پوست

8 خواص معجزه کننده قهوه برای پوست

درحالی‌که قهوه بیشتر به‌عنوان یک نوشیدنی جذاب استفاده می‌شود، امروزه خواص قهوه برای پوست نیز شهرت پیدا کرده است؛ زیرا قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و شامل فنل هایی است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و از بسیاری از آسیب‌های پوستی جلوگیری خواهد کرد.

در این مقاله از سفیر زیبایی قصد داریم شما را با مهم‌ترین فواید قهوه برای پوست و انواع ماسک قهوه آشنا کنیم. پس در ادامه این داستان زیبا با ما همراه باشید.

بهترین خواص قهوه برای پوست چیست؟

قهوه برای پوست یکی از مواد معجزه‌آسای طبیعی است که اگر به‌درستی و در حد اعتدال استفاده شود، می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی را برایتان ایجاد کند. مهم‌ترین و بهترین فواید قهوه برای پوست عبارت‌اند از:

1. کاهش سلولیت

سلولیت نوعی عفونت باکتریایی است که می‌تواند لکه‌ها و حالت‌های نازیبایی را روی پوست ایجاد کند. استفاده از اسکراب قهوه می‌تواند منجر به کاهش بروز ظاهر سلولیت شود؛ زیرا کافئین موجود در آن به باز شدن عروق خونی در زیر پوست و بهبود کلی جریان خون کمک خواهد کرد. از طرفی این اسکراب، با یک لایه‌برداری ملایم که انجام می‌دهد ظاهری صاف‌تر و یکنواخت‌تر به پوست می‌دهد.

لایه برداری پوست به کمک ماسک قهوه

2. دارای اثرات آرام‌بخش

قهوه برای پوست بسیار آرامش‌بخش است. با اینکه به دلیل وجود کافئین در داخل بدن می‌تواند تا حدی تحریک‌کننده باشد اما استفاده موضعی آن، اثرات آرام‌کننده بسیاری خوبی برای پوست دارد. این ویژگی هم به دلیل عطر بی‌نظیرش هست و هم آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه ‌این اثرات را ایجاد می‌کنند.

3. دارای اکسیر جوانی و پیشگیری‌کننده از پیری

استفاده مستقیم از ماسک قهوه روی پوست به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در آن، می‌تواند به جلوگیری از پیری زودرس کمک کند. از طرفی منجر به کاهش لکه‌های خورشیدی، قرمزی و خطوط ریز خواهد شد. درواقع، نتایج یک مطالعه نیز ارتباط مستقیمی بین نوشیدن قهوه و کاهش اثرات پیری ناشی از آفتاب یافته است و این اثرات در صورت مصرف موضعی قهوه بیشتر هم خواهد شد.

4. دارای ویتامین B3 برای جلوگیری از سرطان پوست

قهوه منبعی غنی از ویتامین B3 یا نیاسین است که دلیل آن تجزیه یک ترکیب کلیدی در قهوه به نام تریگونلین است. درواقع، تریگونلین پس از برشته شدن دانه‌های قهوه در کارخانه‌های تولید قهوه، به نیاسین تجزیه می‌شود. نیاسین ترکیبی است که می‌تواند در پیشگیری از سرطان‌های پوست غیرملانومی مفید باشد و احتمالاً می‌تواند از رشد سلول‌های غیرطبیعی در پوست جلوگیری کند.

5. کاهش التهاب

اثرات ضدالتهابی قهوه برای پوست به دلیل وجود ماده‌ای به نام اسید کلروژنیک (CGA) و همچنین ملانوئیدین موجود در قهوه است. CGA علاوه بر کاهش التهاب، به کاهش هایپرپیگمانتاسیون یا تغییرات رنگی پوست که ممکن است با التهاب ارتباط داشته باشد، کمک می‌کند.

6. درمان آکنه

استفاده منظم از برخی از انواع ماسک قهوه می‌تواند به مبارزه با مشکلات ناشی از باکتری‌های مضر مانند آکنه کمک کند. CGAهای موجود در قهوه علاوه بر خواص ضدالتهابی، به آن خواص ضد باکتریایی نیز می‌دهند.

طرز تهیه ماسک قهوه برای پوست

7. از بین برنده حلقه‌های تیره دور چشم

حلقه‌های تیره دور چشم ممکن است به دلایل مختلف مانند کار بیش‌ازحد، افزایش سن و … ایجاد شوند که می‌تواند منجر به نازیبایی شده و نیاز به لوازم آرایش مانند انواع کرم پودر را بیشتر کند. از طرفی می‌تواند تأثیر منفی بر روحیه افراد داشته باشد.

خوشبختانه قهوه برای پوست یک ماده طبیعی برای درمان سیاهی دور چشم یا حلقه‌های زیر چشم است؛ زیرا کافئین موجود در آن به باز شدن رگ‌های خونی و بهبود گردش خون در این ناحیه کمک خواهد کرد. برای استفاده از قهوه جهت از بین بردن سیاهی دور چشم می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

  • ½ قاشق چای‌خوری تفاله قهوه و مقداری روغن زیتون را با هم ترکیب کنید. چند قطره آب به آن اضافه کنید تا خمیر یکدستی در دستتان ایجاد شود.
  • نوک انگشتان را به آن آغشته کرده و به آرامی بدون مالش زیر چشمان خود ضربه بزنید.
  • اجازه دهید این مخلوط به اندازه پنج تا ده دقیقه روی پوستتان بماند.
  • ماسک را با آب شسته یا به آرامی با یک پارچه نرم، آن را پاک نمایید.
  • هفته‌ای یک الی دو مرتبه این کار را تکرار کنید.

8. مراقبت از پوست بعد از آفتاب

از دیگر فواید قهوه برای پوست می‌توان به محافظتی که بعد از قرار گرفتن در برابر آفتاب از پوست انجام می‌دهد، اشاره کرد. نکته کلیدی در اینجا این است که به دلیل آرامشی که برای پوست ایجاد می‌کند و خاصیت ضدالتهابی که دارد اجازه نمی‌دهد پوست دچار آفتاب سوختگی شود و یا اگر این اتفاق افتاد به درمان سریع‌تر آن کمک می‌کند. اگر دچار آفتاب‌سوختگی شدید و خواستید از خواص قهوه برای پوست جهت درمان استفاده کنید، از دستور زیر پیروی نمایید:

  • یک فنجان قهوه تازه دم آماده کنید.
  • سپس آن را با مقداری آب سرد رقیق کنید.
  • یک پارچه نرم یا یک حوله کاغذی را درون مخلوط غوطه‌ور کنید و با فشردن، مقدار اضافی آن را خارج نمایید.
  • پارچه را به آرامی روی نواحی آسیب‌دیده پوست بمالید.
  • چندین بار در روز این کار را تکرار کنید تا قرمزی و تورم ناشی از آفتاب‌سوختگی، شروع به کاهش کند.

انواع ماسک قهوه برای پوست شما

شما می‌توانید به شکل‌های مختلف، ماسک‌های متعددی با قهوه برای پوست خود تهیه کرده و استفاده نمایید. در این بخش ما برخی از کاربردی‌ترین این ماسک‌ها را به همراه طرز تهیه و استفاده‌شان به شما معرفی خواهیم کرد که خیلی راحت می‌توانید در خانه آنها را آماده کرده و استفاده نمایید.

اسکراب صورت قهوه برای جوش‌های سرسیاه

قهوه یکی از بهترین مواد طبیعی برای لایه‌برداری صورت در خانه است؛ زیرا پوست شما را عمیقاً تمیز می‌کند، چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد،آن را تغذیه کرده و شفاف نگه می‌دارد. برای ساخت اسکراب لایه‌بردار قهوه جهت از بین بردن جوش‌های سرسیاه به شکل زیر عمل کنید:

  • 1 قاشق غذاخوری تفاله قهوه را به 2 قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید.
  • آن را خوب مخلوط کنید تا به شکل اسکراب درآید.
  • حالا آن را با حرکات دایره‌ای کوچک به مدت 2 الی 3 دقیقه روی صورت خود ماساژ دهید.
  • هفته‌ای یک بار این روند را تکرار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

ماسک صورت ضد پیری قهوه

ماسک صورت ساخته شده از قهوه و روغن زیتون به کاهش ظاهر خطوط و چین‌وچروک روی صورت کمک می‌کند. به‌علاوه لکه‌های پیری روی صورت شما را کاهش می‌دهد. برای ساخت این ماسک کافیست به روش زیر عمل کنید:

  • 1 قاشق غذاخوری پودر قهوه خوب را به 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنید.
  • آن را خوب مخلوط نمایید تا خمیر یکدستی ایجاد شود.
  • ماسک را به صورت یکنواخت روی پوست صورت خود بمالید.
  • بعد از 15 دقیقه ماسکتان را با آب خنک تمیز کنید.
  • برای بهترین نتیجه این فرآیند را ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.
جوانسازی پوست با کمک ماسک قهوه

ماسک صورت قهوه برای درمان آکنه

قهوه یک لایه‌بردار عالی و غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضدالتهابی برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست است که به درمان آکنه کمک می‌کند. ترکیب قهوه و دارچین نه تنها به شما کمک می‌کند تا از شر جوش خلاص شوید، بلکه اسکار آکنه یا جای جوش و التهاب پوست را نیز کاهش می‌دهد. برای رسیدن به این نتیجه به روش زیر عمل کنید:

  • 1 قاشق غذاخوری پودر قهوه و 1 قاشق غذاخوری پودر دارچین را با هم مخلوط کنید.
  • 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مخلوط اضافه کنید.
  • حالا ماسک قهوه را روی تمامی قسمت‌های پوست خود بزنید.
  • بعد از 15 دقیقه آن را با آب ولرم بشویید و صورت خود را خشک کنید.

ماسک صورت قهوه برای روشن شدن پوست

قهوه برای پوست می‌تواند خاصیت روشن‌کنندگی نیز داشته باشد، زیرا یک منبع طبیعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که به کاهش استرس اکسیداتیو بر روی پوست کمک می‌کند و آن را با مواد مغذی مورد نیاز تغذیه خواهد کرد.

بنابراین، بخصوص برای افراد با پوست خشک می‌تواند مفید باشد؛ اما احتمال واکنش نامطلوب همچنان وجود دارد. پس اگر برای اولین بار است ماسک قهوه را تست می‌کنید، حتماً تست پچ را انجام دهید.

در این ماسک آب‌لیمو نیز استفاده می‌شود که توانایی طبیعی برای تحریک فرآیندهای بازسازی سلولی در صورت را دارد و به روشن شدن رنگ پوست کمک خواهد کرد. برای ساخت این ماسک قهوه برای پوست طبق دستور زیر عمل کنید:

  • 1 قاشق غذاخوری پودر قهوه را در یک کاسه کوچک بریزید.
  • ۱ قاشق غذاخوری آب‌لیمو و ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل به آن اضافه کنید.
  • آن را خوب مخلوط کنید تا خمیرمانند شود.
  • ماسک را به‌طور یکنواخت روی پوست صورت خود بمالید.
  • بگذارید 15 دقیقه باشد و بعد با آب خنک بشویید.
  • هفته‌ای یک بار این روند را تکرار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

عوارض قهوه برای پوست چیست؟

مانند هر ماده طبیعی دیگر، قهوه نیز با تمام خواص فوق‌العاده‌ای که می‌تواند برای پوست داشته باشد، در صورت استفاده بیش‌ازحد یا نادرست ممکن است عوارضی را ایجاد کند. در کل، قهوه برای پوست عارضه خاصی ندارد تا زمانی که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. به‌علاوه درصورتی‌که اولین بار است که می‌خواهید از آن برای پوست استفاده کنید، حتماً تست پچ را انجام دهید. برای اینکه دچار عوارض پوستی خاصی بعد از استفاده قهوه نشوید نیز حتماً نکات زیر را رعایت کنید:

  • بیش از یک بار در هفته از اسکراب قهوه برای لایه‌برداری پوست استفاده نکنید.
  • قبل از استفاده از محصولات قهوه برای پوست، فهرست مواد تشکیل‌دهنده و هدف استفاده از آن را بخوانید؛ مثلاً اگر پوست چرب دارید، مطمئن شوید که برای پوست شما مناسب باشد.
  • شما می‌توانید حداکثر دو بار در هفته از ماسک قهوه استفاده کنید.
  • قهوه‌های بسته‌بندی شده عموماً حاوی مواد نگه‌دارنده و مصنوعی است، بنابراین استفاده موضعی از آن بر روی صورت، به‌صورت روزانه توصیه نمی‌شود و بهتر است از محصولات مراقبتی بر پایه قهوه استفاده کنید یا قهوه‌ای را تهیه نمایید که مطمئن هستید خالص و بدون مواد افزودنی است.
  • از دانه‌های قهوه به جای پودر قهوه آماده برای صورت استفاده کنید تا از خلوص آن مطمئن بوده و از واکنش‌های نامطلوب جلوگیری کنید.

سؤالات متداول در مورد خواص قهوه برای پوست

در این بخش قصد داریم به چند سؤال رایج شما در مورد قهوه برای پوست پاسخ دهیم که عبارت‌اند از:

آیا می‌توانم هر روز قهوه روی صورت بمالم؟

متخصصان پوست توصیه می‌کنند برای بهترین نتیجه، قهوه را ۱ تا ۲ بار در هفته روی صورت بمالید. استفاده بیش‌ازحد به دلیل خاصیت لایه‌برداری قهوه، می‌تواند عوارضی مانند نازک شدن پوست را به همراه داشته باشد و نباید انجام گیرد.

آیا استفاده از قهوه روی صورت باعث تیره شدن پوست می‌شود؟

یکی از عوارض مصرف بیش‌ازحد قهوه بر روی پوست این است که می‌تواند میزان کلروژنیک اسید را در صورت افزایش دهد که پوست را کمی تیره می‌کند. به همین دلیل، در ماسک روشن‌کننده آن نیز از لیمو استفاده می‌شود.

آیا می‌توانیم یک شب قهوه را روی صورت نگه داریم؟

یکی از کاربردهای قهوه برای پوست این است که از آن در طول شب به‌عنوان ماسک خواب استفاده کنید و صبح آن را بشویید تا پوستتان شاداب شود.

چگونه صورت خود را با قهوه بشوییم؟ 

½ قاشق غذاخوری تفاله قهوه را به شیر خام اضافه کنید. آن را خوب مخلوط کنید تا یک اسکراب قهوه لایه‌بردار تشکیل شود. صورت خود را با این مخلوط با حرکات دایره‌ای کوچک ماساژ دهید. اجازه دهید 7 تا 10 دقیقه بماند و سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید.

آیا قهوه پوست را سفت می‌کند؟

کافئین با منقبض کردن رگ‌های خونی در پوست و بهبود جریان خون باعث می‌شود با هر بار استفاده، پوست سفت‌تر به نظر برسد که برای جوانسازی پوست بسیار مفید است.

سخن پایانی …

قهوه یک محصول چندمنظوره است که به‌طور بالقوه می‌تواند فواید مختلفی برای سلامتی و مراقبت از پوست ارائه دهد. اگرچه ما در این مقاله روش‌های متعددی را برای استفاده از قهوه بر روی پوست بیان کردیم اما درصورتی‌که عارضه‌های گفته شده بعد از چند هفته بهبود پیدا نکردند یا پوست حساسی دارید که ممکن است واکنش بدی نسبت به این روش‌های طبیعی داشته باشد، حتماً برای حل مشکل خود به جای استفاده از قهوه برای پوست به متخصص پوست مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا