سلامتی

حمام جوش شیرین چگونه بیماری ها ی عفونی را از بین می برد؟

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم یک ماده قابل دسترس در همه خانه ها است که دارای کاربردهای مختلفی از جمله پخت  و پز، شیرینی پزی و موارد درمانی است. اضافه کردن جوش شیرین به حمام می تواند به سم زدایی بدن یا تسکین خارش، سوزش و درمان انواع عفونت کمک کند. به همین دلیل حمام جوش شیرین در بسیاری از موارد بخصوص در هنگام رشد باکتری ها و میکروب ها برای بدن مفید و نتیجه بخش است.

در این مقاله، ما به توضیح مزایای استفاده از حمام جوش شیرین و چگونگی استفاده از آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

حمام جوش شیرین چیست؟

جوش شیرین ترکیبی از یون های سدیم و یون های بی کربنات است. به طور کامل در آب حل می شود و معمولاً به محصولات بهداشتی و تمیز کننده دهان اضافه می شود. زیرا به از بین بردن باکتری ها، بو و اسیدیته دهان کمک می کند.

این خاصیت برای پوست نیز مفید می باشد، به خصوص اگر فردی شرایط پوستی خاصی داشته باشد. حتی بدون اضافه کردن جوش شیرین به آب، می توانید مقداری از آن را روی دستمال یا لیف حمام زده و با کمی ای خیس کنید و روی بدنتان به حالت ملایم در حمام گرم ماساژ دهید. این کار علاوه بر درمان عارضه های پوستی به آرامش شما بخصوص بعد از یک روز کاری و پراسترس کمک بزرگی خواهد کرد. حمام گرم همچنین می تواند باعث تعریق شود که این امر در بدن می تواند سموم را از منافذ آزاد کند.

حمام جوش شیرین و مزایای آن برای بدن و پوست
حمام جوش شیرین برای کاهش خارش پوست به دلایل مختلف

9 فایده حمام جوش شیرین

این حمام برای بسیاری از شرایط از جمله موارد زیر می تواند مفید باشد:

1. درمان عفونت های مخمر

بسیاری از افراد عفونت های مخمر را تجربه می کنند، اما برخی از علائم مانند خارش و تورم اغلب می تواند در انجام فعالیت های روزانه فرد اختلال ایجاد کند. حمام جوش شیرین علائم را تسکین داده و به فرد در بهبودی سریعتر کمک می کند. نتایج یک مطالعه نشان داد که جوش شیرین باعث از بین رفتن سلول های کاندیدا (نوعی باکتری) مضر که مسئول عفونت های مخمر هستند، می شود.

2. درمان عفونت های قارچی پوست و ناخن

تحقیقات نشان می دهد که جوش شیرین به عنوان یک عامل ضد قارچ در برابر بسیاری از گونه های قارچی که معمولاً پوست و ناخن های انسان را آلوده می کنند، مفید می باشد. مبتلایان به قارچ ناخن، که باعث ایجاد ناخن های ضخیم، تغییر رنگ و یا از بین رفتن ناخن می شود، با خیساندن مرتب دست یا پا در این حمام، تسکین و درمان پیدا می کنند. با این حال، هر کسی که دارای عفونت قارچی است باید از پزشک خود سؤال کند که آیا حمام جوش شیرین می تواند به تسکین علائم کمک کند یا خیر ؟ و بدون نظر پزشک این کار را انجام ندهد.

3. کاهش علائم اگزما

اگزما باعث ایجاد لکه های پوستی خشک، خارش دار و ملتهب در بدن می شود. این نواحی به حدی خارش خواهند داشت که فرد پوست خود را به شدت می خاراند طوری که زخم می شود و آن را مستعد عفونت و وخیم تر شدن علائم می کند. جوش شیرین به جلوگیری از این امر  کمک کرده و باعث کاهش علائم در بعضی از افراد می شود. افزودن ½ فنجان آب به ½ فنجان جوش شیرین و اضافه کردن به یک وان حمام گرم به تسکین خارش پوست کمک می کند. مهم است که بلافاصله پس از حمام، پوست را خشک و مرطوب کنید. در غیر این صورت ممکن است پس از خشک شدن پوست علائم با شدت بیشتری برگردد.

4. تسکین پسوریازیس با حمام جوش شیرین

مانند اگزما، حمام های دارویی برای مبتلایان به بیماری پسوریازیس نیز مفید می باشد. افرادی که علائم پسوریازیس را کنترل می کنند اغلب از حمام های جو دوسر برای کاهش التهاب استفاده می کنند . افزودن یک فنجان جوش شیرین به یک وان بلغور جو دوسر باعث کاهش تحریک و خارش می شود. ضروری است برای افرادی که پسوریازیس دارند پوست خود را بلافاصله پس از خشک شدن با حوله مرطوب کنند، زیرا آب گرم می تواند پوست را بیشتر خشک کند.

5. پیچک سمی، بلوط سمی یا صومعه

جوش شیرین همچنین باعث بهبودی بثورات ناشی از لمس گیاهان سمی می شود. این نوع استحمام معمولاً پس از دست زدن به گیاهان سمی ایده خوبی است. زیرا استحمام به جلوگیری از جذب روغن هایی توسط پوست که باعث ایجاد بثورات می شود کمک می کند. حمام همچنین به جلوگیری از انتشار این روغن ها به مناطق دیگر بدن یا شخص دیگری کمک خواهد کرد. جوش شیرین می تواند پوست ملتهب را تسکین و تحریک و خارش را کاهش دهد. خیساندن ناحیه آسیب دیده در وان ولرم با ½ تا 1 فنجان جوش شیرین به کاهش علائم کمک می کند. اضافه کردن آرد جو دوسر به حمام نیز می تواند خارش را کاهش دهد.

6. عفونت ادراری (UTI)

UTI در هنگام ادرار کردن باعث ایجاد درد و سوزش می شود. این بیماری ناشی از اسیدیته اضافی در مجاری ادراری است. اگرچه این حمام باعث تغییر اسیدیته ادرار نمی شود، اما هنگام استفاده در کنار آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک، درد و ناراحتی را کاهش می دهد. برای این کار ¼ فنجان جوش شیرین را به حمام اضافه کنید و به مدت 15 تا 30 دقیقه در آن بنشینید و سپس خود را آبکشی نمایید.

7. از بین رفتن جوش های پوشک

شرایط مرطوب در پوشک آن را به مکانی مناسب برای تکثیر میکروب ها تبدیل می کند. این امر می تواند باعث ایجاد بثورات قرمز بر روی پوست شود که به آن بثورات پوشک گفته می شود. همچنین ممکن است پوست نوزاد به دلیل اصطکاک مداوم پوشک تحریک شود.

 این حمام می تواند به آرامی به از بین بردن میکروب های تحریک کننده و تسکین پوست حساس کودک شما کمک کند. برای نوزادان و کودکان خردسال فقط استفاده از حداقل مقدار جوش شیرین توصیه می شود. زیرا جوش شیرین محلول ممکن است از طریق پوست جذب شود. استفاده از 1 تا 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین در یک حمام کوچک و ولرم و خیساندن منطقه آسیب دیده به مدت 10 دقیقه در بیشتر موارد برای تسکین کافی است.

8. کاهش علائم آبله مرغان

خارش و سوزش مداوم ناشی از آبله مرغان می تواند در بسیاری از افراد به ویژه کودکان باعث شکنجه شود. این حمام باعث تسکین ناراحتی های ناشی از آبله روی پوست می شود. اضافه کردن 1 تا 2 فنجان جوش شیرین به حمام ولرم و خیساندن حدود 20 دقیقه یا کمی بیشتر، سه بار در روز می تواند به تسکین خارش و درد کمک کند. اضافه کردن ترکیباتی مانند جو دوسر یا چای بابونه نیز علائم را کاهش می دهد.

9. کاهش درد یبوست و بواسیر

حمام جوش شیرین به رفع خارش و درد ناشی از یبوست یا بواسیر کمک می کند. یک فنجان جوش شیرین اضافه شده به حمام گرم برای تسکین علائم کافی می باشد.

نحوه استفاده از حمام جوش شیرین

به طور کلی برای تهیه این حمام ، بین ¼ تا 2 فنجان جوش شیرین را به آب حمام گرم اضافه کنید و آن را هم بزنید و بگذارید خوب حل شود. هنگامی که جوش شیرین کاملاً حل شد، تا 40 دقیقه درون وان طوری که ناحیه آسیب دیده داخل این محلول باشد بنشینید. بعد از حمام، پوست را با حوله نرم خشک کنید و از یک روغن طبیعی یا لوسیون برای مرطوب کردن پوست استفاده کنید.

نکات مهم دیگر قبل و بعد از حمام شامل موارد زیر است:

  • با استفاده از شمع یا موسیقی آرام، محیطی آرامش بخش ایجاد کنید.
  • قبل از حمام از اسکراب بدن خشک، لیف یا برس بدن برای ریختن سلول های مرده پوست استفاده کنید.
  • اگر آب گرم پوست را خشک کرد، از آب ولرم برای گرم کردن آب استفاده کنید.
  • با استفاده از صابون ملایم و آب گرم  هرگونه سموم باقی مانده روی پوست را از بین ببرید.
  • قبل از حمام لباس تمیز  در حمام سرد بگذارید تا از سموم محیطی اضافی جلوگیری شود.
حمام جوش شیرین برای بهبود عارضه های پوستی
حمام جوش شیرین برای آرامش و کاهش استرس

خطرات و ملاحظات

حمام جوش شیرین معمولاً بی خطر است. با این حال، جوش شیرین حل شده می تواند در پوست جذب شود و بعضی از افراد با استفاده از این حمام دچار آلرژی می شوند. مانند افرادی که:

  • فشار خون بالا دارند.
  • عفونت های جدی یا زخم های باز دارند.
  • مستعد غش کردن هستند.
  • مبتلا به دیابت هستند.
  • باردار یا پرستار هستند.
  • به جوش شیرین حساسیت دارند.
  • در حال حاضر از مواد مخدر یا الکل استفاده می کنند.

ممکن است برخی از افراد نسبت به جوش شیرین واکنش ضعیفی نشان دهند، بنابراین توصیه می شود حداقل 24 ساعت قبل از استفاده از این حمام ، اثرات آن را روی یک قسمت کوچک پوست آزمایش کنید.

سخن پایانی …

حمام جوش شیرین یکی از حمام های محبوب در طب سنتی است که به دلیل اثربخشی فوق العاده اش بخصوص در آرام کردن خارش پوستی و ارزان و در دسترس بودنش طرفداران زیادی دارد. شما نیز اگر دچار عارضه های پوستی و خارش در بدنتان شدید به راحتی می توانید این حمام را درست کرده و طبق دستورالعمل گفته شده در مقاله از آن بهره ببرید. اگر تجربه ای در زمینه استفاده از این حمام دارید برای ما در قسمت دیدگاه بنویسید تا همه مخاطبان سفیر زیبایی از تجربه شما استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا