تناسب اندام

خواص هندوانه برای لاغری + فیلم آموزشی

خواص هندوانه برای لاغری می‌تواند به شما در کاهش وزن، کاهش التهاب و پاک‌سازی بدن از سموم کمک کند. هندوانه از میوه‌های آبدار و با طبع سرد است که مردم ایران نیز علاقه بسیار زیادی به آن دارند و در تابستان در اکثر خانه‌های ایرانی یافت می‌شود.این میوه خوشمزه و خوشرنگ علاوه بر رفع تشنگی و خنک کردن بدن شما می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. از طرفی هندوانه سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم است که از مواد ضروری مورد نیاز بدن محسوب می‌شود. رژیم غذایی هندوانه مانند سایر رژیم‌ها به شما قول لاغری می‌دهد اما آیا واقعاً کارساز است؟

با ما همراه باشید تا همه مطالب درباره بهترین خواص هندوانه برای لاغری را برایتان توضیح دهیم.

هندوانه چه نوع میوه‌ای است؟

هندوانه گیاهی از خانواده Cucurbitaceae است که میوه‌ای شیرین، خوراکی و گوشتی دارد. از نظر گیاه‌شناسی، هندوانه میوه‌ای است که دارای طعم شیرین  است. این گیاه به‌صورت خزنده روی زمین رشد کرده و میوه‌های گرد یا مستطیلی دارد. پوست میوه آن سبز بندرت زرد و گاهی دارای نوارها یا نقاط سیاه است. هندوانه بومی آفریقای گرمسیری و نیمه گرمسیری است و در اوایل تنها در مناطق هند و مدیترانه معرفی شد.

این میوه خوشمزه بیش از 4000 سال است که در آفریقا به‌طور گسترده کشت می‌شود. هندوانه به نام‌های خربزه حریر، هندوانه دسر، خربزه افغان، خربزه تلخ، اگوسی و خربزه وحشی نیز شناخته می‌شود. علاوه بر خواص هندوانه برای لاغری از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها در طب سنتی و سلامت بدن نیز استفاده می‌شود.

ارزش غذایی هندوانه برای لاغری

هر 152 گرم هندوانه 46 کالری با 6889 میکروگرم لیکوپن، 12.3 میلی‌گرم ویتامین سی، 11.48 گرم کربوهیدرات، 0.064 میلی‌گرم مس، 0.336 میلی‌گرم ویتامین ب 5، 43 میکروگرم ویتامین A، 0.068 میلی‌گرم ویتامین B6، 0.36 میلی‌گرم در خود دارد. به همین دلیل ارزش غذایی آن بالا است و با توجه به کالری کمی که دارد می‌توان به‌راحتی از خواص هندوانه برای لاغری استفاده کرد.

ارزش غذایی هندوانه برای لاغری

نحوه عملکرد خواص هندوانه برای لاغری

در مورد خواص هندوانه برای لاغری و رژیم آن نظرات مختلفی وجود دارد که اصلی‌ترین آن پاک‌سازی بدن توسط هندوانه است. رژیم هندوانه شامل یک دوره کوتاه و نسبتاً سخت است که بعد از گرفتن نتیجه می‌توانید به رژیم غذایی عادی خود برگردید. هرچند برای کارساز بودن آن باید بعد از آن رژیم مناسبی را رعایت کنید و ورزش هم انجام دهید.

در مرحله اول رژیم غذایی هندوانه افراد فقط باید در طول شبانه روز هندوانه بخورند که این مرحله به مدت سه روز ادامه خواهد داشت. ممکن است مصرف روزانه شما بر اساس نیاز بدنتان روزی یک هندوانه بزرگ یا بیشتر باشد. بعد از این سه روز برخی افراد به رژیم قبلی خود بر می‌گردند و برخی به تدریج غذاهای دیگر را به منوی خود اضافه می‌کنند؛ مثلاً روزی دو وعده غذایی سبک در کنار هندوانه میل می‌کنند.

نظر متخصصین درباره خواص هندوانه برای لاغری و رژیم آن

به گفته مشاور تغذیه جسیکا مارکوس، MS، RD، CDN، این نوع رژیم‌ها برای افراد جذاب است زیرا نتایج بزرگی ایجاد می‌کند اما فقط به یک تعهد کوتاه نیاز دارند. نظر این مشاور این است که بر خلاف رژیم‌های غذایی متغیر دیگر، مدت زمان محدود رژیم غذایی هندوانه یک هدف واقعی و قابل دستیابی را به افرادی که می‌خواهند رژیم بگیرند ارائه می‌دهد؛ زیرا مثلاً اگر بدانیم در صورتی که فقط برای سه روز باید این کار را انجام دهیم تا به وزن ایده آل برسیم خودمان را مجبور به آن می‌کنیم.

از نظر متخصصین رژیم هنداونه به دلیل خواص هنداونه برای لاغری و دیگر خواص سلامتی که دارد ضرری نخواهد داشت بخصوص که نسبت به رژیم‌های دیگر بسیار کوتاه مدت است. از نظر مارکوس به دلیل اینکه کالری هندوانه پایین است و 90 درصد آن را آب تشکیل می‌دهد ضمن رفع نیاز آبی بدن برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن را نیز تأمین می‌کند. در نتیجه به شما در کاهش وزن به‌صورت کوتاه مدت کمک می‌کند.

نظر متخصصین در مورد خواص هندوانه برای لاغری چیست؟

فواید و خواص هندوانه برای لاغری و سلامتی بدن

علاوه بر لاغری یک فنجان هندوانه سرشار از مواد مغذی است و با داشتن ویتامین‌های زیر به سلامت بدن کمک بزرگی می‌کند:

  • ویتامین A که برای بینایی سالم ضروری است.
  • ویتامین B-1 که به بدن شما کمک می‌کند مواد غذایی را به انرژی تبدیل کند.
  • ویتامین B-6 که بدن شما برای ایجاد گلبول‌های قرمز (RBCs) به آن نیاز دارد و از کم خونی جلوگیری می‌کند.
  • ویتامین C که برای رشد و ترمیم بافت‌ها بسیار حیاتی است.

هندوانه منبع خوبی از لیکوپن نیز هست. این آنتی‌اکسیدان فواید زیادی دارد و می‌تواند به محافظت از بدن در برابر بیماری‌های قلبی، سرطان و سایر شرایط خطرناک کمک کند. هندوانه همچنین حاوی ماده‌ای به نام سیترولین است و مقدار آن در هندوانه نسبت به سایر مواد غذایی بیشتر است. آمینواسید سیترولین به دلیل نقش آن در گشاد شدن عروق و جریان مناسب خون قابل توجه است. در نتیجه از مواردی مثل لخته شدن خون و خطرات آن جلوگیری می‌کند.

طبع سرد هندوانه نیز آن را به یک میوه آرامش بخش تبدیل کرده است که به خواب شما کمک می‌کند. تخمه هندوانه یک میان وعده فوق العاده عالی است که به راحتی می‌توان آن را مانند تخمه آفتابگردان نمکی و بوداده کرد و پر از آهن و منیزیم است که برای پوست شما هم مفید است.

سایر فواید سلامتی این میوه در کنار خواص هندوانه برای لاغری 

هندوانه میوه‌ای است که فاقد چربی است و همچنین یک منبع عالی از ویتامین B6، A و C است. حاوی لیکوپن است که رنگ قرمز روشن، صورتی و قرمز تند را ایجاد می‌کند. لیکوپن یک منبع عالی آنتی‌اکسیدان است. پتاسیم هندوانه نیز به کاهش فشارخون کمک می‌کند و از عملکرد اندام‌های بدن پشتیبانی می‌کند. در زیر سایر فواید این میوه آبدار را در کنار خواص هندوانه برای لاغری برایتان توضیح می‌دهیم:

1. اثر ویاگرا

لیکوپن و بتا کاروتن موجود در هندوانه به آرامش عروق خونی کمک می کند. سیترولین با مصرف هندوانه به آرژنین تبدیل می‌شود. آرژنین برای سیستم گردش خون و قلب مفید است که به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن نیز کمک خواهد کرد. به‌علاوه آرژنین اکسید نیتریک را تقویت می‌کند که باعث آرامش عروق خونی شده و همچنین از اختلال نعوظ جلوگیری می‌کند.

این میوه فشارخون، آنژین و سایر بیماری‌های قلبی عروقی را درمان می‌کند. همچنین ترکیبات سمی را از بدن دفع می‌کند. به‌علاوه لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان است و از پروستات، سلامت پوست و قلب محافظت خواهد کرد.

2. درد عضلات را برطرف می‌کند.

همان‌طور که گفتیم هندوانه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است که به بالا بردن پروتئین عضله و ارتقا عملکرد ورزشی کمک می‌کند. درواقع علاوه بر خواص هندوانه برای لاغری می‌توانید از آن به‌عنوان یک مسکن طبیعی برای کاهش درد عضلات نیز استفاده کنید.

سایر خواص هندوانه در کنار لاغر شدن

3. فشارخون را کاهش می‌دهد.

هندوانه به کاهش فشارخون در قلب و آئورت کمک می‌کند. افرادی که فشارخون بالا و چاقی دارند وقتی در ماه‌های زمستان در معرض سرما قرار می‌گیرند احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند که با خوردن هندوانه در فصل‌های قبل می‌توانند تا حد زیادی از آن جلوگیری کنند. 

4. فشارخون آئورت را کاهش می‌دهد.

هندوانه دارای خواص گشادکننده عروق است که به جلوگیری از فشارخون بالا که احتمال اصلی سکته‌های مغزی و قلبی است کمک می‌کند.

5. کاهش توده‌های چربی بدن

مطالعه انجام‌شده بر روی موش‌ها نشان می‌دهد کسانی که به‌جای آب معمولی آب هندوانه می‌نوشند، به دلیل کاهش توده چربی، وزنشان کمتر است. درنتیجه یکی از خواص هندوانه برای لاغری کاهش توده چربی می‌باشد. هندوانه غلظت کلسترول پلاسما و ضایعات تصلب شرایین را کاهش می‌دهد.

6. سلامتی پروستات

مقدار زیادی لیکوپن در هندوانه یافت می‌شود که یک آنتی‌اکسیدان قوی است و به از بین بردن سرطان پروستات کمک می‌کند. به‌علاوه خاصیت ادرارآوری موجود در هندوانه به‌سلامت دستگاه ادراری کمک می‌کند.

7. درمان بیماری‌های کلیوی

هندوانه منبع غنی از پتاسیم است که به پاک‌سازی مواد سمی کلیه کمک می‌کند. این ماده به کاهش غلظت اوریک‌اسید در خون کمک کرده و آسیب‌های تهدیدکننده کلیه را کاهش می‌دهد. البته برای پیشگیری مناسب است. افرادی که بیماری کلیوی دارند نباید زیاد هندوانه مصرف کنند. 

8. جلوگیری از سرطان

هندوانه‌ها غلظت بالایی از لیکوپن دارند که یک ماده مغذی گیاهی از انواع کاروتنوئید است و باعث پیشگیری از سرطان می‌شود. لیکوپن به کاهش احتمال سرطان پستان، ریه، روده بزرگ، پروستات و آندومتر کمک می‌کند. به‌علاوه هندوانه حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که یک آنتی‌اکسیدان قوی است و فعالیت‌های ضد سرطانی خوبی را در بدن، انجام می‌دهد.

خواص مفید هندوانه برای سلامتی در طب سنتی

9. هندوانه ناتوانی جنسی را درمان می‌کند.

یکی از مشکلاتی که بسیاری از آقایان در طول روابط جنسی با آن روبرو هستند و می‌تواند بر کیفیت رابطه تاثیر منفی داشته باشد، اختلالات نعوظ است. در بسیاری از شرایط شما می‌توانید این مشکل را با مراجعه به متخصص یا استفاده از برخی روش‌های طبیعی تا حد زیادی بهبود دهید. یکی از این روش‌های طبیعی آسان و ارزان مصرف منظم هندوانه است. هندوانه حاوی ترکیبی به نام آرژنین است که به بهبود اختلال نعوظ کمک می‌کند و میل جنسی را تقویت خواهد کرد.

خواص هندوانه در طب سنتی

هندوانه ترکیبات خاصی دارد که به وفور از آن در طب سنتی برای درمان برخی از بیماری‌ها استفاده می‌شود. مهمترین خواص هندوانه در طب سنتی عبارتند از:

  • به درمان مجاری ادرار و جلوگیری از خیس شدن بستر کمک می‌کند.
  • یک میوه ادرارآور است که به درمان سنگ کلیه کمک می‌کند.
  • این ماده حاوی لیکوپن است که به جلوگیری از حملات قلبی کمک می‌کند.
  • این میوه برای کاهش دیابت و مسمومیت‌های الکلی مؤثر است.
  • مصرف یک لیوان آب هندوانه به شما کمک می‌کند تا از سرگیجه هنگام آفتاب‌زدگی و همچنین استفراغ راحت شوید.
  • مصرف هندوانه (500-1000 گرم) دو بار در روز باعث تسکین تشنگی، جلوگیری از ترشح ادرار مایل به زرد، از بین رفتن طعم تلخ دهان، درد در مجرای ادرار، بوی بد دهان و خماری می‌شود.
  • از پوست هندوانه در گیاهان دارویی چینی استفاده می‌شود.
  • افرادی که دائماً دچار تب، تشنگی، خشکی دهان و بوی بد دهان می‌شوند باید یک یا دو بار در روز هندوانه بخورند.
  • 50 گرم پوست هندوانه خشک‌شده باید در آب جوشانده و به‌عنوان چای مصرف شود تا فشارخون، نفریت، دیابت و خماری را درمان کند.
    در سودان شمالی از هندوانه، برای درمان سوختگی، روماتیسم، تورم و نقرس استفاده می‌کنند.
  • هندوانه از اختلال نعوظ جلوگیری می‌کند و هپاتومگالی و همچنین زردی را درمان می‌کند.
  • شیره استخراج‌شده از ریشه هندوانه به درمان خونریزی بعد از سقط کمک می‌کند.
  • آب هندوانه به‌عنوان ضدعفونی‌کننده در تب تیفوس استفاده می‌شود.
  • در چین، میوه خشک‌شده هندوانه را برای درمان زخم‌های دهان استفاده می‌کنند.
  • بذر هندوانه به تسکین علائم ورم مثانه حاد کمک می‌کند.
  • در داروهای گیاهی چینی از آن برای بهبود اختلال نعوظ، دیابت، آکنه و ورم نفریتیک استفاده می‌شود.

خطرات بالقوه رژیم غذایی هنداونه

قبل از رفتن به سراغ رژیم هندوانه باید برخی از هشدارها را در نظر داشته باشید؛ مثلاً اینکه در این رژیم هیچ پروتئینی به بدن نمی‌رسد و از این نظر بدن دچار کمبود می‌شود؛ بنابراین این رژیم برای کودکان، خانم‌های بارداری و یا هر کسی که دچار بیماری خاصی مثل دیابت باشد و نیاز به رژیم غذایی خاصی داشته باشد خطرناک است و عملکرد سیستم ایمنی بدن را به خطر می‌اندازد. همچنین مانند بسیاری از رژیم‌های کوتاه مدت پایدار نیست. از طرفی بدن روزانه نیاز به چربی‌های مفید برای تغذیه دارد که هندوانه هیچ نوع چربی ندارد و می‌تواند موجب ضعف شدید شود.

آیا استفاده از رژیم هندوانه برای لاغری عوارض هم دارد؟

موارد احتیاط مصرف هندوانه 

مصرف هر ماده طبیعی در حد اعتدال می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد، اما در صورتی که بیش از حد تعادل یا در برخی شرایط خاص استفاده شود ممکن است به ضرر شما باشد. برخی از مهمترین احتیاط‌هایی که باید برای مصرف هندوانه به آن‌ها دقت کنید، عبارتند از:

  • بعد از غذا نباید مصرف شود زیرا منجر به استفراغ می‌شود.
  • افراد مبتلا به اسهال نباید هندوانه مصرف کنند.
  • مصرف زیاد هندوانه باعث استفراغ، حالت تهوع، نفخ، اسهال، گاز، سو هاضمه، ضربان قلب نامنظم و واکنش‌های آلرژیک مانند تورم صورت، بثورات شدید و آنافیلاکسی می‌شود.
  • به دلیل محتوای بالای پتاسیم در هندوانه، مصرف بیش‌ازحد آن می‌تواند منجر به بیماری‌های سیستم عصبی و قلب شود.
  • مصرف بیش‌ازحد هندوانه می‌تواند به کنترل اعصاب حرکتی و کلیه‌ها آسیب برساند.
  • ممکن است منجر به واکنش‌های آلرژیک مانند خارش، بثورات، عطسه و غیره شود.
  • خوردن بیش‌ازحد هندوانه می‌تواند باعث افت فشار شود.
  • افرادی که طبع سرد دارند نباید زیاد هندوانه بخورند، زیرا طبع هندوانه نیز سرد است.

سخن پایانی…

تحقیقات نشان می‌دهد رژیم‌های کوتاه مدت که وزن زیادی را کم می‌کنند مخرب بوده و سریعاً بازگشت دارند. متخصصان، رژیم های کوتاه مدت را منع می کنند زیرا علاوه بر بازگشت می‌تواند عوارض مخربی برای سلامت کلی بدن داشته باشد که درمان آن‌ها برایتان مشکل‌ساز می‌شود. اگر شما از نظر بدنی به طور کامل سالم هستید و برنامه مشخص غذایی برای بعد از این رژیم محدود دارید می‌توانید از آن استفاده کنید. اما در غیر این صورت توصیه نمی‌شود و بهتر است فقط از خواص هندوانه برای لاغری به‌عنوان یک میان وعده در رژیم‌های دیگر استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا