سلامتی

15 خواص فلفل دلمه ای برای سلامتی

خواص فلفل دلمه ای برای پوست و سلامتی بدن بسیار زیاد است و به دلیل عطر و طعمی که دارد طرفداران بسیار زیادی در سرتاسر جهان پیدا کرده است. این فلفل‌ها برخلاف انواع فلفل‌های تند دارای طعمی ملایم، شیرین و گوشتی آبدار و شفاف هستند. اگرچه امروزه این نوع فلفل‌ها در رنگ‌های زیبا و مختلفی در سراسر جهان یافت می‌شوند، اما منشأ آن‌ها در آمریکای جنوبی و مرکزی و مکزیک است.

در این مقاله می‌خواهیم خواص فلفل دلمه ای را برای پوست و سلامتی برای شما عزیزان توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

فلفل دلمه ای چه نوع گیاهی است؟

فلفل دلمه ای ازنظر گیاه‌شناسی در گروه سبزیجات قرار می‌گیرد که به دلیل داشتن طعم ملایم، شیرین و ترد آن‌ها در انواع غذاها و بخصوص سالادها و انواع فست فودها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمان رسیدن، آن‌ها به رنگ‌های مختلف مانند سبز، زرد و قرمز روشن هستند و داخل آن‌ها حاوی تعداد زیادی دانه است.

معمولاً اندازه آن‌ها به میزان رشدشان در زمان چیدن بستگی دارد. این سبزیجات منابع عالی مواد مغذی مانند ویتامین‌های C، A و B6 هستند. علاوه بر این، آن‌ها حاوی ویتامین E، ویتامین K، فولات و پتاسیم می‌باشند که خواص فلفل دلمه ای برای پوست را ایجاد می‌کنند.

خواص فلفل دلمه ای برای زیبایی

خواص فلفل دلمه ای

همان‌طور که گفتیم خواص فلفل دلمه ای برای بدن و سلامتی بسیار زیاد است که 15 مورد از مهم‌ترین این خواص را در اینجا برای جوان ماندن و بهبود کیفیت پوست و مو ذکر می‌کنیم:

1. خواص فلفل دلمه ای به دلیل وجود انواع آنتی‌اکسیدان‌ها

فلفل دلمه ای یکی از مواد غذایی سالم است که می‌تواند بخشی از رژیم غذایی روزانه شما را تشکیل دهد، زیرا آن‌ها حاوی فیتون غذایی هستند که دارای انواع آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند می‌باشند. این آنتی‌اکسیدان‌ها با سموم محیطی و تخریب سلول‌ها در بدن و پوست مقابله می‌کنند.

آن‌ها بدن شما را از آسیب رادیکال‌های آزاد که باعث ایجاد سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن و همچنین پیری زودرس می‌شود، محافظت می‌کنند. بنابراین، فلفل دلمه ای در جلوگیری از انواع مختلف سرطان در معده، روده بزرگ، سینه، پروستات و ریه‌ها و پوست مؤثر است.

2. خواص فلفل دلمه ای به دلیل ویتامین C فراوان

جالب است بدانید مصرف یک فلفل دلمه ای در روز 300 درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه شما را تأمین می‌کند که مقدار قابل توجهی است و تا حد زیادی باعث شادابی پوست می‌شود. جدا از اینکه این ویتامین آنتی‌اکسیدان قدرتمندی است، ویتامین C برای افزایش جذب آهن بسیار مهم است. بنابراین، کسانی که از کمبود آهن رنج می‌برند می‌توانند روزانه از فلفل دلمه ای استفاده کنند تا میزان جذب آهن در بدنشان به حداکثر خود برسد.

3. کاهش التهابات موجود در بدن ناشی از خواص فلفل دلمه ای

خوردن فلفل دلمه ای به‌صورت روزانه باعث جلوگیری از التهابات در بدن می‌شود. هم‌چنین در صورت داشتن استرس و خستگی یک ماده مغذی و انرژی‌بخش بسیار عالی برای شما عزیزان محسوب می‌شود. از طرفی افزایش انرژی و درمان استرس به‌طور طبیعی باعث کاهش عارضه‌هایی مانند جوش و … در پوست شده و پوستی شفاف و تازه برایتان به ارمغان می‌آورد.

4. بهبود پوست و خلق‌وخو قبل از قاعدگی به دلیل خواص فلفل دلمه ای

ترکیب ویتامین B6 و منیزیم در فلفل دلمه ای بخصوص قبل از پریودی باعث کاهش اضطراب می‌شود. همچنین ویتامین B6 که یک ادرارآور طبیعی است برای کاهش نفخ و جلوگیری از فشارخون بالا بسیار عالی است. بنابراین به‌طورکلی علائم قبل از پریودی را کاهش می‌دهد.

خواص فلفل دلمه ای برای پوست

5. بهبود بینایی به خاطر خواص فلفل دلمه ای

 فلفل دلمه منبع عالی ویتامین A است که هر فنجان خورد شده آن تقریباً 75 درصد نیاز روزانه ویتامین A  را تأمین می‌کند. ویتامین A یک ماده مغذی است که از بینایی سالم، به‌ویژه بینایی در شب پشتیبانی می‌کند زیرا باعث عملکرد بهتر شبکیه شده و از ایجاد آب مروارید جلوگیری می‌کند. از طرفی این ویتامین یکی از ویتامین‌های ضروری برای بهبود کیفیت پوست و مو می‌باشد که کمبود آن باعث ریزش مو و کدر شدن پوست خواهد شد.

6. خواص فلفل دلمه ای عصاره لاغری

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث به‌هم‌ریختگی هورمون‌ها بخصوص در خانم‌ها می‌شود اضافه‌وزن و چاقی است. این امر نه‌تنها زمینه‌ای برای بسیاری از بیماری‌های زنانه است بلکه به‌راحتی ریزش مو را افزایش داده و باعث ایجاد جوش‌های التهابی روی پوست می‌شود.

 خواص فلفل دلمه ای در کاهش وزن نیز به شما کمک می‌کند. یک فنجان فلفل دلمه ای حلقه شده تنها 31 کالری دارد و کاملاً  بدون چربی و کلسترول است. علاوه بر این، شما می‌توانید کالری بیشتری را با مصرف این نوع فلفل بسوزانید زیرا آن‌ها می‌توانند گرمازایی را در بدن فعال کرده و سرعت سوخت‌وساز را افزایش می‌دهند. فلفل های دلمه ای یک عملکرد ترموژنیک خفیف دارند که بدون افزایش ضربان قلب یا فشارخون مانند سایر انواع فلفل‌ها، باعث افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شوند.

1/2 فنجان فلفل دلمه ای تقریباً یک گرم فیبر دارد که به شما احساس سیری می‌دهد و باعث هضم آسان غذا خواهد شد و در نتیجه از سرطان روده نیز جلوگیری می‌کند. همچنین به درمان یبوست و سندرم روده تحریک‌پذیر کمک خواهد کرد.

8. جلوگیری از سکته با استفاده از خواص فلفل دلمه ای

 فلفل دلمه ای می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم شامل انواع میوه‌ها و سبزیجات را تشکیل دهد که خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سکته مغزی، دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و برخی از انواع سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

9. فلفل دلمه ای سرشار پتاسیم

هر فنجان فلفل دلمه ای 7 درصد نیاز روزانه پتاسیم را تأمین می‌کند. این ماده معدنی توسط بدن برای تنظیم سطح مایعات در داخل و خارج از سلول‌ها، انقباض عضله قلب و پریستال روده مورد نیاز است که به دفع سموم و مواد زائد از بدن نیز کمک می‌کند. سموم موجود در بدن یکی از عوامل تغییر توناژ پوست و یا کدر شدن آن است که با دفع مناسبشان پوستی شفاف حاصل می‌شود.

10. تولید کلاژن بیشتر با خواص فلفل دلمه ای

با تسهیل در جذب آهن، ویتامین C موجود در فلفل دلمه ای به تشکیل کلاژن استخوانی، غضروف، ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی کمک می‌کند. همچنین ساخت کلاژن پوست و مو را تحریک می‌کند. کلاژن یک ساختار پروتئینی است که باعث جوان نگه داشتن پوست و جلوگیری از پیری زودرس و همچنین بهبود سلامت مو می‌شود. با افزایش سن میزان تولید کلاژن طبیعی بدن کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل باید با موادی مانند فلفل دلمه ای تولید بیشتر آن را تحریک کنیم.

خواص فلفل دلمه ای برای پوست

همان‌طور که قبلاً هم در قسمت‌های مختلف اشاره کردیم بسیاری از خواص فلفل دلمه ای به بهبود کیفیت پوست و مو نیز کمک می‌کند. مهم‌ترین این خواص عبارت‌اند از:

11. فلفل قرمز دارای دو برابر مقدار ویتامین C نسبت به سایر انواع آن‌ها سبزیجات تازه است که باعث می‌شود برای پوست شما بسیار مفید باشد.

12. ویتامین C موجود در فلفل های دلمه به تشکیل کلاژن بیشتر در پوست کمک می‌کند و از پیری و چروک شدن پوست جلوگیری خواهد کرد. همچنین کلاژن از بروز عارضه‌های دیگر پوست مانند ایجاد اسکار یا جای جوش نیز جلوگیری می‌کند.

13. فلفل قرمز رنگ منابع بسیار خوبی از سه کاروتنوئیدهای مبارزه با سرطان با نام‌های لوتئین، بتا کریپتوکسانتین و زاکسانتین است. این کاروتنوئیدها علاوه بر اینکه برای پوست عالی هستند، به دلیل دارا بودن سیلیکون بالا به کاهش تورم ناشی از آرتریت کمک می‌کنند. آب فلفل قرمز نیز به دلیل خاصیت درمانی آن شناخته شده است.

خواص فلفل دلمه ای برای زیبایی پوست

طرز تهیه 3 ماسک فلفل دلمه ای برای پوستی درخشان و بدون عارضه

در اینجا می‌خواهیم روش تهیه و استفاده از 3 ماسک فوق‌العاده برای درخشان شدن پوست و بهبود کیفیت آن نسبت به عوارض پوستی را که خیلی هم راحت هستند به شما آموزش دهیم:

1. ماسک فلفل دلمه و آووکادو و کاکائو

مواد مورد نیاز:

  • 1/2 آووکادو
  • 1 قاشق چای‌خوری فلفل دلمه ای رنده شده (1/2 برای پوست حساس)
  • 1 قاشق چای‌خوری پودر کاکائو خام

طرز تهیه این ماسک برای استفاده از خواص فلفل دلمه ای :

  1. ابتدا کاکائو و فلفل دلمه ای رنده شده را با هم مخلوط کنید.
  2. سپس آووکادو را به اضافه کرده و هم بزنید تا یک خمیر یکدست ایجاد شود.
  3. حالا خمیر را با انگشت یا قلم‌مو روی تمام پوست صورتتان بزنید. حتی می‌توانید از این ماسک در قسمت گردن و دکلته نیز استفاده نمایید.
  4. اجازه دهید این ماسک برای 5 دقیقه روی پوستتان بماند.
  5. سپس آن را با آب سرد از پایین به بالا بشویید.

2. ماسک فلفل دلمه ای و نارگیل و قهوه

همان‌طور که میدانید نارگیل یک نرم‌کننده بسیار عالی برای پوست و مو است. به همین دلیل از روغن نارگیل در بسیاری از محصولات مراقبتی پوست و مو استفاده می‌شود.

مواد مورد نیاز:

  • 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • ½ قاشق چای‌خوری آب‌لیمو طبیعی
  • 1 قاشق چای‌خوری عسل خام
  • 1 قاشق غذاخوری قهوه آسیاب شده
  • ½ قاشق چای‌خوری شکر
  • ½ قاشق چای‌خوری دارچین
  • 1 قاشق غذاخوری فلفل دلمه ای رنده شده

طرز تهیه این ماسک برای استفاده از خواص فلفل دلمه ای :

  1. ابتدا همه مواد گفته شده را در یک کاسه به‌خوبی مخلوط کنید تا کاملاً یکدست شوند.
  2. سپس مواد را با انگشت یا قلم‌مو روی پوست صورتتان بزنید.
  3. اجازه دهید این ماسک بین 3 الی 5 دقیقه روی پوستتان بماند.
  4. سپس مواد را با آب ولرم و یک شوینده مناسب برای پوستتان بشویید.

3. ماسک فلفل دلمه ای و کنجاله بادام

مواد مورد نیاز:

  • 1 قاشق غذاخوری روغن جوجوبا
  • ½ قاشق غذاخوری کنجاله بادام
  • 1 قاشق چای‌خوری پودر فلفل دلمه ای یا یک قاشق غذاخوری فلفل دلمه ای رنده شده

طرز تهیه این ماسک برای استفاده از خواص فلفل دلمه ای :

  1. کنجاله بادام و فلفل دلمه ای رنده شده را با هم مخلوط کنید.
  2. سپس روغن را به‌آرامی اضافه کنید تا مخلوط یکدستی ایجاد شود.
  3. در مرحله بعدی مواد را به‌آرامی روی پوستتان بزنید.
  4. اجازه دهید مواد برای 3 الی 5 دقیقه روی پوستتان بماند.
  5. سپس پوست را با آب ولرم از پایین به بالا بشویید.
خواص فلفل دلمه ای برای مو

خواص فلفل دلمه ای برای مو

جدا از خواص فلفل دلمه ای  برای پوست که برایتان توضیح دادیم، فلفل دلمه برای موهای شما نیز مناسب است. زیرا:

1. همان‌طور که قبلاً اشاره شد، فلفل دلمه یکی از منابع عالی ویتامین C است که در تشکیل کلاژن نقش دارد. فولیکول‌های مو نیز برای سالم ماندن و رشد مطلوب به کلاژن نیاز دارند. کمبود ویتامین C می‌تواند باعث ایجاد خشکی مو، شکننده و نازک شدن موها شود.

2. خواص فلفل دلمه ای می‌تواند در جلوگیری از ریزش مو بسیار مفید باشد زیرا باعث بهبود جریان خون برای تحریک رشد مو می‌شود و باعث حفظ غده‌های مو در برابر هورمون‌های DHT که باعث ریزش مو می‌شوند خواهد شد.

3. طبق تحقیقات انجام شده، فلفل دلمه ای می‌تواند به رشد بیش از 50 درصدی مو کمک کند. برای این کار می‌توانید چند برش فلفل دلمه ای را به مدت 10 دقیقه در آب بجوشانید و به مدت 15 دقیقه آن را خنک کنید. سپس آن‌ها را به مدت 30 دقیقه روی پوست سر خود بمالید و بشویید. انجام این کار به‌طور مرتب رشد مو را تحریک می‌کند.

خواص فلفل دلمه ای گزینه‌ای سالم و عالی برای افزایش رشد مو و سلامت پوست است به شرطی که به آن‌ها حساسیت نداشته باشید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که فلفل دلمه ای را دور از گوشت خام قرار دهید تا از آلوده شدن به باکتری‌ها جلوگیری کنید.

سخن پایانی …

امیدوارم که این مقاله را دوست داشته باشید و با توجه به خواص فوق‌العاده‌ای که برای این سبزیجات خوش‌طعم و  عطر گفتیم و هزینه پایین آن بیشتر از قبل این ماده مغذی را در  رژیم غذایی روزانه خانواده بگنجانید. برای ما در پایین همین مطلب بنویسید که از فلفل دلمه ای در چه غذاهایی استفاده می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا