مو

مهمترین علل ایجاد موی خشک و نحوه مراقبت از موی خشک

علل ایجاد موی خشک موارد متعددی هستند که بیشتر به شرایط محیط زندگی، سبک زندگی مانند عادات غذایی، نوع مراقبت از مو، محصولات مورد استفاده و … بستگی دارند. اگرچه دلایل متعددی می‌توانند منجر به خشکی مو شوند، شما می‌توانید با آگاهی نسبت به این دلایل و انجام برخی مراقبت‌های ساده از خشکی مو و عوارض آن جلوگیری کنید.

در این مقاله از سفیر زیبایی قصد داریم شما را با مهم‌ترین علل ایجاد موی خشک و نحوه درمان آن آشنا کنیم. پس تا پایان این داستان با ما همراه شوید.

موی خشک چگونه ایجاد می‌شود؟

موهای خشک زمانی ایجاد می‌شوند که ساقه‌های مو به هر دلیلی مانند ژنتیک، عدم مراقبت صحیح، استفاده از محصولات نامناسب و … رطوبت کافی را دریافت یا حفظ نکنند. وقتی موهایتان خشک می‌شود درخشندگی خود را از دست می‌دهد و کم‌کم وز یا کدر خواهد شد.

از طرفی موهای خشک بسیار شکننده و آسیب‌پذیر هستند. تعداد زیادی از افرادی که دچار ریزش مو می‌شوند به علت همین خشکی مو هست. خوشبختانه روش‌های زیادی برای تقویت مو و جلوگیری از این آسیب‌ها وجود دارد که ازجمله می‌توان به استفاده از انواع ماسک موی تقویت‌کننده اشاره نمود. خشکی مو می‌تواند هر مرد و زنی را در سنین مختلف تحت تأثیر قرار دهد، اما احتمال آن با افزایش سن به‌مرور بیشتر می‌شود.

به‌طورکلی موهای شما از سه لایه تشکیل شده است. اگر موهای شما سالم باشد، روغن‌های طبیعی در لایه بیرونی از لایه‌های داخلی محافظت می‌کند. آنها همچنین با انعکاس نور موهای شما را براق نشان می‌دهند. درخشندگی و براق بودن موها دو نشانه مهم سلامت مو هستند. هنگامی‌که موهای شما خشک می‌شود، لایه بیرونی از بین می‌رود و باعث می‌شود ساقه‌های مو کدر و ناسالم به نظر برسد.

موی خشک چگونه ایجاد می‌شود؟

مهم‌ترین علل ایجاد موی خشک مربوط به سبک زندگی

همان‌طورکه در مقدمه نیز گفتیم، اگر شما با علل ایجاد موی خشک بیشتر آشنا شوید، قطعاً می‌توانید از خشکی مو جلوگیری کنید یا با انجام رفتارهای صحیح، این مشکل را درمان کنید. البته گاهی ممکن است کاری از دست شما برنیاید و در این صورت بهتر است به یک متخصص پوست و مو خوب مراجعه کنید تا بعد از معاینات لازم، بهترین درمان را پیشنهاد دهد.

اگر بخواهیم علل ایجاد موی خشک را دقیق‌تر بررسی کنیم، عبارت‌اند از:

1. بیش‌ازحد شستن موها

شستن بیش‌ازحد موهایتان می‌تواند ساقه و ریشه مو را از روغن طبیعی محروم کند که به نوبه خود منجر به خشک شدن تارهای مو می‌شود. حفظ بهداشت مو مهم است، اما شما باید بسته به نوع و نیاز موهای خود زمان شستشو را کنترل و محدود کنید.

بنابراین، اگر موهای خود را هر روز می‌شویید، بهتر است تعداد روزهای شست‌وشو را کم کنید و مثلاً آن را به یک روز در میان یا دو بار در هفته کاهش دهید. اگر هر روز نیاز به دوش دارید، توصیه می‌شود از کلاه‌های یک‌بارمصرف یا چند بار مصرف مخصوص رنگ استفاده کنید تا به موهایتان آب نخورد و فقط بدنتان را بشویید.

2. استفاده از شامپوی نامناسب

یکی دیگر از علل ایجاد موی خشک که بسیار مهم است، خشکی مو ناشی از شامپویی است که استفاده می‌کنید. به یاد داشته باشید، همه شامپوها برای موهای شما مناسب نیستند. برخی از شامپوها حاوی مواد پاک‌کننده قوی هستند که مانع رسیدن رطوبت طبیعی به پوست سر و ساقه‌های مو می‌شوند.

توصیه می‌کنیم از شامپوی ملایم و مناسب با نوع موی خود استفاده کنید. بخصوص اگر به اشتباه از شامپوهای مناسب موی چرب استفاده کنید، موهایتان بیشتر خشک می‌شود. پس هنگام خرید حتماً اطلاعات روی بسته شامپو را بخوانید و مطمئن شوید که برای موهای شما مناسب است.

3. نادیده گرفتن نرم‌کننده

مردم اغلب به دلیل صرفه‌جویی در زمان و هزینه از نرم‌کننده استفاده نمی‌کنند؛ اما نرم‌کننده مناسب می‌تواند تا حد زیادی بر سلامت موهای شما تأثیر بگذارد. نرم‌کننده‌ها حاوی خواص مرطوب‌کنندگی هستند که از خشک شدن موهای شما جلوگیری می‌کنند.

بنابراین، در هر جلسه شستشوی مو، حتماً از نرم‌کننده مغذی استفاده کنید. می‌توانید از مواد طبیعی مانند روغن نارگیل نیز برای این کار استفاده کنید.

4. اجتناب از روغن مو

چرب نکردن منظم موها باعث می‌شود موها بیشتر مستعد خشکی و وز بودن شوند. شما باید حداقل هفته‌ای یکبار موهایتان را با یک روغن مناسب و گرم مانند روغن زیتون، روغن آرگان و … ماساژ دهید. این کار نه‌تنها برای هیدراته نگه داشتن موهایتان بلکه برای اینکه احساس آرامش کنید، بسیار مفید است.

5. استفاده مداوم و زیاد از ابزار با حرارت بیش‌ازحد

ما موافقیم که ابزارهای حالت‌دهنده مانند اتو یا سشوار به دستیابی به ظاهر دلخواه کمک می‌کنند، اما متأسفانه، این ابزارها یکی از بزرگ‌ترین مقصرها و شایع‌ترین علل ایجاد موی خشک هستند. استفاده بیش‌ازحد از ابزارهای حالت‌دهنده دارای گرما، روغن‌های طبیعی پوست سر را از بین می‌برند و سلامت موهای شما را مختل می‌کنند.

برای محافظت از سلامت تارهای موی خود، به جای اینکه موهایتان را با گرما حالت دهید، مدل موهای منحصربه‌فرد را امتحان کنید.

6. درمان‌های شیمیایی

انجام برخی درمان‌های شیمیایی مانند صاف کردن دائم، رنگ کردن زیاد مو بخصوص دکلره کردن، کراتینه مو و … می‌تواند باعث خشکی مو شود. وجود عوامل خشن و شیمیایی در این درمان‌ها پیوندهای کراتین و پروتئین طبیعی موهای شما را از بین می‌برد و پس از مدتی احساس خشکی به آن‌ها می‌دهد.

7. عوامل محیطی

از دیگر علل ایجاد موی خشک می‌توان به عوامل محیطی اشاره نمود. قرار گرفتن بیش‌ازحد موها در معرض اشعه‌های شدید UV خورشید، گرمای شدید، بادهای سرد و نسیم، بارندگی شدید، آلودگی و گردوغبار می‌تواند باعث خشکی موها شود.

آب کلردار نیز که در اکثر استخرها استفاده می‌شود یکی از علل ایجاد موی خشک است. این عوامل علاوه بر اینکه باعث می‌شوند موهای شما احساس خشکی کنند، می‌توانند منجر به ریزش مو شوند.

8. رژیم غذایی ناسالم

سلامت موهای شما به برنامه غذایی شما نیز بستگی دارد. یک رژیم غذایی ناسالم، مصرف بیش‌ازحد الکل، سیگار کشیدن و کمبود آب بدن، می‌تواند باعث شود موهای شما خشک و وز شده و ناسالم به نظر برسد.

علل ایجاد موی خشک ناشی از مشکلات پزشکی

علل ایجاد موی خشک ناشی از مشکلات پزشکی

در برخی موارد، خشکی مو به خاطر عدم مراقبت صحیح یا استفاده از محصولات نامناسب نیست، بلکه نتیجه یک مشکل بهداشتی اساسی است که بر توانایی موهای شما برای حفظ رطوبت تأثیر می‌گذارد. ازجمله این شرایط عبارت‌اند از:

بی‌اشتهایی عصبی

طبق تحقیقات انجام شده بی‌اشتهایی عصبی یک اختلال در خوردن است که می‌تواند منجر به سوءتغذیه شود. درنتیجه ممکن است موها نتوانند به اندازه کافی مواد مغذی خود مانند انواع ویتامین را تأمین کنند که می‌تواند باعث خشکی و شکننده شدن موها و عوارض جدی‌تری شود.

کم‌کاری پاراتیروئید

اگر به کم‌کاری پاراتیروئید مبتلا هستید، غده پاراتیروئید در گردن شما هورمون پاراتیروئید بسیار کمی تولید می‌کند که باعث کاهش سطح کلسیم در خون شما می‌شود. کلسیم یک ماده مغذی کلیدی برای موهای سالم و همچنین استخوان‌ها، دندان‌ها و سایر بافت‌ها است.

کم‌کاری تیروئید

با کم‌کاری تیروئید، غدد تیروئید شما هورمون‌های تیروئید کافی تولید نمی‌کنند و موهای خشک و شکننده یکی از علائم اولیه این بیماری است.

سندرم منکس

اگر دچار سندرم منکس هستید که نوعی بیماری ژنتیکی نادر است، سلول‌های شما به اندازه کافی مس جذب نمی‌کنند. جذب کم مس بر سلامت موهای شما تأثیر می‌گذارد و می‌تواند از علل ایجاد موی خشک باشد.

موی خشک چگونه تشخیص داده می‌شود؟

خشکی موها معمولاً با ظاهر کدر، وز و ریزش مو مشخص می‌شود. اگر موهایتان به‌شدت خشک است و با تغییراتی که در قسمت‌های قبلی برای روال مراقبت از موهایتان گفتیم بهتر نشد، باید به یک متخصص مراجعه کنید تا هرچه زودتر علت اصلی تشخیص داده شده و درمان مناسب صورت پذیرد.

در طول قرار ملاقات، پزشک شما ممکن است سؤالاتی در مورد علائم، روال مراقبت از مو و شیوه زندگی از شما بپرسد تا بتواند تشخیص بهتری انجام دهد. ازجمله سؤالات احتمالی عبارت‌اند از:

  • چند وقته موهای خشکی دارید؟
  • هر چند وقت یک‌بار موهای خود را می‌شویید؟
  • از چه محصولاتی برای مراقبت از مو استفاده می‌کنید؟
  • برای حالت دادن به موهایتان از چه ابزاری استفاده می‌کنید؟
  • رژیم غذایی معمولی شما شامل چه چیزهایی است؟
  • آیا علائم دیگری هم دارید؟

پزشک احتمالاً مو و پوست سر شما را به‌صورت بصری نیز معاینه خواهد کرد. در برخی موارد ممکن است یک یا چند آزمایش را هم تجویز نماید. به‌عنوان‌مثال، ممکن است آزمایش خون یا ادرار شما را برای بررسی علائم بیماری‌های خاص مانند کم‌کاری تیروئید یا کم‌کاری پاراتیروئید درخواست کند.

درمان موهای خشک چگونه انجام می‌شود؟

درمان موهای خشک چگونه انجام می‌شود؟

برای رفع خشکی مو، اولین مرحله شناخت علل ایجاد موی خشک است. ممکن است همین الان با خواندن مواردی که در مورد علل ایجاد موی خشک گفتیم، علت اصلی خشکی موی خود را فهمیده باشید و با کمی تغییر در عادات خود بتوانید آن را مرتفع کنید.

پس در اکثر مواقع شما می‌توانند با برخی تغییرات ساده در سبک زندگی این مشکل را برطرف نمایید. ازجمله مواردی که باید امتحان کنید، عبارت‌اند از:

  • از شامپو زدن هر روزه بر روی موها خودداری کنید.
  • هر بار که موهایتان را می‌شویید از ابزار حالت‌دهنده گرم استفاده نکنید.
  • از شامپو و نرم‌کننده‌هایی استفاده نمایید که برای نوع موی شما مناسب است.
  • از محصولات حالت‌دهنده مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • از درمان‌های شیمیایی مو مانند صافی یا فر مداوم خودداری کنید.

اگر موارد بالا به شما کمکی نکردند، بهتر است به متخصص مراجعه کنید تا بعد از شناسایی علت، بهترین درمان را به کمک محصولات مراقبتی مناسب و داروهای موردنیاز اعمال کند.

سخن پایانی …

خشکی مو نشانه وجود یک آسیب جدی در موهاست که در صورت عدم درمان، موهای شما شکننده شده و باعث کدر شدن و ریزش آنها می‌شود. در این مقاله سعی کردیم با بیان علل ایجاد موی خشک به شما یاد دهیم چگونه می‌توانید به‌راحتی درمان موی خشک را در خانه انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا