تناسب اندام

معجزه کلم برای لاغری و کاهش وزن

کلم یکی از سبزیجات بسیار خوشمزه است که ما ایرانی‌ها در بسیاری از سالادها بخصوص سالاد فصل و ترشیجات از آن استفاده می‌کنیم؛ اما بسیاری از ما عادت داریم از کلم فقط برای مهمانی‌ها استفاده کنیم. درحالی‌که کلم برای لاغری خوب است و می‌توان به‌صورت روزانه نیز از آن به‌عنوان یک منبع عالی و ارزان استفاده کرد و ما به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را در برنامه روتین غذایی خود قرار دهید. در این مقاله برای شما توضیح می‌دهیم که چرا کلم برای لاغری خوب است و حتی باید در رژیم متعادل نیز از کلم قرمز برای لاغری و سایر انواع کلم‌ها  استفاده کرد.

چرا کلم برای لاغری خوب است؟

شاید بارها در انواع رژیم‌های کاهش وزن دیده‌اید که در دستورالعمل آن‌ها از کلم برای لاغری استفاده‌شده است و به همین دلیل این سؤال برایتان پیش‌آمده که چرا کلم برای لاغری خوب است؟ علت این است که کلم کالری بسیار پایینی دارد؛ یعنی هر فنجان 89 گرمی تنها32 کالری دارد؛ بنابراین افراد دارای رژیم کاهش وزن می‌توانند بدون نگرانی مقدار زیادی از آن را مصرف کنند. همچنین کلم به علت فیبری که دارد شما را بیشتر سیر نگه می‌دارد و اشتهای کاذب را سرکوب می‌کند.

کلم سرشار از مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فولات، ویتامین K و ویتامین C می‌باشد. بسیاری از رژیم‌ها و بخصوص رژیم‌های خودسرانه این مشکل را دارند که توازن نداشته و باعث کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن می‌شوند که بیشترین تأثیر آن‌ها در پوست و مو مشخص می‌شود. به همین دلیل افرادی که رژیم‌های سریع و اشتباه را دنبال می‌کنند دچار برخی عوارض مانند ریزش مو و شل شدگی بسیار بد پوست می‌شوند؛

اما ازآنجایی‌که کلم برای لاغری خوب است می‌توان با خیال راحت از آن استفاده کرد و تا حدی این کمبودها را جبران نمود.  پس در عین اینکه کلم برای لاغری کالری کمی دارد و شما را سیر نگه می‌دارد مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز بدن را نیز تأمین می‌کند. درنتیجه یک غذای کامل در رژیم‌های کاهش وزن سریع محسوب می‌شود.

انواع کلم برای لاغری

کلم در اشکال و رنگ‌های مختلفی ازجمله قرمز، بنفش، سفید و سبز وجود دارد و برگ‌های آن می‌تواند چین‌خورده یا صاف باشد. این سبزیجات هزاران سال است که در سراسر جهان رشد می‌کند و می‌توان آن را در سالادها و ترشی‌ها دید. علاوه بر این، کلم پر از ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن است. در اینجا به‌اختصار خواص هرکدام از این کلم‌ها برای لاغری را توضیح می‌دهیم:

فواید کلم بروکلی برای لاغری

کلم بروکلی برای لاغری عالی بوده و نوعی کلم بسیار خوش‌طعم است که برای اولین بار توسط ایتالیایی‌ها کشف و بعد به سراسر دنیا معرفی شد. این کلم ازجمله سبزیجات چلیپایی به شمار می‌رود. فواید کلم بروکلی برای لاغری بسیار زیاد و قابل‌توجه است. به همین دلیل از خاصیت کلم بروکلی برای لاغری در بسیاری از رژیم‌های کاهش وزن استفاده می‌شود.

البته در کنار خاصیت کلم بروکلی برای لاغری  از آن به خاطر مزایای دیگری مانند تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود پوست و … نیز استفاده می‌شود. کالری کلم بروکلی در هر 100 گرم تنها 34 می‌باشد. یک‌کاسه کلم بروکلی پخته‌شده نیز بین 55 الی 60 کالری دارد. به همین دلیل به وفور از کلم بروکلی برای لاغری استفاده‌شده و هم در کنار غذا و هم به‌عنوان میان وعده بسیار مناسب می‌باشد.

می‌توان گفت از مهم‌ترین فواید کلم بروکلی برای لاغری میزان فیبر و آب بسیار زیاد آن می‌باشد. فیبر ماده‌ای است که در برخی مواد غذایی وجود دارد و به شما احساس سیری طولانی‌تر می‌بخشد. درنتیجه باعث کاهش اشتها می‌شود. آب نیز یک کاهش‌دهنده بسیار عالی برای اشتها می‌باشد که در این نوع کلم به‌وفور یافت می‌شود. یکی دیگر از خواص کلم بروکلی برای لاغری کلسیم فراوان آن است.

پزشکان معتقد هستند کلسیم می‌تواند یک چربی سوز عالی برای بدن و کاهش وزن باشد. به همین دلیل بسیاری از پزشکان تغذیه استفاده از کلم بروکلی برای لاغری را  برای کاهش وزن ضروری می‌دانند. البته فواید کلم بروکلی برای لاغری بسیار گسترده می‌باشند که در این مقاله تنها مجال برای گفتن مهم‌ترین خواص کلم بروکلی برای لاغری وجود دارد.  از این کلم برای لاغری در کنار انواع خوراک‌ها و پاستاهای لذیذ به‌صورت آب‌پز یا خام استفاده می‌شود.

کلم قرمز برای لاغری

کلم قرمز برای لاغری بسیار مفید است و یکی دیگر از انواع کلم‌های بسیار خوشمزه است که از آن برای انواع ساندویچ‌ها، ترشی کلم بسیار خوشمزه، سالاد اندونزی و به‌طورکلی در انواع سالاد کلم برای کاهش وزن استفاده می‌کنند. کلم قرمز نیز مانند کلم بروکلی و سایر انواع کلم برای لاغری دارای فیبر، کلسیم و آب فراوانی است که باعث شده کلم قرمز برای لاغری مفید باشد. به‌علاوه ماده‌ای که باعث رنگ قرمز این نوع کلم شده است یک ماده ضد سرطان می‌باشد.

از طرفی کلم قرمز از منابع غذایی محدود برای ویتامین D  می‌باشد که به همین دلیل می‌تواند در افزایش استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها نقش مهمی داشته باشد. کلم قرمز برای لاغری  از خوراک‌هایی است که به دلیل طعم خوبش همه افراد به‌راحتی گنجاندن آن در میان وعده‌های غذایی روزانه خود را قبول می‌کنند و می‌توانند به میزان متوسطی از آن استفاده کنند.

البته به دلیل نفخی که ایجاد می‌کند نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد و اگر با سکنجبین مصرف شود قطعاً برایتان بهتر خواهد بود. همان‌طور که در فواید کلم بروکلی برای لاغری گفتیم، کلم قرمز نیز دارای کالری پایینی است و به همین دلیل یکی از گزینه‌های مناسب برای کاهش وزن می‌باشد.

خواص کلم پیچ برای لاغری

کلم پیچ از انواع کلم‌های بسیار خوشمزه‌ای است که حتی خوردن آن به‌تنهایی نیز به‌عنوان یک میان وعده بسیار خوشمزه و لذیذ است. نام دیگر کلم پیچ گل‌کلم می‌باشد. شما می‌توانید از خواص گل‌کلم برای لاغری نیز استفاده کنید. در ایران از کلم پیچ بیشتر برای انواع ترشیجات و بخصوص ترشی فصل استفاده می‌شود؛ اما شاید تعجب کنید اگر بدانید در برخی مناطق با استفاده از این نوع کلم‌ها دو سه نوع خورش درست می‌کنند و به‌عنوان یک غذایی رژیمی با انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها سرو می‌شود.

البته گراتن کلم پیچ نیز یکی از غذاهای رژیمی است که با استفاده از خواص کلم پیچ برای لاغری می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. این نوع محصول نیز کالری پایینی دارد و ازنظر مواد غذایی مانند انواع دیگر کلم‌ها برای بدن و سلامتی بسیار مفید هستند؛ بنابراین می‌توانید با پخت انواع غذاهای رژیمی از خواص گل‌کلم برای لاغری نیز استفاده نمایید.

کلم سفید و لاغری

بااینکه همه انواع کلم برای لاغری خوب است، اما می‌توان گفت در ایران از کلم سفید برای کاهش وزن بیشتر از هر نوع کلم دیگری استفاده می‌شود. در همه خانه‌های ایرانی و حتی رستوران‌ها وقتی اسم سالاد کلم برای کاهش وزن می‌آید، آنچه به ذهن ما خطور می‌کند کلم سفید است. البته بعضاً از کلم قرمز نیز برای سالادها استفاده می‌شود. خواص کلم سفید برای لاغری نیز مانند کلم‌های دیگر به دلیل فیبر زیاد، کلسیم، مواد معدنی، انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و آب فراوان است.

البته افرادی که بلغمی‌مزاج هستند باید کمتر از کلم استفاده کنند یا سالاد کلم برای لاغری را به همراه مواد مصلح مانند سکنجبین و سیاه‌دانه میل نمایند. علاوه بر سالاد از  برگ کلم سفید برای لاغری در غذاهای متنوعی استفاده می‌شود. کلم‌پلوی شیرازی و دلمه کلم از غذاهای بسیار معروفی هستند که در ایران تهیه می‌شوند و در این نوع غذاها از خواص برگ کلم سفید برای کاهش وزن استفاده می‌کنند.

کلم برای لاغری و کاهش کلسترول خون

سایر خواص کلم برای لاغری و سلامتی

علاوه بر خواص گفته‌شده در مورد مناسب بودن کلم برای کاهش وزن این سبزیجات خوش عطروطعم می‌تواند تا حد زیادی به‌سلامتی بدن نیز کمک کند. این خواص عبارت‌اند از:

کنترل التهاب با کلم

التهاب در بدن گاهی به‌عنوان یک سیستم دفاعی محسوب می‌شود و همیشه چیز بدی نیست؛ اما التهابات مزمن که کاهش پیدا نکند می‌تواند باعث برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، آرتریت روماتوئید و بیماری التهابی روده شود. سبزیجات صلیبی یا چلیپایی که کلم نیز یکی از انواع آن است به‌خوبی این التهابات را کاهش می‌دهد و از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

منبعی سرشار از ویتامین C

ویتامین C به‌عنوان اسید اسکوربیک شناخته می‌شود که یک ویتامین محلول در آب است و نقش‌های زیادی را در بدن ایفا می‌کند. به‌عنوان‌مثال ساخت کلاژن در بدن که نوعی پروتئین است را افزایش می‌دهد. کلاژن در پوست نقش لیفت کردن پوست را به عهده دارد و با بالا رفتن سن تولید آن کاهش می‌یابد؛ بنابراین می‌توانید علاوه‌بر بهره بردن از خواص کلم برای لاغری، از آن برای داشتن پوستی کشیده و بدون عارضه نیز استفاده کنید.

به‌علاوه ویتامین C به بدن کمک می‌کند آهن بیشتری جذب بدن شود و از این نظر برای خانم‌ها و بخصوص خانم‌های باردار بسیار مفید است. به‌علاوه خاصیت آنتی‌اکسیدانی این ویتامین خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

به بهبود هضم غذا کمک می‌کند

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از افراد به دلیل پرخوری چاق نیستند بلکه به دلیل عدم عملکرد صحیح دستگاه گوارش دچار چاقی می‌شوند. اگر هضم به‌صورت صحیح انجام شود عوارضی مانند نفخ و یبوست به وجود نمی‌آید و شما به دلیل تورم ناشی از این بیماری‌ها چاق به نظر نمی‌رسید. یکی از دلایل اصلی کلم برای لاغری همین کمک به هضم بهتر غذاها می‌باشد.

سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

کلم و بخصوص کلم قرمز حاوی ترکیبات قدرتمندی به نام آنتوسیانین است که رنگ بنفش را در این کلم ایجاد نموده است. آنتوسیانین‌ها رنگ‌دانه‌های گیاهی هستند که از خانواده فلاونوئیدها می‌باشند. این رنگ‌دانه‌ها خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند و حتی احتمال حمله قلبی را کم می‌کنند.

کلم برای لاغری و کاهش فشار خون

طبق تحقیقات انجام شده یکی از بیماری‌هایی که منجر به بیماری‌ قلبی می‌شود فشار خون است که علاوه بر حمله قلبی می‌تواند باعث سکته مغزی نیز بشود. پتاسیم موجود در این محصول تا حد زیادی به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

کلسترول خون را تنظیم می‌کند

کلسترول ماده مومی، مانند چربی است که در هر سلول از بدن وجود دارد. برخی افراد فکر می‌کنند کل کلسترول بد است اما برای عملکرد مناسب بدن ضروری است. فرآیندهای حیاتی مانند هضم مناسب و سنتز هورمون‌ها و ویتامین D به کلسترول بستگی دارد. بااین‌حال در افرادی که کلسترول بالایی دارند نیز خطر بیماری قلبی افزایش پیدا می‌کند. کلم به دلیل دارا بودن فیبر محلول و فیتواسترول تا حد زیادی کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد.

منبع عالی ویتامین k می‌باشد

ویتامین K مجموعه‌ای از ویتامین‌های محلول در چربی است که نقش مهمی در بدن دارد. این ویتامین‌ها به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

ویتامین K1 (فیلوکینون):  در درجه اول در منابع گیاهی یافت می‌شود.

ویتامین K2 (ناكینون):  در منابع حیوانی و برخی غذاهای تخمیریافته وجود دارد. همچنین توسط باکتری‌های موجود در روده بزرگ تولید می‌شود.

این محصول منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین K1 است که 85٪ مقدار توصیه‌شده روزانه را در یک فنجان (89 گرم) برای بدن تأمین می‌کند. یکی از وظایف اصلی کمک به آنزیم‌های انعقاد خون می‌باشد.

عوارض جانبی مصرف کلم برای لاغری

بااینکه کلم برای لاغری خواص زیادی داشته و بسیار مناسب است، اما مانند هر ماده دیگر اگر بیش‌ازحد تعادل مصرف شود می‌تواند عوارضی به‌جای بگذارد. همچنین رژیم‌هایی مانند رژیم سوپ کلم که بر پایه کلم‌ها می‌باشند نمی‌توانند به‌تنهایی مواد ضروری بدن را تأمین کرده و باعث بیماری‌های مختلف می‌شوند.

همچنین مصرف زیاد آن می‌تواند باعث ایجاد نفخ شکم و برخی گرفتگی‌ها شود؛ بنابراین بخصوص برای خانم‌ها در روزهای قبل و در طول پریودی مناسب نخواهد بود و می‌تواند مشکلاتی را برایشان ایجاد کند. همچنین مصرف بیش‌ازاندازه کلم‌ها می‌تواند باعث برخی عوارض در کیسه صفرا شوند. البته توجه داشته باشید که سنگ صفرا یکی از عوارض ناخواسته هرگونه کاهش سریع وزن است؛ بنابراین افرادی که از قبل دارای کیسه صفرای سنگ‌ساز هستند نباید زیاد از کلم برای لاغری استفاده کنند.

سخن پایانی …

کلم طعم بسیار خوبی دارد و می‌توانید روزانه آن را به‌صورت خام یا ترشی‌های بسیار لذیذ در کنار غذاهای خود مصرف کنید. به‌علاوه می‌توانید از کلم برای لاغری نیز در یک رژیم کم‌کالری و سالم بهره‌مند شوید. کلم به شما کمک می‌کند مدت بیشتری سیر بمانید و به‌علاوه به دلیل کالری پایین می‌توانید مقدار زیادی از آن را در وعده‌های روزانه مصرف کنید.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا