پوست

کرونا،شستن دست ها برای افراد با مشکلات پوستی

کرونا از خانواده ویروس هاست. شستن دست بهترین روش برای جلوگیر شیوع کرونا است. برای خنثی کردن ویروس کرنا،تمام ارگانهای مهم بهداشت توصیه می‌کنند که به طور صحیح و مرتباً دستان خود را بشویید. با این حال، شستن منظم با دست می‌تواند شرایط پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس را تشدید کند. در این مقاله قصد داریم به نحوه شستن دست برای افرادی که مشکل پوستی دارند بپردازیم.

شستن دست در زمان کرونا

با شروع ویروس کرونا از ووهان، چین، که اکنون با آن SARS-CoV-2 نامگذاری شده است – به جز قطب جنوب به همه قاره‌های روی زمین رسیده است. از آنجا که این ویروس برای علم پزشکی جدید است، محققان هنوز در جستجوی راه هایی برای پیشگیری و درمان بیماری هستند. مؤسساتی مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه‌های خود را بیان کرده‌اند. در راس این موارد شستن کامل دست‌ها با ژل‌های دستی مبتنی بر الکل یا صابون و آب قرار دارد.

شرایط پوست و شستن دست در زمان کرونا

شستشوی دست یکی از قدرتمندترین روش‌ها برای کند کردن شیوع بیماری‌های عفونی است.

با این حال، برای افراد با شرایط خاص پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس، شستشوی بیش از حد دست‌ها می‌تواند منجر به آسیب پوستی و درد دست شود. حتی برای افرادی که پوست سالم دارند استفاده بیش از حد از صابون و ضد عفونی کننده دست باعث خشکی و ترک خوردگی پوست می‌شود.

همانطور که دکتر زینب لافتا، متخصص پوست، مشاور و سخنگوی بنیاد پوست بریتانیا توضیح داد:  “استفاده مكرر از ضد عفونی كننده دست و شستشوی دست می‌تواند پروتئین‌ها را در اپیدرم (لایه بالای پوست) سد كند و منجر به سازش سدیم پوست و در نتیجه خطر عفونت شود. علاوه بر این، صابونها می‌توانند درماتیت تحریک کننده دست ایجاد کنند، که به عنوان پوست قرمز خشک، پوسته پوسته و خارش دار وجود دارد، به خصوص در فضای انگشتان و روی ناخن ها. “

برای جلوگیری از این امر، دکتر لافتا “استفاده از مرطوب کننده معمولی” را توصیه می‌کند.

افرادی که از قبل شرایط پوستی دارند بیشتر در معرض آسیب پوستی هستند. دکتر لافتا توضیح می‌دهد که این افراد “باید بعد از شستن دست با یک مرطوب کننده حاوی یک ماده ضد باکتریایی، به عنوان مثال، کلرهگزیدین یا کلرید بنزالکونیوم استفاده کنند.”

با این حال، او یادآوری می‌کند که یک مطالعه جدید گزارش داده است که “ضد عفونی کننده‌های دستی که حاوی این عناصر بیوکسیل هستند نسبت به ژل‌های دستی مبتنی بر الکل در ریشه کن کردن کروناویروس مؤثرتر بودند.”

شرایط پوست و شستن دست

علاوه شستن کامل دست‌ها، خشک کردن کامل دست‌ها نیز مهم است. این دلیل مهم است چون:

اولاً، کرونا ویروس راحت‌تر بین دست‌های مرطوب منتقل می‌شوند.

ثانیاً، همانطور که دکتر لافتا توضیح می‌دهد، “آب با کاهش روغنهای طبیعی پوست هنگام تبخیر، باعث خشک شدن پوست می‌شود و بدین ترتیب مانع رسیدن اکسیژن به پوست می‌گردد.”

به طور کلی، دکتر لافتا یکی از دو گزینه زیر را توصیه می‌کند:

  • با صابون و آب  دست‌ها را بشویید، سپس از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • از ژل دستی مبتنی بر الکل استفاده کنید و بعد از آن مرطوب کننده بزنند. مرطوب کردن در همان زمان ممکن است خواص ضد میکروبی ژل دست را به خطر بیاندازد.

به حداقل رساندن تأثیر شستشوی دست بر روی پوست

توصیه‌های متخصصین پوست برای کمک به حداقل رساندن تأثیر افزایش شستشوی دست بر روی پوست آسیب دیده :

  • مرطوب کننده‌ها یا نرم کننده‌ها برای درمان درماتیت دست بسیار حیاتی هستند. آنها به ترمیم پوست بیرونی آسیب دیده و نگه داشتن رطوبت در داخل کمک می‌کنند. افراد باید در طول روز به طور مکرر و هر زمان که پوست خشک شود، مرطوب کننده استفاده کنند.
  • استفاده از نرم کننده بعد از شستن دست‌ها می‌تواند کمک کننده باشد. آنها توصیه می‌کنند که برخی از افراد ممکن است در هنگام پوشیدن دستکش نخی از استفاده از نرم کننده روی دست خود در شب استفاده کنند.
  • هنگام شستن ظرف‌ها، استفاده از مواد تمیز کننده یا شامپو کردن موهای کودک، فرد می‌تواند با پوشیدن دستکش‌های لاتکس از دستان خود محافظت کند.
نحوه شستن دست ها در زمان کرونا

سرکوب کننده های سیستم ایمنی

برخی از شرایط پوستی یک عنصر سیستم ایمنی دارد. به همین دلیل، پزشکان گاهی اوقات سرکوب کننده‌های سیستم ایمنی از جمله متوترکسات و سیکلوسپورین تجویز می‌کنند. برخی از افراد نگرانی خود را نشان داده‌اند و می‌پرسند که آیا باید جلوی مصرف داروهای خود را گرفت.

به گفته دکتر شیراز،  “هیچ مدرک خوبی وجود ندارد که نشان دهد که در سرکوب سیستم ایمنی بدن لزوماً خطر ابتلا به COVID-19 را افزایش می‌دهد یا این بیماری در این افراد روند جدی تری دارد. با این حال، هنوز اطلاعات زیادی در مورد ویروس وجود ندارد، و پیروی از توصیه های دولت بسیار حیاتی است. “

پزشکان می‌گویند: “در حال حاضر، بیشتر مردم تصمیم به ادامه درمان می‌گیرند تا زمانی که شواهدی مبنی بر ارائه مشاوره وجود داشته باشد.هر تصمیمی گرفته شده در مورد متوقف کردن درمان باید این نکته را در نظر بگیرد که وضعیت پوستی شما رو به وخامت می رود. دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی طی ماه های آینده ممکن است دشوارتر باشد. “

دکتر شیراز به MNT گفت: “متأسفانه هیچ جواب پستی برای این بیماران وجود ندارد.” لازم است تصمیم گیری براساس پرونده صورت بگیرد. متوقف کردن داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی ممکن است منجر به شعله ور شدن شرایط اساسی شود. این امر باید مورد توجه قرار گیرد. “

مضامین مهم این است که شستن دست ها ضروری است و افرادی که به خصوص دست های خشک و یا پوست خاصی دارند ، باید از کم کننده ها برای به حداقل رساندن آسیب استفاده کنند و خرید جایگزین صابون نرم کننده را در نظر بگیرند.

شستن دست ها در زمان کرونا

سخن پایانی…

برای جلوگیر از مبتلا شدن به کرونا بهترینی روشی که در سرتاسر دنیا در حال اجرا است در خانه ماندن و شستن دست‌هاست. کرونا از خانواده ویروس هاست ولی رفتار این ویروس با بقیه ویروس ها متفاوت است.

[منبع]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا