مو

معجزه شگفت انگیز روغن کرچک برای مو ، ابرو و مژه !

استفاده از روغن کرچک برای مو جهت رشد و ترمیم موهای آسیب‌دیده سالیان سال است که در طب سنتی و طب چینی رواج دارد. این روغن بخصوص برای موهایی که نازک شده و یا دچار ریزش بیش‌ازحد شده است معجزه می‌کند. حتی از خواص روغن کرچک برای مو و ابرو به‌منظور رشد مجدد ابروهای ریخته شده نیز استفاده می‌شود.

در این مقاله از سفیر زیبایی قصد داریم خواص روغن کرچک برای مو، ابرو و مژه را برای شما عزیزان توضیح دهیم تا با آگاهی کامل‌تر از آن استفاده کنید.

روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک یا ricinus communis یکی از روغن‌های گیاهی و دارای انواع مواد مغذی موردنیاز برای بدن است. بااینکه کرچک بومی مناطق گرمسیری آفریقاست اما در هند و چند کشور دیگر نیز برای اهداف دارویی و آرایشی کشت می‌شود. این روغن بسیار شفاف بوده و رنگ آن زرد ملایم است؛ اما درصورتی‌که برای موارد خاص جوشانده شود به رنگ سیاه درمی‌آید.

استفاده از فواید روغن کرچک برای مو بسیار رواج دارد، زیرا دارای اسیدهای چرب ضروری می‌باشد. این روغن ارزشمند نیاز فولیکول‌های مو به پروتئین‌ها، اسیدهای چرب و مواد مغذی ضروری را تأمین کرده و از التهابات فولیکول‌های مو پیشگیری می‌کند. درنتیجه می‌تواند تأثیر شگفت‌انگیزی در تقویت موها داشته باشد.

خواص روغن کرچک برای مو

خواص روغن کرچک برای مو چگونه بر موها تأثیر می‌گذارد؟

بسیاری از مردم از روغن کرچک به‌عنوان یک درمان طبیعی برای انواع آسیب‌های مو استفاده می‌کنند. این به این دلیل است که روغن کرچک دارای خواص مرطوب‌کنندگی بسیار قوی بوده که به‌عنوان یک آبرسان طبیعی می‌تواند به نرم کردن و لَخت کردم ساقه مو کمک کند، انعطاف‌پذیری موها را افزایش داده و احتمال شکستگی یا موخوره را کاهش ‌دهد.

حتی باوجوداینکه برخی از افراد به‌طور منظم از روغن کرچک به‌عنوان بخشی از مراقبت روتین از موهای خود استفاده می‌کنند، در حال حاضر هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه روغن کرچک به‌سلامت مو کمک می‌کند، رشد مو را تحریک می‌کند یا ریزش مو را کاهش می‌دهد وجود ندارد ولی طبق تجربه مشخص است که این روغن می‌تواند تا حد زیادی به بهبود کیفیت موها کمک کند.

علاوه بر استفاده از خواص روغن کرچک برای مو و ابرو شما می‌توانید از این روغن برای مژه‌ها نیز با همین اثرات استفاده کنید ولی باید مراقب باشید داخل چشم وارد نشود. برخی از افراد از روغن کرچک برای رشد مژه استفاده می‌کنند. بااین‌حال هیچ تحقیق علمی نشان نداده است که این روغن واقعاً مؤثر است.

روغن کرچک معمولاً به‌عنوان درمانی برای شوره سر، یک بیماری شایع پوست سر که با پوست خشک و پوسته‌پوسته سر مشخص می‌شود نیز استفاده می‌شود. درحالی‌که برخی از درمان‌های مؤثر مو برای شوره سر حاوی روغن کرچک به‌عنوان ترکیبات خود هستند، هیچ مدرکی وجود ندارد که روغن کرچک به‌تنهایی برای درمان شوره سر مؤثر باشد. درواقع محصولات بر پایه روغن کرچک برای درمان شوره سر برای این کار فرموله شده‌اند و بهتر از روغن کرچک به‌تنهایی عمل می‌کنند.

درواقع، روغن کرچک می‌تواند منجر به بیماری به نام نمد حاد مو در افراد دارای موهای بلند شود. این حالت باعث می‌شود که موها به‌هم‌پیچیده و حالتی مانند نمد یا شبیه لانه سخت پرنده‌ها ایجاد کنند؛ بنابراین افراد دارای موهای بلند باید بااحتیاط از روغن کرچک برای موی خود استفاده کنند و حتماً قبل از استفاده، آن را با یک روغن سبک مانند روغن نارگیل ترکیب نمایند. بااینکه این وضعیت بسیار نادر است ولی این امکان وجود دارد که اگر روغن کرچک بیش‌ازحد استفاده شود بخصوص برای موهای بلند، موها حالت سفتی را به خود گرفته و گاهی چاره‌ای جز چیدن مو نیست؛ بنابراین حتماً در استفاده از روغن کرچک و مقدار آن دقت کنید و بیش‌ازحد از این روغن استفاده نکنید.

فواید روغن کرچک برای مو

خواص روغن کرچک برای مو چیست؟

به‌طورکلی ازجمله خواص روغن کرچک برای مو و ابرو می‌توان به ایجاد براقیت و درخشندگی برای موها، افزایش لطافت و انعطاف‌پذیری موها و ایجاد خواص ضد میکروبی اشاره کرد. اعتقاد بر این است که روغن کرچک فواید زیادی ازجمله تقویت تارها، تقویت رشد مو و تغذیه پوست سر خشک را دارد. درحالی‌که این روغن به‌خودی‌خود نمی‌تواند باعث رشد مو شود، به دلیل توانایی آن در ایجاد محیط سالم‌تری روی پوست سر که باعث رشد بهتر موها می‌شود، می‌تواند برای بهبود کیفیت موها مفید باشد. اگر بخواهیم به‌طور خاص‌تر به بیان خواص روغن کرچک برای مو و ابرو بپردازیم عبارت‌اند از:

تغذیه‌کننده و تقویت‌کننده تارها

روغن کرچک مغذی است. راشل یکی از متخصصان پوست و مو از گروه پوست شوایگر بیان می‌کند که برخلاف بسیاری از روغن‌های دیگر که می‌توانند عمدتاً چرب باشند، روغن کرچک ترکیبی مغذی دارد که از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌ها تشکیل شده است که تمامی این مواد در بهترین و پر سر و صداترین مکمل‌های تقویت‌کننده مو در بازار نیز موجود هستند؛ بنابراین، جای تعجب نیست که گفته می‌شود روغن کرچک برای مو راهی فوق‌العاده برای تغذیه پوست سر و فولیکول‌های موهای شکننده است و درعین‌حال رشد موی سالم‌تر و سریع‌تر را تشویق می‌کند. به همین دلیل، روغن کرچک برای مو به‌طور فزاینده‌ای به یک عنصر کلیدی در محصولات مو تبدیل شده است.

می‌تواند به درمان ریزش مو کمک کند

درحالی‌که هیچ مدرک علمی مشخصی در مورد اینکه چرا روغن کرچک برای مو بسیار مفید است وجود ندارد، مطمئناً این روغن در صنعت زیبایی بسیار محبوب است. براثر نظریات موجود، روغن کرچک درواقع می‌تواند در موارد خاصی از ریزش مو مفید باشد.

دارای خواص ضد میکروبی برای پوست سر است

برخی از متخصصین بر این اعتقادند که روغن کرچک دارای خواص ضد میکروبی خوبی است که می‌تواند در مبارزه با رشد بیش‌ازحد باکتری‌ها یا قارچ‌ها روی پوست سر مفید باشد، اما باید در مورد یک موضوع در این زمینه احتیاط شود. درست است که رشد بیش‌ازحد قارچ‌ها می‌تواند منجر به التهاب پوست سر شود و روغن کرچک می‌تواند به آن کمک کند ولی استفاده بیش‌ازحد از روغن کرچک برای مو نیز می‌تواند مضراتی داشته باشد.

کمک به کاهش شوره یا پوسته‌پوسته شدن پوست سر

برای کسانی که به دلیل خشکی بیش‌ازحد پوست سر پوسته‌پوسته‌های آزاردهنده یا شوره سر را تجربه می‌کنند، روغن کرچک می‌تواند کمک‌کننده باشد. روغن کرچک به‌عنوان یک روش مؤثر و ملایم برای پاکسازی پوست شناخته‌شده است. روغن کرچک برای مو ازآنجایی‌که پولاریزه است، درواقع کثیفی را جذب کرده و به‌طور مؤثر پوست را تمیز می‌کند.

محافظت در برابر شکستگی یا موخوره

به دلیل محتوای بالای اسید ریسینولئیک موجود در روغن کرچک برخی از محققان بر این اعتقادند که این روغن می‌تواند به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کند که درنتیجه منجر به تغذیه فولیکول‌های مو، تارهای قوی‌تر و شکستگی کمتر می‌شود. به‌علاوه، روغن کرچک یک مرطوب کننده است، به این معنی که یک وسیله نقلیه عالی برای حفظ رطوبت و درخشندگی است. از طرفی همان‌طورکه می‌دانیم، موهای آبرسانی شده می‌توانند با سرعت بیشتری رشد کنند.

جذب سایر محصولات مراقبت مو را افزایش می‌دهد

علاوه براثر بخشی روغن کرچک برای مو در پوست سر، به دلیل اینکه این روغن می‌تواند آلودگی‌ها را جذب کند و از ورود آن‌ها به پوست کف سر جلوگیری نماید، باعث افزایش جذب محصولات دیگر و تأثیر بیشتر آن‌ها برای رشد موها می‌شود؛ بنابراین اگر به‌طور منظم و در حد تعادل استفاده شود، سایر محصولات شما ممکن است به‌طور مؤثرتری نفوذ کنند که قطعاً در درازمدت به‌سلامت و رشد موهای شما کمک می‌کند.

برای ابروها و مژه‌ها نیز مفید است

همان‌طورکه قبلاً نیز به آن اشاره کردیم شما می‌توانید علاوه بر استفاده از خواص روغن کرچک برای مو و ابرو برای مژه‌های خود نیز استفاده کنید. درحالی‌که این روغن برای بسیاری محرک شناخته‌شده است و نباید بیش‌ازحد روی ابرو و مژه استفاده شود، استفاده استراتژیک مقدار بسیار کمی از آن روی مژه‌ها یا ابروها می‌تواند به رشد مجدد از طریق یک ناحیه خاص و موضعی کمک کند. اگر نگران بروز یک واکنش آلرژیک هستید، قبل از استفاده از این روغن بر روی نواحی حساس، یک پچ آزمایشی را روی ناحیه کوچکی از پوست خود انجام دهید. بعد از گذشت 24 ساعت اگر واکنشی ایجاد نشد برای ابرو و مژه نیز می‌توانید استفاده کنید.

رشد موها را تحریک می‌کند

اسید چرب موجود در روغن کرچک به نام اسید ریسینولئیک که 90% این روغن را تشکیل می‌دهد یک تحریک‌کننده گیرنده پروستاگلاندین E2 می‌باشد که باعث گشادشدن رگ‌های خونی و درنتیجه افزایش جریان خون می‌شود؛ بنابراین وقتی روی پوست سرزده می‌شود با افزایش جریان خون، میزان اکسیژن و مواد مغذی که به فولیکول‌های مو می‌رسند را نیز افزایش می‌دهد. پس می‌تواند رشد موها را چه روی سر و چه در قسمت ابرو و مژه تحریک کند.

روغن کرچک برای مو و ابرو و مژه

آیا استفاده از روغن کرچک برای ابرو و مژه بی‌خطر است؟

بله خطری ایجاد نمی‌شود. تنها باید احتیاط کنید که وارد چشمتان نشود. همچنین بهتر است قبل از زدن آن روی کل ابرو مقدار کمی از آن را به نقطه کوچکی بزنید و اگر بعد از چند ساعت واکنشی مانند قرمزی، التهاب، خارش و … ایجاد نشد برای کل ابرو و مژه استفاده کنید.

نحوه استفاده از روغن کرچک برای مو چگونه است؟

بااینکه روغن کرچک برای مو، تغذیه و کاهش آسیب‌های مو بسیار توصیه شده است اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که پوست هرکسی می‌تواند واکنش‌های متفاوتی به مواد مختلف نشان دهد؛ بنابراین همان‌طورکه برای ابرو و مژه گفتیم برای احتیاط بیشتر بهتر است ابتدا مقدار کمی از آن را پشت گوش یا روی بازو امتحان کنید و بعد گذشت 24 ساعت، اگر عکس‌العمل خاصی مانند قرمزی و یا تورم رویت نکردید می‌توانید برای تمام پوست سر از آن بهرمند شوید. همچنین به‌طورکلی بهتر است قبل از زدن روغن کرچک کمی موهایتان را مرطوب کنید. اگر بخواهیم به‌طور جزئی‌تر روش استفاده از فواید روغن کرچک برای مو را برایتان توضیح دهیم می‌توانیم دو روش زیر را معرفی کنیم:

اولین روش استفاده از روغن کرچک برای مو

برخی از افراد از خواص روغن کرچک برای مو جهت رشد موهای بلندتر یا درمان ریزش مو استفاده می‌کنند که به نام آلوپسی نیز شناخته می‌شود. همان‌طورکه قبلاً نیز گفتیم این روغن به‌عنوان درمانی برای پوست سر خشک و سایر شرایط پوست سر نیز به بازار عرضه می‌شود.
درحالی‌که میانگین فولیکول موی انسان کمی بیش از یک سانتی‌متر در ماه رشد می‌کند، برخی به‌طور تجربی ادعا می‌کنند که استفاده از روغن کرچک برای مو به‌اندازه تنها یک‌بار در ماه می‌تواند سه تا پنج برابر سرعت طبیعی رشد را تحریک کند. بااین‌حال، هیچ شواهد بالینی برای تأیید این موضوع وجود ندارد. از طرفی افزایش تعداد دفعات استفاده به معنی افزایش تأثیر آن نیست و همان‌طورکه گفتیم اگر بیش‌ازحد از روغن کرچک برای مو استفاده کنید موهایتان نمدی و سفت می‌شود و در هم گره می‌خورد.

اگر همچنان می‌خواهید روغن کرچک را روی موهای خود امتحان کنید، در اینجا یک روش مطمئن و آسان برای استفاده از روغن کرچک برای مو در خانه وجود دارد. شما به لوازم زیر نیاز دارید:

  • روغن کرچک
  • یک تی‌شرت قدیمی
  • دستکش پلاستیکی
  • برس اپلیکاتور
  • شانه
  • کلاه دوش
  • حوله بزرگ

روش انجام طبق مراحل زیر است:

  1. برای جلوگیری از لکه‌دار شدن لباس‌هایتان، تی‌شرت قدیمی را بپوشید.
  2. موهای خود را با شانه جدا کنید.
  3. دستکش‌های پلاستیکی را بپوشید و با استفاده از برس اپلیکاتور شروع به مالیدن مقدار مناسبی روغن کرچک روی پوست سر خود کنید. این روغن ارزشمند را روی پوست سر خود مالش دهید. به دلیل اینکه حجم و طول موهای افراد باهم متفاوت است ما نمی‌توانیم اندازه دقیقی به شما بدهیم و شما باید طبق موهای خود از روغن کرچک برای مو استفاده کنید.
  4. بعد از ماساژ کف سر با این روغن، روغن کرچک را به بقیه قسمت‌های موهای خود بمالید و با استفاده از شانه از پوشش یکنواخت آن اطمینان حاصل کنید. لازم نیست روغن به‌قدری زیاد باشد که موهایتان با روغن آغشته شود، اما تمام موهای شما باید درگیر شده باشند.
  5. پس از استفاده، کلاه دوش را روی آن قرار دهید و مطمئن شوید که تمام موها داخل آن جمع شده است.
  6. چکه‌های روغن را با حوله تمیز کنید.
  7. کلاه دوش را حداقل برای دو ساعت بگذارید روی سر بماند. این کار به روغن زمان کافی برای نفوذ به پوست سر، فولیکول‌های مو و ساقه مو می‌دهد.
  8. بعد از دو ساعت موهای خود را با شامپو و نرم‌کننده مناسب خود بشویید.

دومین روش استفاده از روغن کرچک برای مو

روش دوم برای افرادی که زمان کمی دارند ولی می‌خواهند از خواص روغن کرچک برای مو بهره‌مند شوند بسیار مناسب است. برای این کار کافیست مقدار مناسبی از روغن را در کف دست خود گرم کنید. سپس ابتدا آن را روی ریشه موهای خود بمالید و بعد آن را به سمت انتهای موها بکشید. اجازه دهید حداقل 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس آن را با شامپو بشویید. برای اینکه روغن تأثیر بهتری داشته باشد، می‌توانید از قبل موهای خود را خیس کنید. توجه داشته باشید که برای برخی افراد، کار با روغن کرچک به دلیل تمایل به چسبندگی آن دشوار است. همین چسبندگی در موها منجر به سفت شدن و گره خوردن موها می‌شود. پس به‌هیچ‌وجه بدون ترکیب آن با روغن‌های سبک مانند نارگیل یا زیتون از روغن کرچک برای مو استفاده نکنید.

مزایای روغن کرچک برای مو

کاربرد روغن کرچک برای انواع موها

جالب است بدانید روغن کرچک برای مو می‌تواند در موقعیت مختلف یعنی برای موهای متفاوت تأثیرات متفاوتی را ایجاد کند که عبارت‌اند از:

کاربرد برای موهای ریز و متوسط صاف

از روغن کرچک برای مو می‌توان به‌عنوان یک درمان عمیق برای محافظت از انتهای مو، 2 الی 3 سانتی‌متر آخر مو برای جلوگیری از موخوره استفاده کرد. بهتر است قبل از زدن شامپو به موها مقداری از این روغن را روی انتهای موها بزنید و بعد با شامپوی ملایم بشویید.

کاربرد برای موهای صاف یا موج‌دار متوسط تا ضخیم

برای درمان موهای آسیب‌دیده و بهبود صافی یا موج موها قبل از شامپو روغن را در کل سر خود بزنید. برای نفوذ بیشتر در کوتیکول مو روی آن سشوار بگیرید.

کاربرد برای بهبود موهای فردار و موج‌دار

برای این نوع موها می‌توانید برای حالت گیری بهتر و کاهش آسیب‌های مویی روغن کرچک را با روغن نرم‌کننده موی خود مخلوط کنید.

کاربرد برای موهای پیچیده و پیچ‌خورده

برای این نوع موها قبل از شامپو کردن، کل موها را به روغن کرچک آغشته کرده و حتماً آن را با روغنی مانند نارگیل ترکیب نمایید.

بهترین نوع روغن کرچک برای مو چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهد روغن کرچکی که با فشار سرد درست‌ شده باشد بهترین نوع روغن کرچک برای مو است. این روغن را می‌توانید روی ساقه مو نیز بزنید. توجه داشته باشید که اگر فقط روغن کرچک سیاه در دسترستان بود آن را فقط می‌توانید روی پوست سر بزنید و نباید روی ساقه‌ها بزنید.

آیا روغن کرچک برای مو برای همه افراد مناسب است؟

معمولاً این روغن ضرر خاصی ایجاد نمی‌کند ولی توصیه می‌شود در دوران بارداری از آن استفاده نکنید؛ زیرا برخی از شواهد تجربی نشان می‌دهد که روغن کرچک می‌تواند در این دوران مضر باشد.

چند بار در هفته می‌توان از روغن کرچک برای مو استفاده کرد؟

قبلاً هم تأکید کردیم به دلیل خاصیت چسبندگی این روغن نباید بیش‌ازحد از آن استفاده کنید. به همین دلیل استفاده از آن تنها یک‌بار در هفته توصیه می‌شود و مدت آن‌هم بین 20 تا 30 دقیقه مناسب و کافی است.

عوارض روغن کرچک برای مو

عوارض روغن کرچک برای مو چیست؟

بااینکه خواص روغن کرچک برای مو زیاد است، این روغن در صورت استفاده بیش‌ازحد یا برای افرادی که نسبت به ترکیبات آن حساسیت دارند می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. بسیاری از مردم از روغن کرچک برای درمان نگرانی‌های مختلف چه با خوردن روغن یا مالیدن آن به پوست سر یا بدن و صورت از آن استفاده می‌کنند.

اگرچه روغن کرچک به‌طورکلی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، اما در برخی افراد می‌تواند باعث واکنش‌های نامطلوب و عوارض جانبی ناخواسته شود. اگر علاقه‌مند به استفاده از روغن کرچک برای مو و ابرو یا مژه هستید، مهم است که عوارض جانبی احتمالی زیر را در نظر داشته باشید:

ترکیبات مضر در بارداری

متخصصان پزشکی گاهی از روغن کرچک برای القای زایمان در افراد باردار استفاده می‌کنند. به همین دلیل، افراد در تمام مراحل بارداری باید از مصرف روغن کرچک خودداری کنند؛ زیرا مصرف آن می‌تواند منجر به سقط‌جنین شود.

عوارض جانبی دستگاه گوارش (GI)

این عارضه در استفاده از روغن کرچک برای مو ایجاد نمی‌شود و بیشتر برای افرادی است که از این روغن به‌صورت خوراکی استفاده می‌کنند. درحالی‌که مصرف روغن کرچک به‌صورت خوراکی می‌تواند راهی مؤثر برای کاهش یبوست باشد، ممکن است باعث عوارض جانبی دستگاه گوارش مانند اسهال، استفراغ، گرفتگی عضلات و نفخ نیز شود. همچنین ممکن است باعث سرگیجه شود؛ بنابراین فقط تحت نظارت پزشک از آن برای یبوست استفاده کنید.

واکنش‌های آلرژیک

هنگامی‌که روغن کرچک روی پوست صورت یا کف سر استفاده می‌شود ممکن است در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند. به همین دلیل ابتدا سعی کنید مقدار کمی از آن را روی قسمت کوچکی از پوست بمالید تا ببینید بدن شما چگونه واکنش نشان می‌دهد و بعد از 24 ساعت اگر واکنشی مشخص نشد از آن برای کف سر استفاده کنید.

ناراحتی فیزیکی

مصرف بیش‌ازحد روغن کرچک می‌تواند باعث تهوع، گرفتگی عضلات، سرگیجه و ضعف عضلانی شود. طبق توصیه پزشک از آن استفاده کنید و در صورت استفاده خوراکی آن را با معده خالی مصرف نکنید.

تداخلات دارویی

اگر روغن کرچک همراه با دیورتیک‌ها، کورتیکواستروئیدهای آدرنال یا ریشه شیرین‌بیان مصرف شود، ممکن است میزان پتاسیم بدن شما را تا اندازه خطرناکی کاهش دهد.
علاوه بر موارد گفته شده، افراد مبتلا به بیماری‌های خاص ازجمله آپاندیسیت، انسداد دستگاه گوارش، سوراخ شدن روده و بیماری التهابی روده (IBD) باید از مصرف ملین‌های محرک مانند روغن کرچک اجتناب کنند زیرا می‌تواند عوارض جانبی جدی به‌همراه داشته باشند.
همچنین مصرف خوراکی مقادیر زیاد روغن کرچک می‌تواند سمی باشد. علائم مصرف بیش‌ازحد شامل گرفتگی عضلات شکم، درد قفسه سینه و تنگی نفس است. به‌طورکلی، شما نباید روغن کرچک را برای درمان هرگونه بیماری یا علائم پزشکی به‌خصوص در دوزهای بالا مصرف کنید، مگر اینکه توسط پزشک توصیه شود. استفاده نادرست از هر ملین، ازجمله روغن کرچک، می‌تواند خطرناک باشد و منجر به عدم تعادل الکترولیت و اسید‌ باز یا PH در بدن شود.

سخن پایانی …

از روغن کرچک برای مو و ابرو و مژه برای رشد مجدد موهای ریخته شده، کاهش آسیب‌های مختلف به مو و جلوگیری از خرابی موها یا شوره سر استفاده می‌شود. به‌علاوه از روغن کرچک برای پوست صورت نیز به‌عنوان یک محصول مراقبتی استفاده می‌کنند. اگر از روغن کرچک به‌درستی و در حد اعتدال استفاده شود می‌تواند تأثیر بسیار عالی برای بهبود رشد و کیفیت موهای شما ایجاد کند ولی استفاده بیش‌ازحد مضر است و عوارض مختلفی دارد که در مقاله برایتان توضیح دادیم.

‫54 دیدگاه ها

  1. سلام من ی مدت استفاده کردم مثلا شب ک میزدم صب پا میشدم میدیدم چن تا تار مژه هام یا ابروم ریخته انگار ریزش پیدا کرده میشه دلیلشو بگید؟
    روغن کرچک ممکنه باعث ریزش بشه؟

    1. سلام هانیه عزیز. دو حالت داره یا روغن باعث شده فاز ریزش زودتر انجام بشه تا موهای جدید زودتر رشد کنند یا ممکنه بدنتون نسبت به ترکیبات روغن کرچک به این شکل واکنش نشون داده باشه. به همین دلیل جانب احتیاط اینه که شما از این روغن استفاده نکنید و روش های دیگه رو برای تقویت ابرو استفاده کنید.

  2. سلام ببخشید ی سوال دارم
    من وقتی روغن کرچک میزنم خیلی تاثیر داره موهای ریخته شدم در میاد ولی ب محض قطع روغن کرچک موهام چند برابر قبل میریزه. موهامم زود ب زود چرب میشن. ممنون میشم دلیلشو بگین

  3. سلام خسته نباشید از روغن کرچک در کودک 5ساله که موهاش کم پشت هست میتونم استفاده کنم ممنون

  4. سلام من قبلا ابرو هام و مژه هام میکندم ولی الان دیگه این مشکلم رفع شده و نمیکنم و رشد ابرو هام و مژه هام خیلی کم شده است روغن کرچک موثر است؟؟ تو رو خدا جواب بدید هیچ سایتی جواب منو نمیده تو رو خدا

    1. سلام نازلی عزیز. بله میتونه موثر باشه ولی برای گرفتن نتیجه باید صبور باشید و اگر تا الان از آن استفاده نکرده اید حتما باید آزمایش پچ مربوط به حساسیت را انجام دهید. طریقه مصرف در مقاله آورده شده است.

  5. سلام میخوام بدونم من قبلا ابرو هام و پلکام و میکندم و الان خیلی کم کم رشد میکنه ایا این روغن موثره؟؟

    1. سلام دوست عزیز. بله میتونه موثر باشه ولی برای گرفتن نتیجه باید صبور باشید و اگر تا الان از آن استفاده نکرده اید حتما باید آزمایش پچ مربوط به حساسیت را انجام دهید. طریقه مصرف در مقاله آورده شده است.

  6. سلام وقت بخیر. من مدتی برای رشد ابرو از روغن کرچک که از عطاری تهیه کرده بودم استفاده میکردم . مدتی است یکی از تارهای ابروی من سفید شده برای همین نگران شدم که مبادا بخاطر استفاده از روغن کرچک باشه آیا این روغن ارتباطی به سفید شدن مو داره یا خیر. و علت سفید شدن موی من چی هست. 37 سالمه با تشکر

    1. سلام سمیه عزیز. معمولا روغن کرچک این تاثیر رو نداره و با روند افزایش سن یا استفاده از مواد شیمیایی مختلف برای رنگ ابرو و … ممکنه سفیدی رخ بدهد. با این حال توصیه میکنیم مصرف روغن کرچک را قطع کرده و برای بررسی علت دقیق این موضوع به یک متخصص پوست و موی خوب مراجعه نمایید.

  7. سلام وقت بخیر،من وسط سرم کم پشت شده آیا با استفاده مداوم میتونم وسط سرمو پرپشت کنم؟؟
    جنس موهام چربه متوسطه،بعد برای تاثیر عالی چه نکاتی رو باید رعایت کنم تشکر

    1. سلام ابوالفضل عزیز. اینکه چقدر این روغن برای شما تاثیر داره به واکنش موها و پوست سرتان به آن و همچنین علت کم پشت شدن موهایتان بستگی دارد. بعد از انجام تست پچ یعنی امتحان کردن روغن و عدم وجود عوارضی مانند خارش، قرمزی و … باید حداقل دو ماه استفاده شود تا تاثیر آن مشخص گردد. نکات به طور کامل در طول مقاله نوشته شده است.

    1. سلام ملیکای عزیز. معمولا گرفتن نتیجه از مواد طبیعی به واکنش بدن بستگی دارد و باید کمی صبور بود. مصرف منظم حداقل دو ماه از این مواد برای دیدن نتایج اولیه توصیه میشود. البته بعد از انجام آزمایش پچ!

  8. سلام خسته نباشید
    مدتی موهای من ریزش پیدا کرده و شامپوهای و تونیک های گیاهی استفاده کردم ما خانوادگی ارثی ندارم که موهامون بریزه ولی متاسفانه برای استرسی که دارم موهام یه کمش ریخته طوری که وسط رویش موهام ریخته یکم سفید شده یکی از دوستان روغن کرچک پیشنهاد کرد … روغنی که خریدم زرد نیست ولی کاملا طبیعیه …خواهش میکنم راهنماییم کنید چطور استفاده کنم و آیا تاثیری داره من خیلی نگرانم

    1. سلام امیر عزیز. مهمترین مسئله برای شما با توجه به توضیحاتی که دادین انجام روش های مدیریتی استرس هست و افزایش نگرانی شما میتواند منجر به افزایش استرس و ریزش بیشتر شود. پس سعی کنید ابتدا با برنامه های مورد علاقه خود مثل دیدن فیلم، موسیقی، ورزش های مختلف و … استرس خود را کاهش دهید و فکرتان را از این مسئله منحرف کنید. در مرحله بعد توصیه میشود به یک پزشک پوست و مو مراجعه کنید تا اگر مشکل هورمونی وجود دارد مشخص و درمان شود. روغن کرچک اگر چه برای تقویت به موها و کاهش ریزش بسیار مفید است ولی درمان قطعی نیست و بهتر است در کنار توصیه های پزشک به عنوان روش کمکی استفاده شود. نحوه استفاده از این روغن در مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

  9. سلام . چقدر باید روی مژه و ابرو بمونه ؟
    شب تا صبح بمونه ضرری نداره ؟

  10. سلام
    چه مقدار باید برای موی بلند استفاده کنیم؟
    روغن رو هم به ریشه و هم به ساقه مو بزنیم؟
    برای درمان موخوره مفید هست؟
    چند بار در هفته میشه استفاده کرد و چند ساعت باید روی مو بمونه؟

    1. سلام مهیای عزیز نحوه استفاده و مزایای استفاده از این روغن در مقاله به طور کامل آورده شده است. میزان استفاده به اندازه موها بستگی دارد ولی نباید بیش از حد باشد. اگر کف سرتان چرب است نباید به ریشه بزنید ولی اگر کف سرتان خشک است به ریشه ها هم زده شود.

  11. سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم استفاده از روغن کرچک چند ساعت روی مو بماند بهتر است
    مثلا شب تا صبح روی مو باشد خوب است یا نه؟

  12. سلام
    من دوست دارم ابروهای پرپشت پر مو داشته باشم
    میتونم از این روغن استفاده کنم؟؟

  13. سلام ، قسمت جلوی موهای من ضعیفه و ارثی هست ، به دکتر مراجعه کردم قطره ماینوکسیدیل ۵ درصد برام تجویز کرد و گفت هر ۱۲ ساعت ۱میلی لیتر تا ۶ماه استفاده کن ، اشکال داره که چند ساعت بعد از استفاده از قطره از روغن کرچک استفاده کنم؟؟ چون اون قطره ۲ ،۳ ساعت باید روی پوست سر باشه برای جذب بعد خشک میشه

    1. سلام پارسای عزیز. ماینوکسیدل داروی قوی هست و توصیه می‌کنیم با یک پزشک باتجربه دیگه در این زمینه مشورت کنید. استفاده از روغن کرچک در کنار ماینوکسیدل ممکنه تداخل دارویی ایجاد کنه. به همین دلیل حتما باید قبل از استفاده با متخصص پوست و موی خود مشورت کنید. در صورت صلاحدید ایشان می‌توانید به عنوان درمان کمکی از روغن کرچک استفاده کنید.

    1. سلام علی عزیز. روغن کرچک نباید بیشتر از یک بار در هفته بخصوص برای موهای بلند استفاده بشه و حتما باید با روغن سبکی مثل روغن نارگیل ترکیب بشه تا منجر به نمدی شدن موها نشود.

  14. سلام کاستروما برای مو خوبه؟!
    اخه به من بجای روغن کرچک اونو داده که نوشته روغن کرچک خوش طعم
    برای مو و مژه اینا استفاده کنم فایده داره؟!

    1. سلام دوست عزیز کاستروما بیشتر بصورت خوراکی برای رفع یبوست استفاده میشه و نوع صنعتی اون ترکیبات دیگری مانند دارچین، میخک و … هم دارد. بنابراین سعی کنید از روغن کرچک خالص برای مو و مژه استفاده کنید. در مصرف برای مژه مقدار بسیار کم باشه و مراقب باشید وارد چشم نشود

  15. سلام
    استفاده ع روغن کرچک موهارو پرپشت ام میکنه؟
    و اینکه پوست سرم چربه و اگ فقط ب ساقه ها بزنم تاثیر داره تو رشدش؟

    1. سلام ملیکای عزیز. برای تاثیر برای رشد باید روی کف سر زده بشه ولی شما چون کف سر چربی دارید فقط باید روی ساق موها استفاده بشه منتها روی ساق موها هم باعث افزایش درخشندگی و مقاومت موها میشه که در نتیجه میتونه موها رو پرپشت تر نشون بده. شما برای گرفتن نتایج بهتر میتونید روغن تراپی مو رو بصورت متناوب انجام بدین یعنی همیشه از روغن کرچک استفاده نکنید و از سایر روغن ها مانند روغن نارگیل یا فندق هم استفاده کنید.

  16. سلام،،متاسفانه ارایشگر ابروهای منو خراب کرده و خیلی باریک کرده و من ناراحتم ازین موضوع،،میتونم از روغن واسه رشد سریع استفاده کنم؟

    1. سلام ستاره عزیز. بابت اتفاقی که افتاده متاسفیم. روغن میتونه به رشد ابروهاتون کمک کنه ولی چون ماده طبیعی هست زمان بره و باید صبر داشته باشید و قبل از استفاده حتما آزمایش پچ رو انجام بدین که منجر به حساسیت نشه

  17. سلام دوست عزیز
    تا چند موقع بزنیم اثر میکنه
    برای رشد مو و ریش

    1. سلام دوست عزیز. تاثیر مواد طبیعی به عوامل مختلفی به خصوص واکنش بدن شما نسبت به ترکیبات آن بستگی دارد ولی معمولا حداقل 2 الی 4 ماه زمان می برد تا نتایج اولیه مشخص شود. توجه داشته باشید که اگر تاکنون از این ماده استفاده نکرده اید حتماً آزمایش پچ را انجام دهید.

  18. سلام‌من موهام چربی و ریزش دارم باید چطور از این روغن استفاده کنم میتونم بزنم به ریشه موهام؟

    1. دوست عزیز سلام. اگر پوست کف سرتان چرب است به هیچ وجه از هیچ روغنی در کف سر و ریشه مو استفاده نکنید. اگر موی چرب دارید بهتر است از این روغن تنها بر روی ساقه‌های مو آن هم به میزان کم و هفته ای یک الی دو مرتبه استفاده کنید. می توانید یک ساعت قبل از حمام نیز استفاده کنید تا به عنوان یک کاور برای شما عمل کرده و ریزش مو را تا حدی کاهش دهد. به علاوه موهای خود را در هر نوبت حمام تنها یک مرتبه و با آب ولرم بشویید.

  19. سلام برای استفاده از روغن کرچک برای ریزش ابرو آیا تاثیری داره یا نه؟🥺

    1. سلام یکتای عزیز. ترکیبات موجود در روغن کرچک می تواند تاثیر مثبتی در تقویت فولیکول های مو داشته باشد، اما از نظر علمی مشخص نیست که صد در صد برای ریزش ابرو مناسب باشد و علت ریزش هم مهم است.

      1. سلام سه ماهه از مخلوطه نصف به نصف کرچک و نارگیل برای مژه هام استفاده میکنم، و تا حدودی نتیجه گرفتم، اگه تا شش ماه کامل استفاده کنم، دیگه کافیه یانه بازم ب مصرف کردنش ادامه بدم راهنماییم کنید لطفا ممنونم

        1. سلام پیمان عزیز. درمان های طبیعی حالت تقویت کننده دارند و اگر بتونید ادامه بدین نتایج بهتری خواهید گرفت. اگر هم بعد از گرفتن نتیجه زمان کافی برای انجامش نداشتید حداقل هفته ای دو بار این کار را انجام دهید. اگرچه رها کردن این کار ضرری به شما نمی رساند ولی ادامه دادنش مفید است.

    1. سلام اشکان عزیز. بسته به شرایط موهای شما و نوع مو، همچنین واکنش موهای شما به این ماده، زمان مشاهده نتایج واقعی متفاوت است. اما به طور کلی نتایج مصرف مواد طبیعی معمولا بعد از دو الی شش ماه مصرف منظم هفتگی، مشخص خواهند شد.

    2. سلام چه مقدار روی مو باید استفاده کنیم؟
      کل ریشه مو با روغن باید پوشیده شه؟
      اندازه دقیق برای استفاده روی ریشه مو بزنیم میشه بهم بگید چقد باشه

      1. اشکان عزیز سلام. بستگی به نوع جنس موهای شما داره. اگر موی چربی دارید اصلا نباید روغن را به ریشه موها بزنید. اما در صورتی که کف سر و جنس موهایتان خشک است در حد چند قطره که بتوانید کف سر و ریشه ها را با آن ماساژ دهید کافیست و نیاز نیست بیش از حد ریشه موها را چرب کنید.

        1. سلام ببخشید آیا این روغن برای رشد ریش کسی که ریش نداره یا کوسه ایه موثره؟

          1. سلام مهدی عزیز. ترکیبات موجود در روغن کرچک می‌تواند فولیکول‌های مو در هر قسمت از بدن مانند ریش را تقویت کند. اما به هر حال یک روش طبیعی است و میزان اثر آن برای افراد مختلف متفاوت است. همچنین برای ایجاد تاثیر مناسب نیاز به مداومت مصرف دارد. بنابراین در صورت عدم حساسیت پوستی به این روغن می‌توانید آن را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا