پوست

مزایای آلوئه ورا برای پوست که شما را جوان نگه می دارد!

مزایای آلوئه ورا برای پوست بسیار زیاد است. درواقع شاید بتوان گفت پرکاربردترین گیاه دارویی در محصولات مراقبتی پوست از نظر درمانی و زیبایی آلوئه ورا می‌باشد. ترکیبات این گیاه بسیار خنک‌کننده و التیام‌بخش است. به همین دلیل استفاده از آن یا محصولاتی که با آن ساخته می‌شوند حس خیلی خوبی به شما می‌دهند. بااین‌حال این گیاه قدرتمند ممکن است عوارضی را هم برای شما ایجاد کند.

در این مطلب می‌خواهیم درباره مزایای آلوئه ورا برای پوست صحبت کنیم و معایب آن را نیز توضیح می‌دهیم.

انواع گیاهان آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا که از آن در انواع کرم‌های موضعی التیام‌بخش و بدون نیاز به نسخه استفاده می‌شود دارای انواع مختلفی است. می‌توان گفت حدود 420 گونه مختلف آلوئه ورا در سرتاسر جهان کشت و برداشت می‌شود؛ اما نوعی که از آن در رابطه با مزایای آلوئه ورا برای پوست استفاده می‌شود آلوئه باربادنسیس میلر نام دارد.

از ژل آلوئه ورا در خانه به‌صورت مستقیم از خود گیاه آن استفاده می‌شود. درواقع ماده زیر لایه پوستی آلوئه ورا که ژل مانند است تخلیه‌شده و مستقیماً روی پوست قرار می‌گیرد. ما این نوع مصرف را توصیه نمی‌کنیم زیرا می‌تواند باعث ایجاد آلرژی شود. بهترین نوع مصرف این گیاه برای پوست استفاده از پمادهای حاوی درصد بالای آلوئه ورا است که با همین ژل‌ها ساخته می‌شوند. معمولاً در این کرم‌ها از ترکیبات درمانی بیشتری مانند اکیناسه و گل همیشه بهار نیز برای بهبودی بیشتر پوست در برابر خارش و سوزش استفاده می‌شود.

مزایای آلوئه ورا برای پوست

اگر با یک بیماری مزمن پوستی روبرو هستید، بهتر است قبل از استفاده از هرگونه محصولی روی پوست صورت خود، با متخصص پوست مشورت کنید. از مزایای آلوئه ورا برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. سوختگی

برای سوختگی جزئی، ژل آلوئه ورا را تا سه بار در روز روی ناحیه آسیب‌دیده بزنید. همچنین درصورتی‌که سوختگی شدید بود با گاز استریل روی ان را باندپیچی کنید تا زودتر خوب شود.

2. آفتاب‌سوختگی

ژل آلوئه ورا می‌تواند به درمان آفتاب‌سوختگی کمک کند و حتی بهتر است چند دقیقه قبل از قرار گرفتن در برابر نور خورشید هم از آن روی پوستتان استفاده کنید. بااین‌حال نمی‌تواند جای ضد آفتاب، کلاه و عینک را بگیرد و تنها یک کمک‌کننده محسوب می‌شود.

3. درمان ساییدگی‌های کوچک روی پوست صورت

اگر چانه یا پیشانی خود را با دست تحریک کرده‌اید، می‌توانید برای تسکین سریع درد و احساس سوزش، آلوئه ورا را در این ناحیه بزنید. اگر بهبود پیدا نکرد و آسیب عمیق بود سه بار در روز ژل آلوئه ورا را استفاده کنید.

4. بهبود زخم‌ها

 اگر عادت دارید از نئوسپورین برای درمان زخم استفاده کنید، بهتر است به جای آن سعی کنید آلوئه ورا را امتحان کنید. ساختار مولکولی این گیاه دارویی فوق‌العاده به بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند و با تقویت کلاژن و مبارزه با باکتری‌ها، جای زخم را به حداقل می‌رساند. هرروز تا سه بار از این پماد بر روی زخم استفاده کنید.

5. درمان خشکی پوست

ژل آلوئه ورا یک آب‌رسان قوی بوده و به‌راحتی جذب می‌شود و آن را برای پوست‌های چرب نیز ایده‌آل می‌کند. بااین‌حال، می‌تواند به درمان خشکی پوست نیز کمک کند. در نظر داشته باشید که می‌توانید پس از استحمام، به‌عنوان مرطوب‌کننده معمولی خود از ژل آلوئه ورای فراوری‌شده استفاده کنید.

6. درمان التهاب و سرمازدگی پوست

سرمازدگی یک بیماری جدی است که نیاز به درمان فوری پزشکی دارد و به‌شدت پوست را ملتهب و خشک می‌کند. در صورت ابتلا به این عارضه ابتدا به پزشک مراجعه کرده و با مشورت او از ژل‌های آلوئه ورا روزانه سه مرتبه استفاده کنید تا پوستتان به حالت نرمال برگردد.

7. درمان تبخال

 آلوئه ورا می‌تواند به درمان ویروس تبخال که دلیل اصلی ایجاد تبخال است نیز کمک کند. مقدار کمی از ژل را دو بار در روز بر روی زخم خود بمالید تا کم‌کم برطرف شود.

مزایای آلوئه ورا برای پوست و شادابی صورت

8. کاهش علائم اگزما

اثرات مرطوب‌کننده آلوئه ورا می‌تواند به کاهش خشکی و خارش پوست به دلیل اگزما کمک کند. ژل آلوئه ورا همچنین ممکن است به کاهش درماتیت سبورئیک کمک کند. درماتیت سبورئیک نوع اگزماست که در سر ایجاد می‌شود. بااین‌حال ممکن است در برخی نواحی صورت و پشت گوش نیز قابل مشاهده باشد.

9. کاهش علائم بیماری پسوریازیس

مانند اگزما، آلوئه ورا می‌تواند به کاهش التهاب و خارش ناشی از پسوریازیس نیز کمک کند. برای بهترین نتیجه، ژل آلوئه ورا را دو بار در روز روی ناحیه آسیب‌دیده پوست بمالید.

10. درمان آکنه‌های التهابی

به دلیل اثرات ضدالتهابی آلوئه ورا، این ژل می‌تواند به درمان اشکال التهابی آکنه، مانند کاهش جوش‌های چرکی کمک کند. ژل را با پنبه سه بار در روز به‌طور مستقیم روی جوش بزنید.

برای بیماری‌های پوستی، عصاره‌های آلوئه ورا مانند ژل مؤثر نیستند؛ زیرا ژل خود دارای عناصر مرطوب‌کننده خاصی برای محافظت و بهبود پوست است که عصاره‌ها آن را ندارند.

عوارض جانبی استفاده از آلوئه ورا برای پوست

همان‌طور که گفتیم برخلاف گفته‌های درمانی در طب سنتی بهتر است از خود ژل گیاه آلوئه ورا به‌صورت مستقیم بر روی پوست استفاده نکنید و محصولاتی که بر پایه آلوئه ورا ساخته شده‌اند را انتخاب نمایید. استفاده مستقیم می‌تواند باعث سوختگی یا بددتر شدن زخم شود. همچنین طبق نتایج برخی تحقیقات استفاده از ژل به‌صورت مستقیم در دراز مدت توانایی طبیعی پوست در بهبود زخم‌های عمیق را کاهش می‌دهد.

همچنین از ژل آلوئه ورا روی پوست آلوده استفاده نکنید. درحالی‌که ژل دارای خواص ضد میکروبی است، اما لایه محافظ آن می‌تواند روند بهبودی را مختل کرده و عفونت را بدتر کند.

سخن پایانی …

آلوئه ورا منبعی فوق‌العاده برای بهبود بیماری‌های پوستی است اما همان‌طور که گفتیم نباید به‌صورت خالص و بدون مشورت با پزشک بخصوص برای بیماری‌های مزمنی مانند اگزما و پسوریازیس استفاده شود. در صورت استفاده صحیح از محصولات بر پایه ژل آلوئه ورا قطعاً کیفیت پوستتان بهتر شده و پوست جذاب‌تری خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا