تناسب اندام

پروبیوتیک چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟!

اعتقاد ما مسلمانان بر این است که خداوند هیچ چیز را بی حکمت نمی آفریند. اگر همین طوری کسی به شما بگوید باکتری های مختلفی در بدنتان است شاید نگران شوید. اما زمانی که بفهمید این باکتریها چه فوایدی می توانند برای بدن ما داشته باشند حتی به دنبال افزایش آنها می روید. بنابراین همه باکتریها بد نیستند. به باکتریهای خوبی که در بدن ما زندگی میکنند پروبیوتیک گفته میشود که نقش مهمی در عملکرد دستگاه گوارش دارند.

در این مقاله می خواهیم به طور کامل پروبیوتیک‌ها را برایتان توضیح دهیم تا متوجه شوید چرا همیشه در هر رژیم متعادل و سالمی توصیه میشود حتما از مواد غذایی پروبیوتیک دار مثل ماست استفاده کنید. با ما همراه باشید.

پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک ها نوعی باکتری هستند که در دستگاه گوارش و اکثر انها در روده میباشند. وجود این باکتریها به مقدار کافی در بدن نه تنها خطری ندارد بلکه فوایدی مثل کاهش وزن، بهبود هضم، بهبود عملکرد ایمنی، پوست سالم و کاهش احتمال بسیاری از بیماریها را به دنبال دارد.

پروبیوتیکها معمولا در مکملهای پروبیوتیک و غذاهایی که با تخمیر باکتری درست میشوند وجود دارند.

چه غذاهای پروبیوتیک بیشتری دارند؟

غذاهای دارای پروبیوتیک شامل ماست، کفیر، کلم ترش، تمپه و کیمچی است. بهترین باکتریهای پروبیوتیکی لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند که این باکتریها نیز گونههای مختلفی دارند. جالب اینجاست که پروبیوتیک های مختلف باعث افزایش سلامت بدن میشوند.

 اهمیت میکروارگانیسم در روده

به مجموعه پیچیده میکروارگانیسم های موجود در روده شما فلور روده یا میکروبیوتا گفته می شود. در واقع ، روده شما حاوی صدها نوع مختلف میکروارگانیسم یا باکتری های پروبیوتیک است. برخی تحقیقات انجام شده 1000 نوع باکتری را در روده شناسایی کرده اند.

فلور روده شما عملکردهای بسیاری را انجام می دهد که برای سلامتی مهم هستند. این باکتری ها حتی عامل تحریک تولید برخی از ویتامین ها از جمله ویتامین K و برخی از ویتامین های گروه B می باشند.

 همچنین فیبرها را به چربی های زنجیره کوتاه مانند بوتیرات، پروپیونات و استات تبدیل می کند که دیواره روده شما را تغذیه می کنند و بسیاری از عملکردهای متابولیکی را انجام می دهند. به همین دلیل مقدار مناسب آن ها به هضم بهتر و لاغری سریع تر کمک می کند.

البته همه باکتری ها هم خوب نیستند و در صورتی که فلور روده نامتعادل شود میتواند عامل بسیاری از بیماریها باشد. این اتفاق معمولا در نتیجه تغذیه نامناسب می افتد و باعث بیماریهایی مانند چاقی، دیابت نوع 2، سندرم متابولیک، بیماری قلبی، سرطان روده بزرگ ، آلزایمر و افسردگی می شوند.

تاثیر پروبیوتیک بر دستگاه گوارش

علاوه بر روده پروبیوتیک ها عملکرد کل دستگاه گوارش را بهبود می بخشند. این مواد اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک را درمان میکنند. همچنین علائم سندروم روده تحریک پذیر مانند گاز، نفخ، یبوست، اسهال و … را کاهش می دهد.

نتایج برخی از مطالعات نیز نشان می دهد که پروبیوتیکها به خوبی علائم بیماریهای التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو را بهبود میدهد.

 علاوه بر این ، پروبیوتیک ها می توانند با عفونت های هلیکوباکتر پیلوری ، که یکی از عوامل اصلی ایجاد زخم معده هستند مبارزه کنند.

 تأثیر پروبیوتیک در کاهش وزن

جالب است بدانید که باکتری های موجود در رودههای افراد چاق و لاغر با هم متفاوت است و همین امر یکی از دلایل ایجاد این تفاوت میباشد. حتی در مطالعات حیوانی به این نتیجه رسیده اند که پیوند مدفوع از حیوانات لاغر می تواند باعث کاهش وزن حیوانات چاق شود. بنابراین ، بسیاری از دانشمندان معتقدند که باکتریهای روده در تعیین وزن بدن مهم هستند. به همین دلیل به خیلی از افراد که میخواهند رژیم لاغری بگیرند از طرف پزشک تغذیه مکمل پروبیوتیک داده میشود.

مزایای پروبیوتیک برای درمان مشکلات روده و معده

 سایر مزایای پروبیوتیک برای بدن

پروبیتویک فواید دیگری نیز برای بدن دارد که عبارتند از:

  • کاهش التهابات بدن
  • کاهش سطح کلسترول بد خون
  • افزایش عملکرد ایمنی بدن
  • کاهش خطر ابتلا به انواع عفونت بخصوص در خانم ها
  • اافزایش سلامت پوست و کمک به درمان روزاسه، آکنه و اگزما

عوارض جانبی مصرف پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها از مواد غذایی مورد نیاز بدن هستند که در حد تعادل می توانند فواید زیادی داشته باشند. مکمل آن نیز معمولا بی خطر است. اما در اوایل مصرف تا زمان سازگاری بدن ممکن است برخی علائم خفیف مثل نفخ و ناراحتی معده را داشته باشید.

 نکته مهم: به هیچ وجه از مکمل های پروبیوتیک بدون مشورت پزشک استفاده نکنید.

سخن پایانی …

همان طور که گفتیم پروبیوتیک ها یکی از مواد ضروری برای عملکرد مناسب دستگاه گوارش می باشد که اگر به اندازه کافی در بدن باشند می توانند باعث ایجاد وزن ایده آل و افزایش سطح سلامت بدن شوند. به همین دلیل در بسیاری از رژیم های لاغری مانند رژیم لاغری شکم و پهلو استفاده از آن توصیه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا