مو

علت ریزش مو در کودکان چیست و چگونه درمان می شود؟

با افزایش سن به دلایل مختلف مثل تغییرات هورمونی، تغذیه ناسالم، شرایط کار و استرس و موارد دیگر شما دچار ریزش مو می‌شوید اما شاید علت ریزش مو در کودکان برای شما سؤالی باشد که ذهنتان را مشغول کرده و نمی‌دانید چرا کودکتان دچار ریزش مو شده است؟ در این مقاله علت ریزش مو در کودکان و روش‌های درمانی آن را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

علت ریزش مو در کودکان چیست؟

ریزش مو در کودکان غیرطبیعی نیست اما دلایل ایجاد آن با ریزش موی سر در بزرگ‌سالان که منجر به طاسی می‌شود متفاوت است. در اکثر موارد کودکان به دلیل اختلالات موجود در پوست کف سر دچار ریزش مو می‌شوند. خوشبختانه این دلایل برای سلامتی کودک شما خطری ایجاد نمی‌کنند؛ اما ازنظر سلامت عاطفی ممکن است بر روی کودک شما تأثیر منفی داشته باشد و دائماً به این فکر کند که قرار است در جوانی و بزرگ‌سالی کچل باشد؛ بنابراین برای جلوگیری از تأثیر روانی عمیق این موضوع علت ریزش مو در کودکان باید توسط پزشک متخصص بررسی و اقدامات درمانی حتماً انجام شود.

چه عواملی می‌تواند علت ریزش مو در کودکان باشد؟

اغلب، علت ریزش مو در کودکان عفونت یا مشکل دیگری در پوست سر می‌باشد. در اینجا برخی از علل شایع وجود دارند که برای شما توضیح خواهیم داد:

کچلی

کچلی به دلیل نوعی عفونت ایجاد می‌شود. این عفونت پوست سر زمانی گسترش می‌یابد که بچه‌ها وسایل شخصی مانند شانه و کلاه را به اشتراک بگذارند. همچنین به‌عنوان کرم حلقه‌ای پوست سر شناخته می‌شود، اگرچه توسط قارچ گسترش می‌یابد. کودکان مبتلا به کچلی فقط در قسمت‌هایی از سر دچار ریزش مو می‌شوند. پوست سر آن‌ها ممکن است قرمز، پوسته‌پوسته و ناهموار شود. تب و تورم غدد از دیگر علائم احتمالی کچلی هستند.

یک متخصص پوست می‌تواند با بررسی پوست سر کودک شما، به‌راحتی بیماری کچلی را تشخیص دهد. گاهی اوقات پزشک یک قطعه کوچک از پوست آلوده را تراشیده و برای تأیید تشخیص آن را به‌عنوان نمونه به آزمایشگاه می‌فرستد. درمان بیماری کچلی از طریق داروی خوراکی ضد قارچ است و حدود هشت هفته طول می‌کشد. استفاده از شامپوی ضد قارچ همراه با داروهای خوراکی از شیوع ویروس به کودکان دیگر که با کودک شما در ارتباط هستند جلوگیری می‌کند.

علت ریزش مو در کودکان و نحوه درمان
چگونه ریزش مو در کودکان را درمان کنیم؟

آلو پسی آره آتا

آلوپسی نوعی بیماری خود ایمنی است که باعث ریزش مو می‌شود. در این بیماری سیستم ایمنی بدن شما به فولیکول‌هایی که مو ازآنجا رشد می‌کند حمله خواهد کرد. از هر 1000 کودک، تقریباً 1 نفر دچار این بیماری می‌شود؛ بنابراین بیماری نادری است.

آلوپسی بسته به الگوی ریزش مو به اشکال مختلف وجود دارد:

  • آلوپسی آره آتا: تکه‌های طاسی روی پوست سر کودک ایجاد می‌شود.
  • آلوپسی توتالیس: تمام موهای پوست سر می‌ریزد.
  • آلوپسی جهانی: همه موهای بدن می‌ریزد.

کودکان مبتلا به آلوپسی آره آتا ممکن است کاملاً طاس شوند و برخی یا همه موهای بدن خود را نیز از دست می‌دهند. پزشکان با معاینه پوست سر کودک شما، آلوپسی آره آتا را تشخیص می‌دهند. آن‌ها ممکن است چند مو را نیز به‌عنوان نمونه زیر میکروسکوپ بررسی کنند.

متأسفانه هیچ درمانی برای آلو پسی آره آتا وجود ندارد، اما برخی از روش‌های درمانی می‌توانند به رشد مجدد مو کمک کنند. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • کرم، لوسیون یا پماد کورتیکواستروئید
  • ماینوکسیدیل
  • آنترالین

با یک درمان مناسب و مراقبت، اکثر بچه‌های مبتلا به آلوپسی آره آتا در طی یک سال دوباره رویش مو خواهند داشت.

تریکوتیلومانیا

تریکوتیلومانیا نوعی اختلال است که در آن کودکان موهایشان را بدون اینکه حواسشان باشد جدا می‌کنند. متخصصان این بیماری را به‌عنوان نوعی اختلال وسواس فکری عملی طبقه‌بندی می‌کنند. برخی از بچه‌ها موهای خود را برای خلاصی از وسواس فکری، رها شدن از چیزی و موارد روان‌شناختی می‌کشند و کم‌کم ریزش مو می‌گیرند.

در کودکان مبتلا به این شرایط موها به‌صورت تکه‌تکه ریخته می‌شوند. برخی از کودکان موهایی را که می‌کشند می‌خورند و می‌توانند گلوله‌های بزرگی از موهای هضم نشده در شکم خود ایجاد کنند و این موضوع برای آن‌ها خطرناک است زیرا می‌تواند دستگاه گوارش را دچار اختلال کند.

اگر بتوانید با درمان‌های مناسب این عادت را از سر کودک بیندازید ریزش مو قطع‌شده و موها مجدداً رشد می‌کنند. در این شرایط رفتاردرمانی شناختی به کودکان می‌آموزد تا دست از این رفتار بردارند و عصبانیت خود را طور دیگری برزو دهند که صدمه‌ای به آن‌ها وارد نشود. این روش درمانی به آن‌ها کمک می‌کند احساساتی را که باعث ایجاد این رفتار می‌شوند را درک کنند تا بتوانند آن را متوقف نمایند.

تلوژن افلوویوم

Telogen بخشی از چرخه رشد طبیعی مو است که موها در آن رشد نکرده و استراحت می‌کنند. سپس، موهای قدیمی می‌ریزند تا اجازه رشد موهای جدید را بدهند. به‌طورمعمول، فقط 10 تا 15 درصد از فولیکول‌های مو در هر زمان در این مرحله هستند.

در بچه‌های مبتلابه تلوژن افلوویوم، تعداد بیشتری فولیکول مو به‌طور غیرطبیعی به مرحله تلوژن می‌رود. در این بچه‌ها به جای از بین رفتن 100 تار مو در روز به‌طور طبیعی، روزانه 300 تار مو ریخته می‌شود. در این شرایط ریزش مو ممکن است محسوس نباشد و یا لکه‌های طاسی روی پوست سر دیده شود.

تلوژن افلوویوم معمولاً پس از یک واقعه شدید و شوک عصبی اتفاق می‌افتد، مانند:

  • تب بسیار زیاد
  • عمل جراحی
  • ضربه شدید عاطفی، مانند مرگ یک عزیز
  • آسیب شدید مانند تصادف

پس از گذشت این رویداد، موهای کودک باید دوباره رشد کند. رشد مجدد کامل می‌تواند شش ماه تا یک سال طول بکشد؛ اما در این دوره مراقبت مناسب، تغذیه خوب و مناسب بودن شرایط عاطفی کودک نیز بسیار تأثیرگذار است.

کمبود تغذیه‌ای

تغذیه مناسب برای بدن سالم ازهرجهت ضروری است. وقتی بچه‌ها به‌اندازه کافی ویتامین، مواد معدنی و پروتئین دریافت نمی‌کنند، ممکن است دچار ریزش مو شوند. علت ریزش مو در کودکان می‌تواند نشانه‌ای از اختلالات خوردن مانند بی‌اشتهایی یا پرخوری و همچنین عارضه جانبی رژیم غذایی گیاهی یا کم‌کالری باشد.

کمبود این مواد مغذی می‌تواند ریزش مو در کوکان را افزایش دهد:

  • آهن
  • فلز روی
  • نیاسین
  • بیوتین
  • پروتئین و اسیدهای آمینه
  • ویتامین A بیش‌ازحد نیز می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

متخصص اطفال کودک شما می‌تواند یک برنامه غذایی سالم پیشنهاد کند یا یک مکمل برای جبران کمبود تغذیه تجویز کند.

کم‌کاری تیروئید

تیروئید غده‌ای در گردن شما است. این غده هورمون‌هایی آزاد می‌کند که به کنترل متابولیسم بدن کمک می‌کنند. در کم‌کاری تیروئید، تیروئید به‌اندازه کافی هورمون لازم برای عملکرد مناسب را تولید نمی‌کند. علائم این بیماری در کودکان و حتی بزرگ‌سالان عبارت‌اند از:

  • افزایش وزن
  • یبوست
  • خستگی
  • خشکی مو یا ریزش مو در کل پوست سر

وقتی کودک شما با داروهای هورمون تیروئید تحت درمان قرار می‌گیرد، باید ریزش مو متوقف شود؛ اما ممکن است چند ماه طول بکشد تا همه موها دوباره رشد کنند.

شیمی‌درمانی

کودکانی که به دلایل بیماری‌های مزمن مانند سرطان تحت شیمی‌درمانی هستند موهای خود را از دست می‌دهند. شیمی‌درمانی یک داروی قوی است که سلول‌های تقسیم‌کننده بدن ازجمله سلول‌های ریشه مو را به‌سرعت از بین می‌برد. پس از پایان درمان موفق، موهای کودک شما باید دوباره رشد کند.

ریزش مو در کودکان و علت آن
مراقبت از موهای کودکان برای رفع ریزش مو

ریزش موی غیرپزشکی

گاهی اوقات، علت ریزش مو در کودکان به دلایلی که پزشکی نیستند، اتفاق می‌افتد. این علل شایع عبارت‌اند از:

ریزش موی نوزاد

در طول شش ماه اول زندگی، اکثر نوزادان موهایی را که در هنگام تولد داشته‌اند از دست می‌دهند. موهای نوزاد تازه متولدشده سریع می‌ریزد تا جای موهای بالغ را فراهم کند. این نوع ریزش مو کاملاً طبیعی است و جای نگرانی نیست.

ریزش مو اصطکاکی

برخی از نوزادان موهای پشت سر خود را از دست می‌دهند، زیرا آن‌ها سر خود را به‌طور مکرر به تشک گهواره، کف یا چیز دیگری می‌مالند. کودکان با تحرک بیشتر و شروع به نشستن و ایستادن کردن، این رفتار را پشت سر می‌گذارند. هنگامی‌که مالش را متوقف کردند، موهای آن‌ها باید دوباره رشد کند.

مواد شیمیایی

محصولاتی که برای سفید کردن، رنگ کردن، پرم کردن یا صاف کردن مو استفاده می‌شوند، می‌توانند مواد شیمیایی سختی داشته باشند که به ساقه مو آسیب می‌رساند. سعی کنید از استفاده این محصولات برای کودکان خردسال خودداری کنید و یا از آرایشگر خود توصیه‌هایی در مورد نسخه‌های غیر سمی برای کودکان بخواهید.

سشوار کشیدن

گرمای بیش‌ازحد ناشی از سشوار یا صاف کردن نیز می‌تواند به مو آسیب برساند و باعث ریزش آن شود. هنگام خشک‌کردن موهای کودک، از گرمای کم استفاده کنید. هر روز موهای کودک را با سشوار خشک نکنید و اجازه دهید به‌طور طبیعی خشک شوند.

بستن موها

عقب کشیدن موهای کودک به‌صورت خیلی کششی و سفت برای مدل‌های دم‌اسبی یا بافت باعث آسیب به فولیکول‌های مو و ریزش آن‌ها می‌شود. همچنین اگر موهای کودک بیش‌ازحد شانه‌زده شوند دچار ریزش خواهند شد.

صحبت با کودک در مورد ریزش مو

ریزش مو می‌تواند برای هر کس در هر سنی ناراحت‌کننده باشد؛ اما برای کودک می‌تواند واقعاً ازنظر عاطفی و روانی آسیب‌زا باشد. برای کودک خود توضیح دهید که چرا ریزش مو اتفاق افتاده و چگونه می‌خواهید این مشکل را برطرف کنید. اگر نتیجه یک بیماری قابل‌درمان است، توضیح دهید که موهای آن‌ها دوباره رشد می‌کند و نباید ناراحت باشند و بهتر است با شما برای درمان همکاری کنند.

اگر ریزش موی آن‌ها به دلیلی اتفاق افتاده که قابل برگشت نیست، راه‌هایی برای پنهان کردن ریزش مو پیدا کنید. مثلاً می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • مدل مو جدید
  • کلاه‌گیس
  • روسری

برای مدیریت ریزش مو از متخصص اطفال کودک و همچنین از یک آرایشگر آموزش‌دیده برای کار با کودکانی که موهای خود را ازدست‌داده‌اند کمک بگیرید.

مشاوره همچنین می‌تواند به بچه‌ها کمک کند تا با ریزش مو کنار بیایند. از متخصص اطفال بخواهید که یک مشاور یا درمانگر مناسب در این زمینه را به شما معرفی کند.

سخن پایانی …

همان‌طور که اشاره کردیم ریزش مو در هر سنی می‌تواند اتفاق بیفتد و برای فرد ناراحت‌کننده باشد؛ اما در کوکان می‌تواند آسیب بیشتری ایجاد کند؛ بنابراین در صورت دیدن علائم ریزش مو در کودک خود اولین و بهترین کار مراجعه به متخصص پوست و موی کودکان برای تشخیص علت ریزش مو در کودکان است و بعدازآن نیز باید طبق دستورالعمل پزشک رفتار کنید تا این مشکل هرچه سریع‌تر رفع گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا