پوست

درمان خارش بدن با 8 روش مؤثر

درمان خارش بدن مسئله ای است که ذهن خیلی‌هارادرگیرکرده است. پوست‌خارش‌دار یا آنچه‌که پزشکان‌ آن‌را بیماری خارش می‌نامند، می‌تواند ناراحت کننده و ناامید کننده‌ باشد. خوشبختانه، بسیاری‌ از داروهای طبیعی‌ و خانگی می‌توانند به تسکین‌ این‌ درد کمک‌ کنند. طبق اعلام انجمن‌ ملی‌ اگزما(NEA)، افرادی‌ که مرتباً خارش‌پوست را تجربه می‌کنند ممکن‌ است‌ در خواب مشکل داشته باشند و دچار افسردگی یا اضطراب شوند.

در این مقاله به تشریح درمان خارش بدن و روش‌های درمان آن می پردازیم.

انواع روش های درمان خارش بدن :

1. استفاده از منتول

روغن منتول می تواند درد و خارش را تسکین دهد. منتول یک روغن اساسی است که در گیاه خانواده نعناع یافت می شود. خاصیت خنک کننده ای دارد و می تواند به تسکین درد و خارش کمک کند. یک مطالعه سال2012بررسی کرد که آیا روغن نعناع حاوی منتول می تواند به طور موثری پوست خارش‌دار را در زنان باردار درمان کند. محققان شرکت کنندگان‌ را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه یک بطری روغن کنجد تزریق شده با غلظت0.5درصد روغن نعناع دریافت کردند. گروه دیگر یک بطری حاوی ترکیبی از کنجد و روغن زیتون دریافت کردند. شرکت کنندگان این روغنها را به مدت2هفته در مناطقی از پوست خارش‌دار مورد استفاده قرار دادند. افرادی كه از روغن تزریق نعناع استفاده كردند، در مقایسه با كسانی كه از محصول دیگر استفاده كرده بودند، خراش‌های بدنشان به شدت کاهش یافته بود.

نکته: همیشه روغن‌های اساسی را قبل از استفاده در روغن‌های توصیه شده (حامل)رقیق کنید.

2. درمان خارش بدن با پنسمان

پانسمان بسته بندی مرطوب(WWT)، شامل استفاده از پارچه های خیس شده در آب است که از گاز یا تورهای جراحی در مناطقی از پوست خارش دار مورد استفاده قرار می گیرد. این بسته ها ضمن ایجاد سدی فیزیکی موجب محافظت در برابر خراش پوست شده و باعث نرم شدن پوست می شوند. این روش درمانی به ویژه برای کودکان می تواند مفید باشد. درپانسمان بسته بندی مرطوبWWT، این امکانوجود درادکه  به پوست در جذب داروها مانند استروئیدهای موضعی کمک کند. قبل از استفاده از بسته بندی‌ها، به آرامی داروهای پت را روی ناحیه بمالید و با یک لایه مرطوب کننده آن را بپوشانید.

مراحل استفاده:

  • بخشی از گاز را در آب گرم قراردهید تا مرطوب شود.
  • گاز را دور ناحیه خارش پوست بپیچید.
  • یک قطعه خشک شده از گاز را روی قسمت بالای ناحیه مرطوب بپیچانید.
  • لباس خواب‌های نرم و پنبه‌ای را با دقت بپوشید و مواظب باشید که بانداژ را مختل نکنید.
  • باندها را برای چند ساعت یا یک شب بگذارید.

فرد می‌تواند برای چند روز ازپانسمان بسته بندی مرطوب استفاده کند تا از خارش شدید جلوگیری کند. اگر خارش فروکش نکرد، بهتر است در مورد تمدید درمان یا امتحان کردن یک روش درمانی جایگزین با پزشک یا متخصص پوست صحبت کنید.

3. سرکه سیب برای درمان خارش بدن

سرکه سیب حاوی اسید استیک است که مردم هزاران سال از آن به عنوان ضدعفونی کننده طبیعی زخم استفاده می کنند. طبق گزارش بنیاد ملی پسوریازیس(NPF)، سرکه سیب ممکن است به ویژه در تسکین خارش پوست سر مفید باشد. بنیاد ملی پسوریازیس، توصیه می کند که سرکه را در آب با استفاده از نسبت1به1رقیق کنید. محلول را روی پوست سر بمالید و برای شستشو از آب ولرم استفاده کنید و در ادامه به آرامی آن را خشک کنید. سرکه می‌تواند باعث ایجاد سوزش روی زخم‌های باز شود. افرادی که پوست ترک خورده و خونریزی دارند باید از این روش درمانی خودداری کنند.

4. درمان خارش بدن با مرطوب کننده

مرطوب کننده می‌تواند بیرونی ترین لایه پوست را آبرسانی کرده و خارش را متوقف کند. مرطوب کننده‌ها ماننده: کرم‌ها و لوسیون‌ها می‌توانند به هیدراتاسیون خارجی ترین لایه پوست کمک کند. آن‌ها اغلب برای مدیریت شرایط پوستی که باعث خارش و خشکی می‌شوند، ضروری هستند. بهتر است بلافاصله بعد از حمام یا دوش از مرطوب کننده ها استفاده کنید، در حالی که پوست هنوز کمی مرطوب است.

پزشکان متخصص زیبایی توصیه می کنند:

  • از مرطوب کننده با روغن زیاد استفاده کنید.
  • دست ها را هر زمان که با آب تماس شستشو دادید مرطوب کنید.
  • قبل از خواب مرطوب کننده استفاده کنیدتااینکه پوست در شب مرطوب باقی بماند.

5. جو دوسر کلوئیدی

بلغور جو دوسر کلوئیدی می‌تواند خارش و خشکی را تسکین دهد. جو دوسر کلوئیدی، نوعی جو دوسر ریز ریز است که فرد می تواند آن را در آب حل کند. محلول حاصل مانع محافظتی روی سطح پوست است که با کمک آب می تواند در مرطوب کردن ناحیه آسیب دیده کمک کند. بلغور جو دوسر کلوئیدی می تواند به رفع خشکی و خارش کمک کند. بلغور جو دوسر کلوئیدی همچنین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که هر دو به کاهش سوزش پوست کمک می کنند.

یک مطالعه کوچک از سال2015نشان داد که جودوسر کلوئیدی باعث کاهش پوسته پوسته شدن، خشکی، زبری و شدت خارش در زنان سالم با خارش خفیف تا متوسط ​​می شود. جو‌دوسر کلوئیدی به طور گسترده ای در کرم ها و لوسیون ها موجود استفاده می شود. از طرف دیگر، فرد می تواند پودر ریز  و خرد شده جودوسر را مستقیماً به آب حمام بیفزاید.

6. درمان خارش بدن با استفاده از کمپرس یخ

آکادمی درماتولوژی آمریکا نشان می دهد که یک راه خوب برای تسکین خارش پوست استفاده از کمپرس یخ یا پارچه مرطوب است، که برای استفاده از این روش کمپرس یخ یا پرچه مرطوب را به مدت5الی10دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. التهاب باعث خارش می‌شود و سرمازدگی به کاهش التهاب کمک می‌کند.گزینه دیگر، نگه داشتن کرم و لوسیون های مرطوب کننده در یخچال است. این امر باعث می شود که فرد هنگام استفاده از کرم، اثر خنک کنندگی مستقیمی روی پوست خود حس کند.

7.جوش شیرین

جوش شیرین خاصیت ضد قارچی دارد و تحقیقات نشان می‌دهد که یک درمان موثر برای طیف وسیعی از شرایط پوستی قارچی است که بسیاری از آنها می‌تواند باعث خارش شود.

پزشکین متخصص توصیه می کنند:

یک چهارم از یک فنجان جوش شیرین را به یک وان حمام گرم اضافه کنید. گزینه دیگر این است که جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیری تشکیل شود، که فرد می تواند مستقیماً روی نواحی خارش دار استفاده کنید.

8. جلوگیری از تحریک کننده ها

طبق‌نظرآکادمی‌پوست‌آمریکا، افرادبایدازتحریک کننده های احتمالی خودداری کنند، زیراممکن است خارش رابدترکند. تحریک کننده‌های احتمالی شامل مواردزیرمی‌شوند:

تغییرات دما و رطوبت:

تغییرات شدید دما و رطوبت باعث خشک شدن پوست، و پوسته پوسته شدن و خارش می‌شود. رطوبت ساز می‌تواند به حفظ رطوبت فضای داخلی خانه در ماه‌های خشک تابستان کمک کند. همچنین می‌تواند در فصل سرما مورد استفاده قرارگیرد.

محصولات مراقبت از پوست:

برخی از محصولات پوست حاوی مواد افزودنی مانند عطرها و رنگ‌های مصنوعی هستند که می‌توانند باعث تحریک یا بدتر شدن پوست شوند. افراد دارای پوستی خارش‌دار یا حساس باید از محصولات که برای مراقبت از پوست هستند استفاده کنند.

آب گرم:

 استحمام‌ درآب‌گرم رطوبت‌پوست راازبین می‌بردوآن‌ رابیشتر مستعد خشکی، قرمزی‌وخارش‌می‌کند. کاهش‌ دمای‌ آب حتی‌ باچنددرجه می‌تواند کمک کندتاپوست مرطوبی‌ داشته‌ باشید.

الیاف پشم و مصنوعی:

لباس‌های ساخته شده از پشم یا الیاف مصنوعی می‌توانند در برابر پوست خشن باشند و باعث خارش و سوزش شوند. بعضی از افراد نسبت به دیگران حساس تر هستند. افراد دارای پوستی خارش‌دار می‌توانند لباس پنبه‌ای مناسب بپوشند. پنبه به پوست تنفس می‌دهد و از گرمای بیش از حد جلوگیری می‌کند.

استرس روانی:

مطالعات نشان می‌دهد که استرس روانی می‌تواند باعث خارش پوست شود. افرادی‌که‌در مواقع‌ استرس دچارخارش‌ شدید می‌شوند، از امتحان تکنیک‌های‌خاص‌ کاهش‌استرس مانند یوگا و مراقبه ذهن آگاهی استفاده می کنند.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان خارش بدن

افراد می توانند بسیاری از موارد خارش پوست را در خانه با روال موثر پاکسازی و مرطوب کننده درمان کنند.

با این حال، اگر فرد علائم زیر را تجربه کرد، باید به پزشک مراجعه کند:

  • خارش که بیش از2هفته ادامه دارد یا به طور مرتب برافروخته می‌شود.
  • خارش همراه با بثورات غیرعادی، برآمدگی یا تورم همراه است.
  • علائم عفونت مانند التهاب یا زخم‌های.
  • خارش که بر کل بدن تأثیر می گذارد.

علائم‌فوق می‌تواند بیانگر یک‌مسئله اساسی‌زمینه‌ای‌باشدکه‌نیاز به‌مراقبت پزشکی دارد.

همچنین ممکن‌است پزشک بتواند از کرم‌های موضعی و داروها برای رفع خارش فرد استفاده‌کند.

سخن پایانی…

درمان‌ خارش‌ بدن با صبر و مراقبت حل می‌شود. خارش‌ بدن بیماری است‌که خیلی از افراد در سر تا سر دنیا با آن روبرو شده‌اند. خارش‌پوست عوامل زیادی را در بر می‌گیرد که شایع‌ترین آن‌ها شامل نیش‌حشرات، آلرژی‌ها، استرس و شرایط‌پوستی مانند اگزما و پسوریازیس هستند.

[منبع]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا