پوست

مراقبت از پوست چرب را چگونه انجام دهیم؟

مراقبت از پوست چرب بسیار اهمیت دارد. همان طور که قبلاٌ در بحث پوست چرب گفته شد دو نوع پوست چرب داریم. از آن جایی که پوست چرب بیشتر مستعد جوش و آکنه هست به مراقبت دقیقی نیاز دارد. هر کوتاهی در مراقبت از پوست چرب باعث عارضه هایی مثل جوش های سرسیاه، سرسفید و یا التهابی می شود. پیشگیری از ایجاد عارضه به مراتب راحت تر از درمان آن می باشد. برای مراقبت از پوست چرب سه مرحله پاک سازی، متعادل سازی و آب رسانی باید انجام شود.

پاک سازی خود به دو دسته تقسیم می شود:

پاک سازی سطحی:

منظور از پاک سازی سطحی همان تمیز کردن پوست با پاک کننده ها، تونرها و آرایش پاک کن هاست. این پاک سازی باید روزی دو مرتبه صبح و شب انجام شود.

پاک سازی عمقی:

منظور از پاک سازی عمقی پاک کردن آلودگی ها به صورت عمقی از لایه های زیرین می باشد. معمولا فقط افرادی که بصورت تخصصی و یا با تجربه زیاد کار پوست انجام داده اند می توانند به خوبی این کار را بکنند.

هر فرد دارای پوست چرب حداقل ماهی یک بار باید پاک سازی عمقی انجام دهد. این کار از مسدود شدن منافذ توسط آلودگی ها جلو گیری می کند. در نتیجه جوش ایجاد نمی شود. مراقبت هایی که در زیر توضیح داده می شود مربوط به پاک سازی سطحی می باشد. برای پاک سازی عمقی باید به فرد متخصص و با تجربه در این زمینه مراجعه نمود. فردی را برای این کار انتخاب کنید که مطمئن هستید نسبت به پوست شناخت کافی دارد.

پاک سازی پوست چرب

مراقبت روزانه:

پاک کننده مناسب

یک باور غلط برای افراد دارای پوست چرب وجود دارد.آن ها فکر می کنند استفاده از انواع صابون برای ازبین بردن چربی مازاد مناسب است. صابون ها موادی قلیایی هستند. اما پوست خاصیت اسیدی دارد. بنابراین با استفاده از مواد قلیایی یعنی صابون ها پوست به سمت قلیایی شدن می رود. محیط قلیایی محیطی مناسب برای رشد انواع باکتری ها می باشد . در نتیجه امکان بروز انواع بیماری یا سرطان پوست افزایش می یابد.

همچنین پوست برای ترمیم خود نیاز به یک محیط اسیدی دارد. قلیایی شدن آن باعث جلو گیری از ترمیم و ایجاد عارضه های پوستی می شود. از طرفی زمانی که توسط صابون ها چربی پوست بیش از حد گرفته می شود غدد سباسه احساس حمله کرده و سبوم یا چربی بیشتری را تولید می کنند.

پس اکیداٌ توصیه می شود به هیچ عنوان از هیچ نوع صابونی به عنوان پاک کننده استفاده نکنید. بهتر است از ژل های شست شو مناسب پوست چرب یا پاک کننده های زون استاپ استفاده نمایید. این کار باید روزی دو مرتبه صبح و شب انجام شود.

تونر

تونر یا آرایش پاک کن های مناسب پوست چرب باعث متعادل سازی پوست می شوند. دقت داشته باشید حتی اگر آرایش نمی کنید می توانید از آرایش پاک کن ها بعنوان یک پاک کننده عمقی مناسب(البته باز هم جای پاک سازی عمقی را نمی گیرد.) استفاده نمایید. نام آرایش پاک کن صرفاٌ به این جهت است که قابل استفاده برای دور چشم نیز می باشد. این پاک کننده هر آن چه آلودگی در لایه های زیرین پوست مانده باشد را نیز به خوبی پاک می کند. این کار سبب می شود منافذ باز کاهش یابند.

مرطوب کننده

پوست از طریق چربی تولید شده توسط سبوم تغذیه می کند. میزان تولید این چربی به خودی خود در پوست چرب بالا است. بنابراین نیاز به تغذیه اضافه ندارد. پس به هیچ وجه از کرم های شب یا کرم های تغذیه کننده برای پوست چرب استفاده نکنید. زیرا باعث افزایش چربی و تولید جوش می شود. اما پوست چرب نیز مانند پوست های دیگر نیاز به آب دارد. پس بهتر است از یک کرم آبرسان مناسب و قوی فاقد چربی(Oil Free) برای آبراسانی به پوست چرب استفاده شود.

سرم پوست

معمولاٌ سرم ها با آبرسانی فراوان و مواد فعالی که براساس عارضه های مختلف در آن ها وجود دارند موجب شادابی و جوانی پوست می شوند. شما نیز بسته به پوستتان می توانید از آن ها استفاده کنید. مثلاٌ انواع سرم ضد لک، جلوگیری کننده از پیری پوست و … در بازار موجود است. سرم ها باعث چربی پوست نمی شوند. برای پوست های چرب معمولا روزی یک بار توصیه می شود. اما اگر پوست دارای عارضه ای مثل لک باشد باید طبق دستور خود محصول استفاده شود.

مراقبت دور چشم

پوست های چرب به دلیل تغذیه رسانی بیش از حد دیرتر دچار پیری یا چین و چروک می شوند. با این حال پوست دور چشم حساس و مستعد چین و چروک است. بنابراین برای پیشگیری بهتر است روزانه دو مرتبه از کرم دور چشم مناسب استفاده شود.

ضدآفتاب

ضد آفتاب مانند پاک کننده ها از محصولات الزامی برای مراقبت تمامی نوع های پوستی می باشد. در پوست های چرب باید دقت شود از ضد آفتاب های فاقد چربی استفاده شود.

مراقبت روزانه از پوست چرب

مراقبت هفتگی:

ماسک لایه بردار و اسکراب

در پوست های چرب به دلیل وجود چربی بیش از حد روی پوست و ترکیب شدن این مواد با اکسیژن محیط نیاز به لایه برداری یا استفاده از اسکراب بیشتر حس می شود. اگر این مواد روی پوست بماند منافذ را می بندد. منافذ بسته نیز احتمال بروز آکنه را افزایش می دهد. دقت داشته باشید اگر دارای پوست چرب عارضه دار هستید نباید از اسکراب یا لایه بردارهای قوی استفاده نمایید. این کار پوست شما را تحریک می کند. در نتیجه جوش بیشتری تولید می شود.

در این نوع پوست ها فقط هفته ای دو مرتبه از لایه بردارهای ملایم در مدت زمان کوتاه باید استفاده شود. از ماساژ نیز روی پوست ها خودداری نمایید.

ضدجوش موضعی

محصولاتی بعنوان ضد جوش موضعی وجود دارند. اگر پوست چربی دارید که فقط گاهی جوش می زند می توانید از آن‌ها استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا