پوست

10 خاصیت باورنکردنی زردچوبه برای پوست!

از صدها سال پیش تاکنون، مردم در سراسر جهان زردچوبه را به دلیل داشتن خواص درمانی و فواید آرایشی بسیار عالی آن در مصرف روزانه خود گنجانده‌اند. به‌علاوه از زردچوبه برای سلامتی در بسیاری از درمان‌های طب سنتی و طب چینی استفاده می‌شود که مهم‌ترین اثر آن ضدالتهاب بودن است. این ادویه به رنگ زرد یا نارنجی است و در انواع غذاها نیز بخصوص در قسمت‌های آسیایی جهت عطروطعمی بهتر به‌ویژه برای از بین بردن بوی خامی گوشت‌های مختلف استفاده می‌شود. کمتر غذایی را می‌توان در ایران یافت که از زردچوبه برای عطروطعم و رنگ بهتر بهره نبرده باشد. خواص زردچوبه برای پوست نیز بسیار زیاد است؛ زیرا زردچوبه به دلیل داشتن کورکومین، دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی است.

در این مقاله از سفیر زیبایی می‌خواهیم تمامی خواص شگفت‌انگیز زردچوبه برای پوست را برایتان شرح دهیم. پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

بهترین خواص زردچوبه برای پوست

بااینکه تحقیقات علمی مدرن تازه شروع به بررسی تأثیر مثبت زردچوبه برای پوست کرده است، از قدیم‌الایام از زردچوبه برای زیبایی پوست، رفع عوارض پوستی و همچنین درمان بسیاری از بیماری‌های دیگر در طب سنتی استفاده می‌شده است. خواص زردچوبه برای پوست که نشان می‌دهد مصرف این ماده در ماسک‌های خانگی تا چه حد می‌تواند برای پوستتان مفید باشد، عبارت‌اند از:

درخشان کننده طبیعی پوست

زردچوبه حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و اجزای ضدالتهابی است. این خصوصیات باعث درخشش بیشتر پوست می‌شود. همچنین مانند یک لایه‌بردار عمل می‌کند و با از بین بردن سلول‌های مرده سطحی پوست، پوست شما را زنده نگه می‌دارد. شاید بخواهید ماسک صورت زردچوبه را در خانه امتحان کنید تا ببینید که آیا این ادویه اثرات مثبتی روی پوست شما دارد یا خیر؟ در این صورت باید توجه داشته باشید که حتماً از زردچوبه خالص تهیه شده از مراکز معتبر استفاده کنید و یا بهتر است خودتان ساقه زردچوبه را گرفته و در خانه آسیاب کنید؛ زیرا در صورت داشتن ناخالصی می‌تواند برای پوست ضرر داشته باشد. برای امتحان کردن زردچوبه جهت درخشش پوست می‌توانید مقادیر کمی ماست یونانی یا ساده، عسل و زردچوبه را با هم مخلوط کرده و روی صورت خود بمالید. ماسک را به مدت 15 دقیقه نگه دارید و سپس با آب بشویید.

بهبود دهنده زخم‌ها

کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند با کاهش التهاب و اکسیداسیون، به بهبود زخم‌ها کمک کند. همچنین پاسخ بدن شما به زخم‌های پوستی را کاهش می‌دهد. این نتیجه باعث می‌شود زخم‌های شما سریع‌تر بهبود یابند. نتایج مطالعات نشان داده‌اند که زردچوبه همچنین می‌تواند روی بافت و کلاژن تأثیر بگذارد. کلاژن پروتئینی در پوست است که به پوست خاصیت الاستیسیته و کشسانی می‌دهد. متأسفانه در سنین بالای 30 سال به‌مرور میزان تولید کلاژن در پوست کاهش پیدا می‌کند و شما باید با استفاده از مواد خارجی کلاژن ساز میزان کلاژن پوستتان را بهبود دهید. دلیل اصلی اسکارهای آکنه و زخم نیز کمبود کلاژن در آن نقطه یا نقاط است که زردچوبه برای پوست می‌تواند خاصیت کلاژن سازی بسیار خوبی را ایجاد نماید و این جای خالی را تا حدی پر کند.

خواص زردچوبه  برای درمان پسوریازیس

درمان پسوریازیس با زردچوبه

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که بیشترین علائم آن بر روی پوست ایجاد می‌شود و به دلیل خارش و التهابات پوستی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی زردچوبه می‌تواند با کنترل حساسیت‌ها و علائم دیگر به درمان پسوریازیس شما کمک کند. بنیاد ملی پسوریازیس نیز اظهار داشت که می‌توانید از این ادویه به‌عنوان مکمل یا با اضافه کردن آن به غذا برای کاهش حساسیت‌های ناشی از این بیماری استفاده کنید. البته در مورد دوز مناسب بهتر است ابتدا با متخصص خود مشورت کنید.

از بین بردن جای جوش

زردچوبه برای پوست به دلیل کاهش التهابی که ایجاد می‌کند و افزایش کلاژن، می‌تواند به درمان آکنه و از بین بردن جای جوش کمک کند. خاصیت ضدالتهابی زردچوبه می‌تواند منافذ شما را هدف قرار داده و پوست را آرام کند. زردچوبه همچنین برای کاهش جای زخم شناخته شده است. از طرفی استفاده از این ترکیب در ماسک‌های خانگی می‌تواند به‌صورت شما در پاک‌سازی پوست و افزایش کیفیت پوست کمک نماید.

بهبود شرایط دیگر پوست

مطالعات کافی برای ارائه شواهد قطعی در مورد چگونگی عملکرد زردچوبه برای سایر شرایط پوستی وجود ندارد. بااین‌حال طبق نتایج طب سنتی مصرف این گیاه در ماسک‌های خانگی به‌درستی می‌تواند به کاهش التهابات ناشی از بیماری اگزما، آلوپسی، گلسنگ و سایر موارد پوستی کمک کند.

درمان درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک نوعی اگزما است که یک بیماری التهابی است و به دلیل عوامل ژنتیکی، محیطی و ایمنی رخ می‌دهد. در سال 2015 طبق مطالعات انجام شده در یک منبع مورد اعتماد با شرکت 360 فرد مبتلا به اگزما دریافتند که استفاده موضعی از فرمولاسیون حاوی عصاره زردچوبه، پنی ورت هندی و گردو به کاهش علائم زیر برای این افراد کمک کرده است:

  • ورم
  • پوسته‌پوسته شدن
  • خارش
  • اریتم یا برافروختگی پوست

این مطالعه به این نتیجه رسید که همه این فرمول‌ها می‌توانند گزینه‌های درمانی موضعی امیدوارکننده‌ای برای اگزما باشند.

جلوگیری از پیری زودرس

از خواص دیگر زردچوبه برای پوست می‌توان به خاصیت جوان‌کنندگی آن اشاره نمود. مطالعات مورد اعتماد نشان می‌دهند که به دلیل اثرات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی این ماده، استفاده موضعی طولانی‌مدت از کورکومین می‌تواند به درمان و پیشگیری از پیری زودرس پوست و جوان نگه‌داشتن پوست کمک کند. یک مطالعه قدیمی که روی 28 زن طی 4 هفته انجام شد، نشان داد که استفاده از ژل گیاهی حاوی رزماری، زردچوبه و گوتو کولا علائم پیری مرتبط با قرار گرفتن در معرض نور خورشید را بهبود می‌بخشد. این زنان حتی پس از 4 هفته استفاده روزانه، افزایش استحکام پوست را گزارش کردند.

جلوگیری از سرطان پوست

جلوگیری از سرطان پوست از خواص بالقوه زردچوبه برای پوست است. ملانوما نوعی از انواع سرطان‌های پوست است که در میان افراد مبتلا به سرطان پوست بسیار شایع می‌باشد و کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند تا حدی به جلوگیری از آن کمک کند. تصور می‌شود که کورکومین اجزای سلولی ناکارآمد را پاک‌سازی می‌کند. همچنین می‌تواند تا حدی از رشد سلول‌های ملانوما و پیشرفت تومور جلوگیری کند.

نحوه استفاده از زردچوبه برای پوست صورت

اسکلرودرمی

اسکلرودرمی نوعی بیماری است که باعث می‌شود که سیستم ایمنی به بافت همبند سالم حمله کند و درنتیجه زخم و اسکار ایجاد شود. این اسکار معمولاً در زیر پوست و اطراف اندام‌های داخلی و رگ‌های خونی ایجاد می‌شود. اثرات مثبت کورکومین بر کاهش اسکار می‌تواند به مدیریت اثرات اسکلرودرمی کمک کند.

ویتیلیگو

ویتیلیگو عارضه‌ای است که باعث بی‌رنگ شدن پوست و درنتیجه ایجاد لکه‌های سفید روی پوست می‌شود که حس نازیبایی و ناخوشایندی را به فرد مبتلا می‌دهد. در برخی موارد، کورکومین می‌تواند از استرس اکسیداتیو در سلول‌های اپیدرم پوست که مسئول تولید ملانین و ایجاد ویتیلیگو هستند، جلوگیری کند.

نحوه استفاده از زردچوبه برای پوست

شما می‌توانید زردچوبه را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید یا چوب آن را تهیه‌کرده و خودتان در خانه آسیاب کنید و برای انواع ماسک‌های خانگی که می‌توان با زردچوبه ساخت، استفاده نمایید. البته با توجه به اینکه واکنش پوستی افراد نسبت به مواد طبیعی مختلف کاملاً متفاوت می‌باشد، حتماً قبل از زدن هر نوع ماسک زردچوبه بر روی پوست مقدار کمی از آن را روی قسمت کوچکی از پوست پشت گوشتان امتحان کنید و بعد از 24 ساعت اگر واکنش‌هایی مانند سوزش، خارش، التهاب و … را تجربه نکردید می‌توانید از آن برای کل پوستتان استفاده کنید. بهترین ترکیب برای استفاده از زردچوبه برای پوست نیز مخلوط کردن آن با عسل یا ماست می‌باشد. طوری که یک خمیر یکدست ایجاد شود و بعد آن را روی صورت بگذارید و حدود 10 الی 15 دقیقه بعد آن را بشویید. البته ماسک‌های آماده زردچوبه را نیز می‌توانید از برندهای مطمئن در بازار تهیه نمایید.

توجه داشته باشید که کورکومین حاصل از زردچوبه وقتی به‌صورت خوراکی مصرف شود، جذب ضعیفی دارد؛ زیرا به سرعت متابولیزه می‌شود و خیلی زود از بدن دفع می‌شود. بروملین، آنزیمی که در آناناس یافت می‌شود، جذب و اثرات ضدالتهابی کورکومین را افزایش می‌دهد. به همین دلیل اغلب با محصولات دارویی زردچوبه ترکیب می‌شود.

علاوه بر ماسک می‌توانید از خواص زردچوبه برای پوست به شکل‌های زیر نیز بهره‌مند شوید:

  • کپسول و قرص
  • پمادها
  • عصاره مایع
  • روغن
  • نوشیدنی‌های انرژی‌زا
  • صابون‌ها
  • لوازم‌آرایشی و مراقبتی گیاهی
ماسک زردچوبه برای پوست

استفاده از زردچوبه برای پوست چه خطراتی دارد؟

سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده (FDA) که یکی از منابع بسیار مورد اعتماد در جهان است، زردچوبه و جزء فعال آن کورکومین را به‌طورکلی برای استفاده و مصرف بی‌خطر اعلام کرده است. بااین‌حال، درمان‌های طبیعی و بخصوص در صورت استفاده بیش‌ازحد، می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. همچنین این ادعا که تمام مکمل‌های حاوی کورکومین حاوی 95 درصد از کورکومینوئیدها هستند توسط FDA تأیید نشده است. FDA بر مکمل‌های زردچوبه یا کورکومین نظارت نمی‌کند، بنابراین فرد باید مراقب باشد و در صورت تمایل به خرید ابتدا با یک پزشک طب سنتی مشورت کرده و بعد از یک برند معتبر خرید نماید. همچنین استفاده از زردچوبه و مکمل‌های آن جهت استفاده از خواص زردچوبه برای پوست برای هر یک از شرایط زیر نباید بدون مشورت با پزشک استفاده شود:

دیابت

وقتی داروهای دیابت با داروهای مبتنی بر کورکومین ترکیب می‌شوند، ممکن است قوی‌تر شوند که می‌تواند خطر افت قند خون (هیپوگلیسمی) را افزایش دهد.

استفاده از رقیق‌کننده‌های خون

کورکومین خاصیت رقیق‌کنندگی خون دارد و افراد نباید آن را با سایر داروهای رقیق‌کننده خون ازجمله آسپرین مصرف کنند. انجام این کار ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

قبل از جراحی

بازهم به دلیل خاصیت رقیق‌کنندگی کورکومین، نباید از زردچوبه برای پوست از حدود 2 هفته قبل از جراحی استفاده کرد، زیرا خاصیت رقیق‌کنندگی خون دارد و می‌تواند خطرناک باشد.

افراد مبتلا به کم یا زیاد بودن اسید معده

زردچوبه ممکن است با عملکرد داروهای کاهش‌دهنده اسید معده و افزایش تولید اسید معده تداخل ایجاد کند. همچنین مکمل‌های حاوی کورکومین که بدون نسخه در دسترس هستند، اگر با معده خالی مصرف شوند، ممکن است باعث گاستریت و زخم معده شوند.

فواید زردچوبه برای پوست

سایر نکات مراقبت از صورت

شما می‌توانید علاوه بر استفاده از زردچوبه برای پوست از نکات دیگری برای کمک به نرم و تمیز نگه‌داشتن پوست استفاده کنند که شامل موارد زیر هستند:

  • برای جلوگیری از خشک شدن پوست روزانه، از یک پاک‌کننده ملایم بدون الکل استفاده کنید.
  • خیس کردن صورت با آب ولرم و استفاده از نوک انگشتان برای پاک‌سازی پوست بدون ایجاد فشار
  • از شستشوی زیاد پوست بخصوص با آب داغ خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث تحریک پوست و ایجاد پیری زودرس شود.
  • صورت را با آب ولرم بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید. حوله را روی پوست نکشید.
  • هر نوع پوستی اعم از پوست چرب، خشک و … که دارید، حتماً به‌صورت روزانه از یک مرطوب‌کننده مناسب برای پوستتان استفاده کنید.

سخن پایانی…

بسیاری از مواد غذایی طبیعی که روزانه مصرف می‌کنیم و بسیار هم ارزان قیمت و قابل دسترس هستند، می‌توانند مزایای زیادی برای پوست و موی ما داشته باشند؛ بنابراین بهتر است با شناخت این مزایا مانند فواید زردچوبه برای پوست توجه بیشتری به مصرف آن‌ها داشته باشیم تا کیفیت پوستمان نیز افزایش پیدا کند. اگر شما نیز تجربه‌ای در مورد استفاده از زردچوبه برای پوست دارید، در پایین همین صفحه با دوستان خود که همراه سفیر زیبایی هستند در میان بگذارید.

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا