پوست

درمان معجزه آسا و سریع جوش سر سیاه با این 9 روش آسان!

یکی از انواع جوش‌ها که از نظر روانی تأثیر بسیار بدی روی روحیه افراد بخصوص خانم‌ها دارد جوش‌های سرسیاه می‌باشند و شاید تاکنون بارها به دنبال رفع آن‌ها بوده‌اید اما موفق نشدید. نگران نباشید ما در این مقاله راهکارهای کاربردی برای از بین بردن جوش سر سیاه را برایتان آورده‌ایم. پس تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

جوش سر سیاه چیست؟

تقریباً همه ما می‌دانیم جوش سر سیاه چیست و شاید هم بارها آن را تجربه کرده‌ایم. این جوش‌ها اغلب به دلیل مسدود شدن منافذ پوستی با سلول‌های کراتینه شده پوست و سبوم (چربی پوست) اضافه ایجاد می‌شوند. برخلاف جوش‌های سرسفید سطح این جوش‌ها باز است و به همین دلیل اکسیدشده و سیاه می‌شوند. معمولاً افراد وسوسه می‌شوند که آن‌ها را با فشار از بین ببرند اما این کار بخصوص در جوش‌های بزرگ‌تر باعث ایجاد جای جوش می‌شود و بعد از آن باید به دنبال روش‌های کاهش جای جوش باشید.

روش‌های از بین بردن جوش سر سیاه

بهترین روش از بین بردن جوش‌های سرسیاه مراقبت صحیح و روزانه از پوست می‌باشد که حداقل آن استفاده از یک شوینده و یک ضد آفتاب مناسب است؛ اما در ادامه نیز روش‌های درمان این جوش‌ها را به شما آموزش می‌دهیم:

1. از اسید سالیسیلیک استفاده کنید.

به جای محصولات دارای بنزوئیل پراکسید، به دنبال محصولات بدون نسخه (OTC) حاوی اسید سالیسیلیک باشید. این ماده با رفع چربی پوست و از بین بردن سلول‌های مرده به درمان جوش‌های سرسیاه و سرسفید کمک می‌کند. درواقع اسید سالیسیلیک یک لایه‌بردار شیمیایی است که استفاده از آن در حد متعادل می‌تواند به کاهش جوش‌ها کمک کند.

اگر از پاک‌کننده‌ای استفاده می‌کنید که دارای اسید سالیسیلیک است بیشتر از یک بار آن را در روز روی پوستتان نزنید زیرا به‌شدت پوست را خشک کرده و ممکن است به آن آسیب بزند. در صورت ایجاد واکنش شدید مصرف آن را متوقف کنید.

2. از لایه‌بردارهای BHA و AHA استفاده کنید.

شاید شنیده باشید که لایه‌برداری در صورت‌های دارای جوش ممکن است جوش‌ها را بددتر کند؛ اما این امر مربوط به جوش‌های التهابی است که لایه‌برداری باعث تحریک آن‌ها می‌شود؛ اما برای جوش‌های سرسیاه لایه‌برداری، سلول‌های مرده پوست که باعث ایجاد این نوع جوش‌ها شده‌اند را از بین می‌برد. این لایه‌بردارها علاوه بر از بین بردن جوش سر سیاه به بهبود لکه‌های پیری و کاهش چین‌وچروک نیز کمک می‌کنند.

3. از رتینوئیدهای موضعی استفاده کنید.

رتینوئیدها می‌تواند سلول‌های مرده که باعث جوش سر سیاه می‌شوند را از بین ببرند. درواقع منافذ مسدود را کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند خود پوست سلول‌های کراتینه شده را رها کند. درصورتی‌که پوست خشک دارید از رتینوئید به همراه مرطوب‌کننده استفاده کنید.

4. از ماسک سفالی استفاده کنید.

ماسک‌های سفالی ماسک‌های مخصوص پوست چرب هستند که به دلیل داشتن گوگرد چربی و سموم پوست را از بین می‌برند. همچنین سلول‌های کراتینه شده را کاهش می‌دهند. به‌طورکلی برای از بین بردن جوش سر سیاه بهتر است هفته‌ای یک الی دومرتبه از لایه‌بردارهای مناسب پوست خودتان استفاده کنید.

روش های درمان جوش سر سیاه
با این روش ها از شر جوش سر سیاه خلاص شوید!

5. ماسک زغال بزنید.

ماسک زغال نیز مانند ماسک سفالی پاک‌سازی عمقی انجام می‌دهد و چربی و ناخالصی‌های پوست که باعث ایجاد جوش‌ها می‌شوند را از بین خواهد برد.

6. به‌هیچ‌وجه با آرایش نخوابید!

حتی اگر یک روز طولانی و خسته‌کننده داشته‌اید با آرایش نخوابید. این کار باعث افزایش جوش سر سیاه می‌شود.

7. از نوارهای منافذ یا سایر روش‌های خارج کردن جوش سر سیاه خودداری کنید.

این روش‌ها علاوه بر خارج کردن مواد جوش سر سیاه سایر ترکیبات لازم برای پوست شامل فولیکول‌ها و چربی مفید پوست را نیز از بین می‌برند. در نتیجه پوستتان خشک و تحریک‌پذیر می‌شود. گاهی نیز پوست احساس حمله می‌کند و چربی بیشتری تولید خواهد کرد. در نتیجه این جوش‌ها نیز افزایش می‌یابند.

8. اشتباهاً از ترکیبات بنزوئیل پراکسید استفاده نکنید.

شاید شنیده باشید که این ترکیب به رفع جوش‌ها کمک می‌کند؛ اما توجه داشته باشید که این ترکیب تنها التهاب ناشی از جوش‌های چرکی و بزرگ را کاهش می‌دهد؛ بنابراین برای رفع این جوش‌ها مؤثر نیست.

9. در صورت تمایل به استخراج دستی جوش سر سیاه به پزشک متخصص مراجعه کنید!

اگر با انجام اقدامات گفته شده باز هم جوش‌های شما از بین نرفت می‌توانید به پزشک پوست مراجعه کنید تا به‌صورت حرفه‌ای و با عوارض کم جوش‌ها را استخراج کنند.

سخن پایانی …

همان‌طور که گفتیم اگر به‌طور صحیح و روزانه از پوست خود مراقبت کنید احتمال ایجاد جوش سر سیاه به حداقل می‌رسد. همچنین برای درمان آن‌ها بهترین روش استفاده از لایه‌بردارهای مناسب پوستتان به‌صورت هفته‌ای دومرتبه می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا