پوست

4 خواص ویتامین دی برای پوست که شما را جوان نگه می دارد!

یکی از انواع ویتامین‌های بسیار ضروری برای بدن ویتامین دی است. متأسفانه این ویتامین در میان منابع غذایی بسیار کمیاب است و به همین دلیل احتمال کمبود آن در افراد بیشتر می‌باشد. به‌علاوه خواص ویتامین دی برای پوست نیز بسیار ضروری بوده و یکی از عوامل خشکی پوست و لکه کمبود ویتامین دی در پوست می‌باشد.

در این مقاله می‌خواهیم توضیح دهیم خواص ویتامین دی برای پوست چه مزایایی دارد و چرا از ویتامین‌های ضروری محسوب می‌شود. با ما همراه باشید.

ویتامین D چیست؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی و یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای عملکرد صحیح بیولوژیکی است. پوست ما نیز یکی از مخزن‌های طبیعی این ویتامین است که با استفاده از نور خورشید ویتامین دی را تولید می‌کند؛ بنابراین روده (از طریق رژیم غذایی) و پوست (از طریق نور خورشید) دو منبع اصلی تولید ویتامین D در بدن هستند. خود این ویتامین از دو نوع D2 و D3 تشکیل شده که نوع D3 در پوست و نوع دیگر در روده بیشتر تولید می‌شود؛ بنابراین بدیهی است که عدم قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بخصوص در زندگی آپارتمان نشینی امروز و رژیم غذایی نامناسب دو عامل اصلی کمبود این ویتامین در بدن هستند.

تولید ویتامین دی برای پوست به چه عواملی بستگی دارد؟

طبق تحقیقات انجام‌شده میزان ویتامین دی تولیدشده در بدن به عوامل زیر بستگی دارد:

  • رنگ پوست
  • جنسیت
  • شاخص توده بدنی
  • فعالیت بدنی
  • میزان مصرف الکل
  • ژنتیک

به طور کلی نمی‌توان دقیقاً گفت هر فرد به چه مقدار ویتامین دی نیاز دارد؛ زیرا این میزان با تغییرات آب و هوا، زمان، فصل، رنگ پوست و رژیم غذایی تغییر می‌کند؛ اما انستیتوی ملی بهداشت توصیه می‌کند بزرگ‌سالان روزانه 600 واحد بین‌المللی یعنی میکروگرم ویتامین دی دریافت نمایند. این ویتامین در منابعی مانند شیر، ماهی آزاد، تخم‌مرغ و قارچ وجود دارد که همگی عناصر موجود در یک رژیم متعادل هستند.

تأثیرخواص ویتامین دی بر روی پوست

خواص ویتامین دی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و التهابات بدن را کاهش می‌دهد؛ بنابراین کمبود آن می‌تواند تأثیر منفی روی پوست بگذارد. معمولاً کمبود ویتامین دی می‌تواند مشکلاتی مانند التهاب، خشکی شدید و عفونت را ایجاد کند. التهابات نیز خود عامل اصلی بیماری‌های پوستی مانند آکنه، اگزما و روزاسه هستند. به‌علاوه کمبود آن میزان کلاژن پوست را کاهش داده و باعث پیری زودرس می‌شود؛ بنابراین اگر احساس می‌کنید دچار کمبود این ویتامین هستید حتماً به پزشک مراجعه کرده و با مشورت او از مکمل ویتامین دی و محصولات مراقبتی بر پایه این ویتامین استفاده کنید.

مزایای ویتامین دی برای پوست

خواص ویتامین دی برای پوست

بااینکه وظیفه اصلی ویتامین دی در بدن ما حفظ کلسیم است اما به‌شدت در سلامت پوست نیز تأثیر دارد. برخی از خواص ویتامین دی عبارت‌اند از:

1. خواص ویتامین دی التهابات را کاهش می‌دهد.

محصولاتی که بر پایه این ویتامین ساخته می‌شوند برای کاهش التهابات پوستی بخصوص بیماری‌هایی مانند پسوریازیس، اگزما و ویتیلیگو بسیار مؤثر است و علائمی مانند خارش و قرمزی را کاهش می‌دهد.

2. از پوست شما محافظت می‌کند.

خواص ویتامین دی به‌عنوان یک استروئید برای پوست عمل می‌کند. به همین دلیل اثر محافظتی برای پوست دارد و باعث جلوگیری از سرطان پوست خواهد شد.

3. آسیب‌های محیط زیست را کاهش می‌دهد.

به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی که این ویتامین دارد مصرف موضعی و خوراکی آن می‌تواند پوست را از شر آسیب‌های محیطی یعنی سلول‌های رادیکال آزاد که باعث چین و چروک در صورت می‌شود خلاص کند. این کار باعث افزایش شادابی و جوان ماندن پوست می‌شود.

4. گردش سلول‌های پوستی را نرمال می‌کند.

یکی از مهم‌ترین موارد برای کاهش عارضه‌های پوستی بهبود گردش جریان خون در پوست و تولید سلول‌های جدید است. گردش نرمال از ماندن سلول‌های مرده روی پوست و ایجاد پلاک‌های پسوریازیس نیز جلوگیری خواهد کرد.

عوارض جانبی ویتامین D

به‌طورکلی مصرف روزانه موضعی یا خوراکی این ویتامین بی‌خطر است. هرچند اگر می‌خواهید از مکمل آن استفاده کنید قبل از مصرف باید با پزشک مشورت نمایید. بااین‌حال هر محصول مراقبتی به دلیل ترکیبات مختلفی که دارد ممکن است باعث آلرژی شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید محصول جدیدی را امتحان کنید قبل از مصرف مقداری از آن را پشت گوشتان امتحان کنید و بعد از 24 ساعت اگر واکنش خاصی ایجاد نشد می‌توانید از محصول برای کل پوست استفاده کنید.

سخن پایانی …

همان طور که گفتیم منابع غذایی کمی حاوی ویتامین دی هستند. از طرفی خواص ویتامین دی برای سلامت بدن و پوست بسیار ضروری است؛ بنابراین یا باید به مقدار کافی از منابع غذایی آن استفاده کرده و در هفته چند ساعتی را در برابر نور خورشید باشید و یا با مشورت پزشک از مکمل آن استفاده کنید تا دچار کمبود ویتامین دی نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا