پوست

علت سیاهی دور چشم چیست؛ راه‌های درمان آن

سیاهی دور چشم در آقایان و خانم‌ها رایج است. تیرگی زیر چشم می‌تواند شما را پیرتر از سنتان نشان دهد. تیرگی‌های ایجادشده زیر چشم به‌سختی قابل درمان هستند. سیاهی دور چشم می‌تواند هرکسی را تحت تأثیر قرار دهد و این تیرگی‌ها بیشتر در افراد سالخورده، بصورت ژنتیکی و افراد با پوست تیره اتفاق می‌افتد.

درحالی‌که خستگی ممکن است منطقی‌ترین توضیح برای این بیماری به نظر برسد، عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند در سیاهی دور چشم نقش داشته باشند. در بیشتر موارد، در رابطه با این سیاهی‌ها هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و فقط نیاز به مراقبت پزشکی برای رفع آن وجود دارد. در این مقاله ما نکات لازم برای رفع سیاهی دور چشم را برایتان توضیح خواهیم داد.

چه عواملی باعث ایجاد سیاهی دور چشم می‌شوند؟

برای ایجاد سیاهی دور چشم عوامل زیادی وجود دارد که برخی از دلایل عمده این موارد عبارت‌اند از:

خستگی

خستگی بیش‌ازحد، خستگی شدید و یا کم شدن چند ساعت از خواب روزانه شما می‌تواند باعث ایجاد دایره‌های تاریک در دور چشمان شما شود. کمبود خواب می‌تواند باعث لکه شدن پوست نیز بشود و باعث می‌شود بافت‌های تیره و رگ‌های خونی در زیر پوست شما نمایان گردند.

 کمبود خواب همچنین می‌تواند باعث جمع شدن مایعات در زیر چشمان شما شود و دور چشم‌ها پف ایجاد خواهد کرد.

سن

پیری طبیعی یکی دیگر از دلایل عمده حلقه‌های تیره در دور چشمان شماست. هرچه پیرتر می‌شوید، پوست شما نازک‌تر می‌شود. همچنین چربی و کلاژن مورد نیاز برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست خود را از دست می‌دهید. در نتیجه رگ‌های خونی تیره در زیر پوست شما نمایان‌تر می‌شوند و باعث تاریک شدن ناحیه دور چشم شما می‌گردند.

خستگی چشم

خیره شدن به صفحه تلویزیون یا رایانه می‌تواند باعث ایجاد فشار چشمگیری در چشم شما شود. این فشار می‌تواند باعث بزرگ شدن رگ‌های خونی اطراف چشم شما گردد. درنتیجه، پوست اطراف چشم شما می‌تواند تیره شود.

  آلرژی

واکنش‌های آلرژیک و خشکی چشم می‌تواند باعث ایجاد سیاهی دور چشم شود. هنگامی که واکنش آلرژیک دارید، بدن شما هیستامین‌ها را به‌عنوان پاسخ به باکتری‌های مضر آزاد می‌کند. به غیر از ایجاد علائم ناراحت‌کننده از جمله خارش، قرمزی و پف چشم، هیستامین‌ها باعث می‌شوند رگ‌های خونی شما گشاد شده و در زیر پوست شما نمایان‌تر شوند.

آلرژی‌ها همچنین می‌توانند میل شما به خارش پوست اطراف چشم را افزایش دهند. این اقدامات می‌تواند علائم شما را بدتر کند و باعث التهاب، تورم و شکسته شدن رگ‌های خونی شود که موجب سیاهی دور چشم می‌شوند.

کم‌آبی

کم‌آبی بدن یک دلیل شایع دیگر در تیره شدن دور چشم شماست. هنگامی‌که بدن شما مقدار مناسب آب را دریافت نمی‌کند، پوست زیر چشمان شما شروع به لکه‌دار شدن می‌کند و لکه‌های زیادی زیر چشم شما ایجاد می‌شود. ایجاد این مشکل به این علت است که پوست اطراف چشم به استخوان زیرین بسیار نزدیک است.

قرار گرفتن بیش‌ازحد در زیر نو خورشید

قرار گرفتن در معرض خورشید می‌تواند باعث شود بدن شما مقدار زیادی ملانین تولید کند. ملالین رنگ‌دانه‌ای است که رنگ پوست شما را به وجود می‌آورد. قرار گرفتن بیش از حد در زیر نور خورشید به‌ویژه برای چشم می‌تواند باعث تیره شدن رنگ‌دانه در پوست اطراف چشم شود.

ژنتیک

تاریخچه ژنتیک خانوادگی نیز می‌تواند در ایجاد سیاهی دور چشم شما نقش داشته باشد. این می‌تواند یک صفت ارثی باشد که در اوایل کودکی دیده می‌شود و ممکن است با افزایش سن بدتر شود یا به‌آرامی از بین برود.

روش های درمان سیاهی دور چشم

روش‌های مناسب برای رفع سیاهی دور چشم

برای درمان این مشکل دو راه وجود دارد که عبارتند از:

سیاهی دور چشم و درمان در منزل

درمان سیاهی‌های دور چشم به علت اصلی آن بستگی دارد. بااین‌حال، برخی از داروهای خانگی وجود دارند که می‌توانند به مدیریت بهتر این بیماری کمک کنند. برخی از روش‌های متداول عبارت‌اند از:

  •       از یک کمپرس سرد استفاده کنید. یک کمپرس سرد می‌تواند به کاهش تورم و کوچک شدن رگ‌های خونی گشاد شده کمک کند. این کار می‌تواند ظاهر پف کرده چشم را نیزکاهش داده و به از بین بردن تیرگی‌های دور چشم کمک کند. چند تیکه یخ را در یک دستمال تمیز بپیچید و روی چشم خود قرار دهید. همچنین می‌توانید یک دستمال را با آب سرد مرطوب کرده و به مدت 20 دقیقه آن را روی پوست اطراف چشم قرار دهید. اگر پارچه گرم شد یا اینکه یخ ذوب شد این روند را تکرار کنید.
  •       خواب اضافی داشته باشید. داشتن خواب کافی می‌تواند به کاهش ظاهر سیاهی دور چشم شما کمک کند. کمبود خواب باعث می‌شود پوست شما رنگ پریده به نظر برسد و این باعث می‌شود که تیرگی اطراف چشم آشکارتر شود. به خودتان اجازه دهید هفت تا هشت ساعت استراحت کنید تا از نمایان شدن تیرگی اطراف چشم جلوگیری کنید.
  •       سر خود را بالا بگیرید. درحالی‌که کمبود خواب می‌تواند در تولید تیرگی زیر چشم شما نقش داشته باشد، گاهی اوقات نحوه خوابیدن شما نیز می‌تواند عامل ایجاد این تیرگی‌ها باشد. سر خود را با چند بالشت بلند کنید تا از قرار گرفتن مایعات زیر چشم خود جلوگیری کرده باشید زیرا این کار می‌تواند باعث پف و تورم آن‌ها شود.
  •       با کیسه‌های چای خیس تیرگی را رفع کنید. استفاده از کیسه‌های چای سرد بر روی چشم شما می‌تواند ظاهر آن‌ها را بهبود بخشد. چای حاوی کافئین و آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند به تحریک گردش خون کمک کند، رگ‌های خونی شما را کوچک کند و حبس شدن مایعات را در زیر پوست شما کاهش دهد. دو کیسه چای سیاه یا سبز را به مدت پنج دقیقه در آب گرم خیس کنید. بعد بگذارید 15 تا 20 دقیقه در یخچال سرد شوند. بعد از سرد شدن، کیسه‌های چای را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی چشمان بسته خود قرار دهید. بعدازاین زمان، چشمان خود را با آب‌خنک بشویید.
  •       پنهان کردن با آرایش. درحالی‌که آرایش و مواد آرایشی سیاهی دور چشم را درمان نمی‌کند، اما می‌توانند به استتار آن‌ها کمک کند. کانسیلرها می‌توانند علائم تیره را بپوشانند تا با رنگ طبیعی پوست شما ترکیب شوند. توجه داشته باشید برخی از محصولات می‌توانند باعث وخیم‌تر شدن علائم شما شوند و ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژیک گردند. اگر تیرگی اطراف چشم شما بیشتر شد و یا اطراف چشم شما شروع به خارش کرد هرچه سریع‌تر موضوع را با دکتر در میان بگذارید.

سیاهی دور چشم و درمان‌های پزشکی

برای یک راه‌حل مؤثرتر و پایدار، برخی از درمان‌های پزشکی برای کاهش ظاهر سیاهی دور چشم در دسترس هستند. برخی از روش‌های متداول عبارت‌اند از:

  •       لایه‌برداری شیمیایی برای کاهش رنگ‌دانه.
  •       جراحی لیزر برای زنده کردن پوست و تقویت پوست اطراف چشم.
  •       خال‌کوبی‌های پزشکی برای تزریق رنگ‌دانه در قسمت‌های نازک شده پوست اطراف چشم.
  •       پرکننده‌های بافت برای پنهان کردن رگ‌های خونی و ملانین که باعث تغییر رنگ پوست در زیر چشمان شما می‌شوند.
  •       از بین بردن چربی و پوست اضافی، سطح صاف و نرم‌تر را نشان می‌دهد.
  •       کاشت و جراحی محصولات چربی یا مصنوعی در اطراف چشم

قبل از تصمیم‌گیری در مورد هر روش، گزینه‌های خود را با پزشک در میان بگذارید. درمان‌های پزشکی می‌توانند گران و دردناک باشند و همچنین اغلب نیاز به زمان بهبودی طولانی دارند. از طرفی نتایج این نوع درمان‌ها در همه افراد یکسان نبوده و به عواملی مانند واکنش بدن فرد به نوع درمان، سن، میزان آرامش روحی فرد و … بستگی دارد.

سخن پایانی…

طبق تحقیقات انجام شده برای بسیاری از افراد، سیاهی دور چشم موقتی است و اغلب نشانه پیر شدن یا کمبود خواب و یا عدم مراقبت صحیح از پوست دور چشم می‌باشد. اگرچه تعدادی روش درمانی در منزل و پزشکی برای بهبود ظاهر چشم شما وجود دارد، اما تیرگی دور چشم مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و تنها در زیبایی تاثیر منفی می‌گذارد. بااین‌حال، اگر تغییر رنگ و یا تورم به‌مرور زمان بدتر شود، برای اطمینان از تشخیص صحیح علت اصلی این مسئله و انجام بهترین درمان، با پزشک یا متخصص پوست صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا