سلامتی

6 خواص روغن جوانه گندم برای جوانسازی پوست

گندم در خانواده‌های شرقی بسیار طرفدار دارد. در کشور ایران نیز غذای اصلی مردم یعنی نان روزانه از گندم تهیه می‌شود. بااین‌حال طبق نظر متخصصین تغذیه، بیشتر خواص گندم در جوانه گندم می‌باشد. جوانه گندم شامل مواد غذایی ضروری مانند پروتئین‌های گیاهی، فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی مانند روی، آهن، سلنیوم و پتاسیم است. خواص روغن جوانه گندم برای سلامتی بخصوص برای جوانسازی پوست نیز بسیار زیاد است که در این مقاله آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

خواص روغن جوانه گندم در طب سنتی

در طب سنتی از خواص روغن جوانه گندم برای موارد زیر استفاده می کنند:

1. منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها

روغن جوانه گندم منبع خوبی از ویتامین E است که از آنتی‌اکسیدان های بسیار قوی است. این ویتامین‌ها همه به عملکردهای مختلف بدن، به‌ویژه سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودرس و ایجاد لکه کمک می‌کنند.

دکتر Manoj K. Ahuja، از بیمارستان Fortis می‌گوید: ویتامین E از طریق روغن جوانه گندم به بدن منتقل می‌شود و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. رادیکال‌های آزاد سلول‌های هستند که به ساختارهای چربی مانند غشای سلول و سلول‌های مغزی آسیب می‌رساند. همچنین به جلوگیری از استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

2. خواص روغن جوانه گندم برای پاکسازی پوست

روغن جوانه گندم یک روغن طبیعی است که به پاک‌سازی صورت کمک می‌کند. همچنین یک آب‌رسان قوی است و از تولید سبوم اضافی که می‌تواند منجر به سایر مشکلات پوستی مانند آکنه، جوش و غیره شود جلوگیری خواهد کرد. می‌توانید برای این منظور از روغن جوانه گندم به‌صورت خالص استفاده کنید و یا از محصولات آماده آن خریداری نمایید؛ اما درصورتی‌که پوستتان چرب است بهتر است قبل از استفاده با یک متخصص پوست مشورت کنید.

3. کلسترول را کاهش می‌دهد.

این ماده غنی از ماده‌ای به نام اکتاکوزانول است که یک اسید چرب با زنجیره طولانی با الکل است و باعث تقویت و کمک به عملکرد بدنی، از جمله قدرت و استقامت می‌شود. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد توانایی اکتاکوزانول در متابولیسم چربی، تولید کلسترول را کاهش می‌دهد (به کاهش LDL کمک می‌کند) و از بروز بیماری های ناشی از آن جلوگیری می‌کند. در نتیجه خطر بیماری‌های قلبی نیز کاهش پیدا خواهند کرد.

دکتر Manoj K. Ahuja همچنین اضافه می‌کند: «روغن جوانه گندم حاوی خاصیت اسیدهای چرب امگا 3 است که به تنظیم سیستم عصبی به‌طور منظم کمک می‌کنند.»

4. اسکارهای پوستی را درمان می‌کند.

روغن جوانه گندم به دلیل محتوای بالای ویتامین E در ساخت کلاژن، پروتئین موجود در پوست که به پوست خاصیت کشسانی بیشتری می‌دهد، کمک می‌کند. شیلپا می‌گوید: این روغن باعث ترمیم، بهبود و جلوگیری از ایجاد جای زخم می‌شود. درواقع استفاده منظم از آن بر روی جای زخم باعث از بین رفتن کامل آن خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که روغن 100٪ ارگانیک است در غیر این صورت مواد مغذی کمتری خواهد داشت.

«شونالی» می‌افزاید: «ویتامین D و A و اسیدهای چرب موجود در روغن جوانه گندم به کاهش ترک‌خوردگی و زخم شدن پوست کمک می‌کند و رنگ آن را یکدست خواهد کرد. همچنین باعث آب‌رسانی طبیعی پوست می‌شود.»

روغن جوانه گندم برای سلامتی بدن

5. خواص روغن جوانه گندم به عنوان تغذیه کننده مو

روغن جوانه گندم ماده مفیدی برای حفظ سلامت مو است؛ زیرا سرشار از اسید لینولئیک است و به‌عنوان یک ماده مغذی برای مو عمل می‌کند. برای استفاده از روغن جوانه گندم برای مو باید بصورت نسبت یک به 10 آن را با روغن‌های حامل مانند روغن زیتون یا کنجد مخلوط کنید. سپس قبل از شست‌وشو روی پوست سر بمالید.

6. دارای خواص ضد پیری است.

گفته می‌شود روغن جوانه گندم به‌عنوان یک منبع عالی از ویتامین‌های – B6، اسید فولیک و E مانند یک ماده ضد پیری برای پوست عمل می‌کند. همچنین از مشکلات پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و خشکی پوست جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر، ویتامین B به ترمیم آسیب بافت کمک کرده و پوست روشن و یکدستی به شما هدیه می‌دهد؛ اما به دلیل سنگینی این روغن بهتر است بیشتر از محصولاتی استفاده کنید که بر پایه روغن جوانه گندم هستند و یا روغن جوانه گندم را با روغن‌های حامل رقیق کنید.

سخن پایانی …

علاوه بر موارد گفته‌شده و استفاده‌های موضعی از روغن جوانه گندم می‌توان از خواص روغن جوانه گندم به‌صورت خوراکی نیز بهره برد اما به‌هیچ‌وجه نباید از آن برای سرخ کردن استفاده کرد. می‌توانید به‌صورت خام از این روغن برای انواع سالاد و پاستا استفاده کنید. اگر شما نیز تجربه‌ای در مورد استفاده از خواص روغن جوانه گندم برای سلامتی دارید با مخاطبین ما در قسمت دیدگاه به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا