پوست

معجزه لیزر برای درمان جای آکنه در 2020

تحقیقات نشان می دهد در 90% افرادی که آکنه دارند جای زخم های قدیمی روی پوست دیده می شود. روش درمان زخم های آکنه با لیزر برای زخم های قدیمی که توسط عارضه آکنه شکل گرفته است کاربرد دارد. همچنین این روش با درمان زخم آکنه سلول های سالم پوست را ترغیب به رشد و جایگزینی بافت اسکار می کند. در این مقاله می خواهیم روش لیزرکردن زخم های آکنه ای و درمان به این روش را برایتان بگوییم.

درمان جای آکنه با لیزر چیست؟

درمان با این نوع روش باعث می شود تا نور روی لایه های رویی پوست شما شکسته شود تا بتواند بافت زخم را درمان کند. هدف این روش، به حداقل رساندن یا درمان جای جوش‌هایی است که توسط آکنه به وجود آمده‌اند. اگر چه این روش زخم های به وجود آمده را به طور کامل از بین نمی برد، ولی می تواند ظاهر آنها را کاهش دهد و همچنین درد ناشی از آن‌ها را به حداقل برساند. اگر آکنه فعال، رنگ پوست تیره یا پوست پُر چین و چروکی دارید، لیزر انتخاب خوبی برای درمان نیست. زمانی می‌توانید از لیزر استفاده کنید که صورتتان جوش فعال یا حالت ملتهب نداشته باشد.

درمان با لیزر برای جای زخم آکنه :

در این روش حرارتی که دستگاه لیزر تولید می کند به ناحیه ای که آکنه دارد برخورد می کند و این نوع حرارت باعث می شود جای زخم را از بین ببرد. از آنجا که جای جوش به وجود آمده لایه رویی پوست محسوب می شود با از بین رفتن این لایه پوست یکنواخت‌تر به نظر می‌رسد و ظاهر این عارضه کمتر به چشم می خورد.

انواع روش های لیزر درمانی:

برخی از روش های  متداول مورد استفاده عبارتند از:

  • لیزرهای اربیم YAG
  • لیزرهای دی اکسید کربن (CO2)
  • لیزرهای پالس رنگ
  • لیزر فراکسیون

هر یک از این دستگاه‌ها و روش‌ها به شیوه خاصی کار می کنند تا جای زخم را درمان کنند. در زمان تجدید آکنه در یک ناحیه، از دستگاه اربیم یا دی اکسید کربن استفاده می شود. این نوع درمان با هدف از بین بردن تمام لایه بالایی پوست شما در منطقه‌ای که زخم دارید انجام می شود. در این روش 3 الی 10 روز طول می کشد تا قرمزی بر اثر حرارت لیزر رفع شود.

درمان با لیزر مادون قرمز(لیزر پالس رنگ)

زمانی که این بیماری در حال رشد است، عمل لیزر معمولی غیر قابل استفاده می باشد. به همین دلیل دراین نوع درمان با لیزر برای زخم های آکنه از لیزر مادون قرمز استفاده می کنند. گرما از این نوع لیزرها برای تحریک تولید کلاژن و تشویق رشد سلول جدید برای جایگزینی بافت آسیب دیده و زخم استفاده می کند.

درمان با لیزر فراکسیون

لیزرهای فراکسیونل (Fraxel) با هدف تحریک بافت زخم شما برای از بین بردن سلول‌هایی که زیر لایه بالایی پوست قرار دارند به کار می‌رود. این نوع لیزر برای درمان جای زخم آکنه به صورت مستقیم صورت را هدف قرار می‌دهد. همچنین می تواند ناحیه‌ی خاصی که جوش‌های پوستی ظاهر می شوند پوشش دهد.

مناطق درمانی هدفمند:

  • صورت
  • بازوها
  • نیم تنه فوقانی
  • گردن

خطرات و عوارض جانبی استفاده از لیزر

خطرات و عوارض جانبی هنگام استفاده از لیزر برای درمان زخم های آکنه وجود دارد. این عوارض بسته به نوع لیزر مورد استفاده، نوع پوست شما و نوع درمان مورد نیاز شما متفاوت خواهد بود.

عوارض جانبی درمان با لیزر

لیزردرمانی نیز ممکن است مانند درمان‌های دیگر برای پوست، عوارضی به همراه داشته باشد. از جمله مهم ترین عوارض لیزردرمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورم
  • قرمزی
  • درد در محل درمان

توجه: درد ناشی از درمان با لیزر برای زخم های آکنه معمولاً بعد از یک ساعت یا دو ساعت از بین می رود. اما قرمزی ممکن است تا 10 روز ادامه داشته باشد. یکی دیگر از خطرات استفاده از روش لیزر برای کاهش ظاهر زخم های آکنه شامل هایپرپیگمانتاسیون و عفونت است. اگرچه این شرایط نادر است و اغلب قابل پیشگیری است، اما مهم است که قبل از تصمیم گیری برای پیشبرد درمان، با پزشک خود در مورد عوامل خطر صحبت کنید.

هشدار: اگر بعد از درمان با لیزر برای زخم آکنه متوجه چرک، ورم شدید و یا تب شدید، باید سریعاً با پزشک خود صحبت کنید.

انتظارات واقع بینانه از درمان لیزری

مهم است که در هر روش زیبایی انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید. به یاد داشته باشید که درمان با لیزر، زخم های آکنه شما را کاملاً از بین نمی‌برد. در بهترین حالت، جای زخم‌های شما به مراتب کمتر قابل دیده شدن است و حدود 60 الی 70% بهبود پیدا می‌کند. نتایج درمان شما فوراً قابل مشاهده نخواهد بود. در طی7تا10روز، شما خواهید دید که چقدر درمان برای کاهش ظاهر زخم های آکنه موثر بوده است. نتایج این درمان دائمی می‌باشد.

نحوه مراقبت از پوست پس از لیزردرمانی

باید هفته‌ها و ماه های بعد از درمان با لیزر، در مورد مراقبت از پوست خود بسیار هوشیار باشید. پوست شما در معرض آسیب  اشعه خورشید خواهد بود، بنابراین استفاده از ضد آفتاب مناسب، قبل از ترک خانه ضروری است. همچنین باید 6تا8هفته از برنزه شدن یا فعالیت‌های دیگری که منجر به قرار گرفتن در معرض شدید آفتاب می شود، خودداری کنید.برای جلوگیری از ابتلا به عفونت باید ناحیه تحت درمان را تمیز نگه دارید و ممکن است پوست شما به مدت چند روز یا حتی چند هفته دچار قرمزی باشد. همچنین ممکن است لازم باشد تا یک هفته یا بیشتر از آرایش  کردن خودداری کنید، تا اینکه خطر عوارض از بین برود.

آماده سازی پوست برای درمان با لیزر

ممکن است شما نیاز به تغییر برخی از شیوه های زندگی داشته باشید تا واجد شرایط درمان با لیزر برای زخم های آکنه شوید.

آماده سازی برای این درمان اغلب شامل موارد زیر است:

  • به مدت 2 هفته قبل از عمل هیچ مکمل آسپرین یا رقیق کننده خون استفاده نکنید.
  • حداقل 2 هفته قبل از درمان سیگار نکشید.
  • هیچ محصول مراقبت از پوست که حاوی رتینول است به مدت 2 هفته قبل از درمان استفاده نکنید.
  • به صورت موردی، ممکن است لازم باشد قبل از درمان با لیزر، داروهای درمان آکنه را متوقف کنید.

سخن پایانی…

برای درمان جای جوش، روش های زیادی وجود دارد که درمان با لیزر یکی از روش هایی است که این روز ها طرفداران زیادی پیدا کرده است. روش درمان ضخم آکنه با لیزر فقط به بهبود و کم شدن این بیماری کمک می کند و این روش درمان صد در صدی این بیماری نیست.

[منبع]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا