پوست

تاثیر خواص روغن بادام برای پوست و لکه های صورت

اگرچه بادام یکی از مغزهای آجیلی بسیار خوشمزه و پرخاصیت برای میان وعده و برخی دستورالعمل‌های غذایی است، از روغن بادام نیز می‌توان برای موارد مختلفی استفاده کرد. یکی از این موارد استفاده از روغن بادام برای پوست در صنعت زیبایی مثلاً استفاده از خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت است.

در این مقاله از سفیر زیبایی قصد داریم مهم‌ترین خواص روغن بادام برای پوست، مو و سلامتی را برایتان شرح دهیم. پس در ادامه این داستان با ما همراه باشید.

اهمیت روغن بادام در طب سنتی

در روش‌های باستانی چینی و طب آیورودا قرن‌هاست که از روغن بادام برای کمک به تسکین و لطافت پوست و درمان زخم‌ها و بریدگی‌های جزئی استفاده می‌شود. امروزه نیز روغن بادام را در طیف گسترده‌ای از محصولات آرایشی و زیبایی مورد استفاده قرار می‌دهند.

از طرفی به دلیل وجود برخی ترکیبات خاص در بادام، در طب سنتی برای افزایش متابولیسم بدن و همچنین برخی نکات سلامتی دیگر مانند جلوگیری از پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی، استفاده از بادام یا روغن آن بسیار توصیه می‌شود.

خواص روغن بادام تلخ برای لک صورت

مواد مغذی موجود در روغن بادام

شما می‌توانید از روغن بادام هم برای مصارف خوراکی و هم برای بهبود کیفیت پوست و مو استفاده کنید. منتها به‌طورکلی دو نوع روغن بادام وجود دارد که شامل روغن بادام شیرین و روغن بادام تلخ می‌شود. معمولاً از روغن بادام تلخ برای مصارف زیبایی و از روغن بادام شیرین برای مصارف خوراکی استفاده می‌شود.

اگرچه ارزش مواد مغذی این بادام‌ها ازنظر مقدار ممکن است کمی متفاوت باشد ولی ازنظر ترکیبات موجود تقریباً یکسان هستند و این ترکیبات، عبارت‌اند از:

ویتامین A

رتینول موجود در ویتامین A می‌توانند تولید سلول‌های جدید پوست را تشویق کنند و منجر به صاف کردن خطوط ریز شوند. از طرفی در بدن برای سلامتی چشم و عملکرد مناسب بسیاری از ارگان‌ها ضروری است.

ویتامین E

این ماده مغذی دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند به جلوگیری از آسیب‌های سلولی مخرب در بدن کمک کند و ویتامین E موجود در آن، به کاهش آسیب‌های پوستی ناشی از اشعه ماوراءبنفش (UV) کمک می‌کند. از طرفی با جلوگیری از استرس اکسیداتیو یک عامل  پیشگیری‌کننده از بسیاری از بیماری‌ها و سکته‌های قلبی و مغزی است.

اسیدهای چرب امگا 3

این مواد مغذی از مواد ضروری مورد نیاز بدن هستند که در کمتر ماده خوراکی مانند بادام یا انواع ماهی‌ها یافت می‌شوند. اسیدهای چرب امگا 3 در روغن بادام تلخ برای صورت به جلوگیری از پیری زودرس و محافظت از پوست در برابر آسیب خورشید کمک می‌کنند.

ماده معدنی روی

روی نوعی ماده معدنی محسوب می‌شود که از مواد مغذی ضروری جهت بهبود آکنه یا سایر اسکارهای پوستی است که مصرف خوراکی آن، نسبت به سایر روش‌های استفاده، مفیدتر خواهد بود.

فواید استفاده از روغن بادام برای پوست چیست؟

اگرچه تحقیقات زیادی وجود دارد که فواید خوردن بادام برای سلامتی را نشان می‌دهد، اما شواهد علمی کمتری در مورد فواید استفاده از روغن بادام برای پوست وجود دارد. بااین‌حال، طبق برخی مطالعات بالینی و شواهد، استفاده از روغن بادام برای پوست می‌تواند مزایای زیر را برای شما به همراه داشته باشد:

منجر به کاهش پف و حلقه‌های زیر چشم می‌شود

ازآنجایی‌که روغن بادام یک منبع عالی ضدالتهاب است، می‌تواند در کاهش تورم صورت و دور چشم نقش داشته باشد.

توناژ رنگی پوست را بهبود می‌بخشد

روغن بادام ترکیباتی دارد که دارای خاصیت نرم‌کنندگی و پتانسیل بهبود رنگ و توناژ پوست است.

خشکی پوست را درمان می‌کند

روغن بادام قرن‌هاست که برای درمان بیماری‌های مربوط به خشکی پوست ازجمله اگزما و پسوریازیس استفاده می‌شود.

آکنه را بهبود می‌بخشد

محتوای اسید چرب روغن بادام می‌تواند به حل کردن چربی اضافی روی پوست کمک کند. از طرفی رتینوئیدهای موجود در این روغن، ظاهر آکنه را کاهش داده و گردش سلولی را بهبود می‌دهند که همگی منجر به داشتن یک پوست بهتر خواهد شد.

آسیب‌های ناشی از نور خورشید را معکوس می‌کند

نتایج برخی مطالعات در این زمینه نشان داده است که ویتامین E که یکی از مواد مغذی اصلی موجود در روغن بادام است، می‌تواند به کاهش آسیب‌های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش مانند آفتاب سوختگی کمک کند.

ظاهر جای زخم را کاهش می‌دهد

در طب باستانی چینی و آیورودا، از روغن بادام برای پوست جهت کاهش جای زخم و از بین بردن جای جوش استفاده می‌شده است. درواقع ویتامین E موجود در این مغز، می‌تواند به صاف کردن پوست کمک کند.

ظاهر ترک‌های پوستی را کاهش می‌دهد

وجود ترک‌های پوستی، بخصوص در برخی افراد که در مدتی کوتاه افزایش یا کاهش وزن قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند و یا در خانم‌های باردار که به دلیل کشیده شدن پوست شکم در سیکل بارداری دچار این ترک‌ها می‌شوند، می‌تواند ازنظر زیبایی آزاردهنده باشد. طبق نتایج یک تحقیق در سال 2016، روغن بادام شیرین، درمان و یک روش پیشگیری مؤثر برای این نوع ترک‌های پوستی است.

روش استفاده از روغن بادام تلخ برای پوست صورت

آیا استفاده از روغن بادام برای پوست بی‌خطر است؟

به‌طورکلی استفاده از روغن بادام برای پوست خطری ایجاد نمی‌کند و نمی‌توان مورد خاصی را به‌عنوان مضرات روغن بادام شیرین برای پوست صورت بیان کرد. بااین‌حال، برخی از اقدامات احتیاطی وجود دارد که باید در نظر داشت و عبارت‌اند از:

  • در صورت داشتن حساسیت به انواع آجیل، نباید از روغن بادام برای پوست استفاده کنید.
  • اگر تابه‌حال از روغن بادام برای پوست خود استفاده نکرده‌اید، قبل از استفاده از آن روی صورت خود یک آزمایش پچ انجام دهید.

برای انجام آزمایش پچ، می‌توانید با مالیدن مقدار کمی روغن بادام به داخل مچ دست یا آرنج خود، این تست را انجام دهید. اگر در عرض چند ساعت بعد از استفاده هیچ نشانه‌ای از قرمزی، خارش، سوزش، تورم و … مشاهده نشد، استفاده از روغن بادام بر روی پوست شما بی‌خطر است.

روش استفاده از روغن بادام تلخ برای پوست صورت

چه از روغن بادام تلخ استفاده کنید و چه از روغن بادام شیرین، تفاوتی در روش استفاده وجود ندارد. چندین روش که می‌توانید به کار بگیرید، عبارت‌اند از:

استفاده از روغن بادام برای صورت به‌عنوان پاک‌کننده

روغن بادام برای صورت علاوه بر مواردی که در قسمت‌های قبلی گفته شد، به‌عنوان یک پاک‌کننده نیز استفاده می‌شود. به همین دلیل برخی از افراد دوست دارند از این روغن به‌عنوان پاک‌کننده آرایش استفاده کنند. در بسیاری از محصولات پاک‌کننده نیز شما روغن بادام را در ترکیبات مورد استفاده مشاهده می‌کنید که علاوه بر تمیز کردن پوست از آسیب و خشک شدن آن جلوگیری خواهد کرد.

برای پاک کردن آرایش خود به کمک این روغن کافیست مقدار کمی از آن را با استفاده از نوک انگشتان تمیز، به‌آرامی به مناطقی که می‌خواهید آرایش پاک کنید، بمالید. سپس به کمک پنبه یا آب گرم روغن را پاک کنید. در ادامه صورت خود را با پاک‌کننده مورد علاقه خود بشویید.

استفاده از روغن بادام برای صورت به‌عنوان روغن حامل

روغن بادام نوعی روغن حامل است، به این معنی که سبک است و می‌تواند روغن‌های ضروری دیگر را به عمق پوست انتقال دهد. از طرفی مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون به‌تنهایی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و مانند روغن‌های اساسی مثل روغن شمعدانی نیازی به رقیق کردن ندارد.

می‌توانید روغن بادام را با یک روغن ضروری که برای پوست مفید است مانند روغن گل رز، اسطوخودوس، شمعدانی یا روغن لیمو مخلوط کنید. قبل از مالیدن روی صورت، حتماً روغن ترکیبی به دست آمده را در قسمت داخلی آرنج یا مچ دست خود تست کنید.

برای استفاده از روغن بادام برای پوست در این روش باید چند قطره از اسانس یک روغن سنگین‌تر را به هر اونس روغن بادام (28 گرم) اضافه و خوب مخلوط کنید. مخلوط روغن را روی پوست مرطوب بمالید و با آب گرم بشویید. ازآنجایی‌که این ترکیب یک پاک‌کننده روغنی است، ممکن است لازم باشد دو بار آبکشی کنید تا باقیمانده آن به‌طور کامل از روی پوست پاک شود.

روغن بادام تلخ برای مو

استفاده از روغن بادام برای صورت به‌عنوان یک مرطوب‌کننده

همچنین می‌توانید از روغن بادام به‌عنوان یک روغن مرطوب‌کننده استفاده کنید. برای انجام این کار، پوست خود را مانند همیشه بشویید و خشک کنید. سپس به‌آرامی مقدار کمی روغن بادام (تقریباً به اندازه نصف یک سکه) را با نوک انگشتان خود به پوست صورت بزنید و اجازه دهید جذب پوست شود. اگر از آن به‌عنوان مرطوب‌کننده استفاده می‌کنید، نیازی به آبکشی ندارید.

تأثیر روغن بادام بر تیرگی دور چشم

حلقه‌های سیاه دور چشم نشانه‌ای از کمبود خواب، استرس، آلرژی یا نوعی بیماری هستند. بااین‌حال، بسیاری از افراد به‌طور طبیعی دچار حلقه یا سیاهی دور چشم می‌شوند، حتی اگر به‌خوبی استراحت کرده باشند. این مسئله می‌تواند به این دلیل اتفاق بیفتد که پوست زیر چشم نازک‌تر است و رگ‌های خونی را در برخی افراد بیشتر آشکار می‌کند.

پوست نازک‌تر همچنین می‌تواند راحت‌تر رطوبت خود را از دست بدهد و کم آب شود. روغن بادام برای پوست می‌تواند به درمان سیاهی دور چشم و کاهش پف زیر چشم کمک کند. زیرا دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی است. روغن بادام همچنین حاوی رتینول، ویتامین E و ویتامین K است که می‌تواند سلامت و شادابی پوست ظریف زیر چشم را بدون تحریک آن حفظ کند.

نحوه استفاده از روغن بادام برای درمان سیاهی دور چشم

هنگام استفاده از روغن بادام برای از بین بردن سیاهی دور چشم، اولین نکته مهم این است که یک روغن باکیفیت بخرید. روغن باید خالص و ترجیحاً ارگانیک باشد. برای استفاده از این روغن به روش زیر عمل نمایید:

  • ابتدا دست‌هایتان را با آب و صابون کاملاً بشویید.
  • سپس صورت خود را با پاک‌کننده روزانه خود بشویید.
  • حال مقدار کمی روغن بادام را به‌آرامی در ناحیه زیر چشم خود ماساژ دهید. ماساژ به افزایش گردش خون کمک می‌کند و بهتر است با نوک انگشتان حلقه از سمت داخل به سمت بیرون انجام شود یا بصورت ضربه‌ای با ضربه‌های ریز که با نوک انگشتان می‌توانید انجام دهید، این کار را بکنید.
  • برای گرفتن بهترین نتیجه، این کار را عصرها انجام دهید و بگذارید روغن یک شب بماند و صبح آن را بشویید. همچنین باید از روغن بادام هر شب یک بار و به مدت حداقل چند هفته استفاده کنید. ممکن است کمی طول بکشد تا نتایج افزایش گردش خون، روشن شدن رنگ پوست و آبرسانی پوست را به‌طور واضح مشاهده کنید.
خواص روغن بادام تلخ برای صورت و موی شما

خواص روغن بادام تلخ برای صورت و موی شما

روغن بادام تلخ حاوی اسید اولئیک به‌علاوه اسید چرب امگا 9 است که به آن خاصیت مرطوب‌کنندگی قوی می‌دهد. ازآنجایی‌که این روغن در صورت استفاده موضعی به‌راحتی جذب می‌شود، می‌تواند محتوای مغذی بالای خود را در اعماق لایه‌های درم (لایه درونی پوست) برای التیام و تغذیه قوی پوست ارائه دهد.

همچنین سرشار از ویتامین E است که به آن توانایی مبارزه با رادیکال‌های آزاد و معکوس کردن علائم پیری مانند چین‌وچروک و خطوط ریز را می‌دهد. یکی دیگر از کاربردهای پرطرفدار این روغن، توانایی آن در روشن کردن پوست است. شما می‌توانید از آن برای محو کردن لکه‌های تیره، حلقه‌های تیره زیر چشم، هایپرپیگمانتاسیون و روشن کردن رنگ پوست خود استفاده کنید.

روغن بادام تلخ برای مو نیز عالی است. زیرا به حفظ سلامت پوست سر کمک می‌کند و به نوبه خود فولیکول‌های مو را تقویت خواهد کرد. دارای pH خنثی است و با شرایط پوست سر که باعث ریزش مو و موهای ضعیف مانند شوره سر و خشکی می‌شود، مقابله می‌کند.

خواص آنتی‌اکسیدانی آن می‌تواند موهای آسیب‌دیده ناشی از حالت دادن بیش‌ازحد و قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سایر عوامل استرس‌زای محیطی را نیز ترمیم کند. در نهایت به موها کمک می‌کند تا انعطاف‌پذیری، قدرت و درخشندگی خود را بازیابند و درعین‌حال از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی …

همان‌طورکه مشاهده کردید روغن بادام برای پوست خواص بسیار زیادی دارد که می‌توانید جهت بهبود کیفیت پوست خود از هر نظر، از این روغن مقرون‌به‌صرفه استفاده نمایید. از طرفی می‌توانید علاوه بر پوست، برای بهبود کیفیت مو نیز از آن استفاده کنید و با یک تیر دو نشان بزنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا