تناسب اندام

پیاده روی و لاغری با یک برنامه کاربردی و جالب

پیاده روی و لاغری دو جزء جدانشدنی هستند؛ یعنی اگر برنامه افرادی که به‌خوبی وزن کم می‌کنند را بررسی کنید اکثر آن‌ها به‌صورت روزانه حداقل 30 دقیقه پیاده‌روی دارند؛ اما پیاده‌روی هم می‌تواند طوری ترتیب داده و انجام شود که روند چربی سوزی شما را افزایش دهد و زودتر به وزن ایده آل برسید.

در این مقاله به شما برنامه‌ای برای پیاده روی و لاغری خواهیم داد که اگر حتی چند تا از آن‌ها را عملی کنید نتایج شگفت‌انگیزی خواهید دید. پس با ما همراه باشید تا بهترین برنامه پیاده‌روی را برای خودتان بچینید.

رابطه پیاده روی و لاغری در تناسب اندام

جالب است بدانید که طبق آمار جهانی سالانه حداقل 2 میلیون مرگ اتفاق می‌افتد که علت اصلی آن‌ها عدم تحرک است. اگر شما نیز سبک زندگی بی‌تحرکی دارید نه‌تنها برای تناسب‌اندام و خوش‌تیپ شدن بلکه برای سلامتی خودتان باید این سبک را تغییر دهید. یادتان باشد برای لاغری هر رژیمی هم که داشته باشید باید ورزش کنید و رژیم های سخت و بدون پایه علمی مانند رژیم کانادایی عوارض زیادی برای شما ایجاد می‌کند. برای این کار کافی است روزانه 30 دقیقه پیاده‌روی تند داشته باشید.

اینکه تا چه اندازه می‌توانید با پیاده‌روی لاغر شوید به واکنش بدن شما و رژیمی که به‌صورت روزانه از آن پیروی می‌کنید بستگی دارد؛ اما حتی افرادی که رژیم نامناسبی دارند اگر پیاده‌روی داشته باشند باز هم‌وزن کم می‌کنند. همچنین مسلماً هر چه سرعت و زمان پیاده‌روی شما بیشتر باشد سوخت‌وساز بدن نیز افزایش یافته و بیشتر لاغر می‌شوید. پیاده‌روی یک ورزش ساده است که همه افراد با کمترین امکانات نیز می‌توانند آن را انجام دهند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

برنامه مناسب برای پیاده روی و لاغری

همان‌طور که در ابتدا هم به شما قول دادیم در اینجا می‌خواهیم نکاتی که کمک می‌کند تا پیاده‌روی بیشترین تأثیر را بر لاغری شما داشته باشد برایتان توضیح خواهیم داد. این نکات مهم عبارت‌اند از:

داشتن کفش مناسب

تنها چیزی که برای یک پیاده‌روی خوب نیاز دارید کفش مناسب است. این کفش باید انعطاف‌پذیر بوده و پای شما در آن کاملاً راحت باشد. از کفش‌های ورزشی که هیچ پاشنه‌ای ندارند و کاملاً تخت هستند استفاده نکنید زیرا به‌مرور باعث کمردرد می‌شوند. بهترین نوع کفش‌ها حداقل 3 سانتیمتر پاشنه طبی دارند.

یک لیست آهنگ مناسب برای پیاده‌روی تهیه کنید!

انرژی شما در حین پیاده‌روی بسیار مهم است. موزیک مناسب می‌تواند این انرژی را در شما ایجاد کند؛ بنابراین قبل از پیاده‌روی لیستی از آهنگ‌های شاد و پرانرژی و دوست‌داشتنی که به شما برای پیاده‌روی کمک می‌کنند آماده کنید. این کار را روی تردمیل نیز می‌توانید انجام دهید. این کار باعث می‌شود زمان لذت‌بخش‌تر و زودتر بگذرد طوری که شما اصلاً متوجه خستگی پیاده‌روی نمی‌شوید. همچنین قدم‌هایتان را هماهنگ می‌کند.

قبل از پیاده‌روی مکان مورد نظر خودتان را مشخص کنید.

لزومی ندارد هرروز از یک مکان تکراری عبور کنید. این کار انگیزه شما برای پیاده‌روی را کاهش می‌دهد. سعی کنید مسیرهای متفاوتی برای این کار انتخاب کنید تا هیجان بیشتری برای پیاده‌روی داشته باشید.

می‌توانید یک گروه پیاده‌روی پیدا کنید!

اگر بتوانید با یک گروه پیاده‌روی همراه شوید بهتر لاغر خواهید شد؛ زیرا گروه به شما انگیزه بیشتری می‌دهد و از خستگی و تنبلی جلوگیری خواهد کرد. همچنین انرژی و شادی شما بیشتر خواهد شد.

تغییرات آب‌وهوا را نادیده بگیرید!

لطفاً به دنبال بهانه برای ترک پیاده‌روی نباشید. ممکن است یک روز باد بیاید و روز دیگر بارانی باشد. شما خودتان را با آب‌وهوا هماهنگ کنید اما به‌هیچ‌وجه برنامه پیاده‌روی را کنسل نکنید.

زمان مناسبی برای پیاده روی و لاغری

به گفته یکی از مربیان ورزش باتجربه بهترین زمان برای کاهش چربی‌های بدن با پیاده‌روی بلافاصله بعد از بیدار شدن در صبح است. در این زمان بدن شما نیاز به کالری دارد و همین موضوع باعث افزایش چربی سوزی می‌شود. درواقع سطح گلیکوژن در هنگام خواب کم می‌شود و زمانی که بلافاصله بعد از بیدار شدن پیاده‌روی می‌کنید بدن شما از چربی‌ها به‌عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند.

سرعت پیاده‌روی خود را تغییر دهید!

یادتان باشد بدن این توانایی را دارد که همیشه خودش را با شرایط جدید وفق دهد؛ بنابراین اگر همیشه با سرعت‌ بالا یا همیشه با سرعت پایین پیاده‌روی کنید بدنتان به آن عادت کرده و میزان سوخت چربی کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل بهتر است هرز گاهی سرعت خود را کم‌وزیاد کنید. اگر هم روی تردمیل پیاده‌روی می‌کنید به‌راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.

پیاده روی و لاغری برای تناسب اندام

هنگام راه رفتن دست‌های خود را به‌صورت دورانی بچرخانید.

اگر هنگام راه رفتن دست‌های خود را نیز بچرخانید 5 الی 10 درصد کالری بیشتری می‌سوزانید. این کار را می‌توانید به‌صورت دایره‌های بزرگ در دو طرف بدن انجام دهید یا خیلی معمولی همان‌طور که دست‌ها در کنار بدن هستند از مچ آن‌ها را بچرخانید.

سطح پیاده‌روی خود را تغییر دهید.

شما می‌توانید علاوه بر تغییر سرعت برای چربی سوزی بیشتر سطح پیاده‌روی خود را نیز تغییر دهید؛ مثلاً پیاده‌روی روی چمن یا شن کالری بیشتری نسبت به سطح معمولی می‌سوزاند.

از وزنه‌های کوچک هنگام پیاده‌روی یا ورزش روی ترد میل استفاده کنید.

اگر وزنه‌های ورزشی یک الی دو کیلویی دارید که چه بهتر! اگر نه می‌توانید بطری‌های نوشابه کوچک را پر از شن و ماسه کرده و دو وزنه هم‌اندازه برای خودتان بسازید. البته وزنه برای افراد سالم مناسب است و برای کسانی که فشارخون یا بیماری قلبی دارند توصیه نمی‌شود. حداکثر وزنه‌ای که می‌توانید داشته باشید به اندازه 10 درصد وزنتان می‌باشد و بیشتر از آن به شما آسیب می‌زند. به‌علاوه نباید به‌طور ناگهانی وزنه سنگین انتخاب کنید و بهتر است کم‌کم آن را افزایش دهید.

به‌جای جلو رفتن عقب بروید.

راه رفتن برعکس به سمت عقب باعث افزایش قدرت عضلانی و بهبود آسیب‌های زانو می‌شود. روی ترد میل به‌راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید؛ اما روی زمین صاف باید بسیار بااحتیاط این کار را بکنید تا زمین نخورید.

میزان آب مصرفی خود را افزایش دهید.

طبق نتایج مطالعه‌ای که در مجله غدد درون ریز بالینی و متابولیسم ، چاپ شد نوشیدن آب زیاد به‌صورت روزانه کالری سوزی را افزایش می‌دهد. این مطالعه نشان داد افرادی که روزانه دو لیوان بزرگ آب بیشتری نوشیدند حدود 30 % سوخت‌وساز بیشتری داشتند.

به پیاده‌روی عادت کنید.

هرچند شروع هر برنامه جدیدی در زندگی می‌تواند خیلی سخت یا کمی سخت بسته به نوع خلق‌وخوی شما باشد؛ اما سعی کنید با انجام مداوم پیاده‌روی به آن عادت کرده و مانند مسواک زدن آن را یکی از برنامه‌های اصلی زندگی خود قرار دهید.

بعد از پیاده‌روی صبحانه مناسبی بخورید!

تغذیه مناسب بعد از پیاده‌روی برای تناسب اندام بسیار مهم است. البته این بدان معنی نیست که بعد از پیاده‌روی می‌توانید یک صبحانه با کالری خیلی زیاد مصرف کنید؛ اما باید حتماً یک صبحانه مقوی حاوی ویتامین و پروتئین و مواد معدنی داشته باشید تا میزان عضله‌های بدن شما کاهش پیدا نکند. بهتر است بعد از پیاده‌روی 20 دقیقه الی 30 دقیقه صبر کنید و بعد یک صبحانه یا وعده غذایی سالم داشته باشید.

سخن پایانی …

پیاده روی و لاغری علاوه بر فواید عالی که برای سلامت جسم شما دارد و شما را بسیار خوش‌تیپ و جذاب می‌کند روح شما را هم درمان خواهد کرد. درواقع پیاده‌روی باعث آرامش بیشتر و کاهش استرس می‌شود. خود استرس یکی از دلایل اصلی داشتن رژیم غذایی ناسالم و چاقی است. در نتیجه به‌تدریج پیاده‌روی شما را به فردی با اعتمادبه‌نفس و آرامش بیشتر و سالم‌تر تبدیل می‌کند. پس زمان را از دست ندهید و از همین امروز شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا