تناسب اندام

روزه داری متناوب روشی سالم برای کاهش وزن

همان طور که می‌دانید روش‌های زیادی برای کاهش وزن و چربی سوزی بیشتر وجود دارد. یکی از روش‌هایی که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است روزه گرفتن به‌صورت متناوب می‌باشد. روزه داری متناوب شامل روزهای منظم، کوتاه مدت و یا روزهایی با حداقل مصرف مواد غذایی می‌باشد.

در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم روزه داری متناب چگونه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. با ما همراه باشید.

مزایای روزه داری متناوب

با اینکه بسیاری از افراد روزه داری متناوب را برای کاهش وزن امری غلط می‌پندارند اما روزه گرفتن به مدت کوتاه در این زمینه کمک کننده است. به‌علاوه روزه خطر بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

روش‌های مختلف روزه داری متناوب برای کاهش وزن

شما می‌توانید برنامه‌های مختلفی برای روزه داری متناوب داشته باشید که همه آن‌ها مؤثر هستند و تنوع آن به خاطر این است که هر کدام راحت‌تر بودید را انجام دهید. این روش‌ها عبارت‌اند از:

روزه داری متناوب با روش 16/8

در این روش شما فقط در 8 ساعت از شبانه روز می‌توانید کالری مصرف کنید که این 8 ساعت در تمام روزها یکسان است؛ بنابراین به مدت 16 ساعت نباید چیزی بخورید.

در این روش اگر بخواهید به روش اسلام عمل کنید باید ساعاتی از آن بین اذان صبح تا اذان مغرب باشد و هرچه کمتر بود به آن اضافه کنید. در غیر این صورت می‌توانید از صبح تا 8 ساعت کالری مصرف کنید و بعد دیگر تا 16 ساعت چیزی نخورید. البته نباید در آن 8 ساعت نیز دائماً مواد غذایی پرکالری و چاق کننده مصرف کنید. این روش بخصوص در مردان باعث حفظ توده عضلانی و کاهش توده چربی می‌شود.

حتماً یک رژیم غذایی متعادل شامل میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل، چربی‌های سالم و پروتئین بخورید تا از مزایای بالقوه این رژیم برای سلامتی استفاده کنید.

روزه داری متناوب باروش 5/2

در این روش باید 5 روز در هفته را مثل همیشه غذا بخورید و حتی کالری مصرفی را محدود نکنید؛ اما در دو روز از هفته کالری مصرفی خود را به ¼ کاهش دهید؛ مثلاً کسی که هر روز 2000 کالری مصرف می‌کند، در این دو روز باید 500 کالری به‌صورت روزانه مصرف نماید. این نوع روزه‌داری برای جلوگیری از دیابت نوع 2 بسیار مؤثر است.

این رژیم انعطاف پذیری خوبی دارد زیرا آن دو روز را خودتان انتخاب می‌کنید و در روزهای دیگر نیز هیچ محدودیت کالری ندارید. البته اگر بتوانید در آن 5 روز نیز یک رژیم متعادل داشته باشید قطعاً سریع‌تر نتیجه خواهید گرفت.

با این حال توجه داشته باشید که این رژیم برای همه مناسب نیست و در صورت داشتن بیماری باید قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.

روش خوردن، صبر کردن، خوردن

در این رژیم شما باید یک یا دو روز غیر متوالی در هفته را در نظر بگیرید و در آن روز یا روزها به مدت 24 ساعت چیزی نخورید؛ اما در بقیه روزها می‌توانید آزادانه غذا بخورید. با این حال بهتر است پرخوری نکنید. این روش کالری مصرفی کل هفته شما را کاهش داده و به کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین بدن را مجبور می‌کند به جای گلوکز از طریق سوخت چربی انرژی خود را تأمین کند.

نخوردن غذا به مدت 24 ساعت کار آسانی نیست و ممکن است باعث پرخوری در روزهای دیگر شود؛ بنابراین در صورت داشتن هرگونه بیماری قبل از عمل به رژیم باید با پزشک مشورت کنید.

روزه داری متناوب باروزه جایگزین

روزه جایگزین برنامه‌ای است که خیلی راحت می‌توانید آن را انجام دهید. در این رژیم، شما یک روز در میان به‌صورت معمولی یعنی از اذان صبح تا اذان مغرب روزه می‌گیرید و هنگام افطار و سحر در حد خیلی کم غذا می‌خورید اما می‌توانید در روزهای غیر روزه داری هرچه بخواهید بخورید.

در یک مطالعه در مورد این روش روزه داری مشخص شده افرادی که به‌طور کلی با این روش طی 4 هفته 35% کالری کمتری مصرف کردند توانستند حدود 3.5 کیلوگرم وزن کم کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیب روزه داری در روزهای متناوب با ورزش استقامتی می‌تواند باعث کاهش وزن دو برابر بیشتر از روزه داری به تنهایی شود.

روش های کم کردن وزن با روزه داری متناوب

روزه داری متناوب بارژیم جنگجو

رژیم جنگجو در سال 2001 توسط آوری هافملكر ایجاد شد که كمی افراطی تر از روش 16: 8 است اما محدودیت كمتری نسبت به روش خوردن، صبر کردن، خوردن دارد. در این روش باید 20 ساعت در روز چیزی نخورید یا خوردن را به حداقل برسانید و فقط در 4 ساعت می‌توانید کالری مصرف کنید.

این رژیم افراد را به مصرف مقادیر کمی لبنیات، تخم مرغ آب پز شده و میوه‌ها و سبزیجات خام و همچنین مایعات بدون کالری مثل آب و چای بدون قند در طول دوره 20 ساعته سریع ترغیب می‌کند.

این رژیم برای همه افراد توصیه نمی‌شود و در صورت داشتن بیماری زمینه‌ای قبل از انجام آن حتماً با پزشک مشورت نمایید.

سخن پایانی …

همان طور که مشاهده کردید روزه داری به‌صورت متناوب می‌تواند تأثیر بسزایی در سلامتی کلی و کاهش کالری مصرفی داشته باشد. از طرفی چون در زمان‌های غیر روزه داری می‌توانید کالری مصرفی معمولی خود را داشته باشید و نیاز به محدودیت‌های سخت رژیم‌های دیگر نیست به‌راحتی می‌توانید آن را انجام دهید و بعد از 2 الی 3 ماه نتایج عالی آن را خواهید دید. اگر روزانه 20 الی 30 دقیقه هم ورزش کنید نتیجه شگفت انگیز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا