مو

علت چرب شدن موی سر چیست و چگونه درمان می شود؟

یکی از عارضه هایی که ممکن است شما نیز دچار آن شده باشید موی چرب است که به دلیل نیاز به شست و شوی مداوم و ریزش مو ممکن است تا به حال اذیتتان کرده باشد و شما را به خواندن این مقاله دعوت کرده تا راهی برای جلوگیری از چربی بیشتر آن پیدا کنید. علت چرب شدن موی سر می تواند کاملا متفاوت باشد که اگر نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید به راحتی می‌توانید از آن جلوگیری کنید.

همان طور که گفتیم عوامل زیادی می تواند علت چرب شدن موی سر باشد. در زیر به توضیح مهم ترین دلایل ایجاد چربی موی سر می پردازیم.

علت چرب شدن موی سر چیست؟

عامل وراثت

شکل فولیکول مو که کاملاٌ ژنتیکی می باشد در شکل ظاهر مو به لحاظ صافی یا مجعد بودن آن تاثیرگذار است. اگر شکل فولیکول مو کاملاٌ دایره ای باشد فرد یک موی صاف یا اصطلاحاٌ لخت دارد. در صورتی که فولیکول مو بیضی شکل باشد فرد یک موی مجعد را تجربه می کند. این تفاوت در میزان ترشح سبوم نیز تاثیرگذار است. چنان چه فرد موی مجعدی داشته باشد غدد سباسه سبوم بیشتری تولید می کند که گاهاٌ باعث چربی مو می شود.

عامل هورمونی

هورمونی که کنترل تولید سبوم را به عهده دارد هورمون آندروژن است. پس هر اختلالی برای این هورمون ایجاد شود در میزان تولید سبوم تاثیرگذار است. در مرحله بلوغ نوجوانان بخصوص در پسرها به سبب اختلالات هورمونی ایجاد شده تغییراتی برای آندروژن رخ می دهد. در نتیجه میزان سبوم تولید شده افزایش می یابد و موی چرب ایجاد می شود. ممکن است فرد در دوره بلوغ خود هم نباشد اما دچار اختلالات هورمونی شود.

این مورد در دختران و خانم ها به دلیل مسائلی که با آن روبرو هستند مانند قائدگی، کیست های تخمدان، حاملگی و یائسگی بیشتر دیده می شود. در این حالت تنها راه درمان رجوع به متخصص غدد و هماهنگی هورمون ها از طریق تجویز پزشک می باشد.

شستشوی بیش از حد

شما هر نوع مویی که داشته باشید نباید در حمام بیش از یک بار موهایتان را با شامپو بشویید. افراد فکر می کنند چون مثلاٌ موهای چربی دارند با یک مرتبه شست و شو مویشان تمیز نمی شود. این یک باور غلط است. همیشه یک مرتبه موهای خود را با مقدار مناسب شامپو شست و شو دهید. زمانی که شست و شو بیش از حد شود پوست کف سر خشک می شود. در نتیجه احساس نیاز بیشتری به چربی می کند. در این حالت غدد سباسه را تحریک می کند تا چربی مضاعفی تولید نمایند.

شاید علت چرب شدن موی سر شما تغذیه نامناسب است!

از ویتامین هایی که تاثیر بسزایی در رشد و سلامت موها دارد انواع ویتامینB می باشند. معمولاٌ خانم ها به دلیل کم خونی دچار کمبود این ویتامین و داشتن موی چرب هستند .بنابراین بسیار مهم است از مکمل ها یا مواد غذایی مناسب دارای این ویتامین مثل تخم بلدرچین، نخود، تخمه آفتاب گردان و… استفاده شود. همچنین به طور کلی عدم استفاده از مواد چربی ترانس که بیشتر در فست فود ها وجود دارند و استفاده از میوه و سبزیجات تازه توصیه می شود.

استرس علت چرب شدن موی سر بسیاری از ما می باشد!

یکی از عوامل افزایش میزان ایجاد موی چرب استرس است. علل ایجاد بسیاری از بیماری ها وجود استرس است. در پوست و مو نیز میزان استرس بسیار تاثیر گذار است. استرس نیز روی هورمون آندروژن تاثیر منفی گذاشته و سبب افزایش میزان تولید چربی در موی سر می شود. در نتیجه فرد یک موی چرب را تجربه خواهد کرد. همچنین در پوست ایجاد جوش می کند. به همین دلیل باید به دنبال آرامش بیشتر و روش‌هایی برای کاهش استرس باشید.

سشوار یا براشینگ

تریکوتیلومانیا

این واژه به معنای دست کاری غیر ارادی و وسواس گونه موها می باشد. دست های شما روزانه با موارد بسیاری در تماس است . این امر باعث آلودگی و چرب شدن دستان شما می شود. با تماس دست هابه مویتان این چربی و آلودگی انتقال می یابد. در نتیجه دوباره میزان تولید سبوم افزایش و موی چرب شما چرب تر می شود.

استفاده از نرم کننده موها

بعضی اوقات به دلیل رنگ یا دکلره کردن و یا عوامل دیگر احساس خشکی در موها ایجاد می شود. در این حالت باید دقت کنید اگر قبلاٌ موی چربی داشته اید کف سر شما همچنان مستعد چربی بیش از حد است. تنها ساقه ی مو به دلیل عوامل خارجی دچار خشکی شده است. در این حالت اگر به سراغ نرم کننده ها و یا سرم های موجود برای رفع خشکی مویتان می روید دقت لازم را در مصرف آن داشته باشید. به این صورت که این محصولات را تنها برای ساقه های مو استفاده کنید و مراقب باشید به کف سرتان نخورد.

سشوار یا براشینگ

سشوار یا براشینگ با دمای خیلی زیاد و به صورت مداوم باعث خشکی کف سر می شود. در نتیجه پوست کف سر احساس حمله می کند و غدد سباسه را تحریک می کند. غدد سباسه نیز برای دفاع و جلوگیری از آسیب چربی بیشتری تولید می کنند.

شانه ها و برس ها نیز می توانند علت چرب شدن موی سر باشند!

برس ها و شانه ها محل تجمع آلودگی های محیط و گرد و خاک هستند. همچنین ممکن است کمی از محصولات مانند ژل یا نرم کننده قبلی در آن مانده باشد. در نتیجه به محض شانه زدن به موهایتان انتقال پیدا کرده و موجب چربی بیشتر موهایتان می شود. اگر از محصولی با شانه یا برس تان استفاده کرده اید بلافاصله آن را بشویید. همچنین هر چند روز یک بار برس و شانه خود را تمیز کرده و بشویید.

سخن پایانی …

همان طور که ملاحظه کردید علت چرب شدن موی سر در هر فردی بر اساس شرایط زندگی و محیطی می‎تواند کاملا متفاوت باشد. اما زمانی که شما این عوامل را بتوانید در زندگی خود شناسایی کنید به راحتی می توانید از چرب شدن ناگهای موی سر نیز جلوگیری کنید و همیشه موهای سالمی داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا