخن

اگرچه در حال حاضر اکثر افراد به کاشت ناخن و استفاده از ناخن‌های مصنوعی روی می‌آورند، هنوز برخی افراد زیبایی طبیعی ناخن‌های خود را ترجیح می‌دهند. این افراد دغدغه سلامتی ناخن‌های خود را دارند و به دنبال تقویت آنها هستند.

اگر شما نیز جزء این دسته هستید، باید بدانید نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل ویتامین E و روغن ویتامین E می‌تواند از سندرم ناخن زرد که باعث پوسته‌شدن، ترک خوردن و زرد شدن ناخن‌ها می‌شود، جلوگیری کند.

از طرفی، به دلیل خاصیت مربوط کنندگی این روغن، می‌توان از آن برای جلوگیری از ترک‌خوردگی کوتیکول‌ها و خشکی پوست اطراف بستر ناخن، استفاده کرد.

خطرات و ملاحظات لازم در استفاده از روغن ویتامین E

بزرگ‌ترین خطر مرتبط با مصرف روغن ویتامین E واکنش‌های آلرژیک پوستی است؛ زیرا این روغن در برخی افراد می‌تواند پوست را تحریک کرده و حتی ممکن است مشکلات پوستی را بدتر کند.

بنابراین اگر از قبل سابقه واکنش‌های آلرژیک دارید، باید از مصرف روغن ویتامین E خودداری کنید یا ابتدا روی ناحیه کوچکی از پوست آزمایش پچ انجام دهید و بعد با احتیاط برای سایر قسمت‌های پوست استفاده کنید.

همچنین توجه داشته باشید که روغن‌های این ویتامین که توسط تولیدکنندگان مختلف به بازار عرضه می‌شوند، دارای غلظت‌های متفاوتی هستند که می‌توانند اثرات متفاوتی نیز برای پوست شما ایجاد کنند.

پس بهتر است برای تهیه بهترین درصد غلظت این روغن، ابتدا با پزشک متخصص پوست مشورت کنید. همچنین این نکته را بدانید که بسیاری از محصولات بر پایه ویتامین E دارای مواد اضافی هستند. به همین دلیل، مهم است که برچسب آنها را بخوانید و در صورت عدم اطمینان در مورد ایمنی محصول، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

نحوه مصرف روغن ویتامین E بر روی پوست

نحوه مصرف روغن ویتامین E بر روی پوست

باز هم تأکید می‌کنیم برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک خطرناک، قبل از استفاده از این روغن، حتماً آزمایش پچ را انجام دهید. همچنین در صورت تمایل به استفاده از این روغن بر روی زخم به‌طور جداگانه آزمایش پچ را بر روی زخم انجام دهید؛ یعنی ابتدا مقدار کمی از روغن را روی قسمت کوچکی از زخم خود بمالید و 24 تا 48 ساعت صبر کنید. اگر واکنش آلرژیکی ایجاد نشد، برای کل زخم استفاده کنید.

همچنین بهتر است در ابتدای کار از مقدار کم روغن ویتامین E استفاده کنید و بعد از چند روز مقدار آن را به‌تدریج افزایش دهید تا به مقدار توصیه‌شده بر روی بسته برسید. به‌علاوه برچسب محصول را با دقت بخوانید و بیشتر از دوز توصیه‌شده مصرف نکنید.

برای اینکه نتایج بهتری از روغن ویتامین E حاصل شود، می‌توانید چند قطره از آن را به یک کرم مرطوب‌کننده غلیظ اضافه نمایید. این کار ضمن کاهش احتمال تحریک پوست، خاصیت رطوبت رسانی روغن را افزایش می‌دهد.

سخن پایانی …

همان‌طورکه ملاحظه کردید می‌توانید از روغن ویتامین E در موارد مختلفی برای حفظ سلامت پوست استفاده کنید؛ اما باید توجه داشته باشید که احتمال تحریکات پوستی توسط این روغن وجود دارد و بهتر است با مشورت پزشک از غلظت‌های مناسب آن استفاده کنید و قبل از استفاده حتماً آزمایش پچ را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا