پوست

14 روغن طبیعی برای جوان سازی پوست

وقتی صحبت از درمان و رفع چین‌وچروک‌های پوست می‌شود گزینه‌های زیادی برای جوان سازی پوست پیش روی شما وجود دارد. از کرم‌های زیبایی گرفته تا عمل‌های زیبایی. ولی چیزی که در این مقاله برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم نه احتیاج به هزینه‌های سنگین عمل جراحی دارد نه احتیاج به پیدا کردن برند خاص از محصولات جوان‌سازی.

در این مقاله قصد داریم به چندین روغن مناسب برای جوان سازی پوست بپردازیم پس لطفاً تا پایان همراه ما باشید.

روغن طبیعی برای جوان سازی پوست

شاید برای شما هم اتفاق افتاده که از خودتون بپرسید چطور میتونم هم جوانی و هم سلامت پوستمو حفظ کنم؟ تهیه یک سرم ضد پیری ارگانیک کار خیلی سختی نیست برای درست کردن این نوع سرم ما به روغن‌های اساسی نیاز داریم. روغن‌های اساسی تا حدودی باعث جلوگیری از پوست صورت می‌شوند این روغن‌ها همچنین  باعث:

  • افزایش کلاژن
  • یکنواخت شدن رنگ پوست
  • کاهش التهاب
  • افزایش گردش در سلول‌های خونی
  • محافظت در برابر رادیکال‌های آزاد و آلودگی هوا

قدم اول: یک پایه آنتی‌اکسیدانی انتخاب کنید

آیا می‌دانستید با خوردن غذاهای دارای آنتی‌اکسیدان مانند توت و سبزیجات می‌توانید بیماری‌های مزمن را از خود دفع کنید؟

آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین می‌توانند از طریق روغن‌های اساسی بر چین و چروک پوست تأثیر بگذارند. آن‌ها با کنترل و مهار رادیکال‌های آزاد کار می‌کنند. به نوبه خود، روغن‌های اساسی می‌توانند از اثرات مخرب تنش‌های محیطی روزمره جلوگیری کنند، مانند:

  • آلودگی هوا
  • نور خورشید
  • دود

روغن‌های اساسی قبل از لمس پوست باید در روغن حامل رقیق شوند.

رزماری برای جوان سازی پوست

این گیاه خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد روغن این گیاه ارزشمند باعث جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به پوست می‌شود. روغن رزماری به‌عنوان یه روغن اساسی شناخته می‌شود. رزماری همچنین می‌تواند با افزایش گردش خون و کاهش التهاب کلی به پوست شود.

لیمو

این آنتی‌اکسیدان قدرتمند سرشار از ویتامین C است و اغلب در محصولات ضد پیری بدون نسخه وجود دارد.

در یک تحقیق در سال 1396، مشخص شد که  روغن اساسی لیمو هم خاصیت آنتی‌اکسیدانی و هم ضد میکروبی دارد با این حال مراقب باشید پس از استفاده از این روغن در مقابل نور خورشید قرار نگیرید.

مرحله 2: انتخاب قسمت های دارای چین و چروک

وقتی صحبت از خطوط ریز و چین‌وچروک می‌شود، رطوبت رسانی شاید یکی از مهم‌ترین مزایای روغن‌های اساسی باشد. رطوبت ایجاد شد از این روغن‌ها به پوست کمک می‌کند تا آب را در درون خود بهتر حفظ کند. هنگامی که پوست شما آب کافی را حفظ کرد این می‌تواند باعث صافی پوست شود. مرطوب نگه‌داشتن پوست همچنین می‌تواند باعث بهبود گردش خون درسلول های پوستی شود. این می‌تواند به کاهش چین‌وچروک کمک کند.

گل سرخ برای جوان سازی پوست

گل رز از محبوب‌ترین گل‌های جهان است. از گونه‌های خاص آن  نیز به‌صورت دارویی استفاده می‌شود.

عصاره‌های گل رز دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتری بالقوه‌ای هستند.

در تحقیقاتی که در سال 1396 انجام شد روغن گل رز باعث کاهش درد و اضطراب می‌شود. این عصاره می‌تواند به‌ویژه در گردش خون سلول‌های پوستی و تجدید آن مفید باشد. روغن گل رز همچنین دارای اثرات ضدالتهابی است که می‌تواند  به کاهش قرمزی پوست کمک کند.

چوب صندل برای جوان سازی پوست

روغن چوب صندل  با خواص ضدالتهابی که دارد بیشتر برای بیماری‌های پوستی کاربرد دارد. روغن چوب صندل به دلیل دارا بودن خاصیت رطوبت رسانی باعث می‌شود آب بدن حفظ شود و به مرور زمان چین‌وچروک‌ها از بین بروند.

شمعدانی

عصاره شمعدانی درگذشته‌های نه چندان دور برای سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گرفت. با تحقیقاتی که در چند سال گذشته روی این عصاره انجام شده محققین دریافتند که این عصاره خاصیت ضدالتهابی دارد و برای درمان سینوزیت و برونشیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انار

انار علاوه بر اینکه به‌عنوان میوه مورد استفاده قرار می‌گیرد خواص دارویی نیز دارد که برای سلامتی بدن بسیار مهم است.

تحقیقات نشان می‌دهد که انار توانایی کاهش استرس اکسیداتیو را دارد که این نوع مشکل منجر به ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شود.

 همچنین می‌تواند به کاهش موارد زیر کمک کند:

  • التهاب
  • عکاسی یا لکه‌های خورشید
  • سلول‌های سرطانی پوست

کندر

کندر از قدیم در ایران و هند مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی در عصر حاضر این روغن به‌عنوان رایج‌ترین روغن در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن به جلوگیری از ایجاد لکه‌های خورشیدی بسیار مؤثر است. این روغن علاوه بر اینکه اثر شفافیت روی پوست ایجاد می‌کند باعث کاهش چین‌وچروک  بر روی پوست می‌شود.

اسطوخودوس برای جوان سازی پوست

اسطوخودوس از قدیم در ایران برای کاهش استرس و خواب راحت به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت. این روغن در ایران به‌عنوان آرامش بخش خوش‌بو  مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش های جوان سازی پوست به صورت طبیعی

مرحله 3: روغن حامل خود را انتخاب کنید

قبل از اینکه یک روغن اساسی روی پوست خود بمالید، باید آن را در یک روغن حامل رقیق کنید. یک روغن حامل می‌تواند از شدت اسانس بکاهد تا پوست شما را تحریک نکند و باعث ماندگاری بیشتر محصول می‌شود.

روغن ویتامین E

روغن ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است. این روغن می‌تواند به کاهش کلسترول خون نیز کمک کند. ویتامین E همچنین به‌عنوان یک روغن اساسی به ترمیم موضعی پوست کمک می‌کند.

این روغن علاوه بر اینکه به شفافیت رنگ پوست کمک می‌کند می‌تواند با رادیکال‌های آزاد که منجر به ایجاد سرطان می‌شوند مبارزه کند. همچنین از این روغن برای جوان سازی پوست و کاهش چین‌وچروک صورت استفاده می‌شود.

روغن دانه انگور برای جوان سازی پوست

این روغن برای اولین بار در یونان باستان کشف و مورد استفاده قرار گرفت این روغن خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار قویی دارد. این روغن برای درمان التهابات پوستی و جوان سازی پوست کاربرد زیادی دارد.

روغن زردآلو

روغن زردآلو سرشار از ویتامین E است ولی این روغن از هسته زردآلو گرفته می‌شود. این روغن حاوی مقادیر زیادی اسیدهای لینولئیک و اولئیک است که برای شفافیت پوست بسیار ارزشمند هستند.

روغن زردآلو، مانند ویتامین E و روغن انگور، همچنین ممکن است عناصر اضافی تغذیه و جوان‌سازی را فراهم کند. این روغن برای پوست‌های خشک بسیار مناسب است.

روغن بادام برای جوان سازی پوست

این روغن نیز مانند روغن‌های دیگر دارای کیفیت‌های مغذی و جوان‌سازی است.  این روغن دارای خاصیت ضدالتهابی می‌باشد و بیشتر برای بیماری‌های پوستی ازجمله اگزما و پسوریازیس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن آووکادو

آووکادو سرشار از روغن‌های سالم است این روغن بیشتر برای محصولات مراقبتی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن آووکادو یک آنتی‌اکسیدان  طبیعی است که خاصیت ضدالتهابی قوی دارد. اگر به دنبال روغن آووکادو هستید سعی کنید روغن هسته آووکادو را تهیه کنید زیرا این روغن علاوه بر خاصیت‌های بالا کلاژن ساز نیز می‌باشد.

روغن آرگان

روغن آرگان ماده غنی است که از درختان میوه آرگان ساخته می‌شود. بومی مراکش، این روغن در پخت‌وپز و همچینن برای مراقبت از پوست و مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن آرگان به‌عنوان یه روغن حامل از آن نام برده می‌شود که به تقویت کششی بودن پوست کمک می‌کند که این خاصیت باعث کاهش چین‌وچروک در صورت می‌شود.

نحوه استفاده روغن ها برای جوان سازی پوست

قبل از اینکه آن را روی پوست خود بمالید، باید روغن اساسی را با یک روغن حامل دلخواه رقیق کنید.

می‌توانید از یک بطری جداگانه برای مخلوط کردن استفاده کنید، یا می‌توانید روغن‌های اساسی را به بطری روغن حامل اضافه کنید. برای استفاده 10 قطره روغن اساسی در هر 60 میلی‌لیتر روغن حامل  مخلوط کنید.

هنگامی که سرم خود را مخلوط کردید، بهتر است این تست روی قسمتی از پوست انجام دهید و 24 ساعت صبر کنید تا متوجه شوید که پوست شما نسبت به سرم حساس است یا خیر. این کار همیشه باید قبل از استفاده بر روی کل پوست  انجام شود مخصوصاً اگر قصد دارید این مخلوط را روی صورت خود بمالید.

اگر پوست شما شروع به قرمز شدن و خارش کرد به هیچ وجه از این سرم استفاده نکنید زیرا پوست شما نسبت به این محلول بسیار حساس است.

سخن پایانی…

بسیاری از روغن‌های ذکر شده در بالا به‌عنوان روغن‌های اساسی موجود هستند. برای استفاده از این روغن‌ها  سعی کنید از هر مرحله یکی را انتخاب و با هم مخلوط‌کنید و آن را استفاده کنید توجه داشته باشید هر بار از روغن و سرم متفاوت استفاده کنید تا پوست شما به روغن‌ها حساسیت نشان ندهد. در صورتی که پس از استفاده از این محصول هیچ بهبودی حاصل نشد حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا