پوست

فواید کره کاکائو برای پوست چیست؟

بسیاری از ما روزانه به‌عنوان صبحانه یا در پخت‌وپز از انواع کره‌ها استفاده می‌کنیم. هر موقع هم اسم کاکائو به گوشمان می‌خورد تنها به یاد شکلات‌های مختلف می‌افتیم؛ اما آیا تا به حال اسم کره کاکائو به گوشتان خورده است؟ آسا می‌دانید چه مزیت‌هایی برای سلامتی شما دارد؟

در این مقاله می‌خواهیم برایتان توضیح دهیم کره کاکائو چیست و چه مزیت‌هایی برای سلامتی دارد. با ما همراه باشید.

کره کاکائو چیست؟

کره کاکائو نوعی چربی است که از دانه‌های کاکائو گرفته می‌شود. برای به دست آوردن کاکائو معمولاً دانه‌های گیاهان بزرگ‌تر را انتخاب می‌کنند. سپس دانه‌ها را بوداده و با فشردن زیاد از طریق دستگاه‌ها کره یا چربی آن را خارج می‌کنند. باقی‌مانده آن را نیز به‌صورت پودر کاکائو فراوری می‌نمایند.

جالب است بدانید که از 3000 سال پیش تا الآن از چربی کاکائو در پزشکی و طب سنتی استفاده می‌شده است.

فواید آن برای سلامتی

چربی کاکائو سرشار از اسیدهای چرب است، به همین دلیل اغلب به‌عنوان بک آب‌رسان و تغذیه رسان عالی برای پوست محسوب می‌شود که قابلیت ارتجاعی آن را نیز افزایش می‌دهد و باعث لیفت پوست خواهد شد. چربی موجود در چربی کاکائو برای نگه داشتن رطوبت پوست بسیار مناسب است.

کره کاکائو همچنین سرشار از ترکیبات گیاهی طبیعی است. این مواد با محافظت در برابر آسیب اشعه ماورا بنفش خورشید می‌توانند جریان خون در پوست را بهبود بخشیده و روند پیری پوست را کند نمایند و حتی از پیری زودرس نیز جلوگیری می‌کنند.

یکی از کاربردهای رایج چربی کاکائو درمان جای زخم، کاهش چین و چروک و سایر علائم روی پوست است. بسیاری از زنان معتقدند که می‌توان از کرم ها و لوسیون های کره کاکائو در دوران بارداری و پس از آن برای جلوگیری و به حداقل رساندن علائم کشش نیز استفاده کرد. کره کاکائو همچنین برای بهبود بثورات ناشی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما و درماتیت عملکرد بسیار خوبی دارد.

نتایج تحقیقات درباره کره کاکائو

چربی کاکائو بوی خوبی دارد و به همین دلیل طرفداران زیادی پیدا کرده است. فردی که آن را استفاده می‌کند احساس زیبایی می‌نماید. با این حال بیشتر موارد گفته شده در مورد آن به‌صورت تجربی است و پشتوانه علمی ندارد. با این حال برخی تحقیقات نشان می‌دهد کره کاکائو توانایی پیشگیری و درمان بعضی از بیماری‌های پوستی را دارد. همچنین می‌تواند از پوست در برابر آسیب‌هایی که منجر به پیری زودرس می‌شود محافظت کند.

کره کاکائو برای سلامتی پوست و بدن

نحوه استفاده از آن

شما اغلب چربی کاکائو را به‌عنوان یکی از ترکیبات لوسیون ها و کرم‌های بدن مشاهده خواهید کرد. از آنجا که این ماده کاملاً خوراکی است، در برخی از بالم های لب نیز اضافه می‌شود. به بسیاری از محصولات چربی کاکائو برای پوست ضد آفتاب یا ویتامین نیز اضافه کرده‌اند. شما می‌توانید هر روز یکی از این محصولات کره کاکائو را به‌عنوان بخشی از رژیم مراقبت از پوست خود بر روی پوست یا لب‌های خود بمالید.

بسیاری از لوسیون های کره کاکائو حاوی مقدار کمی چربی کاکائو به همراه سایر مواد افزودنی هستند. اگر به دنبال کره کاکائوی خالص هستید باز هم می‌توانید آن را تهیه نمایید. می‌توانید کره تصفیه نشده را تهیه نمایید و آن را در آب داغ ذوب کرده و برای صورت استفاده کنید. البته اگر برای اولین بار  است که می‌خواهید استفاده کنید ابتدا مقدار کمی از آن را پشت گوشتان بزنید و اگر بعد از 24 ساعت هیچ آلرژی نسبت به آن نداشتید برای کل پوست استفاده نمایید. می‌توانید این کره را با روغن نارگیل و یا ویتامین E نیز مخلوط نمایید.

عوارض استفاده از کره کاکائو

چربی کاکائو برای استفاده در پوست شما بی خطر تلقی می‌شود و عوارض خاصی ندارد. سازندگان کرم‌های کره کاکائو می‌گویند استفاده از آن در دوران بارداری نیز بی‌خطر است. با این حال، برای افرادی که به چربی کاکائو یا سایر مواد موجود در محصولات کره کاکائو حساس هستند، ممکن است باعث ایجاد بثورات یا واکنش‌های آلرژیک گردد.

نتایج یک مطالعه در سال 2015 نیز نشان داد که یک محصول کره کاکائو دارای اثرات ضد استروژنی است. این بدان معنی است که اثرات هورمون زنانه، استروژن، بر بدن را کاهش یا مسدود می‌کند. قرار گرفتن در معرض محصولاتی با اثرات ضد استروژنی ممکن است بر رشد نوجوانان در دوران بلوغ تأثیر بگذارد. با این حال این شواهد هنوز جدید است و اثبات نشده است که کره کاکائو بر رشد کودکان تأثیر می‌گذارد یا خیر؟

سخن پایانی …

بسیاری از مردم از چربی کاکائو برای پوست استفاده می‌کنند زیرا احساس آن را روی پوستشان دوست دارند یا معتقدند که باعث بهبود ظاهر پوست می‌شود. امتحان این محصولات هیچ ضرری ندارد، مگر اینکه به چربی کاکائو حساس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا