تناسب اندام

معجزه ذرت برای لاغری و جایگزینی عالی برای نان و برنج!

ذرت یا ماکای، دارای مزایای تغذیه بسیار مفیدی برای سلامتی محسوب می‌شود. ذرت به دلیل ارزش غذایی و کاربردهای متعدد دیگر در صنایع غذایی، یکی از مهم‌ترین محصولات در جهان است. کربوهیدرات موجود در ذرت طبیعی بوده و به همین دلیل در یک رژیم متعادل از ذرت برای لاغری و حفظ وزن استفاده می‌شود. از این دانه خوشمزه به روش‌های مختلف مانند آب‌پز، کبابی و حتی آرد ذرت استفاده می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم برای شما توضیح دهیم که ذرت برای لاغری چگونه عمل می‌کند و چطور در کاهش وزن به شما کمک خواهد کرد؟

مزایای ذرت برای لاغری

ذرت مرایای زیادی دارد که می‌توان از آن‌ها برای لاغری استفاده کرد. این مزایا به شکل زیر می باشند:

1. ذرت یک کربوهیدرات سالم است.

ذرت یک ماده غذایی کامل و یک کربوهیدرات سالم است که حتی درصورتی‌که برای کاهش وزن از کربوهیدرات‌هایی مانند برنج سفید و نان سفید منع شده باشید به‌راحتی می‌توانید ذرت را جایگزین آن نمایید؛ زیرا کربوهیدرات‌های سالم مانند کربوهیدرات‌های مصنوعی چاق‌کننده نیستند.

2. ذرت دارای فورلیک اسید است.

طبق تحقیقات انجام شده فرولیک اسید یک ماده شیمیایی منحصربه‌فرد و مورد نیاز برای بدن است که بیشتر در غلات و همچنین میوه‌ها و سبزیجات به مقدار کم وجود دارد. با این حال، مقدار آن در ذرت زیاد است. پخت ذرت میزان اسید فرولیک را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. اگرچه ذرت به دلیل کاروتن زرد است، اما مقدار کمی بتاکاروتن دارد. کاروتن ها در جلوگیری از واکنش‌های اکسیداتیو و سرطان‌ها نیز بسیار مهم و کمک‌کننده هستند.

3. ذرت سرشار از مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

ذرت شیرین، نوعی ذرت، سرشار از کربوهیدرات، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. به‌علاوه این ذرت پروبیوتیک خوبی است زیرا حاوی نوعی باکتری خوب روده است که به هضم غذا کمک کرده و متابولیسم بهتر را تسهیل می‌کند و درنهایت به‌خوبی می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. این ماده همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌های عالی و ویتامین‌های A، B و C است که به‌طورکلی به حفظ سلامت پوست، بینایی و مخاط کمک می‌کند.

مخاط غشایی است که در حفرات مختلفی از بدن قرار می‌گیرد و سطح اندام‌های داخلی را می‌پوشاند. بعلاوه، حاوی مقادیر سالمی از برخی مواد معدنی ضروری مانند روی، منیزیم، مس، آهن و منگنز است. ذرت شیرین یک غلات فاقد گلوتن است و برای بیماران سلیاک که نمی‌توانند گلوتن مصرف کنند نیز مفید است. جدا از کمک به کاهش وزن، کالری لازم برای متابولیسم روزانه را تأمین می‌کند.

استفاده از ذرت برای لاغری

دلایل مهم برای استفاده از ذرت برای لاغری و رژیم غذایی

علاوه بر همه فوایدی که از ترکیبات موجود در ذرت برای لاغری گفتیم، در اینجا دلایل دیگری را برای اهمیت گنجاندن ذرت در رژیم غذایی روزانه ذکر خواهیم کرد:

  • ذرت غنی از کربوهیدرات و حتی مواد معدنی و ویتامین‌هایی مانند پتاسیم، فسفر، آهن و تیامین است که برای سلامت بدن بسیار ضروری هستند و باید به‌صورت روزانه مصرف شوند.
  • کمبود فیبر غذایی با یبوست، سرطان، کلسترول بالا، دیابت، چاقی و فشار خون بالا ارتباط دارد. آرد ذرت 15 درصد فیبر فراهم می‌کند که 9 درصد آن محلول است؛ بنابراین به‌راحتی می‌توانید با مصرف ذرت از شر یبوست و اختلالات گوارشی راحت شوید.
  • شاخص گلیسمی ذرت نسبتاً زیاد است و بنابراین، افراد دیابتی و افراد با وزن بالا باید آن را به میزان متوسط ​​مصرف کنند؛ اما به دلیل ترکیبات مفیدی که دارد باز هم بهتر از برنج، سیب‌زمینی و نان برای این افراد می‌باشد.
  •  ذرت فاقد گلوتن است و به همین دلیل برای افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن یا بیماری سلیاک مناسب است.

عوارض مصرف بیش از حد ذرت

مصرف ذرت عارضه خاصی ایجاد نمی‌کند اما نباید آن را جایگزین همه مواد غذایی نمود زیرا همه پروتئین‌ها و مواد مورد نیاز بدن را تأمین نمی‌کند. به‌علاوه ذرت به‌طورکلی فاقد اسیدهای آمینه ضروری برای بدن می‌باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود در کنار ذرت، مواد غذایی کامل‌تری مانند حبوبات، آجیل، لبنیات یا پروتئین حیوانی را در کنار آن به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

سخن پایانی …

همان‌طور که گفتیم ترکیبات ذرت در کنار مواد غذایی پروتئین دار برای کاهش وزن بسیار مفید است و به‌راحتی می‌توانید از ذرت برای لاغری استفاده کنید؛ اما توجه داشته باشید ما در مورد خود ذرت صحبت کردیم و استفاده آن به روش‌هایی مانند استفاده از کره زیاد، ذرت مکزیکی همراه با پنیر و … کمکی به کاهش وزن نمی‌کند.

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام
    مطلب فوقوخیلی مفید و کاربردی بود ،سپاسگزارم

      1. یه مقاله خوندم نوشته بود کالری ذرت خیلی بالاس و باعث چاقی میشه….
        یعنی میشه از ذرت بعنوان وعده بعد از تمرین گه باعث لاغری بشه و به جاش شام نخوریم استفاده کنیم؟لاغر میکنه؟؟؟؟؟

        1. سلام نازنین عزیز. این دانه از نظر ارزش غذایی بسیار غنی است ولی برای رژیم های لاغری باید کالری اون در نظر گرفته بشه و به جای مواد دیگه به میزان مورد نیازتون که در رژیم هست جایگزین شود.

        2. لطفا بفرمایید ذرت آب پز خانگی درکل چاق کننده است یالاغرکننده؟. متشکرم قاسمی سعدآبادی

          1. سلام صادق عزیز. ذرت از سبزیجات نشاسته‌ای است و اگر به مقدار زیاد استفاده شود به دلیل کالری بالا چاق کننده است ولی در حد متعادل با احتساب میزان کالری، انتخاب خوبی برای رژیم غذایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا