مو

مراقبت از موی چرب

مراقبت از موی چرب اگر به درستی انجام شود در درمان آن بسیار اثرگذار است. در مراقبت از این نوع مو ابتدا باید علت ایجاد موی چرب مشخص باشد. اگر علت ایجاد موی چرب اختلال در هورمون ها باشد روش نگهداری از آن نسبت به زمانی که چربی به دلیل عوامل خارجی است، تفاوت دارد.

مراقبت از موی چرب ایجاد شده به دلیل اختلالات هورمونی

قبلاٌ گفته شد که هر تاثیری در هورمون کنترل کننده سبوم یعنی آندروژن می تواند میزان تولید سبوم را افزایش دهد. در نتیجه موی چرب ایجاد می شود.

یکی از مهم ترین موارد تاثیر گذار بر آندروژن کمبود ویتامین B2 می باشد. این پدیده معمولاٌ در خانم ها به دلیل کم خونی اتفاق می افتد.

مهم ترین کاری که در این حالت باید انجام شود در ابتدا مراجعه به متخصص غدد و رفع اختلالات هورمونی می باشد.

همچنین در رژیم غذایی باید از مواد غذایی دارای ویتامین B2 استفاده شود. از جمله مواد غذایی حاوی این ویتامین می توان به شیر و لبنیات، جگر، مخمر(مثل ماءالشعیر)، گوشت و تخم مرغ، سبوس گندم و سبزیجات مثل اسفناج اشاره کرد.

در کنار درمان های هورمونی نحوه مراقبت فیزیکی نیز مهم است. در زیر این مورد کاملاٌ توضیح داده شده است.

مراقبت از موی چرب ایجاد شده به دلیل عوامل خارجی

بسته به نوع محیط زندگی و کار و یا محصولات و موادی که برای مو استفاده می شود ممکن است مو به حالت چرب تبدیل شود. در این حالت رعایت موارد زیر بسیار مهم و کمک کننده است:

نحوه شست و شو

در هربار حمام کردن به هیچ وجه مو را بیشتر از یک مرتبه با شامپو شست و شو ندهید. این یک باور غلط است که چون مو چرب است باید دو بار یا بیشتر شست و شو شود.

هدف از شست و شوی موها تمیز کردن آن ها است نه از بین بردن چربی مو .این کار با یک مرتبه شست و شوی صحیح انجام می شود. اگر شما جزو افرادی هستید که  به این کار عادت کرده اید باید بگوییم این کار موی شما را چرب تر می کند. شاید برایتان سخت باشد اما مدتی این کار را انجام ندهید هم عادت می کنید هم چربی موی سرتان بهتر کنترل می شود.

زمانی که شما بیش از حد یا در مدت زمان های کوتاه مثلاٌ هر روز مویتان را می شویید پوست کف سر شما خشک می شود. در نتیجه غدد سباسه احساس می کنند کف سر دچار کمبود چربی است. بنابراین چربی بیشتری نسبت به قبل تولید می کنند و موی شما چرب تر نیز  می شود.

همچنین هنگام شست و شو با موهایتان مهربان باشید. به صورت خشن و با چنگ های محکم موهایتان را نشویید . با این کار به موهایتان آسیب می زنید.

نکته آخر اینکه در هنگام آب کشی از آب داغ جداٌ بپرهیزید. زیرا باعث افزایش ریزش مو می شود. به جای آن از آب ولرم استفاده نمایید.

از نرم کننده ها به درستی استفاده نمایید

موی چرب اصولاٌ نیازی به نرم کننده ندارد.در بعضی مواقع ممکن است کف سر چرب و ساقه مو به دلایل مختلف مثل رنگ شدن های مداوم دچار خشکی شده باشد. در این موارد دقت نمایید از نرم کننده فقط بر روی ساقه موها استفاده نمایید . به هیچ وجه این مواد نباید به پوست کف سر برسد.

شامپوی مناسب برای مراقبت از موی چرب

شامپویی که برای رفع چربی موی سر استفاده می کنید نیز در تعادل چربی موی سر مهم است. سعی کنید از شامپو هایی که دارای ترکیب های گیاهی هستند استفاده نمایید.

شامپوهایی که دارای ترکیبات سدر، مورد، پرسیاوش، گل ختمی، اسطوخودوس، آویشن، بابونه، گل همیشه‌بهار، کتیرا، گزنه، رزماری، سیر و آلوئه­ ورا و ترکیباتی از این دست باشند برای موی چرب مناسب هستند.

درمان های خوراکی

یکی از داروهایی که برای رفع چربی مو تجویز می شود ایزوترتینوئین می باشد. البته این دارو برای رفع چربی پوست نیز استفاده می شود. کار این دارو کاهش تولید سبوم توسط غدد سباسه است که در واقع روی آندروژن اثر می گذارد.

این دارو در مردان بیشتر اثر دارد. در زنان نیز داروهایی مثل داروهای ضد بارداری باعث کاهش چربی می شود. اما این موارد عوارض جانبی  زیادی دارند.

اگر نحوه شست و شو و استفاده از شامپوهای گیاهی مناسب را رعایت کنید نیازی به داروهای شیمیایی نخواهید داشت.

درمان موضعی

درمان موضعی همان طور که از اسمش مشخص است به صورت موضعی برای کف سر با مواد شیمیایی الکل دار انجام می شود.

در بعضی موارد یک سری دستگاه های لیزیک نیز به افراد پیشنهاد می شود. طبق تحقیقات ما از متخصصان و مشاوران پوست و مو این روش توصیه نمی شود. زیرا عوارض جانبی آن به مراتب بدتر از موی چرب است.

درمان چربی مو از طریق تب سنتی و خانگی

سرکه سیب

سرکه به دلیل داشتن حالت اسیدی می تواند PH پوست کف سر را متعادل کند. از سرکه سیب به این صورت استفاده نمایید:

2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک پیمانه آب مخلوط نمایید. بعد از شست و شو با شامپو موی خود را با این محلول آب کشی کنید.

آب لیمو

آب لیمو نیز خاصیت اسیدی دارد و کار سرکه را انجام می دهد. به علاوه دارای ویتامین C زیادی می باشد. از آب لیمو به این صورت استفاده نمایید:

آب 2 عدد لیموی تازه را با 2 پیمانه آب مخلوط نمایید. سپس روی مو ریخته و 3 الی 5 دقیقه ماساژ دهید.

ژل آلوئه ورا

این ژل باعث نرمی و لطافت کف سر می شود. ناخالصی های کف سر را از بین برده و در نتیجه تولید سبوم را تا حدودی کنترل می کند.

همچنین دارای انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز کف سر می باشد. از ژل آلوئه ورا به این صورت استفاده نمایید:

یک قاشق غذاخوری آب لیمو را با یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با هم مخلوط کنید. این ترکیب را می توانید همراه شامپوی خود هنگام شست و شو استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا