پوست

از بین بردن جای جوش با 12 روش فوق العاده خانگی در سال 2022

برای از بین بردن جای جوش روش‌های زیادی وجود دارد ولی قبل از اینکه به روش‌های درمان جای جوش بپردازیم  باید به شناخت جای جوش و نحوه ایجاد آن پرداخت. باز شدن یا بریدگی جوش به هر دلیلی مانند دست زدن یا بصورت ناخواسته می‌تواند باعث ایجاد جای جوش روی پوست صورت و سایر نواحی بدن شود. همچنین در برخی افراد جای جوش یادآور  یک بیماری دردناک و آزاردهنده است. با این حال خوشبختانه جای جوش یا اصطلاحاً اسکار می‌تواند بصورت دائمی نباشد و درمان شود. برخی از داروهای خانگی و درمان های پزشکی می توانند به خلاص شدن از شر آن ها کمک کنند.

در این مقاله روش‌های خانگی و پزشکی درمان و از بین بردن جای جوش را برایتان توضیح خواهیم داد. با ما تا پایان همراه باشید.

انواع اسکار آکنه یا جای جوش

بسته به نوع زخم ناشی از آکنه، گزینه های درمانی مناسب ممکن است کمی متفاوت باشند. به طور کلی سه نوع زخم آکنه یا جای جوش وجود دارد:

  1. زخم‌های آتروفیک
  2. جای زخم هایپرتروفیک
  3. زخم‌های کلوئیدی

زخم های آتروفیک

این جای زخم‌ها به شکل تورفتگی‌های کوچک در پوست ظاهر می‌شوند. این نوع جای جوش زمانی ایجاد می‌شود که پوست در روند بهبودی، فیبروبلاست کافی ایجاد نکند. فیبروبلاست‌ها سلول‌هایی هستند که نقش مهمی در ترمیم زخم و سنتز کلاژن دارند.

جای زخم های پرتروفیک

این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که پوست بیش از اندازه فیبروبلاست تولید نماید. در این حالت لکه آکنه بهبود یافته و به دلیل فیبروبلاست اضافی جای جوش باز هم باقی می‌ماند.

زخم‌های کلوئیدی

زخم‌های کلوئیدی نیز شبیه به زخم هایپرتروفیک هستند. اما به طور معمول بسیار ضخیم‌تر از لکه‌های اصلی آکنه  و جای جوش می‌باشند. این نوع لکه تیره تر از لکه های عادی هستند و بصورت قرمز تیره یا قهوه ای رنگ می باشند. زخم های کلوئیدی می توانند باعث ایجاد خارش یا درد نیز شوند.

روش های کاهش جای جوش

روش‌های از بین بردن جای جوش

روش های درمانی لک یا جای جوش به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • درمان های پزشکی
  • درمان های خانگی

رفع جای جوش صورت با درمان های پزشکی

چندین روش درمانی برای کمک به کاهش جای جوش در علم پزشکی در دسترس است. متخصص پوست بسته به نوع پوست فرد و میزان زخم ممکن است روش های مختلفی را توصیه نماید. درمان های پزشکی از بین بردن جای جوش  شامل موارد زیر است:

  1. لایه برداری شیمیایی
  2. تزریق
  3. پرکننده پوستی مانند تزریق فیلر 
  4. میکرونیدلینگ
  5. درمان با لیزر

لایه برداری شیمیایی: با توجه به شدت جای جوش ممکن است این روش توصیه شود. طبق یک بررسی در سال 2017 در مورد درمان جای جوش در 6 نفر از 10 نفر شرکت کننده در این مطالعه با استفاده از یک لایه بردار شیمیایی به نام کلرواستیک اسید جای جوش ها حدود 70% بهبود یافتند. سایر لایه بردارهای شیمیایی اثر کمتری دارند. برای مثال در 25% از افرادی که از اسیدگلیکولیک بعنوان لایه بردار استفاده کرده‌اند، هیچ پیشرفتی در رفع جای جوش ایجاد نشده است.

نکته مهم: شاید نیاز باشد برای آن که فرد بفهمد کدام یک از این روش‌ها برای پوست خودش موثرتر است چند حالت را امتحان کند.

تزریق: اگر فردی اسکارهای هایپروتروفیک یا کلوئید داشته باشد، تزریق داروهای کورتیکواستروئیدها ممکن است به از بین بردن جای جوش کمک کند. این درمان به طور معمول شامل یک سری تزریق است. متخصص پوست می‌تواند با نظارت برنتایج، این تزریقات را هر چند هفته یک بار در مطب انجام دهد.

پرکننده پوستی: در بعضی موارد، ممکن است متخصصان پوست استفاده از پرکننده‌های بافت نرم را برای از بین بردن جای جوش توصیه کنند. متخصصان پوست ممکن است یک پرکننده را که شامل یک محصول مبتنی بر کلاژن باشد، انتخاب کنند که شاید نیاز به آزمایش آلرژی داشته باشد. از طرف دیگر گرفتن بافت چربی زیر پوست از قسمت دیگری از بدن و پیوند به پوست صورت نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

همچنین ممکن است پزشکان از پرکننده های تجاری دیگری مانند پلی متیل متاکریلات (PMMA)، اسید هیالورونیک (HA) و اسید پلی- L- لاکتیک (PLLA) استفاده کنند. پرکننده های پوستی برای اسکارهای آتروفیک بهتر کار می‌کنند، اما بسیاری از آن ها موقتی هستند. درمان معمولا بین 6 الی 18 ماه طول می کشد.

میکرونیدلینگ: میکرونیدلینگ به صورت وارد کردن سوزن‌های ریز در پوست اطراف جای جوش برای تحریک بدن برای ایجاد کلاژن بیشتر است. کلاژن با صاف کردن پوست به رفع جای جوش کمک می‌کند.

در یک بررسی در سال 2017 نشان داده شد که میکرونیدلینگ موجب بهبودی پوست بین 31 الی 62 % شده است. با این حال میکرونیدلینگ می‌تواند عوارض جانبی نیز ایجاد کند. بسیاری از افراد بعد از درمان قرمزی، درد و التهاب را تجربه می‌کنند. اما این اثرات به مرور زمان فروکش خواهند کرد.

درمان با لیزر: درمان با لیزر بدون استفاده از مواد شیمیایی یا اسکراب باعث از بین رفتن بافت پوست می‌شود. در واقع رویی‌ترین لایه پوست را از بین می‌برد تا سلول‌های جوان‌تر پوست در زیر آن آشکار شوند و این می‌تواند به کاهش ظاهر زخم کمک کند. لیزر درمانی برای همه مناسب نیست. زیرا موفقیت آن بسیار وابسته به نوع واکنش‌های پوستی فرد و نوع پوست است. همچنین در پوست حساس می‌تواند واکنش‌های شدید ایجاد نماید.

درمان جای جوش با روش های خانگی

داروهای بدون نسخه برای از بین بردن جای جوش

داروهای مختلفی به صورت عمومی و بدون نیاز به نسخه در دسترس هستند که افراد می‌توانند برای کنترل جوش و کاهش جای جوش  از آن‌ها استفاده نمایند. متداول‌ترین آن‌ها عبارتند از:

اسید سالیسیلیک: اسید سالیسیلیک یک ترکیب طبیعی است که اغلب به‌عنوان یک ماده مهم در محصولات ضد جوش استفاده می‌شود. اسید سالیسیلیک به پاکسازی عمقی سلول‌های پوستی و سایر بقایای پوستی که منجر به ایجاد آکنه در منافذ پوست می‌شوند کمک می‌کند. همچنین به از بین بردن قرمزی جای جوش صورت کمک می‌کند که باعث می‌شود تعداد جای جوش به حداقل برسد. اسید سالیسیلیک برای انواع اسکار مفید است. همچنین می‌تواند تا زمان درمان به‌عنوان یک محصول مراقبتی روزانه استفاده شود.

نکته مهم: افرادی که دارای پوست حساس می باشند قبل از استفاده از محصول حاوی این ترکیب حتما باید کمی از محصول را روی قسمت کوچکی از پوست خود آزمایش کنند. زیرا ممکن است باعث خشکی یا سوزش شود.

رتینوئیدها: برخی از رتینوئیدهای موضعی به از بین بردن جای جوش کمک می‌کنند. طبق یک بررسی در ژورنال Skin&Skin رتینوئیدهای موضعی باعث کاهش التهاب و ضایعات آکنه شده و بازسازی سلول را تسریع می‌بخشند. نویسندگان همچنین اظهار داشتند که رتینوئید می‌تواند به روشن شدن جای جوش بیش از حد، از جمله مواردی که در افرادی با رنگ پوست تیره تر وجود دارند، کمک کنند.

توجه به این نکته مهم است که رتینوئیدها می توانند پوست را نسبت به نور خورشید حساس کنند. بنابراین در صورت استفاده از این محصولات حتما باید از ضدآفتاب مناسب استفاده شود.

اسیدهای هیدروکسی آلفا: این اسید‌ها می‌توانند به کاهش سلول‌های مرده به نام (AHAs) کمک کرده و از مسدود شدن منافذ و ایجاد آکنه جلوگیری می‌کنند. برخی از پزشکان نیز برای درمان آکنه و جای جوش از محصولات حاوی این ترکیبات استفاده می‌نمایند. در واقع این مواد نوعی اسید خفیف هستند که باعث جدا شدن لایه سطحی پوست شده تا پوستی تازه آشکار شود.

اسید لاکتیک: اسیدلاکتیک می‌تواند به عنوان یک لایه بردار ملایم عمل کند تا لایه‌های پوست مرده را از بین ببرد. در نتیجه به ز بین بردن جای جوش و صاف کردن بافت کلی پوست کمک می‌کند. اسید لاکتیک ممکن است به روشن شدن بافت زخم تیره نیز کمک کند. عارضه جانبی اسید لاکتیک در بعضی مواقع افزایش فشار خون است. بنابراین بهتر است قبل از استفاده حتماٌ در قسمت کوچکی از پوست تست شود. بسیاری از محصولات ضد جوش حاوی اسید لاکتیک هستند. همچنین در سرکه سیب رقیق اسید لاکتیک وجود دارد که باعث رفع جای جوش می‌شود.

از بین بردن سریع جای جوش با روش‌های خانگی

در این قسم به شما 12 روش عالی خانگی برای از بین بردن جای جوش را آموزش خواهیم داد:

1. خیار

ترکیبات موجود در خیار دارای یک سری اثرات ضدالتهابی است. این ترکیبات کوکوربیتاسینو هستند که علاوه بر اثرات ضدالتهابی اثرات آنتی‌اکسیدانی فلاونوئیدها را نیز به همراه دارند. به همین دلیل به‌صورت ویژه  برای درمان جای جوش مفید است. درواقع ماسک خیار یا لوسیون خیار می‌تواند التهاب و ظاهر جای جوش را در صورت یا بدن به حداقل برساند.

همچنین خیارها دارای مواد روشن‌کننده نیز هستند که به از بین بردن قرمزی جای جوش صورت کمک می‌کنند. برای این کار می‌توانید از ماسک زیر استفاده کنید.

مواد مورد نیاز:

  • 1 عدد خیار
  • 1 قاشق غذاخوری ماست (ترجیحاً ارگانیک)

طرز تهیه این ماسک برای از بین بردن جای جوش:

  • ابتدا پوست خیار را جدا کنید.
  • سپس خیار را پوره یا رنده کرده و با ماست مخلوط کنید.
  • ماسک را به‌طور کامل روی صورت و جای جوش‌ها بزنید.
  • اجازه دهید این ماسک به مدت 10 دقیقه روی پوستتان بماند.
  • سپس صورتتان را با آب سرد از پایین به بالا بشویید.
ماسک خیار برای از بین بردن جای جوش

2. روغن کندر

این روغن اساسی دارای خاصیت ضدالتهابی شناخته شده است و علاوه بر رفع جای جوش به درمان خشکی پوست نیز کمک می‌کند. این ماده برای جلوگیری از پیری زودرس و کاهش علائم کشش و از بین بردن جای جوش استفاده می‌شود. کافی است هر شب قبل از خواب چند قطره از آن را روی پوست تمیز ماساژ دهید و صبح روز بعد بشویید.

3.روغن گل سرخ

روغن گل سرخ سرشار از آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب ضروری است که پوست آسیب‌دیده و کم آب را التیام می‌بخشد. این روغن به‌راحتی جذب پوست می‌شود و می‌توانید برای تمام پوست بدن نیز از آن برای از بین بردن جوش در یک روز و اثرات جوان‌کننده آن استفاده کنید. حتی می‌توانید مقداری از آن را با روغن کندر نیز ترکیب نمایید.

4. سرکه سیب

سرکه سیب در طب سنتی مانند آچارفرانسه عمل می‌کند. بیماری‌ها و عوارض بسیار زیادی با سرکه سیب درمان می‌شوند و یا حداقل بهبود می‌یابند. سرکه سیب را نمی‌توانید به‌صورت خالص استفاده کنید و حتماً باید قبل از استفاده با آب رقیق شود. معمولاً نسبت سرکه به آب باید 1 به 4 باشد. اما درصورتی‌که پوستتان خشک یا حساس است باید از سرکه کمتری استفاده کنید. اما درصورتی‌که پوست چرب و دارای آکنه دارید این داروی طبیعی علاوه بر از بین بردن جای جوش منافذ پوستی را جمع کرده و پوست را متعادل می‌کند.

5. آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا برای درمان جای جوش بخصوص روی پا بسیار مؤثر است و توناژ پوست را یکدست خواهد کرد. همچنین باعث کاهش التهاب، تورم و قرمزی جای جوش می‌شوند.

6. کره کاکائو

کره کاکائو علاوه بر اینکه برای از بین بردن جای جوش به‌خوبی کار می‌کند، چربی بسیار غلیظی است که به عمق پوست نفوذ کرده و نرمی خاصی به پوست می‌بخشد. درواقع کره کاکائو بهترین کرم برای از بین بردن جای جوی در خانه است که بدون عوارض بوده و حتی برای درمان جای جوش بزرگ نیز بسیار عالی است.

7. مصرف ویتامین K بیشتر

سبزیجات برگ‌دار بهترین منبع طبیعی ویتامین K هستند که به لخته شدن خون کمک می‌کنند. استفاده موضعی از ویتامین K می‌تواند رگه‌های عنکبوتی در پوست‌های حساس، کبودی، جای جوش و زخم را نیز درمان کند.

8. جوش‌شیرین

جوش‌شیرین یکی از بهترین مواد برای تغییر رنگ و از بین بردن جوش صورت در یک روز و یا جای جوش است. اما برای پوست‌های حساس یا خشک زیاد مناسب نیست. درواقع این ماده با لایه‌برداری که انجام می‌دهد، چربی‌ها را از پوست بیرون کشیده و از ایجاد جوش که باعث ایجاد جای جوش می‌شود جلوگیری می‌کند. به‌علاوه به خاطر لایه‌برداری که انجام می‌دهد کلاژن سازی پوست را تحریک کرده و به درمان جای جوش کمک می‌کند. برای این کار به روش زیر عمل کنید:

  • ابتدا به اندازه‌ای آب به جوش‌شیرین اضافه کنید تا مانند یک خمیر شود.
  • سپس پوستتان را کمی مرطوب کنید.
  • بعد از خمیر روی پوستتان بزنید.
  •  اجازه دهید مواد 10 الی 15 دقیقه روی پوستتان بماند.
  • برای ایجاد نتیجه بهتر می‌توانید یک کمپرس گرم نیز روی آن نگه دارید.

نکته مهم: نباید جوش‌شیرین را بیشتر از 15 دقیقه روی پوستتان نگه دارید. زیرا باعث خشکی پوست می‌شود.

9. روغن‌زیتون

روغن زیتون پوست مرده صورت را جدا کرده و به از بین بردن جای جوش و روشن شدن پوست کمک می‌کند. به‌علاوه نسبتاً ارزان است و به راحتی می‌توانید آن را استفاده کنید. حتی از روغن‌زیتون برای رفع ترک‌های زایمان نیز استفاده می‌شود. از طرفی روغن‌زیتون یک آب‌رسان بسیار قوی است. بهترین زمان استفاده از آن قبل از خواب روی پوست تمیز است.

10. آب لیمو ترش

یکی دیگر از روش‌های عالی درمانی برای از بین بردن جای جوش صورت، استفاده از آب لیمو ترش است.  آب‌لیمو به دلیل خاصیت سفیدکننده شناخته‌شده است و به درمان لکه های صورت نیز کمک می‌کند. می‌توانید برای از بین بردن جای جوش از طریق آب‌لیمو مقداری از آن را با مقدار متناسب ژل آلوئه ورا ترکیب کنید و آن را برای پوستتان استفاده نمایید.

روش های خانگی از بین بردن جای جوش

11. روغن اسطوخودوس

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که روغن اسطوخودوس تولید کلاژن را که اصلی‌ترین عنصر سازنده پوست سالم است و برای درمان جای جوش مهم‌ترین ماده محسوب می‌شود را بهبود می‌بخشد. علاوه بر کمک به درمان سوختگی و رفع جای جوش می‌تواند برای درمان اگزما و آکنه نیز مناسب باشد. اسطوخودوس به اندازه کافی ملایم است و می‌توانید روزانه چند قطره از آن را به ناحیه آسیب‌دیده بمالید.

نکته مهم: اگر قبلاً از اسطوخودوس استفاده نکرده‌اید، ابتدا مقدار کمی از آن را به‌صورت آزمایشی در قسمت کوچک داخلی آرنج خود بزنید و در صورت عدم بروز آلرژی بعد از 24 ساعت می‌توانید در تمام پوست از آن استفاده کنید.

12. تا می‌توانید پوست را مرطوب نگه دارید.

مرطوب نگه‌داشتن برای محافظت از پوست مهم است. نرم‌کننده‌های طبیعی خاصیت روان کاری دارند که برای پوست بسیار تسکین‌دهنده هستند و به درمان جای جوش و زخم کمک می‌کنند. می‌توانید برای این کار از ترکیب لوسیون خانگی با روغن نارگیل، کندر، آلوئه ورا، روغن جوانه گندم و روغن گل رز استفاده کنید. این ترکیب علاوه بر آب‌رسانی قوی برای درمان جای جوش نیز بسیار عالی است.

سخن پایانی …

همانطور که ملاحظه کردید برخلاف تصور بسیاری از افراد جای جوش یک عارضه غیر قابل درمان نیست. اما درمان آن با هر روشی چه پزشکی و چه خانگی نیاز به صبر و مداومت دارد. بسته به واکنش پوستی شما ممکن است نتایج حتی بعد از یک هفته اقدام به درمان مشخص شوند و ممکن است تا 6 ماه تغییر چندانی نبینید. اما نباید دلسرد شوید و مطمئن باشید مداومت به درمان جای جوش کمک می‌کند. توجه داشته باشید که برای استفاده از داروهای شیمیایی گفته شده در این مقاله حتما باید با پزشک مشورت کنید و ما آن‌ها را صرفا جهت اطلاع به شما معرفی کردیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا