مو

معجزه‌ خواص روغن سیاه دانه برای ابرو

روغن سیاه دانه از دانه سیاه دانه حاصل می‌شود. حتی پیامبر اسلام معتقد بودند که به دلیل خاصیت درمانی شگفت‌انگیز آن، می‌توان از این گیاه برای درمان هرگونه بیماری جدی استفاده کرد. مقالات پژوهشی مختلفی منتشرشده است که در مورد مزایای سلامتی روغن سیاه دانه و چگونگی استفاده از آن برای درمان میگرن، دیابت، بیماری‌های برونشی و غیره صحبت می‌کند. در انگلیسی نیز به آن Love in the Mist و در عربی به آن Habbatul Baraka به معنی دانه مبارک گفته می‌شود. همچنین خواص روغن سیاه دانه برای ابرو ، مو و پوست بسیار زیاد است.

 در این مطلب می‌خواهیم مهم‌ترین خواص روغن سیاه دانه برای ابرو و زیبایی را برای شما بازگو کنیم.

روغن سیاه دانه چیست؟

روغن سیاه دانه از یک بوته کوچک گل‌دار با گل‌های بنفش مایل به سفید به دست می‌آید. معمولاً این گیاه را در اروپای شرقی، خاورمیانه و غرب آسیا کشت می‌کنند. به همین دلیل در ایران نیز به‌راحتی قابل‌دسترس است. دانه‌های سیاه دانه هزاران سال است که در طب سنتی برای درمان بسیاری از عوارض پوست، مو و سلامتی استفاده می‌شود. نتایج درخشانی که این دانه برای بدن ما ایجاد می‌کند آن را به معجزه‌ای در میان درمان‌های سنتی و خانگی تبدیل کرده است. کمتر کسی را می‌توان یافت که از خواص روغن سیاه‌ دانه برای ابرو استفاده کرده باشد اما نتیجه‌ عالی آن را نبیند.

جالب است بدانید از سیاه‌دانه حتی برای محافظت مقبره King Tut نیز استفاده می‌شده است و مصارف باستانی دارد. به‌علاوه طعم بی‌نظیر آن طرفداران زیادی در انواع نان‌ها، ادویه‌های کاری، ترشی و موارد مشابه دارد. از سیاه‌دانه در موارد خوراکی علاوه بر عطر و طعمش برای بهبود عملکرد گوارشی نیز استفاده می‌شود. یکی از داروهای بسیار کاربردی در این مورد استفاده از خواص سیاه دانه و عسل برای درمان زخم معده است. همچنین نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که روغن سیاه دانه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است که به کاهش التهابات داخلی بدن و جوان‌سازی پوست کمک می‌کند.

خواص روغن سیاه دانه برای ابرو، ضعیف شدن ابروها، پر پشت شدن ابروها

خواص روغن سیاه دانه برای ابرو

اگر تاکنون روش‌های زیادی برای رویش مجدد ابروها استفاده کرده‌اید اما هنوز به نتیجه نرسیده‌اید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خواص روغن سیاه دانه برای ابرو استفاده کنید. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که طول دوره درمان در مورد هر عارضه یا بیماری با مواد طبیعی مثل سیاه دانه، کمی طولانی‌تر از داروهای شیمیایی است؛ اما خوبی این درمان‌ها این است که تقریباً پایدار هستند و عوارض خاصی برایتان ایجاد نمی‌کنند. در اینجا ما به شما خواهیم گفت خواص روغن سیاه دانه برای ابرو چه کاربردهایی دارد:

1. خواص روغن سیاه دانه برای ابرو جهت تقویت و رشد

دلیل اصلی استفاده از خواص روغن سیاه دانه برای ابرو بر روی ریشه‌ها، تقویت رشد موهای جدید است. در کنار رشد موهای جدید در منطقه ابرو با زدن منظم روغن سیاه دانه، تارهای موی ابروی شما محکم شده و از ریزش آن جلوگیری می‌شود. درست از زمان قرون وسطی، روغن سیاه دانه برای بهبود کیفیت مو و ابرو و افزودن سرعت رشد و ضخامت آن استفاده می‌شد. این ماده حاوی مقدار زیادی اسیدهای آمینه ضروری است که مواد مغذی موردنیاز رشته‌های مو را فراهم می‌کند.

برای استفاده از این روغن روی ابرو، باید 2/1 قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه را کمی گرم کرده و با سر انگشتان تمیز روغن را روی ابروها ماساژ دهید. اجازه دهید این روغن حداقل 15 دقیقه روی ابروهایتان بماند. در آخر ابروهایتان را با آب ولرم و شوینده صورت، کاملاً بشویید و خشک کنید.

2. خواص روغن سیاه دانه برای ابرو جهت پر شدن قسمت‌های خالی‌شده

بسیار شاهد این موضوع هستیم که فردی در اوایل جوانی ابروهای خوب و پرپشتی داشته است، اما به دلایل مختلف مثل دادن انواع مدل‌ها به ابرو یا رنگ کردن دائم، زایامن و یا استرس قسمتی از ابرو خالی ‌شده است. روغن سیاه دانه می‌تواند شرایط رشد مجدد موها در این قسمت‌ها را فراهم کند. این روغن جادویی سرشار از تعدادی از مواد مغذی و ویتامین‌های ارزشمند ازجمله پروتئین، روی، کلسیم و غیره است.

علاوه بر این، حاوی اسیدهای چرب ضروری نیز می‌باشد که باعث تقویت و بازسازی موهای جدید از فولیکول‌های مو می‌شود. ازآنجایی‌که سیاه دانه یک ماده کاملاً طبیعی است، هیچ عارضه‌ای برای ابروها ایجاد نمی‌کند و با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید.

3. خواص روغن سیاه دانه برای ابرو جهت جلوگیری از ضعیف شدن ابروها

موهای ابرو نیز مثل موهای سر می‌تواند در برابر آسیب‌های مختلف مثل شکنندگی به دلیل رنگ زدن دائم قرار بگیرد که باعث خورد شدن و ریختن ابروها می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، روغن سیاه دانه حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه است که یک لایه محافظ روی موهای شما تشکیل می‌دهد و ازاین‌رو از ایجاد شکنندگی در موها جلوگیری می‌کند. تمام آنچه شما نیاز دارید انجام دهید این است که ابروهایتان را با یک قاشق چای‌خوری روغن سیاه دانه ماساژ دهید.

به یاد داشته باشید که آن را به‌طور کامل در انتهای ریشه موهای ابروی خود بمالید، زیرا ریشه‌ها بیشتر مستعد آسیب هستند. می‌توانید بگذارید این ماده حتی یک‌شب تا صبح روی ابروهایتان بماند و صبح آن را بشویید. برای گرفتن نتیجه بهتر هفته‌ای دو الی سه مرتبه این کار را انجام دهید.

4. خواص روغن سیاه دانه برای ابرو جهت نرم شدن ابروها 

بعضی وقت‌ها افراد از خشن بودن ابروها یا فر خوردن ابروها به‌محض کمی بلند شدن شکایت می‌کنند. روغن سیاه دانه یک پماد طبیعی بسیار عالی برای نرم شدن و حالت گرفتن موهای ابرو است. برای این کار بهتر است ابروهای شما حالت مرطوب داشته باشد و روغن سیاه دانه را روی آن ماساژ دهید. اجازه دهید روغن بین 15 الی 30 دقیقه روی ابروهای شما بماند و سپس با ژل شست‌وشو یا هر ماده‌ای که برای شست و شوی صورت استفاده می‌کنید آن را با آب ولرم بشویید.

روغن سیاه دانه برای زیبایی ابرو

سایر خواص زیبایی روغن سیاه دانه

علاوه بر استفاده از خواص روغن سیاه دانه برای ابرو ، از آن می‌توان برای زیبایی کل پوست و مو نیز استفاده کرد. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر شما با خواص زیبای سیاه دانه، در این قسمت مزایای دیگر خواص روغن سیاه دانه برای زیبایی را نیز برایتان توضیح می‌دهیم.

1. روغن سیاه دانه برای رفع طاسی‌های تکه‌ای

روغن سیاه دانه مشکل ریزش موها که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند را حل می‌کند. همچنین با تقویت فولیکول‌های مو در قسمت‌هایی که به‌صورت تکه‌ای دچار ریزش مو شده است به رویش مجدد موها کمک می‌کند. ترکیبات موجود در سیاه دانه برای ابرو و موها شامل ده‌ها ترکیب مؤثر و تغذیه‌کننده مانند کلسیم، پروتئین، پتاسیم، روی، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب ضروری است که رشد مو را تقویت می‌کند. روغن سیاه دانه کاملاً طبیعی است، بنابراین امتحان کردن آن برای همه افراد مناسب است.

2. خواص روغن سیاه دانه برای ابرو و نرم کردن موها 

همان‌طور که از خواص روغن سیاه دانه برای ابرو جهت نرم شدن تارهای ابرو استفاده می‌شود، می‌توان آن را برای نرم کردن موهای سر نیز استفاده کرد؛ بنابراین یک درمان عالی برای افرادی است که موهای آسیب‌دیده یا موهای خشک دارند. روغن سیاه دانه علاوه بر نرم کردن موها باعث خوش‌حالتی آن‌ها نیز می‌شود.
سیاه دانه با نفوذ در اعماق سلول‌های مو، رشته‌های مو را تغذیه می‌کند و درنتیجه آن‌ها را نرم و قابل کنترل خواهد کرد. برای این کار باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • 1 تا 2 قاشق چای‌خوری روغن سیاه دانه را به تارهای موی تازه شسته شده خود بمالید.
  • بگذارید حدود 15 تا 30 دقیقه روی موها بماند.
  • سپس دوباره موهایتان را با آب ساده بشویید و کاملاً خشک کنید.

3. سیاه دانه شما را از آکنه‌ها نجات می‌دهد!

یکی از دغدغه‌های بسیاری از ما که به‌شدت تأثیر منفی در زیبایی پوست دارد، وجود انواع آکنه است؛ اما نگران نباشید، خواص ضد التهابی روغن سیاه دانه با از بین بردن قرمزی ناشی از التهاب آکنه، باعث کاهش آکنه و جوش می‌شود. حتی از خواص روغن سیاه دانه برای ابرو و کاهش تحریک‌های پوستی در دوران باستان نیز استفاده می‌شد، زیرا باعث تسکین خارش و کاهش تحریک آکنه می‌شود. برای این کار طبق مراحل زیر عمل کنید:

  •  1 قطره روغن سیاه دانه را در 1 قاشق چای‌خوری ماست مخلوط کنید.
  • مواد مخلوط شده را به‌صورت ماسک صورت ضد آکنه روی صورت خود بمالید!
  • اجازه دهید این ماسک 15 دقیقه روی پوست شما بماند.
  • سپس با آب سرد پوستتان را بشویید و خشک کنید.

4. سیاه دانه پوست شما را نرم و لطیف می‌کند.

علاوه بر استفاده از خواص روغن سیاه دانه برای ابرو و موها جهت نرم کردن، می‌توان از آن به‌عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی برای پوست بدن و صورت نیز استفاده کرد. ترکیبات موجود در این گیاه خوش عطر طوری است که به‌خوبی پوست را آب‌رسانی می‌کند. به همین دلیل هم برای پوست چرب و هم برای پوست خشک مناسب است. اما به دلیل وجود مواد مغذی فراوان در آن، افراد دارای پوست چرب باید تنها دو الی سه بار از آن در هفته استفاه کنند.

روغن سیاه دانه سرشار از اسیدهای گیاهی، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه است که به حفظ سطح چربی پوست کمک کرده و از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند. برای این منظور به روش زیر عمل نمایید:

  • یک قاشق چای‌خوری روغن سیاه دانه را با 1 فنجان روغن نارگیل مخلوط کنید.
  • هفته‌ای یک‌بار از این ماده به‌عنوان روغن ماساژ در سراسر بدن استفاده کنید.
  • این درمان پوست شما را مانند پوست یک کودک نرم و لطیف می‌کند.

نکته مهم: به یاد داشته باشید که بیشتر روی آرنج، زانو و پاشنه تمرکز کنید. زیرا این‌ها برخی از مناطق خشن پوست ما هستند که بیشتر دچار خشکی و آسیب می‌شوند.

روغن سیاه دانه برای ابرو جهت جلوگیری از ضعیف شدن ابروها

5. روغن سیاه دانه شما را جوان نگه می‌دارد!

نه تنها خواص روغن سیاه دانه برای ابرو بسیار بی‌نظیر است، بلکه روغن سیاه دانه از پوست در برابر چین و چروک و پیری زودرس محافظت می‌کند؛ زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان برای مقابله با رادیکال‌های آزاد است که به واسطه اکسیداسیون به سلول‌های پوست و مو آسیب می‌رسانند. روغن سیاه دانه حاوی یک جز اصلی است که به‌عنوان تیموکینون شناخته می‌شود و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است. این ماده خاصیت ضدالتهابی و ضد اکسیداتیو دارد که از سلول‌های پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. برای این منظور به روش زیر عمل کنید:

  • یک قاشق چای‌خوری روغن سیاه دانه را با یک لیوان آب پرتقال ترکیب نمایید. (این ترکیب یک پاک‌کننده و نرم‌کننده قوی است که پوست شما را جلا می‌دهد.)
  • ترکیب را مانند ماسک با دست یا قلم‌مو روی پوستتان بزنید.
  • اجازه دهید این ماسک 10 دقیقه روی پوستتان بماند
  • سپس با آب سرد پوست را از پایین به بالا بشویید.

نکته مهم: دقت داشته باشید که اگر پوستتان خشک است باید آب‌پرتقال را به نصف کاهش داده و روغن را با نصف لیوان از روغنهای حامل مثل روغن نارگیل رقیق کنید یا به تنهایی استفاده نمایید. اگر بعد از زدن ماسک سیاه دانه و پرتقال با مقدار کمتر بازهم احساس سوزش کردید، مقدار آب‌پرتقال را کمتر کنید.

6. روغن سیاه دانه به درمان بثورات و اگزما کمک می‌کند.

خواص روغن سیاه دانه برای ابرو علاوه بر تقویت بسیار عالی ابروها به درمان عوارض پوستی نیز کمک می‌کند. بثورات پوستی و اگزما از آن عوارضی است که افراد مبتلا را به‌شدت اذیت می‌کند. روغن سیاه دانه حاوی خواص آنتی‌هیستامین طبیعی است که باعث کاهش علائم آلرژی و اگزما می‌شود. خاصیت ضدالتهابی آن باعث آرام شدن بثورات و التهابات می‌شود. برای تسکین اگزما و سایر بیماری‌های پوستی با روغن سیاه دانه به روش زیر عمل کنید:

  • 1 قاشق چای‌خوری روغن سیاه دانه را با 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون و 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید.
  •  این ترکیب شگفت‌انگیز را روی مناطق آسیب‌دیده بمالید
  • اجازه دهید مواد 30 دقیقه روی ناحیه موردنظر بماند.
  • سپس با آب گرم (نه آب زیاد داغ یا جوش، تنها گرم باشد) ناحیه را بشویید و با پارچه‌ای نرم خشک کنید.

نکته مهم: دقت کنید که بعد از هر بار شست و شوی پوست، حتماً خودتان پوست را به‌طور کامل خشک کنید؛ زیرا اگر بگذارید به‌صورت طبیعی آبش تبخیر شود، پوستتان بیشتر خشک خواهد شد.

7. خواص روغن سیاه دانه برای ابرو و رشد مجدد موها 

سیاه دانه از زمان‌های بسیار قدیم برای بهبود کیفیت، ضخامت و سرعت رشد تارهای مو تجویز می‌شده است. به همین دلیل از خواص روغن سیاه دانه برای ابرو نیز زیاد استفاده می‌شود.  این گیاه عالی مملو از اسیدهای آمینه است، به این معنی که سرشار از پروتئین می‌باشد و پروتئین نیز از مواد ضروری برای رشد موها است. برای این کار به روش زیر عمل کنید:

  • 2 قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه را گرم کنید، طوری که وقتی دست به آن می‌زنید دستتان نسوزد.
  • سپس آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید و روی ساقه‌های مو نیز می‌توانید بزنید.
  • اجازه دهید مواد 15 دقیقه روی سر بمانند.
  • سپس با آب گرم آن‌ها را بشویید.

نکته مهم: اگر کف سرتان چرب است نباید از هیچ روغنی به‌صورت مستقیم برای کف سر استفاده کنید. تنها می‌توانید برای ساقه‌ها این کار را انجام دهید تا از خشکی و موخوره آن‌ها جلوگیری شود.

8. خواص روغن سیاه دانه برای ابرو و درمان موخوره 

روغن سیاه دانه حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه است که یک لایه محافظ روی تارهای مو ایجاد می‌کند. درنتیجه به درمان موخوره و شکستگی تارهای مو بخصوص برای افرادی که بیش‌ از اندازه از انواع مواد شیمیایی و رنگ‌ها استفاده می‌کنند، کمک خواهد کرد.

برای این کار قبل از خواب، فقط نیمی از قاشق چای‌خوری روغن سیاه دانه را روی ساقه موهای خود ماساژ دهید. بیشتر روی انتهای ساقه موها متمرکز شوید. می‌توانید صبح آن را بشویید یا اجازه دهید روی موهایتان بماند. مشکلی ایجاد نخواهد شد.

9. معجزه روغن سیاه دانه برای دندان‌های قوی و لثه‌های سالم

طبق نتایج تحقیقات تجربی، کمی روغن سیاه دانه را با روغن نارگیل یا روغن کنجد مخلوط کنید و از آن بر روی دندان‌ها و لثه‌هایتان استفاده کنید تا سلامت دندان‌ها و لثه‌ها را بهبود دهید. این کار به بیرون کشیدن سموم از بدن کمک می‌کند و درنتیجه بیماری‌های زیادی ازجمله یبوست، آلرژی، سفتی مفاصل و بیماری‌های قلبی را نیز بهبود می‌بخشد.

به‌علاوه روغن سیاه دانه به از بین بردن لکه‌های زرد دندان، از بین بردن باکتری‌های دهان و بوی بد دهان کمک می‌کند. می‌توانید برای این کار از ¼  قاشق چای‌خوری روغن سیاه دانه مخلوط شده با 1 قاشق چای‌خوری روغن کنجد و 5 قطره روغن ضروری میخک برای حفظ سلامت دهان نیز استفاده کنید.

10. تقویت مژه‌ها با روغن سیاه دانه

نه‌تنها می‌توانید از خواص روغن سیاه دانه برای ابرو استفاده کنید، بلکه این روغن مژه‌های شما را نیز تقویت خواهد کرد. روغن سیاه دانه فولیکول‌های مژه‌ها را تحریک کرده و رشد آن‌ها را تقویت می‌کند. درنتیجه یا استفاده منظم آن، مژه‌هایی پرپشت و زیبا خواهید داشت. برای این کار کافی است با انگشت اشاره خود یک قطره روغن سیاه دانه را قبل از خواب به انتهای مژه‌های خود بمالید. این روغن به عمق فولیکول‌ها فرو رفته و مژه‌های ضخیم و شادابی را به شما هدیه می‌دهد!

نکته مهم: نباید روغن زیادی به مژه‌ها بزنید، زیرا ممکن است وارد چشم‌ها شود و آن‌ها را بسوزاند.

فواید روغن سیاه دانه برای ابرو و سلامتی

سایر خواص سلامتی سیاه دانه برای بدن

علاوه بر اینکه می‌توانید از خواص روغن سیاه دانه برای ابرو ، مژه، موها، پوست و حتی دهان و دندان استفاده کنید، می‌توانید از خواص سلامتی آن نیز بهره‌مند شوید. در اینجا به‌صورت اجمالی برخی از خواص سیاه دانه برای سلامتی را معرفی خواهیم کرد:

  • کاهش فشارخون بالا
  • کاهش کلسترول بالا
  • بهبود علائم آرتریت روماتوئید
  • کاهش علائم آسم
  • کاهش ناراحتی معده
  • جلوگیری از برخی از سرطان‌ها بخصوص سرطان پوست

آیا روغن سیاه دانه بی‌خطر است؟

بسیار از افراد دوست دارند از خواص روغن سیاه دانه برای ابرو یا سایر مواردی که توضیح دادیم استفاده کنند اما نگران عوارض و خطرات آن هستند. این احتمال وجود دارد که روغن سیاه دانه بتواند اثرات داروهایی را که بدن از طریق مسیر سیتوکروم P450 پردازش می‌کند، افزایش دهد. آنزیم‌های موجود در این مسیر 90 درصد داروهای رایج را متابولیزه می‌کنند و عمل هضم و جذب روی آن‌ها انجام می‌شود.

نتایج مطالعات نشان می‌دهد، نمونه‌هایی از داروهای رایج می‌تواند شامل بتا بلاکرها مانند متوپرولول (لوپرسور) و وارفارین رقیق‌کننده خون (کومدین) باشد؛ بنابراین اگر به‌طور منظم از داروهای تجویزی استفاده می‌کنید، قبل از شروع مصرف روغن سیاه دانه با پزشک خود صحبت کنید. توجه داشته باشید که بدون اینکه ابتدا با پزشک خود صحبت کنید، نباید هیچ‌یک از داروهای منظم خود را قطع کنید.

همچنین مصرف روغن سیاه دانه به‌صورت خوراکی و در حد تعادل می‌تواند برای عملکرد کبد مفید باشد اما مصرف بیش‌ازحد روغن سیاه دانه برای کبد و کلیه‌ها مضر است. اگر در هر یک از این اندام‌ها مشکلی دارید، با پزشک خود صحبت کنید تا یک دوز بی‌خطر (در صورت وجود) از روغن سیاه دانه را تعیین کند.

به علاوه، استفاده از خواص روغن سیاه دانه برای ابرو ، پوست و مو به‌صورت موضعی می‌تواند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند. به همین دلیل باید قبل از استفاده، از تست پچ استفاده کنید؛ یعنی مقدار کمی از آن را در قسمت کوچکی از پوست مانند آرنج داخلی بزنید و 24 ساعت صبر کنید. اگر هیچ واکنش آلرژیکی ایجاد نشد می‌توانید با خیال راحت از آن در تمام قسمت‌های بدن استفاده نمایید.

سخن پایانی…

به‌عنوان نکته پایانی و بسیار مهم باید بگوییم همان‌طور که موهای ما دچار آسیب و ریزش می‌شوند و نیاز به مراقبت و تقویت دارند، موهای ابرو و مژه نیز به مراقبت احتیاج دارند. استفاده از خواص روغن سیاه دانه برای ابرو ، مژه، موها و پوست صورت یک روش بسیار آسان و ارزان برای تقویت و رویش مجدد موهای ازدست‌رفته ابرو و بهبود پوست است که پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را امتحان کنید. اگر شما نیز حداقل دو ماه بصورت منظم از این روغن استفاده کرده‌اید، نتیجه را برای ما در پایین همین صفحه بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا