مو

درمان شوره سر با کاربردی ترین روش ها

درمان شوره سر دغدغه‌ای است که در حال حاضر، افراد زیادی در جامعه به آن گرفتار شده‌اند. متأسفانه روش‌های نادرست مراقبت از مو یا استفاده از برخی محصولات نامناسب، تغذیه نادرست و… همگی از عوامل ایجاد این عارضه هستند. شوره سر اگر به‌موقع درمان نشود، می‌تواند به یک معضل برایتان تبدیل شود و حس خوبِ داشتن موهای زیبا را از شما خواهد گرفت. به همین دلیل، بهتر است با دیدن علائم شوره سر از همان ابتدا به فکر چاره باشید.

در این مقاله از سفیر زیبایی ما سعی می‌کنیم بهترین راهکارهای درمان شوره سر را برای شما عزیزان توضیح دهیم؛ اما توصیه می‌کنیم در صورت وجود شوره سر شدید حتماً برای درمان به متخصص نیز مراجعه کنید.

آشنایی با عارضه شوره سر قبل از درمان

شما هر عارضه‌ای را وقتی می‌توانید بهتر درمان کنید که شناخت کامل‌تری نسبت به آن داشته باشید. شوره سر یک بیماری مربوط به پوست سر است که باعث ایجاد پوسته‌هایی می‌شود و این پوسته‌ها حتی در حالت تمیز بودن موها از بین موها مشخص است. در موارد شدید هم دائماً این پوسته‌ها روی شانه‌های شما می ریزند.

گاهی پوسته‌ها تقریباً سفید رنگ و خشک هستند که علت اصلی این حالت، خشکی کف سر است و می‌توان با درمان خشکی کف سر، شوره را نیز برطرف کرد. اما گاهی شوره‌ها حالت زردی و چرب دارند که به دلایل دیگر مانند درماتیت سبورئیک، واکنش‌های آلرژیک، پسوریازیس و اگزما اتفاق افتاده‌اند و باید مورد بررسی و درمان تخصصی‌تر قرار بگیرند.

علاوه بر حالت پوست پوست شدن کف سر، افرادی که با این مشکل درگیر هستند، معمولاً خارش هم دارند. اما نگران نباشید؛ چون در حال حاضر روش‌های خوبی برای درمان شوره سر وجود دارد. این را هم بدانید که اکثر مردم در برخی از دوره‌های زندگی خود شوره سر را تجربه می‌کنند، اما این مسئله از سنین نوجوانی تا میان‌سالی شایع‌تر است و در صورت توجه به موقع قابل درمان خواهد بود.

همچنین برخی شرایط مانند سن فرد، آب‌وهوا، سطح استرس، شرایط پزشکی، مراقبت ناصحیح و انتخاب محصولات نادرست مو می‌توانند احتمال شوره و نیاز به درمان شوره سر را افزایش دهند.

شوره سر چیست و چگونه درمان می‌شود؟

روش‌های خانگی درمان شوره سر

ما در ابتدا برخی از روش‌های خانگی درمان شوره سر را برایتان توضیح خواهیم داد. معمولاً اگر شوره سر به دلیل بیماری خاصی ایجاد نشده باشد و خفیف باشد، به این روش‌ها پاسخ مناسبی می‌دهد و شما می‌توانید در خانه درمان را انجام دهید.

البته با توجه به اینکه شما خودتان نمی‌توانید علت دقیق شوره سر را تشخیص دهید، بهتر است برای شروع درمان شوره سر به‌صورت خانگی نیز یک مشورت ابتدایی با متخصص داشته باشید. زیرا استراتژی درمانی مناسب تا حد زیادی به سن فرد، هر گونه بیماری زمینه‌ای و شدت شوره سر بستگی دارد.

برخی از تغییرات سبک زندگی و درمان‌های خانگی که می‌توانند به درمان شوره سر کمک کنند، عبارت‌اند از:

  • اجتناب از مصرف محصولاتی که حاوی مواد شوینده و مواد شیمیایی خشن هستند.
  • مدیریت استرس
  • برس زدن مو به‌طور منظم (منظور زیاد شانه زدن موها نیست، بلکه منظور شانه کردن موها با برس مناسب مانند یک برس چوبی به‌صورت منظم و روزانه یک الی دو مرتبه است.)
  • پرسش از متخصص پوست در مورد استراتژی مناسب مراقبت از پوست سر و مو
روش‌های خانگی درمان شوره سر

درمان شوره سر خفیف تا متوسط تحت‌نظر متخصص پوست

اگر شوره سر و خارش کف سر شما شدید و مداوم است یا اگر علائم شما بدتر شدند، بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. آنها ممکن است یک مشکل اساسی را شناسایی کنند که به یک درمان خاص پاسخ می‌دهد.

برای شوره‌های خفیف بدون علت خاص، محصولات مختلف بدون نسخه مانند برخی شامپوهای فرموله شده برای این کار، می‌توانند به مدیریت پوسته‌پوسته شدن و خارش کمک کنند.

قبل از استفاده از شامپوی ضدشوره، افراد باید با دقت سعی کنند تا جایی که ممکن است لکه‌های پوسته‌پوسته روی پوست سر را از بین ببرند. این کار میزان تأثیر شامپو را بیشتر خواهد کرد. برای انجام این کار باید به‌آرامی به کمک یک شانه یا برس مو پوسته‌های شل شده را از موها خارج کنید و سپس با شامپوی دارویی موهایتان را بشویید.

مراقب باشید که لکه‌ها یا پلاک‌ها را خیلی تهاجمی از موها خارج نکنید، زیرا این امر می‌تواند باعث تحریک بیشتر پوست سر و بدتر شدن شرایط شود.

طبق تحقیقات انجام شده، اکثر شامپوهای ضدشوره یا ضدقارچ حاوی حداقل یکی از مواد فعال زیر هستند:

  • کتوکونازول که یک ماده ضدقارچ است و معمولاً برای هر سنی مناسب است.
  • سولفید سلنیوم که با کاهش تولید روغن‌های طبیعی غدد پوست سر به مدیریت شوره سر کمک می‌کند. همچنین دارای خواص ضد قارچی قوی است.
  • زینک پیریتیون که رشد مخمر یا قارچ را کند می‌کند.
  • قطران زغال‌سنگ که دارای یک عامل ضدقارچ طبیعی است و می‌تواند تولید بیش از حد سلول‌های پوستی را کاهش دهد. (توجه داشته باشید در طول استفاده طولانی‌مدت از محصولات دارای این ماده، قطران زغال‌سنگ ممکن است موهای رنگ شده یا درمان شده را لکه‌دار کند. همچنین ممکن است حساسیت پوست سر به نور خورشید را افزایش دهد، بنابراین مصرف‌کنندگان باید در بیرون از منزل از کلاه استفاده کنند. قطران زغال‌سنگ همچنین می‌تواند در دوزهای بالا سرطان‌زا باشد.)
  • اسید سالیسیلیک که به حذف سلول‌های اضافی پوست کمک می‌کند.
  • روغن درخت چای که در بسیاری از شامپوهای طبیعی و گیاهی برای درمان شوره سر وجود دارد. این روغن دارای خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی است و به همین دلیل مؤثر است.
درمان شوره سر خفیف تا متوسط تحت‌نظر متخصص پوست

نحوه استفاده از شامپو برای درمان شوره سر

اینکه شما چطور از شامپوی درمانی خود استفاده می‌کنید نیز می‌تواند بر روند درمان شوره سر تأثیر داشته باشد. اینکه تا چه اندازه باید از شامپو استفاده کنید، تا حدی به نوع و اندازه موهای شما بستگی دارد. اما به‌طورکلی آکادمی پوست آمریکا توصیه‌های زیر را ارائه می‌دهد:

برای افراد سیاه‌پوست

یک بار در هفته از شامپو شوره سر استفاده کنید. از یک متخصص پوست بخواهید که یک گزینه مناسب را به شما پیشنهاد کند.

برای افراد سفیدپوست و آسیایی

روزانه شامپوی ملایم و معمولی بزنید و دو بار در هفته از شامپو مخصوص شوره سر استفاده کنید. اگر یک شامپو کمکی نکرد، یکی دیگر را امتحان کنید.

با توجه به اینکه واکنش پوست کف سر افراد مختلف نسبت به ترکیبات یک شامپو می‌تواند متفاوت باشد و تا قبل از مصرف مشخص نمی‌شود، برخی از متخصصان استفاده از یک شامپو را به مدت یک ماه پیشنهاد می‌کنند تا ببینند آیا اثر می‌کند یا خیر؟

نکته دیگر که باید بدانید این است که یک شامپوی خاص ممکن است با گذشت زمان کمتر مؤثر شود. فردی که احساس می‌کند انتخابش در حال از دست دادن اثربخشی خود است، بهتر است با مشورت پزشک به شامپوی دیگری با ترکیب دیگری روی آورد.

مدت زمانی که فرد باید محصولی را روی پوست سر خود بگذارد نیز متفاوت است. مصرف‌کنندگان باید دستورالعمل‌های روی شامپو را به‌دقت دنبال کنند تا بهترین نتیجه حاصل شود.

درمان شوره سر متوسط تا شدید تحت نظر پزشک

درمان‌های پزشکی شوره سر به‌طورکلی از روش‌های آسان خانگی مربوط به تغییرات سبک زندگی تا روش‌های تخصصی متفاوت خواهد بود. درصورتی‌که شوره سر از متوسط تا شدید باشد، پزشک باید ابتدا علت آن را مشخص کند تا بتواند بهترین درمان شوره سر را ارائه دهد.

درمان تخصصی شوره سر متوسط تا شدید تحت نظر پزشک

در ادامه ما هرکدام از دلایل خاص ایجاد شوره سر به همراه درمان‌های تخصصی آن را برایتان شرح خواهیم داد:

درماتیت سبورئیک

پوست کف سر افراد مبتلا به درماتیت سبورئیک تحریک شده و دارای چربی زیادی است و این افراد بیشتر در معرض شوره سر هستند. در این افراد معمولاً پوست کف سر قرمز، چرب و پوشیده از پوسته‌های سفید یا زرد است. این بیماری حتی می‌تواند در نواحی پشت گوش‌ها، ابروها، سینه و سایر قسمت‌های بدن تأثیر بگذارد.

به نظر می‌رسد درماتیت سبورئیک در بین افراد مبتلا به موارد زیر بیشتر شایع است:

  • پسوریازیس
  • اچ‌آی‌وی
  • آکنه
  • آکنه روزاسه
  • بیماری پارکینسون
  • صرع
  • sy
  • وابستگی به الکل
  • افسردگی
  • اختلالات اشتها
  • بهبودی پس از سکته مغزی یا حمله قلبی
  • یک سیستم ایمنی ضعیف
  • خستگی
  • چاقی

متأسفانه، این نوع شوره سر هنوز درمان قطعی ندارد؛ ولی معمولاً شامپوهای دارای پیریتیون روی می‌توانند تا حدی علائم این بیماری را کنترل کنند.

برخی از بیماری‌های پوستی شایع

به غیر از پسوریازیس، برخی شرایط دیگر نیز می‌توانند باعث پوسته‌پوسته شدن پوست سر یا شوره شوند، مانند:

  1. اگزما
  2. کرم حلقوی، یک عفونت قارچی که با مالاسزیا متفاوت است.
  3. درماتیت تماسی
  4. برخی از انواع مخمر یا قارچ

درمان این مشکلات معمولاً با شامپوهای درمانی خاص به‌صورت موضعی و بیشتر شامپوهای سالیسیلیک انجام می‌شود. البته لازم به ذکر است که برخی از این بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس درمان قطعی ندارند و فقط قابل کنترل هستند.

شامپو و محصولات نامناسب مراقبت از پوست

برخی از محصولات مراقبت از مو نیز می‌توانند پوست سر را تحریک کنند و ممکن است باعث شوره سر شوند. اگر فردی متوجه شد که محصولی باعث تحریک می‌شود، باید سعی کند شامپوی ملایم و غیر دارویی را تغییر دهد. اگر شامپوی دارویی تجویز شده مشکلات دیگری ایجاد کرد یا علائم را به جای بهبود، بدتر کرد، حتماً باید با متخصص خود در میان بگذارید تا محصول دیگری را برای درمان شوره سر جایگزین کند.

اگر روش‌های تغییر سبک زندگی و یا استفاده از شامپوهای ضد ریزش تجویز شده به درمان شوره سر کمک نکردند، پزشک ممکن است داروهایی را برایتان تجویز نماید. اغلب متخصصان از کورتیکواستروئید موضعی مانند فلوسینولون تا دو هفته جهت کاهش بثورات پوستی استفاده می‌کنند.

همچنین ممکن است بسته به شرایط مهارکننده‌های کلسی‌نورین مانند تاکرولیموس و پیمکرولیموس برایتان تجویز شود. این داروها فقط باید با تجویز پزشک مصرف شوند و به‌هیچ‌وجه نباید خودسرانه به سراغ آنها بروید.

درمان شوره سر متوسط تا شدید تحت‌نظر متخصص پوست

عوامل خطر احتمالی برای ایجاد شوره سر

اگرچه هر فردی در هر سنی بسته به شرایط زندگی و سلامت بدن ممکن است دچار شوره سر شود، برخی موارد می‌توانند احتمال بروز آن را بیشتر کنند، از جمله:

  • دمای شدیداً سرد زمستان و احتمالاً ترکیبی از هوای سرد و گرمای بیش از حد اتاق‌ها
  • برس زدن نادرست مو، زیرا برس زدن صحیح به حذف سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و به بازسازی بهتر سلول‌ها کمک می‌کند.
  • فشار روانی زیاد
  • سن، زیرا شوره سر بیشتر در سنین نوجوانی و میان‌سالی رخ می‌دهد (اگرچه نوعی شوره سر که به‌عنوان کلاه گهواره‌ای شناخته می‌شود نیز در نوزادان رایج است)
  • عوامل هورمونی که در مردان شایع‌تر است.
  • رژیم غذایی نامناسب که باعث برخی کمبودهای غذایی می‌شوند.

عوامل رژیم غذایی که ممکن است منجر به شوره سر شوند، عبارت‌اند از:

  • کمبود روی در افراد
  • کمبود ویتامین‌های گروه B
  • کمبود نوعی چربی امگا 6 معروف به گاما لینولنیک اسید

سخن پایانی…

شوره سر اگرچه خطر بزرگی برای سلامتی محسوب نمی‌شود ولی می‌تواند بار منفی بسیار زیادی بر سلامت روان افراد درگیر با این عارضه داشته باشد. خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی، امروزه محصولات بسیار زیادی برای درمان شوره سر تولید می‌شود که می‌توانید با مشورت یک متخصص، بهترین نوع آن را برای رفع این مسئله انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا