تناسب اندام

چگونه تخم شربتی برای لاغری معجزه می‌کند؟

دانه‌های چیا دانه‌های گیاه گل‌دار Salvia hispanica است که از خانواده نعناع‌ها بوده و در ایران به تخم شربتی معروف است. شربتی که با این تخم‌ها تهیه می‌شود بخصوص اگر همراه با مقدار کمی زعفران باشد یکی از اصیل‌ترین شربت‌های ایرانی است که بسیار هم لذیذ و خوش‌طعم است؛ اما شاید برایتان جالب باشد که در مورد تخم شربتی برای لاغری بیشتر بدانید تا توجه بیشتری به این شربت داشته باشید. پس با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

آیا تخم شربتی برای لاغری مفید است؟

تخم شربتی از پروتئین و فیبر زیادی تشکیل شده است. به همین دلیل در طب سنتی برای سرکوب کردن اشتهای اضافی استفاده می‌شود. در واقع هر لیوان شربت تخم شربتی حدود 4.69 گرم پروتئین و 9.75 گرم فیبر دارد.

فیبر و پروتئین هم با ایجاد احساس سیری بیشتر در فرد می‌توانند به‌طور موقت اشتها را سرکوب کنند؛ بنابراین کسی که می‌خواهد از تخم شربتی برای لاغری استفاده کند باید هر روز از آن بخورد تا کم‌کم نتایج عالی آن را ببیند.

مطالعات انجام شده در مورد تأثیر تخم شربتی برای لاغری

یک مطالعه کوچک در سال 2014، کاهش وزن را در افرادی که روزانه 35 گرم پودر تخم شربتی مصرف می‌کردند را با افرادی که از داروهای دیگر لاغری مصرف می‌کردند مقایسه کرد. در مجموع 26 شرکت‌کننده در این مطالعه شرکت کردند.

بعد از 12 هفته هیچ تفاوتی در کاهش وزن بین دو گروه مشاهده نشد. بااین‌حال، محققان کاهش قابل‌توجهی در وزن افراد گروه مصرف‌کننده تخم شربتی را مشاهده کردند. این بدان معناست که تخم شربتی برای لاغری مانند داروهای لاغری دیگر مؤثر بوده است. همچنین در افراد مصرف‌کننده تخم شربتی کلسترول بد خون که باعث بیماری‌های قلبی می‌شود به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است.

مطالعه دیگری بررسی کرد که آیا دانه‌های تخم شربتی باعث کاهش وزن در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌شود یا خیر؟ در این مطالعه 77 شرکت‌کننده که دارای اضافه‌وزن یا چاقی در اثر دیابت بودند، شرکت داشتند.

همه شرکت‌کنندگان به مدت 6 ماه از رژیم کم‌کالری پیروی کردند. یک گروه روزانه تخم شربتی هم می‌خوردند، درحالی‌که گروه دیگر یک غذای کنترل‌شده بر پایه سبوس جو دوسر می‌خوردند.

شرکت‌کنندگانی که چیا مصرف نکردند به‌طور متوسط ​​0.3 کیلوگرم (کیلوگرم) وزن از دست دادند. کسانی که تخم شربتی می‌خوردند به‌طور متوسط ​​1.9 کیلوگرم وزن کم کردند. همچنین دور کمر آن‌ها کاهش‌یافته بود؛ بنابراین با توجه به این تحقیقات تخم شربتی می‌تواند یک چربی سوز و کمک‌کننده در رژیم‌های لاغری کم‌کالری شوند.

فواید تخم شربتی برای سلامتی

دانه‌های تخم شربتی حاوی بسیاری از مواد مغذی مفید هستند. یک فنجان متوسط تخم شربتی حاوی مواد معدنی زیر است:

  • 179 میلی‌گرم کلسیم
  • 95 میلی‌گرم منیزیم
  • 2.19 میلی‌گرم آهن
  • 115 میلی‌گرم پتاسیم

دانه‌های تخم شربتی همچنین حاوی چندین آنتی‌اکسیدان قوی است و منبع غنی اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد. مصرف دائمی چربی‌های امگا 3 که در بدن تولید نمی‌شوند به کاهش خطر افسردگی، بیماری التهابی روده و آلرژی دوران کودکی کمک می‌کند. اسیدهای چرب امگا 3 همچنین می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

تخم شربتی برای لاغری و تناسب اندام

سایر مزایای سلامتی تخم شربتی عبارت‌اند از:

  • کاهش التهاب
  • کنترل بهتر قند خون
  • عادات روده‌ای منظم‌تر، از جمله رفع یبوست
  • فشارخون پایین
  • جلوگیری از لخته شدن خون
  • بهبود سطح کلسترول

نحوه افزودن دانه‌های تخم شربتی برای لاغری به رژیم غذایی

می‌توانید به‌عنوان میان وعده از شربت تخم شربتی استفاده کنید. برای افرادی که تلاش می‌کنند مقادیر بیشتری تخم شربتی بخورند، چندین روش ساده برای افزودن آن‌ها به رژیم غذایی وجود دارد. می‌توانید از پیشنهادهای زیر استفاده کنید:

  • یک قاشق دانه تخم شربتی را به یک اسموتی صبحگاهی اضافه کنید.
  • دانه‌های تخم شربتی را روی سالاد بپاشید.
  • با آرد تخم شربتی کیک یا غذا درست کنید.
  • همچنین می‌توانید به‌صورت سنتی آن‌ها را به مدت 20 الی 30 دقیقه در آب خیسانده و بعد با آب و عسل و لیمو نوش جان کنید.
  • می‌توانید دانه‌های تخم شربتی را به شیر یا ماست نیز اضافه کنید.

هشدارهای استفاده از تخم شربتی برای لاغری

اگر فردی داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کند، باید قبل از استفاده از دانه‌های تخم شربتی در رژیم غذایی، با پزشک خود صحبت کند.

خوردن دانه‌های تخم شربتی برای اکثر افراد بی‌خطر است و به‌طورمعمول عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند. بااین‌حال، محتوای فیبر بالای این دانه‌ها ممکن است در افرادی که به فیبر حساس هستند، مشکلات دستگاه گوارش ایجاد کند.

همچنین لازم به ذکر است که دوزهای بیشتری از امگا 3، مانند آن‌هایی که مکمل‌ها ارائه می‌دهند، می‌توانند خون را رقیق کنند و باعث افت فشار ناگهانی شود.

برخی از افراد نیز ممکن است متوجه شوند که به دانه‌های تخم شربتی حساسیت دارند، اگرچه این امر غیرمعمول است اما در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک، افراد باید خوردن آن را متوقف کنند.

سخن پایانی …

همان‌طور که گفتیم می‌توانید از دانه‌های تخم شربتی به‌صورت روزانه در کنار ورزش و یک رژیم کم‌کالری برای چربی سوزی بیشتر و سریع‌تر استفاده کنید. برخلاف داروهای شیمیایی این دانه‌ها عوارض خاصی ایجاد نمی‌کنند و درعین‌حال مصرف آن ها به روش‌های مختلف برای سلامتی مفید بوده و باعث لاغری هم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا