مو

علت سفیدی مو در سن جوانی چیست و چگونه درمان می شود؟

مو یکی از مهم‌ترین اجزای ظاهر هر فرد است که تأثیر بسزایی در زیبایی و جذابیت ما دارد. همه ما دوست داریم به‌طور طبیعی موهایی متراکم، درخشان و با رنگ طبیعی زیبا داشته باشیم. به همین علت یکی از دغدغه‌های ما سفید شدن موهاست و دوست داریم بدانیم علت سفیدی مو چیست تا روند آن را کند کرده و یا جلوی سفیدی زودرس موها را بگیریم.

 در این مقاله می‌خواهیم علت سفیدی مو را به‌طور کامل برای شما عزیزان توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

علت سفیدی مو چیست؟

سفید شدن مو یک روند طبیعی است که با افزایش سن ایجاد می‌شود. درواقع موهای شما از طریق فولیکول‌هایی که در پوست سر وجود دارند رشد می‌کند. فولیکول‌ها نیز کیسه‌های کوچکی هستند که در سرتاسر پوست سر قرار دارند. این کیسه‌ها دارای سلول‌های رنگ‌دانه‌ای می‌باشند که به آن‌ها ملانین گفته می‌شود. با گذشت زمان فولیکول‌ها رنگ‌دانه‌های خود را از دست می‌دهند و درنتیجه علت سفیدی مو از بین رفتن ملانین‌های مو می‌باشد.

علت سفیدی مو در جوانی چیست؟

موهای سفید در افرادی که رنگ موی تیره‌تری دارند بیشتر به چشم می‌آید. اگرچه موهای سفید مشخصه پیری است، اما تارهای موی بی‌رنگ می‌توانند در هر سنی حتی زمانی که هنوز در دبیرستان یا دانشگاه هستید به چشم بخورد و در این شرایط گفته می‌شود شما دچار سفیدی زودرس مو شده‌اید. در این شرایط روش‌هایی برای بازیابی رنگ‌دانه‌ها وجود دارد که تأثیر این روش‌ها به علت سفیدی مو بستگی دارد. دلایل عمده سفیدی زودرس موها عبارت‌اند از:

1. ژنتیک

اگر در سنین پایین دچار سفیدی مو شدید، احتمالاً والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما نیز در سنین پایین موهایشان سفید شده و به شما ارث رسیده است. شما نمی‌توانید ژنتیک را تغییر دهید؛ اما اگر موهای جوگندمی را دوست ندارید، می‌توانید همیشه موهای خود را رنگ کنید.

2. استرس

همه افراد هرازگاهی با استرس روبرو می‌شوند و بعد دوباره به آرامش می‌رسند؛ اما در برخی افراد استرس و علائم آن به‌صورت طولانی‌مدت وجود دارد. عواقب استرس مزمن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات خواب
  • اضطراب
  • تغییر در اشتها
  • فشار خون بالا

استرس همچنین می‌تواند رنگ موهای شما را تحت تأثیر قرار دهد و باعث سفیدی و ریزش مو ها نیز می‌شود.

3. بیماری خود ایمنی

یک بیماری خود ایمنی و نحوه درمان آن با انواع داروهای شیمیایی می‌تواند باعث موهای سفید شود. این شرایط زمانی است که سیستم ایمنی بدن به سلول‌های خود حمله می‌کند. در مورد آلوپسی و ویتیلیگو (لک های پیری)، سیستم ایمنی بدن می‌تواند به مو حمله کرده و باعث از بین رفتن رنگ‌دانه شود.

4. اختلال تیروئید

تغییرات هورمونی ناشی از مشکل تیروئید مانند پرکاری تیروئید یا کم‌کاری تیروئید همچنین می‌تواند علت سفیدی مو باشد. تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل است که در جلوی گردن شما قرار دارد. این غده به کنترل بسیاری از عملکردهای بدن مانند متابولیسم می‌پردازد. سلامت تیروئید همچنین می‌تواند بر رنگ مو تأثیر بگذارد. تیروئید بیش‌ازحد فعال یا کم‌کار می‌تواند باعث شود که بدن شما ملانین کمتری تولید کند.

5. کمبود ویتامین B-12

سفیدی مو در سنین پایین می‌تواند نشان‌دهنده کمبود ویتامین B-12 نیز باشد. این ویتامین نقش مهمی در بدن شما دارد؛ مثلاً به شما انرژی می‌دهد و باعث رشد سالم مو و رنگ مو می‌شود. کمبود ویتامین B-12 با شرایطی به نام کم‌خونی مخرب همراه است، این شرایط زمانی است که بدن شما نمی‌تواند مقدار کافی از این ویتامین را جذب کند. بدن شما برای گلبول‌های قرمز خون سالم که اکسیژن را به سلول‌های بدن ازجمله سلول‌های مو منتقل می‌کند، به ویتامین B-12 نیاز دارد. کمبود آن می‌تواند سلول‌های مو را ضعیف کرده و بر تولید ملانین تأثیر بگذارد.

6. سیگار کشیدن

نتایج یک مطالعه تأثیر سیگار کشیدن بر سفید شدن مو را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که سیگار کشیدن می‌تواند باعث افزایش سفیدی موها شود. سیگار کشیدن رگ‌های خونی را منقبض می‌کند که می‌تواند جریان خون را در فولیکول‌های مو کاهش دهد و باعث ریزش مو شود. علاوه بر این، سموم موجود در سیگار می‌توانند به قسمت‌هایی از بدن ازجمله فولیکول‌های مو آسیب برسانند و به‌عنوان علت سفیدی مو ها شناخته می‌شود.

علت سفیدی مو و روش های جلوگیری از آن

آیا می‌توان از سفید شدن مو جلوگیری کرد؟

اگر علت سفید شدن مو ژنتیک باشد، هیچ کاری نمی‌توانید برای جلوگیری یا تغییر دائمی رنگ مو انجام دهید. اما اگر مشکوک به مشکل سلامتی هستید، با پزشک مشورت کنید تا ببینید آیا بیماری زمینه‌ای علت سفیدی مو است یا خیر؟

مطابق با یک مطالعه، اگر مشکل تیروئید باعث سفیدی مو شود، پس از هورمون درمانی، رنگ‌دانه‌ها مجدداً ایجاد می‌شود. مصرف قرص ویتامین B-12 نیز با مشورت پزشک برای رفع کمبود این ویتامین و بازگشت رنگ‌دانه‌های مو مناسب است. همچنین افزایش آرامش و ترک عادت‌های غلط مثل سیگار کشیدن می‌تواند روند سفید شدن موها را کند نماید.

سخن پایانی …

همان‌طور که ملاحظه کردید عوامل مختلف باعث سفید شدن موها و حتی سفیدی زودرس موها می‌شود. درمان این عارضه نیز به علت سفیدی مو بستگی دارد. اگر علت این شرایط ژنتیکی نباشد شما می‌توانید با درمان‌های مناسب و تغییر سبک زندگی به‌راحتی از روند سفیدی موها پیگیری کرده و یا آن را کنترل نمایید.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام من 19 سالمه موهام از جلو سفید ولی از پشت سرم کمه البته نه زیاد یه چند تار از جلو سفید البته زیاد معلوم نیست وقتی جلو نور چراغ یا خورشید باشی معلوم میشه مثل زر می‌مونه هم ارثی هم قبلاً تیروئید کم داشتم استرس هم دارم و اینا خوش بحالت هر کی ارثی نیست هیچ کاری هم نمیتونم بکنم 😕

    1. سلام انیس عزیز. ممنون که تجربه خودتون را با دوستانتون در سفیر زیبایی به اشتراک گذاشتین. توصیه می کنیم به یک متخصص پوست و موی باتجربه مراجعه کنید. احتمالا راه حل هایی وجود دارد تا سرعت سفید شدن بقیه موهای شما را کاهش داده و موهایتان را تقویت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا