پوست

نحوه مراقبت از پوست حساس و تبدیل آن به پوست نرمال!

مراقبت از پوست حساس بسیار مهم است. همان طور که دربخش شناخت پوست حساس گفته شد سرخی، خارش و التهاب عوارضی است که ممکن است روی این نوع پوست ایجاد شود. معمولا پوست‌های حساس در برابر هوای خشک و زمانی که به درستی آبرسانی نمی‌شوند واکنش بیشتری از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل بیماری‌های پوستی مانند اگزما، روزاسه و یا درماتیت تماسی در این پوست‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد.

علت حساس شدن پوست بدن و تحریک آن

از عوامل تحریک کننده پوست می توان به باد، آفتاب، حرارت یا سرمای شدید اشاره کرد. البته ممکن است عوامل ژنتیکی نیز در این امر تاثیرگذار باشند. همچنین برخی ترکیبات موجود در محصولات مراقبت پوستی، مصرف بیش از حد از لوازم آرایش و دهیدارته(کم آب شدن پوست) و با کیفیت پایین عکس العمل این تایپ پوستی را افزایش می دهد. پوست‌های حساس نازک هستند و به هر عامل کوچکی نیز واکنش نشان می‌دهند. به همین دلیل نیاز به مراقبت بیشتری خواهند داشت.

مراقبت از پوست حساس

چگونگی ترمیم پوست نازک شده

برای ترمیم پوست های حساس و نازک شده باید بصورت روزانه برخی از مراقبت‌ها را انجام دهیم. این مراقبت‌ها به شکل زیر هستند:

استفاده از پاک­ کننده­ های ملایم: (صبح و شب)

استفاذه از یک پاک کننده مناسب و ملایم باعث ازبین رفتن آلودگی های ناشی از فعالیت شبانه‌ی پوست، سلول های مرده، چربی و عرق باقی مانده روی پوست می شود.

استفاده از کرم آب­رسان

استفاده از آبرسان مناسب به شدت برای این پوست توصیه می شود. زیرا خشکی آن امکان ایجاد عوارض پوستی مختلف را افزایش می‌دهد. در واقع می توان گفت پوست حساس به شدت نسبت به خشکی از خود واکنش نشان می دهد.

استفاده از ضدآفتاب برای مراقبت از پوست حساس

یکی از مضرترین عوامل برای این پوست نور خورشید است. افرادی که دارای پوست حساس هستند در تمام شرایط آب و هوایی و همه فصول سال باید از ضدآفتاب با حداقل SPF30 استفاده کنند. این ضد آفتاب باید هر 3 ساعت یک بار شارژ شود. این افراد هنگام خرید محصول باید توجه کنند که ضدآفتاب هم مواد محافظ UVA و هم محافظ UVB را داشته باشد.

استفاده از کرم شب برای مراقبت از پوست حساس

توجه داشته باشید لزوماٌ پوست حساس یک پوست خشک نیست. ممکن است شما پوست چربی داشته باشید اما حساس هم باشد. این نکته در استفاده از محصولات بسیار حائز اهمیت است. چنان چه دارای پوست چرب حساس هستید به هیچ وجه از کرم شب استفاده نکنید. این کار باعث افزایش آکنه (جوش) روی پوست می شود. اما اگر دارای پوست خشک و حساس هستید حتماٌ از کرم شب نیز استفاده کنید. در این حالت کرم شب موجب تغذیه رسانی و جلوگیری از خشکی پوست می شود.

استفاده از کرم دور چشم

پوست دور چشم در حالت عادی نیز بسیار ظریف و حساس است. در پوست حساس این حساسیت بیشتر هم می شود. بنابراین باید به صورت روتین هر صبح و شب از کرم یا ژل دور چشم استفاده شود تا از چین و چروک دور چشم جلوگیری نمایید.

استفاده از ماسک و لایه بردار برای مراقبت از پوست حساس

استفاده از این محصولات برای پوست حساس توصیه نمی شود. در صورتی که نیاز شدید به این محصولات احساس شد باید با احتیاط فراوان از آن ها استفاده کرد. مثلا مدت زمان ماسک روی پوست حساس حداکثر نصف مدت زمان یک پوست عادی می باشد. اگر حساسیت پوست زیاد باشد این مدت باید کمتر هم شود. همچنین بیشتر از هفته ای یک مرتبه نباید این محصولات استفاده شود.

اسکراب کردن پوست

اسکراب کردن لایه مرده و کراتینه شده سطحی پوست را بر می دارد. این کار سبب کاهش عارضه هایی مثل جوش های سرسیاه می شود. همچنین باعث می شود محصولات به خوبی در لایه های زیرین نفوذ کرده و اثرگذاری بهتری داشته باشند. پوست های حساس بخصوص حساس رو به چرب نیز گاهاٌ نیاز به اسکراب دارند. دراین موارد اسکراب باید با مواد بسیار ملایم، در زمان کوتاه و کاملاٌ با احتیاط انجام شود.

محصولات پوست حساس

محصولات مراقبت از پوست حساس

افراد دارای این پوست باید محصولاتی را انتخاب نمایند که بسیار ملایم باشند. این محصولات باید کمترین میزان الکل، سدیم لوریل سولفات، اسیدها، مواد رنگی و عطرهای مصنوعی را داشته باشند.

محصولی که انتخاب می کنید باید زیر نظر یک مشاور پوست و موی با تجربه یا پزشک متخصص باشد. اگر شما پوست حساسی دارید باید قبل از استفاده از هر محصولی مقدار کمی از آن را پشت گوشتان تست کنید. پس از 24 ساعت اگر واکنشی ایجاد نشد آن محصول برای شما مناسب است.
بعد از استفاده از محصولاتی مثل اسکراب و ماسک ایجاد کمی سرخی یا سوزش طبیعی است. اما اگر ادامه دار شود نشانه حساسیت است. پس نباید از این محصول استفاده کرد.

محصولات آرایشی

اگر پوست حساسی دارید در انتخاب لوازم آرایش باید بسیار دقت نمایید. از لوازم آرایش تایید شده و شناخته شده استفاده کنید. محصولات آرایشی شما نباید بافت سنگینی داشته باشند. همچنین از آرایش های غلیظ که موجب استفاده چند محصول روی هم می شود خودداری نمایید. به هیچ وجه اجازه ندهید دیگران از لوازم آرایشی شما استفاده نمایند.

تغذیه سالم

استفاده از میوه جات و سبزیجات تازه برای افراد دارای پوست حساس بسیار مهم است.بعضی از مواد غذایی مانند سیر، زردچوبه، زنجبیل، روغن زیتون، اسفناج، گردو و … خاصیت ضد التهابی دارند که برای پوست حساس بسیار مفید است. اگر از قهوه یا چای سیاه استفاده می کنید بهتر است به جای آن ها از چای سبز استفاده کنید. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان بوده و از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. همچنین حساسیت پوست را کاهش داده و آن را آرام می کند.

توصیه های بسیار مهم برای مراقبت از پوست های حساس

  • پوست حساس به هیچ وجه نباید با آب داغ شست و شو شود.
  • پاکسازی یا ماساژ بیش از حد موجب تحریک این نوع پوست می شود.
  • ذائقه و حساسیت هر فرد متفاوت از دیگری است. فرد دارای پوست حساس خود باید به مواد حساسیت زا برای پوستش پی برده و از آن ها اجتناب نماید.
  • سیگار و مصرف الکل برای این پوست کاملاٌ ممنوع است.
  • قبل از استفاده از هر محصول برای این پوست حتما باید تست شود.
  • ورزش روزانه باعث افزایش گردش خون و در نتیجه بهبود این نوع پوست می شود.

سخن پایانی …

شناخت پوست حساس ممکن است کمی دشوار باشد. اینکه نسبت به یک محصول دچار قرمزی و موارد دیگر شوید لزوما به معنای داشتن پوست حساس نیست. معمولا پوست‌های حساس به برخی از غذاها مثل بادمجان، گوجه و … و بسیاری از محصولات معمولی واکنش نشان می‌دهند. بنابراین دقت کنید که به درستی آن را تشخیص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا