تناسب اندام

معجزه قهوه برای لاغری و تاثیرات آن بر سلامتی بدن

قهوه برای لاغری یکی از بهترین روش‌های افزایش چربی‌سوزی است. اگرچه صرف خوردن قهوه، بدون پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و تمرینات ورزشی، اثر چندانی در لاغر شدن شما ندارد ولی در صورت مصرف قهوه بدون شیرین‌کننده و داشتن یک رژیم غذایی و ورزشی مناسب، می‌توانید چربی‌سوزی خود را افزایش داده و زودتر به وزن ایده‌آل برسانید. از طرفی قهوه دارای کافئین است و مصرف متعادل آن منجر به افزایش انرژی شما می‌شود که خستگی ناشی از ورزش و بی‌حوصلگی ناشی از رژیم غذایی را کاهش می‌دهد.

در این مطلب از سفیر زیبایی می‌خواهیم به شما بگوییم قهوه برای لاغری چه مزایا و معایبی دارد و بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری چه موقعی است؟

استفاده از قهوه برای لاغری از کجا شروع شد؟

استفاده از خواص قهوه تلخ برای لاغری با انتشار کتابی به نام رژیم غذایی دوست‌داشتنی قهوه نوشته دکتر باب آرنوت محبوبیت پیدا کرد. دکتر باب در این کتاب صحبت دقیقی در مورد بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری نکرده اما می‌گوید که نوشیدن چند فنجان قهوه در روز میزان متابولیسم و سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد. درنتیجه باعث چربی سوزی بیشتر شده و از طرفی جذب کالری و اشتها را کاهش می‌دهد.

وی در این زمینه مطالعه‌ای روی افراد ساکن در جزیره کوچک یكاریا در ایكاریا که جمعیت مسن آن از سلامتی بالایی برخوردار بودند انجام داد و به همین جهت این کتاب را نوشته است. زیرا فکر می‌کند علت سلامتی و طول عمر آن‌ها به دلیل مصرف زیاد قهوه و آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در آن می‌باشد.

خواص قهوه تلخ برای لاغری و افزایش چربی سوزی

مزایای استفاده از قهوه برای لاغری

قهوه سرشار از کافئین و آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پلی فنول است که دارای فواید سلامتی بسیاری ازجمله کاهش التهاب و آسیب رادیکال‌های آزاد است. درنتیجه از قهوه برای لاغری و جوان کردن پوست نیز استفاده می‌شود. در مورد کاهش وزن نیز قهوه از طرفی اشتها را کاهش می‌دهد و از طرفی سوخت‌وساز بدن را بیشتر می‌کند. به همین منظور اگر بتوانید کمی قبل از خوردن غذا یک فنجان قهوه بنوشید اشتهای شما کم خواهد شد.

بسیاری از افراد، حتی کسانی که به‌طور منظم قهوه سیاه می‌نوشند، از اینکه این نوشیدنی یک کاتالیزور عالی برای کاهش وزن است، آگاهی ندارند. اگر به دلایل زیبایی و سلامتی می‌خواهید لاغر شوید، یا فقط در بدن خود احساس خوبی ندارید، باید بدانید هیچ رازی برای لاغری جز یک رژیم متعادل به مدت طولانی وجود ندارد. در کنار آن شما باید غذاها و نوشیدنی‌هایی مصرف کنید که شما برای رسیدن به هدفتان کمک می‌کنند و قهوه سیاه یکی از آن‌هاست.

اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر مزایای خوردن قهوه برای لاغری را بررسی کنیم عبارت‌اند از:

  1. قهوه سیاه حاوی اسید کلروژنیک است که به کاهش تولید گلوکز در بدن کمک می‌کند. این بدان معنی است که اگر بعد از غذا قهوه سیاه بنوشید، بدن گلوکز و سلول‌های چربی کمتری تولید می‌کند؛ بنابراین هم قبل از غذا و هم بعد از غذا می‌تواند بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری باشد.
  2. قهوه سیاه همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان است که به روند کاهش وزن کمک می‌کند. ازآنجاکه قهوه سیاه سرشار از کافئین است، به تحریک فعالیت متابولیک کمک کرده و سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد، درنتیجه گرسنگی را سرکوب می‌کند.
  3. قهوه سیاه یک نوشیدنی کم‌کالری است و حاوی چربی و کلسترول نیست. این نکته به این اشاره دارد که شما با نوشیدن روزانه قهوه برای لاغری وزن اضافه نمی‌کنید. بسیاری از مردم دوست دارند قهوه سیاه را چند دقیقه قبل از ورود به باشگاه ورزشی بخورند. زیرا می‌تواند متابولیسم را بسیار تقویت کند و به شما این امکان را می‌دهد که از جلسه تمرین خود سود بیشتری ببرید؛
  4. از دیگر مزایای قهوه برای لاغری می‌توان به کاهش میزان آب در بدن اشاره کرد. درنتیجه تکرر ادرار با خوردن قهوه، آب اضافی بدن کاهش پیدا می‌کند که این موضوع بخصوص برای افراد بلغمی‌مزاج که احتباس مایع یکی از علت‌های چاقی آن‌ها می‌باشد بسیار مفید است.
  5. اگر از قهوه سیاه برای کاهش وزن استفاده می‌کنید، توجه به این نکته ضروری است که باید آن را بدون هیچ ماده افزودنی بنوشید. این به معنای عدم استفاده از شکر، خامه، شیر یا هر نوع عطروطعم دیگری در قهوه برای لاغری است. درواقع با استفاده از چنین افزودنی‌هایی، تمام این فوایدی که در بالا بحث شد، بی‌اثر می‌شوند زیرا در این صورت نوشیدنی شما حاوی کالری، چربی و کلسترول خواهد بود. باز هم تأکید می‌کنیم برای کاهش وزن مناسب و سالم، در کنار استفاده از نوشیدنی‌های لاغر کننده مانند قهوه باید حتماً از یک رژیم مناسب و برنامه ورزشی متعادل نیز پیروی کنید.
مزایای استفاده از قهوه برای لاغری

بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری چه موقعی است؟

اگر می‌خواهید به کمک قهوه لاغری را تجربه کنید و به اصطلاح چربی‌سوزی بدنتان را افزایش دهید، توصیه می‌شود روزانه حداقل 3 فنجان قهوه تفت داده شده مصرف کنید. همچنین اگر باشگاه می‌روید، بهتر است قبل از شروع تمرینات یک قهوه تلخ میل نمایید. البته توجه داشته باشید نوع قهوه‌ای که مصرف می‌کنید و نحوه تهیه آن می‌تواند تا حدی بر خواص چربی‌سوزی این نوشیدنی محبوب تأثیر داشته باشد.

بهترین حالت این است که از قهوه بوداده شده و خالص استفاده کنید که به‌طور سالم و به کمک آب فیلتر شده در کارخانه‌های معتبر دنیا تولید می‌شوند. همچنین اگر می‌خواهید از قهوه برای لاغری استفاده کنید، نباید آن را با خامه، شکر، قند یا هر نوع ماده اضافی و پرکالری دیگر استفاده نمایید.

ازآنجایی‌که قهوه تلخ است و بعضی‌ها نمی‌توانند آن را به‌تنهایی مصرف کنند و از طرفی عسل نیز برای لاغری بسیار توصیه شده است می‌توانید قهوه خود را با یک قاشق چای‌خوری عسل میل نمایید. برای اینکه همراه با خوردن قهوه بتوانید وزن قابل‌ملاحظه‌ای را کم کنید باید از یک رژیم کم‌کالری و مقوی نیز استفاده کنید و تا می‌توانید مصرف کربوهیدرات‌های مضر و قند مصنوعی را به حداقل برسانید. طوری که کالری مصرفی شما بیشتر از 1500 کالری نشود.

بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری قبل از غذا یا ورزش است. بخصوص قبل از ورزش و باشگاه قهوه برای لاغری بسیار توصیه می‌شود؛ زیرا به‌شدت متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد؛ اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کنید. چون می‌تواند معده را اذیت کند.

سایر مزایای قهوه برای سلامتی

اگر قهوه سیاه را دوست دارید، باید بدانید این نوشیدنی مزایای زیادی را برای بدن و ذهن شما به همراه دارد. در ادامه سایر مزایای قهوه برای لاغری را بررسی می‌کنیم:

بهبود دهنده سلامت قلب و عروق

مصرف منظم قهوه سیاه می‌تواند منجر به افزایش فشارخون شود، اما این اثر باگذشت زمان کاهش می‌یابد. مطالعات نشان داده است که نوشیدن یک تا دو فنجان قهوه سیاه در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف قلبی عروقی ازجمله سکته را کاهش دهد. این بدان معنی است که باگذشت زمان، قهوه سیاه قلب قوی‌تری به شما می‌دهد. علاوه بر این، التهاب در بدن نیز کاهش می‌یابد و ورم را کم می‌کند که کاهش التهاب خود باعث کاهش وزن خواهد شد.

تقویت حافظه شما

طبق تحقیقاتی که در زمینه تأثیر قهوه بر حافظه انجام شده است، مشخص گردید که ترکیبات موجود در این گیاه، می‌تواند به تقویت حافظه شما کمک کند که احتمالاً یکی از دلایل آن وجود کافئین زیاد در قهوه است. البته مصرف بیش از حد قهوه به دلیل وجود همین کافئین مضر است و می‌تواند اعتیادآور شود.

با تقویت حافظه به کمک قهوه،احتمال بروز بیماری‌های مربوط به زوال عقل مانند پارکینسون و آلزایمر، کاهش پیدا می‌کند. درواقع، ترکیبات موجود در قهوه، عصب‌ها را فعال نگه داشته و از رکود عملکرد مغز جلوگیری می‌کند.

مؤثر برای عملکرد بهتر کبد

یکی از مهم‌ترین مزایای قهوه سیاه این است که سلامت کبد را تقویت می‌کند. کبد شما عضوی حیاتی در بدن شما است که عملکردهای بسیاری را انجام می‌دهد؛ بنابراین بسیار مهم است که شما آن را سالم نگه دارید و قهوه سیاه برای آن مناسب است. مصرف منظم قهوه سیاه با پیشگیری از سرطان کبد، بیماری کبد چرب، هپاتیت و همچنین سیروز الکلی مرتبط است.

مطالعات نشان داده است افرادی که هرروز چهار فنجان قهوه سیاه مصرف می‌کنند در آن‌ها احتمال ابتلا به هر نوع بیماری کبدی بسیار کمتر است؛ زیرا محتوای قهوه سیاه می‌تواند به کاهش سطح آنزیم‌های مضر کبد موجود در خون کمک کند.

پاک‌سازی عالی معده

قهوه یک نوشیدنیادرارآور است، به این معنی که هرچه بیشتر مصرف کنید، فعالیت مثانه شما بیشتر می‌شود. با توجه به اینکه سموم و باکتری‌ها هر بار که ادرار می‌کنید از معده شما دفع می‌شوند افزایش ادرار باعث پاک‌سازی معده خواهد شد. البته به دلیل کافئین بالایی که دارد افرادی که دچار زخم معده و ریفلاکس معده هستند نباید بیش از یک فنجان قهوه در روز استفاده کنند و اگر زخم معده آن‌ها شدید باشد کلاً باید مصرف مواد کافئین دار را کنار بگذارند.

کاهش‌دهنده خطر ابتلا به سرطان

مطالعات نشان داده است که مصرف منظم قهوه سیاه می‌تواند خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها را مانند سرطان کبد، سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان رکتوم را کاهش دهد. همچنین همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم قهوه برای کاهش التهاب در بدن شما بسیار مفید است. این اثر به جلوگیری از پیشرفت تومور کمک می‌کند.

سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای بدن

آنتی اکسیدان‌ها ترکیبات بسیار مهمی در بدن هستند که از واکنش‌های مربوط به رادیکال‌های آزاد، به‌عنوان سلول‌های مخرب در بدن، جلوگیری می‌کنند. از طرفی یکی از مهم‌ترین دلایل پیری زودرس پوست، فعالیت بیش از حد این رادیکال‌های آزاد به دلایل مختلف مانند آلودگی محیط، قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید و … است.

شما می‌توانید با مصرف منابع طبیعی آنتی‌اکسیدان مانند انواع میوه‌ها، سبزیجات و همچنین قهوه، به بدن خود در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو ناشی از آن کمک کنید که در نتیجه از بسیاری بیماری‌ها بخصوص بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌شود.

بسیاری از فواید قهوه سیاه برای سلامتی به دلیل محتوای آنتی‌اکسیدانی غنی آن است. آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند پتاسیم، منیزیم، ویتامین B2، B3 و B5 و همچنین منگنز را می‌توان در قهوه سیاه یافت. این مواد نه‌تنها برای سلامتی بدن مفید هستند بلکه برای پوست و مو نیز تأثیرات شگفت‌انگیزی دارند و باعث جوان‌سازی آن‌ها می‌شوند.

خواص قهوه برای جوانسازی پوست و کاهش بیماری‌های قلبی

آیا استفاده از قهوه برای لاغری به مدت طولانی مناسب است؟

خیر این رژیم برای طولانی‌مدت توصیه نمی‌شود. طبق گواهی‌ها، افراد به‌طورمعمول رژیم قهوه را برای دو تا هفت هفته دنبال می‌کنند. در حقیقت، به چندین دلیل ممکن است این رژیم در طولانی‌مدت ناامن باشد. نوشیدن مقادیر زیادی قهوه می‌تواند منجر به بی‌خوابی و افسردگی شود. همچنین اگر به مدت طولانی مصرف شود بدن به آن عادت کرده و کاهش وزن متوقف خواهد شد؛ بنابراین متأسفانه، رژیم غذایی قهوه یک برنامه ایده آل برای کاهش وزن نیست.

طرز تهیه نوشیدنی قهوه برای لاغری

درحالی‌که هیچ روش خاص و دقیقی برای تهیه قهوه سیاه وجود ندارد و افراد مختلف قهوه سیاه خود را به روش‌های خاص خود درست می‌کنند، مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای اطمینان از ایجاد طعمی شگفت‌انگیز برای نوشیدنی خود انجام دهید. شما به دو روش می‌توانید قهوه سیاه درست کنید. یکی آنکه قهوه را خودتان تهیه کنید و دیگر آنکه با استفاده از دستگاه قهوه درست نمایید.

اگر می‌خواهید یک قهوه سیاه شفاف با طعم و مزه واقعاً ظریف داشته باشید، پس از خرد کردن و تهیه دستی آن به‌تنهایی بهترین گزینه است. برای این کار باید حدود سه قاشق غذاخوری قهوه بردارید و آن‌ها را آسیاب کنید تا به نرمی نمک دریا شوند. حدود 600 گرم آب بجوشانید. یک فیلتر روی درب قهوه‌جوش قرار داده و آن را با قهوه آسیاب شده پر کنید.

بعد از چند دقیقه وقتی چند جوش خیلی ریز زد قهوه شما آماده است. توجه کنید که نباید جوش زیاد مانند قل‌قل آب کتری بزند. در این صورت قهوه شما بسیار تلخ می‌شود و طعم خوبی نخواهد داشت. استفاده از دستگاه روشی بسیار سریع و راحت است که بیشتر افراد به دلیل کمبود وقت این گزینه را انتخاب می‌کنند.

عوارض استفاده از قهوه برای لاغری

قهوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های سالم است و ممکن است با سرکوب اشتها و افزایش متابولیسم، به کاهش وزن کمک کند. بااین‌حال، رژیم غذایی قهوه و مصرف زیاد آن می‌تواند عوارضی را نیز به دنبال داشته باشد که عبارت‌اند از:

کافئین زیاد

اگرچه قهوه بدون کافئین نیز تولید می‌شود اما اکثر دوستداران قهوه آن را با کافئین ترجیح می‌دهند. به‌علاوه خاصیت افزایش متابولیسم بدن با خوردن قهوه به خاطر کافئین است؛ اما باید این موضوع را هم بدانید که مصرف بیش‌ازحد کافئین می‌تواند باعث برخی مشکلات سلامتی مانند فشارخون بالا، اختلال خواب و زخم معده شود.

از طرفی کافئین ادرارآور است و ممکن است خوردن زیاد آن منجر به استفاده مکرر از سرویس بهداشتی در طول روز یا شب شود. همچنین الکترولیت‌های مهم ازجمله پتاسیم موجود در بدن می‌توانند از بین بروند که برای سلامت عضلات و قلب مضر است. گاهی نیز مصرف زیاد قهوه باعث افزایش بی‌خوابی، سردرد، پوکی استخوان و حتی افسردگی می‌شود.

عوارض استفاده از قهوه برای لاغری

احتمال بازگشت وزن با رژیم قهوه

قهوه برای لاغری مفید است و همچنین می‌تواند به ثبات وزن شما کمک کند ولی در صورتی که بعد از کاهش وزن، دوباره به سبک زندگی قبلی خود برگردید، قهوه نمی‌تواند کمکی به شما بکند و حتی ممکن است وزنتان بیشتر از قبل برگردد.

ایجاد استرس

مقدار زیاد قهوه سیاه سطح بالایی از هورمون‌های استرس را در بدن آزاد می‌کند که فقط منجر به اضطراب و استرس می‌شود. هنگامی‌که بیش‌ازحد کافئین مصرف می‌کنید احساس سرخوشی زیاد استرس ایجاد می‌کند.

اختلال در جذب مواد معدنی

وجود بیش‌ازحد قهوه در سیستم بدن، جذب مواد معدنی از رژیم روزانه مانند آهن، کلسیم و روی را برای بدن دشوار می‌کند. توجه داشته باشید که خانم‌های باردار بخصوص در سه‌ماهه اول بارداری باید مصرف کافئین خود را به حداقل برسانند و اگر به مصرف کافئین عادت دارند، توصیه می‌شود تنها از یک فنجان چای کمرنگ در روز استفاده کنند؛ زیرا کافئین در این دوران می‌تواند عوارضی را برای جنین به وجود بیاورد.

نوشیدن چه مقدار قهوه در روز مناسب است؟

کافئین، یک ماده فعال در قهوه، متداول‌ترین ماده روان‌گردان در جهان است. محتوای کافئین در قهوه‌های مختلف بسیار متغیر است و می‌تواند از 50 تا بیش از 400 میلی‌گرم در هر فنجان باشد. به‌عنوان یک قاعده کلی، یک فنجان قهوه متوسط ​​8 اونسی (240 میلی‌لیتر) حدود 100 میلی‌گرم کافئین دارد.

چندین منبع نشان می‌دهد که 400 میلی‌گرم کافئین در روز – معادل 4 فنجان (945 میلی‌لیتر) قهوه در روز برای بیشتر بزرگ‌سالان سالم بی‌خطر است. تأکید می‌کنیم که این مقدار برای افراد سالم بی‌خطر است؛ بنابراین میزان مصرف قهوه مناسب تا حد زیادی به شرایط جسمانی شما بستگی دارد.

آیا می‌توانیم قهوه سیاه را با معده خالی بنوشیم؟

کافئین موجود در قهوه ممکن است با افزایش تولید اسید معده (اسیدکلریدریک) که در سطح مناسب به بدن کمک می‌کند غذا را هضم کند، باعث ناراحتی دستگاه گوارش شود. هنگامی‌که با معده خالی قهوه می‌نوشید، اسید بیشتری در معده تولیدشده و شما را اذیت می‌کند. حتی قهوه بدون کافئین می‌تواند تولید اسید را تحریک کند که با معده خالی، اگر به‌طور منظم مصرف شود، می‌تواند به مخاط معده آسیب برساند.

این کار می‌تواند منجر به سوءهاضمه در طول روز، سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، سوزش معده و زخم معده شود. مورد دیگر که به خاطر آن توصیه می‌کنیم با معده خالی قهوه ننوشید این است که بااینکه درکل قهوه برای لاغری خوب است افرادی که صبح قبل از خوردن صبحانه قهوه می‌نوشند در اواخر روز بسیار پرخوری می‌کنند و این امر باعث اضافه‌وزن در آن‌ها می‌شود.

سخن پایانی …

عطروطعم عالی قهوه آن را به یک نوشیدنی فوق‌العاده دل‌چسب بخصوص در هوای سرد تبدیل کرده است. هر ماده غذایی طبیعی در این دنیا می‌تواند مزایای زیادی برای سلامت بدن ما داشته باشد اما اگر بیش‌ازحد طبیعی استفاده شود همان ماده می‌تواند باعث ایجاد ضرر برای بدنمان شود. از قهوه برای لاغری نیز باید در حد متعادل به‌عنوان یک کمک‌کننده به رژیم کم‌کالری استفاده کنید و انتظار نداشته باشید تمام وزن اضافه خود را تنها با نوشیدن قهوه زیاد از دست دهید.

‫2 دیدگاه ها

  1. واقعا قهوه برای لاغری معجزه میکنه من همیشه ورزش می‌کنم ولی اصلا کاهش وزن نداشتم چون پرخوری عصبی داشتم
    به پیشنهاد یکی از هم باشگاهیام قهوه با دارچین و هل هر روز قبل از باشگاه می‌خورم خیلیی اشتهامو کم کرده و وزنم داره میاد پایین واقعا برای من معجزه کرده مرسی برای مطلب مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا