تناسب اندام

دلایل و راه های درمان سفیدی زودرس مو

یکی از دغدغه‌هایی که روزانه بخصوص خانم‌ها با آن روبرو هستند سفیدی زودرس موها می‌باشد. سفیدی موها نیاز به رنگ کردن برای پوشاندن آن‌ها و در نتیجه آسیب‌های بیشتر مو را افزایش می‌دهد. بااینکه تغییر طبیعی رنگ مو با افزایش سن امری عادی است اما برای برخی افراد این سفیدی زودتر از زمان طبیعی نمایان می‌شوند و اصطلاحات می‌گویند فرد دچار سفیدی زودرس مو شده است.

در این مقاله می‌خواهیم علت سفیدی زودرس مو و روش‌هایی برای پیشگیری از آن را برایتان توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

دلایل سفیدی زودرس مو

با اینکه به طور ناخواسته با افزایش سن رنگ موها سفید می‌شود اما علاوه بر سن دلایل دیگری می‌توانند این روند را تسریع کرده و باعث سفیدی زودرس موها شوند. این دلایل عبارت‌اند از:

کمبود ویتامین

هرگونه کمبود ویتامین B-6، B-12، بیوتین ، ویتامین D یا ویتامین E می‌تواند باعث سفیدی زودرس مو شود. یک گزارش در سال 2015 در ژورنال Development ، مطالعات مختلفی درباره کمبود ویتامین D-3، ویتامین B-12 و مس و ارتباط آن‌ها با سفید شدن موها انجام داد. نتایج نشان داد کمبود ویتامین‌های بدن تأثیر بسزایی در سفید شدن موها دارند.

ژنتیک

بر اساس گزارشی که در سال 2013 در مجله پوست هند، منتشر شد، یکی از مهم‌ترین عوامل سفیدی زودرس موها ژنتیک بوده است. نژاد و قومیت نقش زیادی در کیفیت موها و رنگ آن‌ها دارد. رنگ‌های خاکستری در بعضی کشورهای سفیدپوست حتی در جوانان 20 ساله هم نمایان می‌شود.

استرس اکسیداتیو

درحالی‌که خاکستری شدن موها غالباً ژنتیکی است، اما ممکن است استرس اکسیداتیو در بدن نیز این روند را تسریع کند. اگر به هر دلیلی مثل پیروی از یک رژیم نامناسب میزان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بدن برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد کافی نباشد باعث ایجاد استرس اکسیداتیو و عدم تعادل در بدن خواهد شد. درنتیجه منجر به پیری زودرس و سفیدی زودرس موها خواهد شد.

برخی شرایط خاص پزشکی

برخی از شرایط پزشکی، از جمله بیماری‌های خود ایمنی، ممکن است خطر سفیدی زودرس موها در فرد را افزایش دهد.  مثلاً عملکرد تیروئید نیز می‌تواند در سفیدی موها نقش داشته باشد. موهای سفید همچنین در آلوپسی آره آتا شایع است که یک بیماری پوستی خود ایمنی است که باعث ریزش مو در پوست سر، صورت و سایر قسمت‌های بدن می‌شود. حتی زمانی که بعد از درمان موها مجدداً رشد می‌کنند ملانین نداشته و موها به‌صورت سفیدرنگ رشد خواهند کرد.

عوامل استرس‌زا در زندگی واقعی

دلایل ایجاد استرس در زندگی روزمره بسیار زیاد است و علاوه بر سفیدی زودرس موها بر سلامتی کلی بدن ما تأثیر منفی دارد؛ بنابراین در صورت داشتن استرس دائمی باید به دنبال روش‌های کاهش استرس مثل ورزش، یوگا، مدیتیشن، خوردن غذای سالم، گوش دادن به موسیقی و … باشید.

سیگار کشیدن

طبق تحقیقات مختلف، نشان می‌دهد که افراد سیگاری به‌احتمال‌زیاد قبل از 30 سالگی دچار سفیدی زودرس موها می‌شوند.

رنگ موهای شیمیایی و محصولات مراقبت از مو

رنگ موهای شیمیایی و محصولات مراقبت از موی نامناسب مثل برخی از شامپوها، می‌توانند در سفیدی زودرس موها نقش داشته باشند. بسیاری از این محصولات حاوی مواد مضر هستند که ملانین را کاهش می‌دهد. پراکسید هیدروژن نیز که در بسیاری از رنگ‌های مو وجود دارد، یکی از این مواد شیمیایی مضر است. استفاده بیش‌ازحد از محصولاتی که موها را سفید می‌کنند مثل دکلره نیز در نهایت باعث سفید شدن موها می‌شود.

روش‌های جلوگیری از سفیدی زودرس مو ها

اگر سفید شدن موها به دلیل سن یا ژنتیک باشد نمی‌توانید روند آن را معکوس کرده و یا جلوی آن را بگیرید؛ اما درصورتی‌که سفید شدن موها به دلایل دیگر گفته‌شده باشد می‌توانید روش‌های برای بازگشت رنگ‌دانه مو و کند کردن سرعت سفید شدن موها انجام دهید. ساده‌ترین روش پیروی از یک رژیم متعادل و سرشار از انواع ویتامین‌هاست. همچنین می‌توانید به توصیه‌های زیر عمل کنید.

خوردن آنتی‌اکسیدان‌های بیشتر

رژیم غذایی فرد در جلوگیری از سفید شدن مو نقش دارد. یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان می تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد .

غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان عبارت‌اند از:

رفع کمبود انواع ویتامین

هر کسی که موهای سفید ناشی از کمبود ویتامین دارد، باید غذاهایی با ویتامین‌های بیشتر مصرف کند. به‌عنوان‌مثال، غذاهای دریایی، تخم‌مرغ و گوشت‌ها منابع خوبی برای ویتامین B-12 و شیر، ماهی قزل‌آلا و پنیر منابع عالی ویتامین D هستند. مکمل‌های ویتامینی که بدون نسخه در دسترس هستند نیز می‌توانند کمبودها را برطرف کنند. البته ما توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از هر نوع مکملی با پزشک مشورت نمایید.

ترک سیگار

سیگار کشیدن اثرات سوئی بر بدن دارد و در سفید شدن موها نیز نقش دارد؛ بنابراین ترک آن می‌تواند سفید شدن موها را کاهش داده و حتی روند آن را معکوس نماید.

سفیدی زودرس مو و رفع آن

درمان‌های طبیعی برای جلوگیری از سفیدی زودرس مو

می توانید برای جلوگیری از سفیدی زودرس مو ها از روش های طب سنتی زیر نیز استفاده نمایید:

استفاده از برگ کاری

در طب سنتی از برگ کاری برای حفظ رنگ موی سیاه و جلوگیری از سفیدی زودرس مو ها استفاده می‌شود. معمولاً عطاری‌ها این گیاه را دارند و به‌راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید.

برگ بهارنارنج

برگ بهارنارنج می‌تواند موها را تیره کرده و از سفیدی آن‌ها جلوگیری نماید. عصاره این برگ را در روغن نارگیل یا روغن کنجد بجوشانید و روی موها ماساژ دهید.

انگور فرنگی هندی (روغن آملا)

انگور فرنگی هندی نوعی میوه طبیعی در هند است که از آن روغنی به نام آمله یا آملا گرفته می‌شود که رنگ‌دانه‌های مو را تقویت کرده و از سفیدی زودرس مو ها جلوگیری می‌کند. این ماده سرساز از آنتی‌اکسیدان و خواص ضد پیری است؛ اما این روغن خوراکی نیست.

چای سیاه

می‌توانید از چای سیاه برای داشتن موهایی تیره، براق و نرم استفاده کنید. برای این کار یک قوری چای سپاه دم‌کرده و بعد از خنک شدن آن را روی موهای تمیز و مرطوب ماساژ دهید. می‌توانید چای را با نرم‌کننده مخلوط کرده و اجازه دهید 1 ساعت روی موها بماند و بعد آن را بشویید.

چای سیاه می‌تواند مو را تیره، براق و نرم کند. می‌توان آن را با قرار دادن 3 تا 5 کیسه چای در 2 فنجان آب جوش ، خنک کردن و افزودن به موهای تمیز و مرطوب استفاده کرد. چای همچنین می‌تواند با نرم‌کننده مخلوط شود، به مدت 1 ساعت در مو بماند و سپس شسته شود.

مس

بر اساس یک مطالعه در سال 2012، سطح پایین مس می تواند منجر به سفید شدن موها شود . منابع غذایی خوب مس مثل جگر گاو، عدس، بادام، شکلات تلخ و مارچوبه است؛ بنابراین با خوردن این مواد غذایی از سفیدی زودرس مو ها جلوگیری می‌شود.

کدوتنبل

کدوتنبل به دلیل بازیابی رنگ‌دانه‌های مو و تحریک ریشه مو معروف است. ماساژ منظم روغن کدوتنبل می‌تواند از سفید شدن مو جلوگیری کند.

سخن پایانی …

همان‌طور که ملاحظه کردید سفیدی زودرس مو ها دلایل بسیار متفاوتی دارد که تنها سن و ژنتیک غیر قابل درمان است و می‌توانیم با عادت‌های درست از سفید شدن موها به دلیل سایر موارد جلوگیری کنیم و برای سال‌های بیشتری موهای زیبا و جوانی داشته باشیم. توجه داشته باشید که روش‌های درمانی یک‌شبه عمل نمی‌کنند و باید برای حداقل 3 الی 6 ماه آن را ادامه دهید و بهتر است بعد از آن نیز استفاده شود. شما هم اگر هرکدام از روش‌های گفته‌شده را امتحان کردید نتیجه آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا